Problemen met faalangst van man

15-08-2018 13:06 231 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is op veel vlakken een droompartner. Helaas heeft hij al jaren last van impotentie.

De problemen zijn begonnen toen we net gingen samenwonen. Toen onze relatie serieuzer werd liet zijn penis het frequent "afweten". Sindsdien zijn er altijd periodes (dagen - weken tot soms zelfs maanden) geweest waarin het hem niet lukte om een erectie te krijgen. Als hij ergens mee bezig is, dan lukt het vaak niet. Dat kunnen heel verschillende dingen zijn, bv zijn collega die de week erop in verlof zou gaan en het vooruitzicht om meer te moeten werken. Er zijn ook langere periodes waarin er helemaal geen problemen zijn.

Hij heeft in het verleden nog pillen geslikt. Deze helpen hem wat meer zelfvertrouwen geven, en als het enkele keren na elkaar lukt (met pillen) kunnen we weer een tijdje zonder. Helaas hebben die pillen veel bijwerkingen. Hij voelt zich de dag erna vaak wat grieperig (spierpijn, hartkloppingen, hoofdpijn) en ze verprutsen toch wat van de spontaniteit. Als ik hem vraag om seks, dan wijst hij me vaak af. Hij is te moe of te druk.

Dit alles speelt toch wel vaak in mijn hoofd. Soms twijfel ik toch aan mezelf. Ik ben al één maal heel kwaad op hem geworden (wat helemaal niet goed is, dat besef is). Het lukte niet om de presteren de dag voor we op reis gingen vertrekken, "omdat hij zoveel aan zijn hoofd had, naar de luchthaven rijden en zijn koffers pakken, enz". Ik heb gezegd dat hij maar thuis moest blijven als het zo verschrikkelijk was om met mij op reis te gaan.

Ik weet niet wat ik hiermee wil. Ik weet het allemaal niet goed meer. Ik vind het zo jammer dat dit onze - verder goede - relatie kapotmaakt.
Alle reacties Link kopieren
GV72 schreef:
19-08-2018 10:40
Even, voor ik reageer, is dit dezelfde man die ook dat ongeluk heeft gehad, van je topic 2 jaar geleden?

Ja, maar dat heeft hier niets mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
19-08-2018 10:41
Waarom noem jij een erectie krijgen presteren in je openingspost? Ik mag daar niet uit citeren en zal dat ook niet doen, maar ik vind het woord presteren opvallend. Wat doen jullie in bed nog meer behalve vaginale penetratie?

We doen aan voorspel, manuele en orale seks, kussen, strelen.
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
19-08-2018 10:50
Hij is naar een Psychologe geweest; hij is naar de huisarts geweest; hij heeft oefeningen gedaan ; maar hebben jullie al iets samen gedaan?

Maar ik denk dat jullie al een stadium te laat zijn: want jij gooit de handdoek in de ring....

Terwijl ik denk dat jullie samen iets moeten doen.

En zoek dan iemand uit die bij jullie past.....

We hebben de oefeningen samen gedaan (oa streeloefeningen).
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-08-2018 10:42
hij moet gaan leren waarom hij het groter maakt. en ook eerlijk zijn: is hij wel aangetrokken tot jou?

Er moet mij toch iets van het hart. Ik wil je niet beledigen, grof zijn of ondankbaar zijn voor je posts.
Ik word nogal kregelig van je posts. Ik vind dat je het nogal gemakkelijk voorstelt. Je zegt voortdurend dat ik mezelf tegenspreek, maar dat doe je nu toch zelf? Hij mag het niet groter maken, het is maar een erectie, er zijn ergere dingen, er is genoeg anders te doen; maar langs de andere kant is het wel het teken dat hij de hele relatie niet tot mij aangetrokken was.
rlisa schreef:
19-08-2018 11:17
Er moet mij toch iets van het hart. Ik wil je niet beledigen, grof zijn of ondankbaar zijn voor je posts.
Ik word nogal kregelig van je posts. Ik vind dat je het nogal gemakkelijk voorstelt. Je zegt voortdurend dat ik mezelf tegenspreek, maar dat doe je nu toch zelf? Hij mag het niet groter maken, het is maar een erectie, er zijn ergere dingen, er is genoeg anders te doen; maar langs de andere kant is het wel het teken dat hij de hele relatie niet tot mij aangetrokken was.
Oei dat ligt dus erg gevoelig. Waarom?

Ik stel vragen aan de hand van wat jij schrijft. Jij schrijft verschillende dingen, dat je er mee kan leven omdat het een droomrelatie is maar tegelijkertijd schrijf je dat je er niet meer tegen kan. Dat therapie niet geholpen heeft en dat je nergens meer in gelooft. Weggaan is blijkbaar ook geen optie. Een man die geen erectie kan krijgen, waarbij pillen en therapie niet helpen daarbij moet je ook de vraag stellen of hij wel seksueel aangetrokken is tot vrouwen in het algemeen en jou in het bijzonder. Omdat je zonder erectie ook gewoon stomende seks kan hebben zoals iemand hier al eerder schreef. Het is dus niet alleen de erectie, seks is uberhaupt een probleem
en een relatie/seksprobleem heb je nooit alleen. Jij bent onderdeel van dit probleem. De oplossing ligt dus net zo goed bij jou als bij hem
Alle reacties Link kopieren
Toch eens met Gebruna.
En ik lees ook dat jullie wel seks hebben, maar als er geen penetratie plaats kan vinden dat jij teleurgesteld bent en je afgewezen voelt. Niet jouw man in eerste instantie. En als hij geen zin heeft dan ben jij boos en maakt ruzie omdat je het wel betrekt op wat hij van jou moet vinden. In plaats van dat je beseft dat hij een probleem met zijn libido heeft, punt. Jij maakt er persoonlijk ptobleem bij.
Jij hebt er last van zoals het is. Maar je maakt het nog groter omdat je er een waardeoordeel bij verzint: "hij verwerpt jou". Als hij jou echt zou verwerpen zou hij niet bij jou zijn en zou de seks nooit fijn zijn.
Als jij er geen ruzie over maakt, beïnvloedt het jullie relatie al een stuk minder denk ik zo.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-08-2018 11:37
Oei dat ligt dus erg gevoelig. Waarom?

Ik stel vragen aan de hand van wat jij schrijft. Jij schrijft verschillende dingen, dat je er mee kan leven omdat het een droomrelatie is maar tegelijkertijd schrijf je dat je er niet meer tegen kan. Dat therapie niet geholpen heeft en dat je nergens meer in gelooft. Weggaan is blijkbaar ook geen optie. Een man die geen erectie kan krijgen, waarbij pillen en therapie niet helpen daarbij moet je ook de vraag stellen of hij wel seksueel aangetrokken is tot vrouwen in het algemeen en jou in het bijzonder. Omdat je zonder erectie ook gewoon stomende seks kan hebben zoals iemand hier al eerder schreef. Het is dus niet alleen de erectie, seks is uberhaupt een probleem

Wat ligt gevoelig? Ik heb er gewoon moeite mee dat je dit hier zo eenvoudig over schrijft, terwijl je (en dat meen ik de lezen uit wat je schrijft, als ik verkeerd ben dan excuseer ik mij) hier geen ervaring mee hebt.
parbleumondieu schreef:
19-08-2018 12:02
Toch eens met Gebruna.
En ik lees ook dat jullie wel seks hebben, maar als er geen penetratie plaats kan vinden dat jij teleurgesteld bent en je afgewezen voelt. Niet jouw man in eerste instantie. En als hij geen zin heeft dan ben jij boos en maakt ruzie omdat je het wel betrekt op wat hij van jou moet vinden. In plaats van dat je beseft dat hij een probleem met zijn libido heeft, punt. Jij maakt er persoonlijk ptobleem bij.
Jij hebt er last van zoals het is. Maar je maakt het nog groter omdat je er een waardeoordeel bij verzint: "hij verwerpt jou". Als hij jou echt zou verwerpen zou hij niet bij jou zijn en zou de seks nooit fijn zijn.
Als jij er geen ruzie over maakt, beïnvloedt het jullie relatie seksleven al een stuk minder denk ik zo.
rlisa schreef:
19-08-2018 12:13
Wat ligt gevoelig? Ik heb er gewoon moeite mee dat je dit hier zo eenvoudig over schrijft, terwijl je (en dat meen ik de lezen uit wat je schrijft, als ik verkeerd ben dan excuseer ik mij) hier geen ervaring mee hebt.
ik heb mijn ervaringen helemaal niet verteld. Ik reageer puur op wat jij schrijft en stel daar vragen over. Je zou eens kunnen onderzoeken waarom dat tegen je zere been is
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
19-08-2018 12:02
Toch eens met Gebruna.
En ik lees ook dat jullie wel seks hebben, maar als er geen penetratie plaats kan vinden dat jij teleurgesteld bent en je afgewezen voelt. Niet jouw man in eerste instantie. En als hij geen zin heeft dan ben jij boos en maakt ruzie omdat je het wel betrekt op wat hij van jou moet vinden. In plaats van dat je beseft dat hij een probleem met zijn libido heeft, punt. Jij maakt er persoonlijk ptobleem bij.
Jij hebt er last van zoals het is. Maar je maakt het nog groter omdat je er een waardeoordeel bij verzint: "hij verwerpt jou". Als hij jou echt zou verwerpen zou hij niet bij jou zijn en zou de seks nooit fijn zijn.
Als jij er geen ruzie over maakt, beïnvloedt het jullie relatie al een stuk minder denk ik zo.

Ik ben in al die jaren maar één keer boos geworden, omdat hij niet wilde/kon vrijen omdat hij te veel zorgen had, omdat hij met mij op reis zou vertrekken. Toen heb ik mijn geduld verloren. Anders hebben we hier nooit ruzie over. Ik voel mij niet afgewezen omdat hij hem niet omhoog krijgt, maar omdat hij excuses zoekt om niet te moeten vrijen. Het is moeilijk om die afwijzingen niet persoonlijk te nemen. Hij heeft geen libidoproblemen an sich, want er zijn momenten dat het goed gaat.
anoniem_283983 wijzigde dit bericht op 19-08-2018 12:54
3.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-08-2018 12:27
ik heb mijn ervaringen helemaal niet verteld. Ik reageer puur op wat jij schrijft en stel daar vragen over. Je zou eens kunnen onderzoeken waarom dat tegen je zere been is

Ik heb moeite met het gemak waarmee je alles voorstelt. Ik - als vrouw - word niet altijd even nat of kom even snel klaar. Het zijn niet gewoon enkele knopjes die je indrukt. Ik kan dit objectief begrijpen dat mijn man af en toe niet stijf wordt/blijft. Ik heb er ook geen problemen mee dat we af en toe 'moeten' terugvallen op orale seks. Ik vind het jammer dat hij zich in die periodes opsluit en mij afwijst. Ik geloof ook niet dat dat een seksuoloog dat allemaal magisch gaat oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Jij hoeft je ook niet adgewezen te voelen als hij excuses zoekt. Ook dat heeft niets met jouw aantrekkingskracht te maken. Alleen met zijn gevoel dat hij op dat moment geen zin in seks heeft.
Is het ooit bij je opgekomen dat de smoesjes die hij maakt, misschien voor hem geen smoesjes zijn, maar de echte redenen dat hij op dat moment geen zin heeft in seks?
Niet iedereen werkt hetzelfde. Ikzelf heb ook moeite met seks als ik ergens spanning over voel. En iedereen is ook daar weer anders in. Als hij spanning voelt over iets - en maakt niet uit wat - is zijn libido dus laag.
Dat heeft niks met jou te maken, maar het wegwuiven als smoesjes maakt wel dat hij zich waarschijnlijk niet serieus genomen voelt!
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak gebeurt dit dan, dat afwijzen? Elke week, meerdere keren per week?

Ik vind het best bijzonder dat je zijn geen zin in seks ziet als een persoonlijke afwijzing. Hij heeft geen zin in een bepaalde handeling. Dat is toch niet hetzelfde als geen zin in jou? Misschien heeft hij wel zin om met je te kletsen of samen een film te kijken, maar enkel geen zin in seks.

Samen therapie lijkt me heel goed. Of alleen voor jezelf. Je komt namelijk heel drammerig en verongelijkt over op mij en lijkt niet je eigen aandeel te zien. Dan kan therapie zomaar eens heel verhelderend zijn.
Alle reacties Link kopieren
LoVaKo schreef:
19-08-2018 14:36
Is het ooit bij je opgekomen dat de smoesjes die hij maakt, misschien voor hem geen smoesjes zijn, maar de echte redenen dat hij op dat moment geen zin heeft in seks?
Niet iedereen werkt hetzelfde. Ikzelf heb ook moeite met seks als ik ergens spanning over voel. En iedereen is ook daar weer anders in. Als hij spanning voelt over iets - en maakt niet uit wat - is zijn libido dus laag.
Dat heeft niks met jou te maken, maar het wegwuiven als smoesjes maakt wel dat hij zich waarschijnlijk niet serieus genomen voelt!

Dan kan hij dit toch eerlijk vertellen? Dat hij ergens mee zit. En niet drogredenen verzinnen, zoals 'ik heb te veel gegeten', 'het is te warm', 'het is te koud', 'ik ben moe','we hebben het vorige week nog maar gedaan'.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
19-08-2018 14:53
Hoe vaak gebeurt dit dan, dat afwijzen? Elke week, meerdere keren per week?

Ik vind het best bijzonder dat je zijn geen zin in seks ziet als een persoonlijke afwijzing. Hij heeft geen zin in een bepaalde handeling. Dat is toch niet hetzelfde als geen zin in jou? Misschien heeft hij wel zin om met je te kletsen of samen een film te kijken, maar enkel geen zin in seks.

Samen therapie lijkt me heel goed. Of alleen voor jezelf. Je komt namelijk heel drammerig en verongelijkt over op mij en lijkt niet je eigen aandeel te zien. Dan kan therapie zomaar eens heel verhelderend zijn.

In slechte periodes dan wijst hij mij in 99% van de keren af, en dit kan weken tot maanden duren. Soms begint hij dan zelf wel (vaak als hij genoeg zelfvertrouwen heeft omdat hij een pil genomen heeft).
Natuurlijk is geen zin een persoonlijke afwijzing. Seks is toch iets volledig anders dan een film kijken? Hij kan perfect geen zin hebben in penetratie, maar dan kunnen we bv toch knuffelen.
rlisa schreef:
19-08-2018 15:02
Dan kan hij dit toch eerlijk vertellen? Dat hij ergens mee zit. En niet drogredenen verzinnen, zoals 'ik heb te veel gegeten', 'het is te warm', 'het is te koud', 'ik ben moe','we hebben het vorige week nog maar gedaan'.
Ook dat hoeven helemaal geen smoesjes te zijn. Dat je dat drogredenen noemt vind ik zorgelijk. Te moe is een goede reden. Als het te warm is, goede reden. Teveel gegeten, als je hartstikke opgeblazen bent ga je toch ook niet sporten? Plus dan voel je je vaak ook minder aantrekkelijk.

Laat even tot je doordringen dat je man zijn eigen redenen mag hebben om geen zin te hebben. Maakt niet uit waarom, hij heeft geen zin, klaar. Niet persoonlijk aantrekken, zo maak je er een heel 'ding" van...

Ik ben het met een ander eens die hier gezegd heeft dat jij je eigen aandeel niet ziet.
Alle reacties Link kopieren
rlisa schreef:
19-08-2018 15:06
In slechte periodes dan wijst hij mij in 99% van de keren af, en dit kan weken tot maanden duren. Soms begint hij dan zelf wel (vaak als hij genoeg zelfvertrouwen heeft omdat hij een pil genomen heeft).
Natuurlijk is geen zin een persoonlijke afwijzing. Seks is toch iets volledig anders dan een film kijken? Hij kan perfect geen zin hebben in penetratie, maar dan kunnen we bv toch knuffelen.
En in die periodes hebben jullie dan helemaal geen lichamelijk contact? Ik weet niet wat jij onder knuffelen verstaat? Is dat even een aai of een knuffel en weer door of is dat uitgebreid elkaar aanraken en strelen en de hele hotemetoot behalve penetratie?

En geen zin in seks is echt geen persoonlijke afwijzing. Dat is het pas als hij wel zin heeft in seks maar niet met jou.

Je bent echt heel verongelijkt lijkt het. En je laat al helemaal niet blijken dat je dit een gezamenlijk probleem vindt. Hij moet maar gewoon aan je zitten en anders ben je zielig. Ik zou maar eens serieus over therapie voor jezelf nadenken. Gewoon, om eens patronen te zien en te doorbreken.
Alle reacties Link kopieren
LoVaKo schreef:
19-08-2018 16:49
Ook dat hoeven helemaal geen smoesjes te zijn. Dat je dat drogredenen noemt vind ik zorgelijk. Te moe is een goede reden. Als het te warm is, goede reden. Teveel gegeten, als je hartstikke opgeblazen bent ga je toch ook niet sporten? Plus dan voel je je vaak ook minder aantrekkelijk.

Laat even tot je doordringen dat je man zijn eigen redenen mag hebben om geen zin te hebben. Maakt niet uit waarom, hij heeft geen zin, klaar. Niet persoonlijk aantrekken, zo maak je er een heel 'ding" van...

Ik ben het met een ander eens die hier gezegd heeft dat jij je eigen aandeel niet ziet.

Op momenten dat het goed gaat, heeft hij geen last van de warmte, maar als zijn penis het laat afweten, dan is plotseling niets meer OK, en dat maanden aan een stuk. Noem het zoals je wil. Zelfs al is het legitiem, keer op keer afgewezen worden, doet pijn en het is heel moeilijk om dit niet persoonlijk op te vatten. Ik maak trouwens daar geen ding meer van, ik wacht gewoon tot hij weer zin maakt. Toch blijf ik mij afgewezen voelen.
Wat is dan mijn aandeel? Dat ik het persoonlijk opvat? Als het idee om met mij op reis te gaan hem al zoveel stress geeft, dat hij niet meer kan functioneren, dan is het toch persoonlijk?
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
19-08-2018 17:02
En in die periodes hebben jullie dan helemaal geen lichamelijk contact? Ik weet niet wat jij onder knuffelen verstaat? Is dat even een aai of een knuffel en weer door of is dat uitgebreid elkaar aanraken en strelen en de hele hotemetoot behalve penetratie?

En geen zin in seks is echt geen persoonlijke afwijzing. Dat is het pas als hij wel zin heeft in seks maar niet met jou.

Je bent echt heel verongelijkt lijkt het. En je laat al helemaal niet blijken dat je dit een gezamenlijk probleem vindt. Hij moet maar gewoon aan je zitten en anders ben je zielig. Ik zou maar eens serieus over therapie voor jezelf nadenken. Gewoon, om eens patronen te zien en te doorbreken.

In die periodes hebben we - heel minimaal - lichamelijk contact zoals hij het wil. Voor knuffelen staat hij dan niet open.
Misschien til ik er inderdaad te zwaar en moet ik het leren relativeren.
Dat denk ik wel. Ik sta namelijk in dezelfde schoenen als jouw man: laag libido, wat zo zijn redenen heeft. Mijn man voelde zich ook vaak afgewezen, gefrustreerd, boos.
Na heeeeeeel veel praten en een paar jaar later weet hij volledig dat het niet aan hem ligt. Dat hij er geen sterke negatieve gevoelens meer bij krijgt haalt voor mij de druk eraf, wat alweer een drempel minder is. Als het dan niet lukt of ik heb geen zin is dat gewoon zo, en is het geen negatieve ervaring meer voor ons beiden.

Ik weet waar het bij mij aan ligt, dat moet je man ook uitzoeken en aan werken, maar jullie communicatie moet ook echt beter!
Alle reacties Link kopieren
LoVaKo schreef:
19-08-2018 17:32
Dat denk ik wel. Ik sta namelijk in dezelfde schoenen als jouw man: laag libido, wat zo zijn redenen heeft. Mijn man voelde zich ook vaak afgewezen, gefrustreerd, boos.
Na heeeeeeel veel praten en een paar jaar later weet hij volledig dat het niet aan hem ligt. Dat hij er geen sterke negatieve gevoelens meer bij krijgt haalt voor mij de druk eraf, wat alweer een drempel minder is. Als het dan niet lukt of ik heb geen zin is dat gewoon zo, en is het geen negatieve ervaring meer voor ons beiden.

Ik weet waar het bij mij aan ligt, dat moet je man ook uitzoeken en aan werken, maar jullie communicatie moet ook echt beter!

Misschien een heel persoonlijke vraag, maar hoe voelt je man zich nu dan?
Alle reacties Link kopieren
Hi Rlisa,

Ik zou toch nog eens therapie heroverwegen. Misschien alleen en daarnaast samen.

Weet je, er zijn 1000-den soorten therapieen en nog eens zoveel therapeuten. Soms moet je even zoeken naar welke therapie goed bij je past. En het moet ook klikken met een therapeut. Soms, ja helaas, is het even zoeken voor je de juiste hulp hebt gevonden.

Ik denk dat jullie 3 sporen kunnen volgen.
Je man zijn eigen spoor. Om te ontdekken hoe hij met spanningen kan omgaan. Met zijn eigen verwachtingen en hoe hij omgaat met het feit dat hij jou teleurstelt en dat hij niet met je wilt praten hierover.

Jij je eigen spoor. Ga ontdekken wat je gevoelens zijn en hoe je kunt accepteren dat dit deel van je leven is. Hoe kun jij leren goed te luisteren en omgaan met je frustratie. Vb. Man zegt ik word gestresst want we gaan op vakantie. Jij veronderstelt man wordt gestresst van vakantie MET MIJ. Terwijl dit volgens mij niet gezegd wordt.

Laatste spoor is het opbouwen van de seksualiteit. Dit kunnen jullie samen doen.

Volgens mij verwoord ik hier wat anderen ook al gezegd hebben: namelijk 1 x therapie is geen representatie van alle mogelijkheden die er zijn. Dus ga terug naar de huisarts en bespreek julllie doelstellingen. Apart en samen. Want als je oud wilt worden en gelukkig wilt blijven met deze man heb je daar toch alles voor over?
rlisa schreef:
19-08-2018 12:52
Ik heb moeite met het gemak waarmee je alles voorstelt. Ik - als vrouw - word niet altijd even nat of kom even snel klaar. Het zijn niet gewoon enkele knopjes die je indrukt. Ik kan dit objectief begrijpen dat mijn man af en toe niet stijf wordt/blijft. Ik heb er ook geen problemen mee dat we af en toe 'moeten' terugvallen op orale seks. Ik vind het jammer dat hij zich in die periodes opsluit en mij afwijst. Ik geloof ook niet dat dat een seksuoloog dat allemaal magisch gaat oplossen.
ik stel vragen. ik heb nergens gezegd dat het makkelijk is. In tegendeel. Ik zou serieus overwegen om
met de relatie te stoppen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven