Privacy binnen relatie

12-10-2009 09:14 54 berichten
Naar aanleiding van (vele) topics over in mails en smsjes van je partner kijken en de reacties daarop, leek het me leuk om hier eens een meer algemeen topic hierover te beginnen. Dus niet om perse een probleem dat ik wel of niet heb te bespreken, maar om eens te bepraten met jullie hoe je hier eigenlijk over denkt.

De meeste mensen vinden het namelijk niet kunnen dat je mails of sms van je partner leest. Sommigen vinden het dan wel goed te praten als je duidelijke verdenkingen hebt en anderen zeggen gewoon 'wij lezen alles van elkaar, geen enkel probleem'.

Zelf weet ik, dat ik een bepaalde behoefte aan privacy heb. Mijn vriend mag alles (nou ja.... bij wijze van, haha!) van mij weten maar ik wil zélf bepalen hoe en wat en wanneer ik het vertel. Als een vriendin mij opbiecht dat ze is vreemdgegaan, kan ze ervan uit gaan dat ik het aan mijn vriend vertel, maar wel zonder de vieze details en met respect voor haar (zo maar een voorbeeld hoor, het zou ook kunnen gaan over de ruzie tussen mijn zus en zwager, de bevalling van een andere vriendin, etc). Toch zou ik niet willen dat mijn vriend mails van haar aan mij hierover zo maar leest, zonder dat ik dat weet.

Wat ik daarbij ook belangrijk vind, is het 'briefgeheim' van degene die mij mailt. Ik kan wel vinden dat mijn vriend alles van mij mag lezen, maar die ander heeft míj iets gestuurd en moet er op kunnen vertrouwen dat dat in eerste instantie bij mij terecht komt en verwerkt wordt.

Ik heb er nog wel meer over te zeggen, maar ben in eerste instantie benieuwd naar jullie reacties hierover.

(PS: Ik kan de poll niet meer aanpassen, maar laatste zin moet natuurlijk zijn 'zonder dat ik het weet'

Hoe belangrijk is jouw privacy?

Totaal aantal stemmen: 47

Wij hebben geen enkel geheim voor elkaar. (23%)
Ik maak zelf uit welke informatie ik met mijn partner deel. (68%)
Ik lees zijn/haar smsjes en mails zonder dat hij het weet. (6%)
Ik denk dat hij/zij mijn smsjes en mails leest zonder dat ik (2%)
Alle reacties Link kopieren
In een relatie doe ik niet aan wantrouwen, verbieden én al helemaal niet aan controleren.

Ik heb er hele grote twijfels bij of het vrouwen eigen is om wel te controleren.
We hebben beide eigen email, telefoon, en zulke dingen. Post komt bij hem thuis aan (wonen beide nog thuis), dus die zie ik nooit.

Als ik dat zou wil kan ik alles controleren, we lopen regelmatig met elkaars telefoon op zak (batterij leeg, of ik heb een jurk aan waar geen gsm inpast iod), email heb ik al regelmatig paswoord gekregen omdat ik iets moest bevestigen ofzo, maar ik vergeet hem steeds weer. Dat toont op zich wel hoeveel interesse ik heb om hem te controleren, geen dus.

Heb geen reden en geen drang daartoe.
Inmiddels ex las altijd mijn verzonden en ontvangen e-mails. Grrrr! 'Get a life' dacht ik dan. De regel hier was ook om elkaars post niet te openen.

Ex schoonvader las hier ook altijd alle post die overal lag: rekeningen enz enz. Erg genant. Van hem dan. Ik vind dat erg onbeschoft. Ik zou dat toch ook echt noooooit bij hem doen!

Ach, ex is er inmiddels toch vandoor.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 12 oktober 2009 @ 14:34:

Geen geheimen in Villa Kakelbont. We kunnen elkaars mail, post en sms-jes lezen maar doen het eigenlijk nooit. Juist omdat het kan hebben we er geen van beiden behoefte aan.

En lees ik wel een mail of een sms dan is het geen probleem en vice versa.

Hier precies hetzelfde.

Wat vriendinnen betreft; ik vertel sommige dingen wel, en andere niet.

Het verschil ligt hem denk ik in hoe zwaar het nieuws is voor de vriendin zelf.

Ik vertel hem niet hoe ontzettend lullig mijn vriendin een blauwtje liep bij een man die ze heel leuk vond. Dat was namelijk een pijnlijk moment voor haar.

Ik vertel hem wel dat diezelfde vriendin haar potentieel vriendje eruit heeft gezet omdat hij zo snurkte. Dat was namelijk wel een grappig verhaal.

Ik denk dat de meeste vrouwen wel in staat zijn om een onderscheid te maken in informatie die je door mag spelen en dingen die je echt voor jezelf moet houden.

Zelf vertel ik nooit iets aan mijn vriend om "er maar niet alleen mee te zitten".

Als ik vind dat het hem niets aangaat, dan deal ik er zelf wel mee, maar het komt niet bij hem terecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven