polyamorie - of: 2 leuke mannen

19-02-2008 10:08 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo, ik ben helemaal nieuw op dit forum - ik heb eerst flink rondgeneusd, maar vind bijna niets wat bij mijn situatie aansluit (en wat ik vond waren helaas alleen oude berichten).
anoniem_63029 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 09:06
Reden: was persoonlijke hulpvraag
% gewijzigd
quote:lolapaloeza schreef op 20 februari 2008 @ 14:49:

Kijk nou komt er toch gelukkig wat tegengas op de zo gewaardeerde "eerlijkheid" van TO.

De lusten heb jij alleen PP, en de lasten deel je met je "soulmate" , hoe eerlijk is dat?Jij zegt; gewoon niet gezegd hebbende was de echtgenoot beter af geweest?
@Lolopaloeza: TO probeert op dit moment de wereld in te kijken door een enorme, zwaarbeslagen halfdoorzichtige knalroze bril, en die vertekent nogal.

Nou kunnen we met z'n allen gaan schoppen om het haar in te peperen dat ze een foute vrouw is, en dat polyamorie gewoon een dure term is voor van twee walletjes eten, maar mijn eigen wereld wordt weer een stukje mooier als het haar zou lukken om die schat van een man van haar te geven wat hij verdient.

Maar ik begin het inderdaad ook een beetje somber in te zien. Ze neemt haar eigen verliefdheid wel heel erg serieus, en het lijkt geen optie te zijn om zichzelf ook maar iets te ontzeggen.

En bovendien ziet ze nog een diepe valkuil niet: als zij zo'n moeilijke tijd had, dan was het toen ongetwijfeld ook niet zo heel leuk voor haar man, die haar al die tijd gesteund heeft zoals ze zegt. En nu zijn de problemen voorbij, en mag hij alweer achter haar behoeften aanrennen. Er komt een punt dat hij besluit dat hij nu zelf een keer aan de beurt is.
eleonora, dat vraag ik me dus inderdaad af. Als het voor TO bij een eenmalige uitspatting had kunnen blijven, zou ik idd denken dat ze beter niets had kunnen zeggen. Maar ik krijg de indruk dat dit voor haar geen optie is. Een langdurige affaire verborgen houden gaat mij persoonlijk wel te ver...
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Poeh Alba, wat een heftige posting.....

Ik probeer het positief te benaderen allemaal maar jouw visie is misschien jammer genoeg realistischer.
Dat zeg ik iig niet. vertellen is wel beter dan niet vertellen.

Ik vind alleen dat de echtgenoot wel erg weinig ruimte heeft gekregen om te zeggen hoe hij er echt over denkt en dat TO erg weinig rekening heeft gehouden met zijn gevoelens. Hij wordt ge-informeerd dat ze verlieftd op een ander is en dat ze daar ook al een afspraak mee heeft gemaakt. In die zin is haar eerlijkheid een soort van schijn-eerlijkheid, want ze heeft haar man dusdanig onder druk gezet dat hij kennelijk het gevoel had dat ie haar niks kon verbieden.

Tussen de regels door heeft hij wel degelijk laten merken dat ie bang en gekwetst is, maar nu kan TO dat mooi meer bij hem nerleggen door te zegge "ik heb het verteld en jij was akkoord, dus nu niet meer er over zeuren. En dat noem ik "manipulatie" en niet "openheid en eerlijkheid".

In haar eeuwige goedheid en wijsheid heeft TO nu besloten dat ze wel 3 hele dagen geen contact meer gaat hebben met haar vriendje. ik vraag me af wat ze gaat doen als manlief besluit dat er wat hem betreft helemaal geen contact meer moet zijn.

ik krijg de indruk dat manlief uit liefde en omdat hij idd wil dat zijn vrouw in vrijheid en liefde ook voor hem kiest, haar de ruimte geeft die ze nodig denkt te hebben en dat zij helemaal niet ziet en niet wil zien hoe veel pijn ze hem nu al doet. ze wil alleen maar zien wat ze wil zien, amelijk dat ze met teosteeming van haar man lekker kan doen wat ze wil. Als dat 'echte liefde"is. geef mijn portie daarvan dan maar aan fikkie.
@Eleonora: merk dat ik me een beetje mee laat slepen

Ik heb op dit gebied helaas iets meer ervaring dan me lief is. Als ik heftig post dan is dat omdat het onderwerp me raakt, en omdat ik oprecht hoop dat het goed komt voor to en haar man.
Nog een kleine aanvulling op mijn eerdere post:

Door je man om toestemming te vragen heb je hem in een onmogelijke positie gezet. Elk antwoord wat hij op je vraag geeft is bij voorbaat fout:

Zegt hij: "Nee meid, zo zijn wij niet getrouwd", dan zou jij je als opstandige dochter tegen hem afzetten en toch met je lover de koffer induiken, en hij is je dan kwijt.

Zegt hij: "Ja, doe maar waar jij je gelukkig bij voelt, je mag van mij één keertje met hem naar bed, maar dan wel als voorwaarde dat je voor mij het meeste blijft voelen", dan is dat ook fout, want dat kan niet, een ander kan niet bepalen wat jij voelt, hij heeft altijd het nakijken, jij kan toch wel doen en laten wat je wilt. Hij moet je dan sowieso (voor een deel) inleveren aan een gast die hij helemaal niet kent en die hij waarschijnlijk ook niet wil kennen.

En wil je dat dan ook, met die ander naar bed, als je de lief van je leven daarmee zo'n pijn doet? Waarom zou je de lief van je leven ook maar één haar willen krenken of ook maar één klein beetje pijn willen doen? er is maar één antwoord mogelijk: 'omdat hij de lief van je leven niet (meer) is'.

Er wordt hier gepraat over primaire partners, en secundaire partners, mijn broek zakt daarvan af, het is zo kil en berekenend.

Als we het over liefde hebben, dan liever niet in dat soort termen praten, want die geven een oppervlakkige positie aan die helemaal niets zegt over de werkelijke gevoelens.

Degene die in je hart en hoofd zit, hoeft niet diegene te zijn waar je mee samenleeft.

Als je het kunt opbrengen om je partners in te delen in primaire of secundaire partners, dan is er kennelijk geen behoefte aan liefde, alleen maar behoefte aan controle.
Ik heb hem beloofd tot zondag geen kontakt te hebben met vakantielief, om de zaken even wat tot rust te laten komen.

wat een tegenmoetkomende, liefdevolle, volledig zelfopofferende daad naar je man, TOT Zondag..., je manipuleerd weer gewoon je eigen willetje door
dat is misschien wat ik eng vind aan die eerlijkheid. in mijn misschien naieve opvatting is vreemdgaan iets wat je uit egoisme, dus zonder over de eigen partner na te denken, doet. Als je dan geconfronteerd wordt met de mate waarin je hem in al je lustigheid heb gekwetst schrik je jezelf een ongeluk. Of niet, en dan weet je ook dat je al eerder uit je relatie had moeten stappen.

Maar als je voor je "iets" gedaan hebt al ziet dat je je eigen partner daar enorm mee kwetst en je doet het toch...
quote:nell schreef op 20 februari 2008 @ 15:21:

Er wordt hier gepraat over primaire partners, en secundaire partners, mijn broek zakt daarvan af, het is zo kil en berekenend.

Als we het over liefde hebben, dan liever niet in dat soort termen praten, want die geven een oppervlakkige positie aan die helemaal niets zegt over de werkelijke gevoelens.

Degene die in je hart en hoofd zit, hoeft niet diegene te zijn waar je mee samenleeft.

Als je het kunt opbrengen om je partners in te delen in primaire of secundaire partners, dan is er kennelijk geen behoefte aan liefde, alleen maar behoefte aan controle.Die termen kwamen bij mij vandaan. En ik heb ze weer van het polyamorieforum. Daar heb ik namelijk heel veel van me afgeschreven toen ik het zelf erg moeilijk had met de polyamorie van mijn partner. En nee, ik denk dus zelf absoluut niet in termen van primair en secundair. Ik was alleen wel bijna zover 'gehersenspoeld' dat ik alles had willen accepteren van mijn partner. Ik kon er alleen niet mee omgaan, dat bleek overduidelijk. En achteraf ben ik echt heel heel blij dat er toen een einde aan die relatie is gekomen (al heeft me dat eerst een half jaar verdriet en ellende opgeleverd) en dat ik nu weer een gewoon lekker monogaam vriendje heb.
Overigens, over wel of niet eerlijk zijn: als mijn partner een scheve schaats zou rijden zou ik dat wel willen weten. Ik ben dan misschien wel gekwetst, maar ik denk dat het me harder kwetst als ik er ooit achteraf achter kom dat hij me belazerd heeft en daar ook nog eens over gelogen heeft. De pijn van de leugens die er dan ook nog eens bijkomen vind ik waarschijnlijk erger dan het bedrog op zich. Dus ik kan het me wel voorstellen dat TO open heeft willen zijn naar haar partner.
Openheid ja, maar dat ontslaat je niet van je verantwoordelijkheid!!
ja maar capibara, dan bedoel je niet "dat hij me van tevoren even verteld dat ie morgen met iemand anders de koffer induikt"

(= even kort door de bocht tav van TO, maar om het duidelijk te maken)
quote:lolapaloeza schreef op 20 februari 2008 @ 15:29:

dat is misschien wat ik eng vind aan die eerlijkheid. in mijn misschien naieve opvatting is vreemdgaan iets wat je uit egoisme, dus zonder over de eigen partner na te denken, doet. Als je dan geconfronteerd wordt met de mate waarin je hem in al je lustigheid heb gekwetst schrik je jezelf een ongeluk. Of niet, en dan weet je ook dat je al eerder uit je relatie had moeten stappen.

Maar als je voor je "iets" gedaan hebt al ziet dat je je eigen partner daar enorm mee kwetst en je doet het toch...

Vreemdgaan en dat niet vertellen doe je uit egoïsme maar vreemdgaan en het wel vertellen ook. Als je vreemdgaat en dus iets doet wat je partner niet fijn vindt ben je met jou, jezelf en je eigen bezig. Dat is inherent aan vreemdgaan.

Is het een ONS dan ben ik het met je eens, hou in he-mels-naam je mond. Is het een verhouding dan zou ik het ook vertellen en ik zou het ook willen weten.
quote:lolapaloeza schreef op 20 februari 2008 @ 15:35:

ja maar capibara, dan bedoel je niet "dat hij me van tevoren even verteld dat ie morgen met iemand anders de koffer induikt"

(= even kort door de bocht tav van TO, maar om het duidelijk te maken)Dat klopt, ik bedoelde inderdaad dat als hij 'per ongeluk' een keer vreemd gegaan zou zijn ik wel zou willen dat hij het (achteraf dus)zou opbiechten. Eerlijkheid voor alles!
Ah, komen die termen van die site over polyamorie?

Dan begrijp ik dat, want die mensen die zo'n levenswijze ambiëren hebben kennelijk de behoefte om controle over iets te hebben waar je als je het goed beschouwt helemaal geen controle over kunt hebben. Hoe goed je het ook afspreekt met al je partners waar je denkt iets mee te hebben, je kunt niet afspreken dat je voor de één veel blijft voelen en voor de ander ietsjes minder. Het werkt niet zoals bij de kruidenier. Je hart is een onvoorspelbare batterij, die op de meest waanzinnige momenten allerlei lampjes kan laten branden.

Meestal is er dan meer aan de hand. Want als je relatie hecht is en je echt in alles voorziet, dan taal je niet naar een ander, teveel gedoe. Je gevoelens opdelen over verschillende partners is ook niet erg efficiënt, want waar haal je in godsnaam de tijd vandaan om dan ook nog te werken en er volledig voor je kinderen te zijn?

Mooie praatjes dat polyamorie, maar onbruikbaar in de praktijk. Als er behoefte is aan seks buiten de deur zijn er genoeg alternatieven die je relatie minder onder druk zetten dan een volwaardige relatie erbij.
Volgens mij streeft men bij polyamory ook niet anaar een helemaal volwaardige partner erbij. En idd kun je niet afspreken dat je voor de een meer of minder voelt. Wel kun je met de belangrijkste partner afspraken maken over wat wel en niet daadwerkelijk met een ander gedeeld wordt.

Dat is een min of meer rationele keuze, die los staat van gevoel maar gebaseerd is op gedrag. De hoofdpartner is dan mss niet op alle momenten qua gevoel degene waar je het meest voor voelt, maar wel degende die het VETO-recht heeft, waar je mee samenleeft, fiscale partner mee bent, mss een huishouden deelt.

persoonlijk zou polyamory niet mijn ding zijn, ik wil best mijn lichaam delen, maar niet mijn hart, ik geloof wel dat er mensen zijn voor wie het wel zou kunnen werken. In het geval van TO gaat de vlieger van Polyamory m.i. niet op, omdat haar man aangeft wel degelijk moeite te hebben met het contact, maar zij zijn bezwaren langs zich heen laat glijden. Ze geft elf al an dat zij het niet zou trekken als hij ook een ander zou hebben. hier is polyamory dus gewoon een van internet geplukt stickertje dat geplakt wordt op een situatie die eigenlijk vooral neer komt op: door liefde verblind te weinig respect opbrengen voor gevoelens van de partner.
Poeh, poeh, wat zijn jullie weer hard voor me (in ieder geval dat is mijn overall indruk na de laatste 2 pagina's gelezen te hebben)....
anoniem_63029 wijzigde dit bericht op 04-03-2008 09:25
Reden: was persoonlijke hulpvraag
% gewijzigd
PastelPink, soms helpt het om het op een rijtje te zetten. En dan te kijken wat voor smiley het verdient. Hieronder een voorbeeldje:

eerlijkheid

respect

vertrouwen

onschuld

geluk man

geluk PastelPink nu

geluk PastelPink later (je betaalt altijd de prijs)

? toekomstig slippertje man

ongestoorde jeugd kinderen
Of je man of niet "een heilige"is en of jullie wel of iet doorsnee zijn doet er in mijn ogen helemaal iet toe.

Bottomline is dat jij nu heel hard bezig bent om de grenzen van je relatie te verkennen. Je speelt met vuur. Op een gegeven moment zul je dat vuur weer moeten blussen. Doe je dat te laat dan brandt je in het beste geval je vingers en in het slechtste geval brandt je huis af.

Wat ga je doen na zondag? Zit je zondagochtend al om 7 uur te mailen naar vakantievriendje omdat de radiostilte over is, of ga je zondag eerst met je amn praten of hij het ok vind dat je het contact herstelt en een ontmoeting plannen?

Ga je echt rekening houden met de wensen en gevoelens van je ma, ook degene die hij mss niet uitspreekt maar die je wel kunt aanvoelen. Of vind je dat wat hij niet zegt er niet is? want het feit dat je man het goed vindt, betekent nog steeds dat jij ook de keuze kan maken om het niet te doen en contact met je minnaar te verbreken, uit liefde voor je man.
anoniem_63d7e10aaaad5 wijzigde dit bericht op 20-02-2008 16:35
Reden: tiepen is moeilijk
% gewijzigd
Pastel Pink, voel je niet al te erg aangevallen. Ik vind dat je je heel dapper blijft weren en het staat je ook vrij om er mee op te houden. Want wat hebben wij met jouw huwelijk te maken eigenlijk? Feit is dat niemand in jouw hoofd kan kijken, kan voelen wat jij voelt en dat geldt ook voor de gevoelens van jouw man.

Zoals ik al eerder aangaf; het is jouw huwelijk, jouw man en jij weet beter dan wie dan ook hoe het er bij jullie aan toegaat.

Ik geloof onmiddelijk dat je open en eerlijk hebt willen zijn. Dat was absoluut jouw uitgangspunt. Daar kan men het mee eens of oneens zijn, het was jouw insteek om niets stiekem te doen en dat bedoelde je ongetwijfeld goed.

Je ziet dat sommige mensen ook projecteren, dat gaat vanzelf maar het brengt wel felle reacties teweeg, dat is niet leuk om te lezen inderdaad.

Wat ik hoop, voor jou en je man, is dat deze gebeurtenis jullie dichterbij elkaar brengt. Eigenlijk geloof ik daar niet zo in, dat vreemdgaan iets positiefs kan bijdragen aan een relatie maar jullie liefde zit heel diep, zoveel is duidelijk. Ik hoop dus dat het voor jullie goed uitpakt.
Pastelpink, ook mijn man vond het allemaal te snel gaan. Terwijl ik vleugels had en me heel geliefd voelde met twee mannen, werd mijn man hier steeds treuriger onder. Ik heb hem nog nooit zoveel zien huilen, helemaal wanhopig. En denk niet, het is nog niet af, ik stop er later wel mee. Het is nooit af. Gevoelens voor je lover zullen zich alleen maar verdiepen. Je dagjes samen voelen immers super, een soort vakantie. Daar kan je man nooit tegen concurreren. Misschien verstandig om eerst te onderzoeken of je gevoelens voor je man wel zijn zoals jij denkt dat ze zijn? Want willens en wetens iemand waar je zoveel van houdt zoveel verdriet doen? Diep in zijn hart kan hij je geloof ik niet delen, heeft hij jouw geluk voor ogen, maar lijdt hier zelf onder.

En ik vind dit ook geen polyamorie. Dat zou het zijn als zowel jij als je man er iemand anders bij kan hebben. En dan ook echt kan, dat je elkaar dat gunt en daar zelf ook geen vervelende gevoelens bij hebt.

Ikzelf moet helaas constateren dat mijn gevoelens voor mijn man zich niet verdiepen, maar deze waren ook al heel lang weg. Maar het is zo moeilijk om voor je eigen geluk te gaan als je daar zo velen verdriet mee doet. En is dat dan wel echt geluk? Dat verdriet van mijn gezin zou daar altijd een stempel op drukken. Ik ben heel gelukkig geweest met de situatie, maar ben dat nu absoluut niet meer. In de war over wat ik met mijn leven aan moet, medelijden met mijn man dat ik geen behoefte heb om met hem te knuffelen, algeheel gevoel van matheid.

Ik wens jou veel wijsheid en sterkte!
quote:PastelPink schreef op 20 februari 2008 @ 16:11:

Poeh, poeh, wat zijn jullie weer hard voor me (in ieder geval dat is mijn overall indruk na de laatste 2 pagina's gelezen te hebben)....

PastelPink, ik denk dat we gewoon eerlijk proberen te zijn.

Maar je hebt wel ballen hoor, dat je deze discussie aandurft.
quote:kreeft1 schreef op 20 februari 2008 @ 16:57:

[...]

PastelPink, ik denk dat we gewoon eerlijk proberen te zijn.

Maar je hebt wel ballen hoor, dat je deze discussie aandurft.én ik denk dat we, omdat je schreef dat jouw man ook meeleest, ook hém proberen te helpen. Tenminste... dat doe ik....
quote:kwikzilver schreef op 20 februari 2008 @ 17:03:

én ik denk dat we, omdat je schreef dat jouw man ook meeleest, ook hém proberen te helpen. Tenminste... dat doe ik....Goeie! Dat speelt bij mij zeker mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven