Probeer dit echt vanuit ex zijn standpunt te zien, maar...

25-06-2009 22:17 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toch maar eens delen met anderen, want ik kom er zelf niet goed meer uit.

Ex en ik zijn begin dit jaar officieel uit elkaar. Hebben samen een zoontje van 4,5 die bij mij woont. Er was een tijdelijke bezoekregeling opgesteld die is opgenomen in het convenant waarbij zoon 1x per 14 dgn een weekend naar zijn vader ging. Tijdelijk, tot het moment dat ex aan het werk zou gaan (wat hij ruim 2,5 jaar verdomde).

Inmiddels is hij aan het werk en is de praktijk dat hij een tijdelijk contract heeft wat misschien in september in een jaarcontract wordt omgezet en waarbij hij onregelmatig moet werken (ook geregeld in de weekenden). Hij heeft zijn rooster t/m september en hierin zijn de vrije dagen van hem opgenomen. Deze dagen heeft hij mij doorgegeven met de mededeling dat hij op deze momenten zoonlief dan wilde zien, omdat hij hem dus nu niet meer consequent 2-wekelijks kan zien. Ik moest me dus schikken naar dit dienstrooster omdat hij hier geen inspraak in heeft.

Daarnaast het verhaal rondom alimentatie: hij zou een bijdrage gaan leveren (vast bedrag afgesproken) wat hij zou gaan betalen zodra hij inkomen had (voorheen had hij een uitkering, waardoor hij- naar zijn zeggen - niets kon missen en ik dus alle kosten voor zoon alleen betaalde. Ex is van mening dat ik een dermate goed salaris heb dat dit maar moet kunnen).

Hedentendage:

het wordt twijfelachtig of ex een jaarcontract gaat krijgen in september omdat er maar een heel beperkt aantal contracten te vergeven is. Om zijn kans hierop toch zoveel mogelijk te vergroten geeft ex bij zijn werkgever aan dat hij allerlei vrijwillige diensten wil draaien, waardoor hij breder inzetbaar wordt en wat zijn goeie wil toont.

Gevolg is dat de vaste dagen die hij mij had doorgegeven hierdoor er nu dikwijls bij inschieten. Doordeweeks is dit geen probleem, maar er zaten ook 'vrije weekenden' voor mij bij (weekenden waarop ex dus vrij zou zijn en ik dus eindelijk eens zelf een vrij weekend zou hebben. Ik werk noodgedwongen4,5 dag p/wk). Ik leef steeds behoorlijk toe naar deze vrije weekenden omdat ik merk dat ik zelf ook amper ergens aan toe kom, met steeds de kleine om me heen. Oppas is er niet of nauwelijks.

Nu zou het zo zijn dat ex volgend weekend vrij zou zijn van vrijdag t/m zondag. Ik dacht: He he, eindelijk eens een lang weekend voor mezelf (niet meer gehad sinds januari). Ik heb dus eindelijk weer eens een afspraak met een vriendin gemaakt om dit weekend naar haar te gaan en er een keer helemaal tussenuit te zijn.

Totdat ex me gisteren belde: hij zat een beetje te prakizeren over volgend weekend. Want hij was nu zó ontzettend druk in zijn huidige baan, plus al die extra diensten die hij moet/wil rijden, wat betekende dat hij nergens meer aan toe kwam. Ik kreeg hele uiteenzettingen hoe zwaar het allemaal voor hem was. Dat hij nooit eens tijd voor zichzelf had, want áls hij eens een vrij weekend had, dan had hij zoonlief gelijk weer.

Hij heeft daarentegen geregeld doordeweeks een vrije dag of is 's middags al om 15 u klaar (moet dan wel 's ochtends erg vroeg beginnen, waardoor hij zegt dat hij dan kapot is tegen het einde van zo'n dag). Afijn, het kwam er op neer dat hij voorstelde dat hij zoonlief pas za.middag zou ophalen. Ik gaf aan dat dit niet kon, omdat ik er dus volgend weekend het gehele weekend niet ben.

Nou...fout gedacht van mij. Ik had op zijn minst kunnen overleggen en hem deelgenoot kunnen maken van mijn plannen. Hij had inmiddels ook bedacht om een deel van dat weekend (liefst zelfs het gehele weekend) weg te gaan, want ja...hij had toch echt dringend behoefte om eens kleren te kopen en te gaan stappen, na zijn drukke werkrooster van de laatste tijd.

Wanneer ik dan op zo'n moment aangeef dat ik op mijn beurt ook amper vrije tijd heb en dat zoonlief nog altijd 8 vd 10 weekenden bij mij is, ikzelf elke ochtend om 7 u opsta en pas 's avonds om 20 u mijn handen vrij heb, dan is dit gelul. In zijn ogen heb ik tijd zat.

Dus dat is 1 deel: hij vindt dat de vrije weekenden die hij heeft, niet per definitie inhouden dat hij dan zoonlief opvangt. Hij wil immers ook wel eens tijd voor zichzelf.

Ik daarentegen vind dat dit een consequentie is van het hebben van een kind. Hij heeft amper enige zorg voor zoon en ik vind het op mijn beurt niet fair dat de vrije weekenden die ik dan - d.m.v. zijn werkrooster - heel af en toe eens heb - ik maar met hem moet overleggen of het hem wel uitkomt dat dat bewuste weekend zoon bij hem is.

(daarbij zegt hij ook nog: 'Ook al ben ik op bep. data vrij, dan nóg is het altijd onder voorbehoud, want misschien ga/moet ik wel een extra dienst rijden, dus je zult te allen tijde met mij moeten overleggen of jij wel weg kan zo'n weekend).

Dan deel 2: op bep. momenten heeft zijn werkgever geen werk voor hem (dit was op voorhand bekend). In die tijden krijgt hij dus ook niet betaald. Hij zegt dan dus tegen mij dat hij in dergelijke tijden dan dus ook niet de bijdrage voor zoonlief aan mij kan(wil) overmaken. Hij heeft dan nl. ineens geen/minder inkomen en kan dan dat geld niet missen. Daarentegen heb ik dus, volgens hem, meer dan voldoende inkomen en kan ik het makkelijk missen.

Ook dit vind ik niet kloppen. Ik heb hem gezegd dat zijn bijdrage aan zoon een onderdeel moet zijn van zijn vaste lasten. Dat hij zich hier maar niet zo aan kan onttrekken. Woedend wordt hij, als ik dergelijke dingen zeg. Ik moet dan maar naar de rechter, want geen rechter in de wereld zal mij gelijk geven. Hij heeft dan nog maar dusdanig weinig inkomen dat hij het simpelweg niet meer kan betalen (wanneer ik hem eraan herinner dat hij nog behoorlijk wat spaargeld op de bank heeft staan en dat hij het dan desnoods daar dan maar van betaalt, dan gaat hij helemaal door het lint).

Kortom: in mijn ogen verwacht ex van mij dat ik mij (meer dan) flexibel op stel t.a.v. zijn. Ik ervaar het als dat hij zich op deze fronten (zowel t.a.v. de 'vrije weekenden' als t.a.v. zijn bijdrage aan zoon) verschuilt achter zijn werk. Hij bekijkt alles puur en uitsluitend vanuit zijn standpunt: in zijn ogen heb ik 'meer dan genoeg inkomen', dus ik moet er maar begrip voor hebben dat hij soms niet kan (lees: wil) bijdragen in de kosten. En daarnaast heb ik veeeeel meer vrije tijd dan hij. Hij heeft het zo zwaar met al zijn onregelmatige diensten, zijn extra diensten, zijn heen-en-weer gependel om zoon en zijn familie te kunnen zijn.

Al met al: ik moet niet zo zeuren!

Wat vinden jullie hier nou van? Zoals ik al aangaf ben ik het volstrekt niet met hem eens, maar ik vraag me af of ik het nu misschien verkeerd zie.

Misschien kunnen jullie eens jullie objectieve licht hierover laten schijnen...
Jemig wat een verhaal.... Ik vind dat jij gelijk hebt, en als ik jou was zou ik zeker e.e.a. via de rechter gaan spelen. Zwart op wit de bezoekregeling, zwart op wit de alimentatie. Als ie zich dán nog ergens niet aan houdt heb je tenminste iets om op terug te vallen lijkt me.

Ja een loser eersteklas die liever geen verantwoordelijkheden draagt. Die ook een machtsspelletje met jou probeert te spelen overigens. Wat een kwal.
Dank Sarah, voor je reactie.

Weet je, het verhaal wat ik hier neer heb gezet is slechts een beknopte versie van het geheel. Je wilt niet weten wat een ellenlange betogen ik hierover krijg als dit speelt. Hij is zó lang van stof, hij houdt maar niet en doet immens uiteenzettingen over hoe hij de dingen allemaal ziet.

Het viel nog heel niet mee om dit verhaal dus 'zo beknopt' weer te geven (zonder dat jullie ook gelijk het gevoel hebben dat ik zo lang van stof ben ;)

Wat je overigens adviseert om e.e.a. op papier te laten zetten: ik zou niet weten hoe dit in praktijk zou moeten. Juist omdat zijn werk zo onzeker is. Dan zou het dus, wanneer zijn contract niet verlengd wordt, slechts wederom een tijdelijke vaststelling zijn tot september. Zou ik dan iets op moeten laten nemen in de trant van: als hij vrij heeft, dat hij zich dan verplicht om zoonlief van me over te nemen? Zoiets?

T.a.v. de betaling: daar vind ik eigenlijk wel dat er vaste afspraken over moeten komen. De huidige manier is natuurlijk wel erg vrijblijvend nu. Ik moet maar afgaan op hetgeen hij zegt (of hij wel/geen/minder inkomen heeft en of hij dit dan evt. kan/wil missen). Ik vind dit niet kunnen. Ik ben van mening dat hij hoe dan ook een onderhoudsplicht richting zijn zoon heeft, ongeacht de hoogte van zijn inkomen. Het kan toch niet zo zijn dat hij zelf maar besluit dat hij bep. maanden niets bijdraagt omdat hem dat niet uitkomt...? Zou een mooie boel worden als ik dat ook zo doen... Moet ik dan maar tegen zoonlief zeggen: 'Sorry mannetje, deze maand is er geen eten voor je, want papa heeft het geld niet en mama ook niet!'

Dat kán toch niet?!?!?! (Los van het feit dat ik dat natuurlijk nooit zou doen, maar zo schetst hij dus wel degelijk zijn eigen situatie). Feit is dat ik zowiezo al het leeuwendeel van de kosten op me neem (want ja, ik heb immers meer inkomen. Wat overigens ook niet altijd zo is, ben ik inmiddels achtergekomen, maar goed).
Stoeptegel,

Ook jij bedankt voor je reactie. Weet je, ik heb zelf ook aan alle kanten het gevoel dat zijn redenatie simpelweg gewoon niet klopt. Maar zodra ik hier iets over zeg word ik afgeschilderd als de onredelijke trut en dat ik me meer moet verplaatsen in zijn situatie.

Ik kan het maar niet helder voor mezelf krijgen en dit naar hem verwoorden, zonder gelijk afgeblaft te worden. En toch voelt het zó verkeerd!! Zeker ook t.a.v. de 'vrije weekenden': ik vind echt dat ik af en toe ook recht heb op wat vrije tijd zonder zoon (hoe stapel ik ook met 'm ben). Ik blijf van mening dat er nu eenmaal consequenties zitten aan het hebben van een kind. En naar mijn mening heeft hij het al heel erg makkelijk, in dit opzicht.

(en a/d andere kant klaagt hij dan weer steen en been dat hij zoon zo weinig ziet en hem zo mist. Pfffff...wat WIL je nou??)
quote:yayaatje schreef op 25 juni 2009 @ 22:36:

Wat je overigens adviseert om e.e.a. op papier te laten zetten: ik zou niet weten hoe dit in praktijk zou moeten. Juist omdat zijn werk zo onzeker is. Dan zou het dus, wanneer zijn contract niet verlengd wordt, slechts wederom een tijdelijke vaststelling zijn tot september. Zou ik dan iets op moeten laten nemen in de trant van: als hij vrij heeft, dat hij zich dan verplicht om zoonlief van me over te nemen? Zoiets?Lieve schat, daar moet je zelf ook niet over na gaan denken, neem contact op met een advocaat! Die heeft vast vaker met dit bijltje gehakt.
Glimlach-smiley.

ik weet dat je hierin gelijk hebt, Sarah, maar... ik ben eigenlijk net klaar met de advocaat. Verwacht ieder moment de (giga) afrekening. Heel eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe ik een evt. verdere dienstverlening vanuit mijn advocaat nog moet betalen...
Wat een verhaal zeg...

Is het niet mogelijk om met een mediator om de tafel te gaan zitten en afspraken te maken?

Wat betreft een tijdelijk contract en niet altijd werk, hoe kan dat dan? Heeft hij een 0 uren contract?

Mijn vriend werkt via een uitzendbureau en in de tijden dat de fabriek stil lag kreeg hij gewoon een ww uitkering, dus geld kreeg hij altijd.

Bovendien vind ik dat hij gewoon verplicht is om voor zijn kind te betalen. Je hebt samen een kind op de wereld gezet en daar zorg je ook samen voor!
Je hebt zeker recht op om eens weekenden voor jezelf te hebben, zekerheid wat betreft de alimentatie.

Maar jouw ex wil jou gewoon dwars zitten. Jij naait je op en ook dat vind hij wel prettig, schat ik zo in.

Je afvragen wat hij nou wil is daarom ook totaal zinloos.

Dat weet hij zelf niet .
quote:yayaatje schreef op 25 juni 2009 @ 22:47:

Glimlach-smiley.

ik weet dat je hierin gelijk hebt, Sarah, maar... ik ben eigenlijk net klaar met de advocaat. Verwacht ieder moment de (giga) afrekening. Heel eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe ik een evt. verdere dienstverlening vanuit mijn advocaat nog moet betalen...Bewijs van onvermogen halen? Of zou je dat niet krijgen als je 4,5 dag werkt.....probeer het eens
Jazzie,

Ja, volgens mij is het een soort van 0-uren contract. En hij zegt dat al zou hij dan een uitkering krijgen in die periode, dat die dan dusdanig laag is dat hij dan nog amper in zijn eigen onderhoud kan voorzien (en toch blijf ik vinden dat hij dan nog altijd naar rato moet blijven betalen. Dan betaalt hij desnoods wat minder, maar hij moet hoe dan ook betalen, vind ik).

Hij blijft altijd maar hameren op het feit dat ik, in zijn ogen, meer dan genoeg verdien en dat ik het daarom dan maar zelf moet zien op te lossen. Ik vind dat het er feitelijk volkomen los van staat hoeveel ik verdien. Feit blijft dat hij een kind heeft, waar hij in alle opzichten verantwoording voor heeft te dragen, zowel in opvoeding (tijd op zich nemen) en kosten van onderhoud.

Stoeptegel, ik bedacht me ook zoiets: dat hij me gewoon dwars wil zitten. Of eigenlijk: dat hij me op deze manier nog altijd in de tang heeft. Als het zo zou gaan zoals hij dat schetst (evt. vrije weekenden die ik nog altijd met hem moet overleggen), dan bepaalt hij dus feitelijk of ik al of niet een vrij weekend heb. Dat is toch van de zotte?!

(Toen ik uiteindelijk gisteravond dan maar instemde om mijn lange weekend bij mijn vriendin met de helft in te korten, waarbij ik zoonlief dan pas za.dag om 12 u kwam brengen zodat we beiden 1,5 dag voor onszelf hebben dat bewuste weekend) stemde hij uiteindelijk schoorvoetend in. Zo van: 'Nou ja, toe dan maar. Eigenlijk had ik za.avond zelf ook een feest waarvoor ik weg wilde, maar toe maar, doe het dan maar op deze manier!'. Grrrr... dan denk ik echt: Dit is toch absurd?? Het is verdomme MIJN weekend!!! Maar nee...ik had dit met hem moeten overleggen, of het hém wel uitkomt. Want ja, hij heeft nou eenmaal zó weinig tijd voor zichzelf...)
Als jij weet dat je je kind zelf kan onderhouden zou ik niet meer tijd en energie hierin steken.

Als je een giga-rekening krijgt van je advocaat neem ik aan dat je geen slecht inkomen hebt.

De weekenden zou ik proberen op te lossen met vrienden / familie zodat je tijd voor jezelf creeert.

Geen verwachtingen meer van hem hebben kan ook veel rust geven.
Ja hij bepaalt of jij wel of niet een vrij weekend hebt, zo moet je het inderdaad zien. Of je staat op je strepen, en dumpt je kind bij hem op vrijdag bijv, of je accepteert het en gaat zelf alternatieven bedenken om wat weekenden vrij te zijn.
Ik kan je vertellen, hij geniet van het feit dat hij op die manier macht over je heeft. Jij schikt je in, en dat weet hij.

Als dat voor jou niet goed voelt moet jejezelf een andere houding naar hem gaan aanleren.
Ik denk dat er wel een kern van waarheid zit in wat Stoeptegel zegt. Lullig voor je zoontje dat hij zijn vader dan niet meer of heel weinig ziet maar dat is echt de keus van je ex.

Het is nog erger om tegen je kind te zeggen dat hij naar papa mag en dat het dan op het laatste moment niet meer doorgaat.

Heb je je ouders of misschien je schoonouders (weet niet hoe de verhoudingen liggen) of vrienden die in kunnen springen?

Op die manier heb jij tijd voor jezelf en hij ziet dat hij niet met je kan sollen.

En die uitkering die mijn vriend kreeg was toen voor 3 weken maar dat was echt niet (veel) minder dan dat hij normaal kreeg.

Dat jij geen alimentatie krijgt voor jezelf snap ik, maar alimentatie voor je kind moet je gewoon betalen, punt!

Niet betalen, geen rechten! Ga maar eens op je strepen staan, kijken hoe hij zich dan opstelt.

Het is nu net een klein kind die zijn grenzen verkent..

Heb jij de beslissing genomen om uit elkaar te gaan en was hij het er soms niet mee eens?

Dan is dit zijn "straf" voor jou.
Stoeptegel,

Ik waardeer het dat je het op deze manier schetst, want zo is het inderdaad.

Het gaat mij echter meer om het principe. Ja, ik kan als het moet zelf in het onderhoud van zoon voorzien. Maar ik vind het gewoonweg niet kloppen dat hij naar eigen goeddunken kan bepalen of en wat hij betaalt. Ik vind dat hij een verantwoording naar zijn kind heeft en daar doet de hoogte van mijn inkomen niets aan af.

Wat de giga rekening van de advocaat betreft vs. mijn inkomen: deze rekening heeft mijn familie grotendeels op zich genomen omdat ze wisten dat ik het onmogelijk kon betalen en me daardoor liet blokkeren om een advocaat in te schakelen. Ik ben nu bezig met een afbetalingsregeling richting mijn familie, maar nog meer bijkomende kosten kan ik dus niet dragen op dit vlak,

En voor wat betreft het 'dumpen' van mijn kind bij hem: dit zou ik nooit doen. Ik zal nooit mijn kind mijn kind maar zo naar zijn vader brengen, in de wetenschap dat die wel eens heel erg moeilijk kon gaan doen als ik daar kom met zoonlief, omdat het nou eenmaal 'zijn' weekend is. Ex schroomt er niet voor om een helse strijd aan te gaan waar zoonlief dan getuige van is. Dus rest mij hierin niets anders dan me te schikken naar zijn nukken, vrees ik...

(en weet je, ik vraag me soms af of hij het nou echt doet om mij dwars te zitten. Hij is nl. voor meer dan 100% overtuigd van zijn zienswijze. Dat het heel normaal is dat hij zo reageert en dat dit echt niet is om mij dwars te zitten, maar ja...dit is nou eenmaal de situatie en daar kan hij ook niets aan doen... En dat moet ik dan maar begrijpen)
alleereerst wil ik je eerst ff sterkte wensen in deze situatie, t is en blijft een k*t situatie....

begrijp je punt, je staat in je recht in de eis om alimentatie. weet niet of jullie getrouwd zijn geweest, want dan heb je zelfs recht op alimentatie voor jezelf, en zeker als ex spaargeld heeft!!!

maar vaak gaat t niet om t geld maar t idee om dr niet alleen voor te staan in zake de opvoeding. hij heeft net zoveel verantwoordelijkheid als jij!

maar dat neemt niet weg dat t moeilijk is en blijft om nu nog tot een redelijke overeenkomst te komen. schraap nog ergens wat bij elkaar een start een rechtzaak. denk dat geen enkele rechter je ongelijk geeft....
Ja Jazzie, ik ben degene geweest die de scheiding er (eindelijk) doorheen heeft gedrukt. Hoewel de situatie godsgruwelijk onmogelijk was en hij zelf ook momenten had waarop hij niet meer verder wilde, was het deepdown niet wat hij wilde. En al helemáál niet via een advocaat (hij wilde de boel bij een mediator regelen in onderling overleg).

Dus ja, hij neemt me op dit vlak nog altijd heel veel kwalijk.

Ik ben het met je eens dat hij simpelweg zijn aandeel in de kosten voor zoon dient te nemen. De tijdsbesteding ligt dan wellicht wat gecompliceerder (met die ingewikkelde baan van hem), maar inderdaad: het is dan zijn keuze om zoon minder te zien. Daar staat dan tegenover dat ik ook minder tijd voor mezelf overhoud. Ik kan af en toe een beroep doen op mijn moeder (maar die is al aardig op leeftijd en woont ver weg). Ex zijn moeder wil van alles, maar heeft een echtgenoot die anti-kinderen is, zodat hierover altijd strijd is. Ook dit moet ik geregeld horen van ex. Dat ik zijn moeder gebruik als het mij uitkomt, terwijl ik weet hoeveel strijd zij daar steeds over krijgt.

Zij daarentegen doet niet anders dan mij steeds maar weer zeggen dat ze alsmaar wel wil helpen waar ze kan. Als ik dan zeg dat ik dit niet wil in de wetenschap dat ze hier zo'n heibel met haar man over krijgt, dan schuift ze dit van tafel en zegt dat het geen probleem is. Tsja...en omdat ik dus verder geen oppasadresjes heb, is zij soms nog mijn enige mogelijkheid. Ik maak hier echter alleen maar in echte noodgevallen gebruik van.

Pfff...wat een gezeik toch....
Crazyflower, inderdaad, het is een principe kwestie!

Hetgeen wat mij - afgezien nog van de kosten - weerhoudt om evt. de gang naar een rechter te maken is dat dit de zaken nóg meer op scherp zal stellen. Het gaat/ging de laatste tijd vrij redelijk. Sinds ex aan het werk is, betaalt hij het overeengekomen bedrag. Daarnaast zie ik dat hij veel moeite doet om zoon doordeweeks extra te zien waar mogelijk, dus op zijn manier doet hij al het mogelijke wat binnen zijn vermogen ligt.

Maar nu dus de situatie zich voordoet met de weekenden, plus zijn redenatie dat hij straks wellicht niet meer kan/wil bijdragen, nu ligt de zaak toch wel even wat anders naar mijn gevoel...
idd, zet de zaken nog meer op scherp en das t laatste wat je uiteindelijk wil bereiken.

heb in ong de zelfde situatie gezeten en t gaat nu na 4 jaar nog met vallen en opstaan....

gelukkig zijn we dr (redelijk) uitgekomen, mede door een concrete afspraak gelijk nadat we besloten hadden uit elkaar te gaan.

blijft lastig, je staat niet meer met de neus dezelfde kant op en dat levert strijd...

maar jij zal je met je werk ook enigszins consessies hebben moeten doen en dat zelfde mag van hem verwacht worden. en idd, je geeft je kind niet mee als je niet 1000 procent aan kan van de wederpartij.
Die strijd ga je niet winnen van hem, hij zal toch doen wat hij wil. Als jij je kind zelf kan onderhouden, zou ik me niet zo druk maken om ex zijn initiatieven tot alimentatie betalen. Dreigt hij nu met straks als...langs je heen laten gaan, jij bent toch niet afhankelijk van zijn geld?

Natuurlijk is hij verplicht zijn kind te onderhouden maar veel mannen ervaren dat niet zo en daar verander je weinig aan.

Wat betreft die weekenden, zoals ik al zei, of je zet hem voor het blok ( ipv hij jou) en zet je kind bij hem neer voor het weekend. Afspraak is afspraak. Als hij weet dat je dat echt doet, past hij zich aan jou aan. Als hij weet dat je dat toch nooit zal doen, zal hij je altijd blijven manipuleren, afspraken cancelen enzov.

Dat is ook prima, als jij dat accepteert dat hij dat kan doen, dat je daar vrede mee hebt.

Ik heb het in ieder geval wel zo gedaan. Het gevolg is dat ik zeker weet dat mijn ex voor mijn kind zorgt volgens afspraak. Hij kan er niet onderuit, dat heb ik hem 'geleerd'.
Yaya, ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ik heb op een gegeven moment bedacht dat het me te veel energie koste om steeds maar af te wachten of een afspraak wel of niet door ging. Sindsdien heb ik alles zelf opgelost. Samen met een vriendin van mij die in dezelfde positie zat. Het is zooooo makkelijk om het zo op te lossen en hij had geen grip meer op mij. Ik heb mij er toen ook bij neergelegd dat ik niet of nauwelijks tijd alleen had.

Ze zijn nu volwassen en nu heb ik alle tijd aan mijzelf.

En ik ben blij dat ik het toen zo gedaan heb. Dat scheelde een heleboel strijd en stress en dat is ook beter voor de kinderen.
Lieve Yaya.. het is zoals Jazzie al aangeeft, een kwestie van grenzen stellen en vasthouden. In jullie relatie ging hij daar waarschijnlijk al ver overheen en hij blijft dit nu ook doen. Ik weet uit ervaring dat dat héél erg moeilijk is om te doorbreken.

Máár: dit zul je toch moeten doen!

Over de alimentatie en omgangsregeling: jullie waren getrouwd. Je zegt onderling afspraken te hebben gemaakt. Staan die ook in jullie convenant? Wat staat daar precies in?

Mocht het zo zijn dat hij zich niet aan zijn convenant houdt dan kun je daar mee aan de slag (misschien zelfs met dwangsom erop én eisen tot het terugbetalen van de kosten die jij maakt om naleving van het convenant af te dwingen).

Mocht duidelijk in het convenant staan dat hij een bepaald bedrag aan alimentatie moet betalen kun je ook het LBIO inschakelen indien hij drie maanden niet heeft betaald. En als er in het convenant staat dat hij alleen betaalt als hij werk heeft, laat hem dan maar bewijzen dat hij straks echt net zoveel inkomen heeft als tijdens zijn uitkering, oftewel, jij kunt daar dan toch alleen mee accoord gaan als je zijn loonstrook hebt gezien? Zég dit ook tegen hem!

Mijn ex betaalt zijn alimentatie gelukkig elke maand, ik geloof dat het één keer in drie jaar is gebeurd dat hij een paar dagen later was maar dat kan gebeuren. Daarover heb ik dus geen klagen.

Helaas heeft hij een hobby waar veel tijd in gaat zitten. Die hobby verkiest hij boven zijn kind. Ik heb een tijdje geleden een lijstje gekregen met weekenden waarin hij zoon zou hebben maar waarin dat straks niet kan. Dus kan zoon niet naar hem toe. Wettelijk is het zo dat het zijn weekend is en hij dus voor 'opvang' moet zorgen, maar ik kan dat gevoelsmatig tegenover zoon niet. Ik heb dus aangeboden om de tussenliggende weekenden te ruilen. Helaas, dat komt 'niet uit met de kinderen van zijn vriendin'... (lees: dan moet hij voorbereidingen treffen aan de spullen voor de wedstrijden in de weekenden daarna). Hij zal zoon dus niet zien van eind augustus tot half oktober! Wat nog erger is.... zoon zal zijn pappa dus ook al die tijd niet zien....

Ik ben hier heel erg boos over geweest, maar ik heb het nu laten rusten. Hij verkiest zijn hobby boven zijn kind. Ik ben er voor zoon, vroeger, nu en straks ook! Altijd, zonder uitzonderingen. Nu hij negen is zal hij daar nog weinig erg in hebben, later zal hij mij nooit kunnen verwijten dat ik er niet was voor hem.....

Heel veel sterkte, liefs, Carrrie.
Als hij geen werk heeft kan hij jullie zoon toch opvangen? In elk geval zeker op de dagen dat hij niet hoeft te werken. Hij heeft geen geld om bij te dragen maar wel tijd als hij werkeloos is, dus dan kun je het misschien op die manier oplossen dat hij je werk uit handen neemt als hij financieel niet kan bijdragen.
Ik vind dat uit jouw verhaal spreekt dat jullie beide jullie kind als een last ervaren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven