Problemen met faalangst van man

15-08-2018 13:06 231 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is op veel vlakken een droompartner. Helaas heeft hij al jaren last van impotentie.

De problemen zijn begonnen toen we net gingen samenwonen. Toen onze relatie serieuzer werd liet zijn penis het frequent "afweten". Sindsdien zijn er altijd periodes (dagen - weken tot soms zelfs maanden) geweest waarin het hem niet lukte om een erectie te krijgen. Als hij ergens mee bezig is, dan lukt het vaak niet. Dat kunnen heel verschillende dingen zijn, bv zijn collega die de week erop in verlof zou gaan en het vooruitzicht om meer te moeten werken. Er zijn ook langere periodes waarin er helemaal geen problemen zijn.

Hij heeft in het verleden nog pillen geslikt. Deze helpen hem wat meer zelfvertrouwen geven, en als het enkele keren na elkaar lukt (met pillen) kunnen we weer een tijdje zonder. Helaas hebben die pillen veel bijwerkingen. Hij voelt zich de dag erna vaak wat grieperig (spierpijn, hartkloppingen, hoofdpijn) en ze verprutsen toch wat van de spontaniteit. Als ik hem vraag om seks, dan wijst hij me vaak af. Hij is te moe of te druk.

Dit alles speelt toch wel vaak in mijn hoofd. Soms twijfel ik toch aan mezelf. Ik ben al één maal heel kwaad op hem geworden (wat helemaal niet goed is, dat besef is). Het lukte niet om de presteren de dag voor we op reis gingen vertrekken, "omdat hij zoveel aan zijn hoofd had, naar de luchthaven rijden en zijn koffers pakken, enz". Ik heb gezegd dat hij maar thuis moest blijven als het zo verschrikkelijk was om met mij op reis te gaan.

Ik weet niet wat ik hiermee wil. Ik weet het allemaal niet goed meer. Ik vind het zo jammer dat dit onze - verder goede - relatie kapotmaakt.
TO Als ik je zo hoor zijn de erectieproblemen van je man niet zo makkelijk oplosbaar en ik denk ook dat erectieproblemen het libido van de gemiddelde man flink kunnen beinvloeden. Dit zal voorlopig wel je relatie blijven beinvloeden. Maar zou er een manier zijn waarop je man meer zou kunnen genieten en zich meer bevredigd/trots zou kunnen voelen door seks zonder penetratie? Misschien met speeltjes of door hem te laten zien hoeveel jij er van geniet? Spannende rollenspellen?

Waarschijnlijk is dit een gedeeltelijk aangeboren fysiek probleem en zie het ook zo. Zodra jij/jullie dit gaat beschouwen als een verwijtbaar probleem dat veroorzaakt wordt doordat hij "niet goed met zijn emoties omgaat" of "te weinig actief met dit probleem aan de slag gaat" (of meer van dat soort gezwets) wordt het probleem alleen maar groter en jullie relatie slechter. Het is nou eenmaal zo en ik denk dat jullie ondanks dit lichamelijke ongemak een voor beide partijen behoorlijk bevredigend seksleven kunnen hebben. Gerbruna schreef een paar pagina's terug ook een mooie post over accepteren en relativeren.

Veel wijsheid toegewenst!
anoniem_63ab5705e222a wijzigde dit bericht op 20-08-2018 00:13
12.61% gewijzigd
Antoon69 schreef:
19-08-2018 20:53
Tuurlijk smeds, een droge distel als jij van tegen 60 pikt dit niet natuurlijk :bonk:
en ga alsjeblieft weg.

TO Als ik je zo hoor zijn de erectieproblemen van je man niet zo makkelijk oplosbaar en ik denk ook dat erectieproblemen het libido van de gemiddelde man flink kunnen beinvloeden. Dit zal voorlopig wel je relatie blijven beinvloeden. Maar zou er een manier zijn waarop je man meer zou kunnen genieten en zich meer bevredigd/trots zou kunnen voelen door seks zonder penetratie? Misschien met speeltjes of door hem te laten zien hoeveel jij er van geniet? Spannende rollenspellen?

Waarschijnlijk is dit een gedeeltelijk aangeboren fysiek probleem en zie het ook zo. Zodra jij/jullie dit gaat beschouwen als een verwijtbaar probleem dat veroorzaakt wordt doordat hij "niet goed met zijn emoties omgaat" of "te weinig actief met dit probleem aan de slag gaat" (of meer van dat soort gezwets) wordt het probleem alleen maar groter en jullie relatie slechter. Het is nou eenmaal zo en ik denk dat jullie ondanks dit lichamelijke ongemak een voor beide partijen behoorlijk bevredigend seksleven kunnen hebben. Gerbruna schreef een paar pagina's terug ook een mooie post over accepteren en relativeren.

wat???????
De weken ...maanden dat het niet lukt,
is er dan misschien een vriend of vriendin in beeld???
Is maar een gedachten hoor.
S-Meds schreef:
19-08-2018 21:06
wat???????
zodra je een lichamelijk probleem van je partner gaat beschouwen als zijn of haar keuze wijs je daarmee iemand als persoon (onterecht) af ipv een naar een bevredigende 'work around' te zoeken.
Antoon69 schreef:
19-08-2018 21:31
zodra je een lichamelijk probleem van je partner gaat beschouwen als zijn of haar keuze wijs je daarmee iemand als persoon (onterecht) af ipv een naar een bevredigende 'work around' te zoeken.
Hoe kom jij op een "gedeeltelijk aangeboren fysiek probleem"?
karin6789 schreef:
19-08-2018 21:35
Hoe kom jij op een "gedeeltelijk aangeboren fysiek probleem"?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-08-2018 09:28
Reden: Medisch advies
59.42% gewijzigd
Antoon69 schreef:
19-08-2018 21:55
Nou ik ben geen uroloog maar ik denk dat het gemak waarin dit ding functioneert bij mannen normaal verdeeld is en een zwakheid in dit systeem heel goed aangeboren kan zijn. In dit specifieke geval vermoed ik dat zeker aangezien er al behoorlijk wat geprobeerd is en medicatie nog wel wat effect lijkt te hebben. Door dit niet te onderkennen groeit dit probleem tot enorme proporties uit. Althans zo denk ik erover.
bijzonder
S-Meds schreef:
19-08-2018 22:31
bijzonder
Zo 'bijzonder' is mijn vermoeden niet smeds. Mijn eerste ingeving was dat als er echt sprake is van een psychische blokkade of onwil (?) van zijn kant die medicatie ook weinig effect zou hebben. Ook lijkt hij wel seks te willen zodra hij zeker is dat het zaakje zal werken.
Ik zou samen naar een seksuoloog gaan. Dit klinkt als iets psychisch, niet kunnen presteren onder druk. Seks is voor het grootste deel psychisch, speelt zich af in de hersenen. Dus het enige wat jullie kan helpen is gezamelijke therapie, want veel inzicht in de patronen hebben jullie zo te lezen nog niet.
Antoon69 schreef:
19-08-2018 23:03
Zo 'bijzonder' is mijn vermoeden niet smeds. Mijn eerste ingeving was dat als er echt sprake is van een psychische blokkade of onwil (?) van zijn kant die medicatie ook weinig effect zou hebben. Ook lijkt hij wel seks te willen zodra hij zeker is dat het zaakje zal werken.
Dat is onzin, medicatie kan best helpen bij psychische problemen. Daarbij speelt dan het placebo effect ook een rol: minder druk omdat je een pil hebt gehad, de verwachting dat het gaat helpen waardoor je stress afneemt en positieve gedachten toenemen etc. Alles wat ik hier lees wijst juist op een klassiek psychisch probleem. Pure angst wat ten grondslag ligt aan hem niet omhoog krijgen. Onwil heeft daar overigens niks mee te maken. Een depressief persoon is ook niet “onwillig” of doet het express.
rlisa schreef:
15-08-2018 17:11
Hij is toch niet aseksueel want we hebben seks. Ik denk niet dat therapie in ons geval veel zou doen (omdat we het al een eerlijke kans gegeven hebben).
Bij 1 persoon een keer therapie volgen zegt niet dat je het een kans hebt gegeven en dat je uitbehandeld bent als t niet werkt. Er zijn goede en slechte therapeuten, dus als het bij 1 iemand niet aanslaat moet je verder zoeken. Daarbij zijn er veel verschillende therapie vormen, wellicht was dit niet de juiste.
Ook zijn jullie niet samen naar de therapeut gegaan, wat juist essentieel is omdat er sprake is van een wisselwerking bij seksproblemen. Seks heb je nou eenmaal niet alleen, zijn impotentie beïnvloedt jou ook en dat moet besproken worden.
appelientjex schreef:
20-08-2018 00:23
Dat is onzin, medicatie kan best helpen bij psychische problemen. Daarbij speelt dan het placebo effect ook een rol: minder druk omdat je een pil hebt gehad, de verwachting dat het gaat helpen waardoor je stress afneemt en positieve gedachten toenemen etc. Alles wat ik hier lees wijst juist op een klassiek psychisch probleem. Pure angst wat ten grondslag ligt aan hem niet omhoog krijgen. Onwil heeft daar overigens niks mee te maken. Een depressief persoon is ook niet “onwillig” of doet het express.
Misschien was dat te simpel geredeneerd van mij. Maar ik denk wel dat die onzekerheid en faalangst aangejaagd wordt door een zekere ongevoeligheid in de basis van zijn 'systeem' om een erectie te krijgen. En achter de tips die ik gaf in mijn eerste post om te zoeken naar voor beide partijen bevredigende seks zonder penetratie sta ik nog steeds. Het belangrijkste van seks speelt zich toch in je hoofd af en als hij zonder penetratie ook kan genieten heb je best kans dat het met die erectie ook beter zal gaan. Zoals ik zei, een work-around biedt denk ik meer soelaas dan diepe verwijten gericht aan iemands persoonlijkheid. Jammer als TO niet meer terug zou komen trouwens.
Antoon69 schreef:
19-08-2018 21:55
Nou ik ben geen uroloog

Dat is al lang duidelijk hoor!
appelientjex schreef:
20-08-2018 00:32
Bij 1 persoon een keer therapie volgen zegt niet dat je het een kans hebt gegeven en dat je uitbehandeld bent als t niet werkt. Er zijn goede en slechte therapeuten, dus als het bij 1 iemand niet aanslaat moet je verder zoeken. Daarbij zijn er veel verschillende therapie vormen, wellicht was dit niet de juiste.
Ook zijn jullie niet samen naar de therapeut gegaan, wat juist essentieel is omdat er sprake is van een wisselwerking bij seksproblemen. Seks heb je nou eenmaal niet alleen, zijn impotentie beïnvloedt jou ook en dat moet besproken worden.

Dat lijkt wat nattevingerwerk. Hoe weet je dan welke wel juist is? Ik weet ook niet hoe je kan zien wat wel werkt. Wat is het hoogst haalbare dat je kan bereiken?
appelientjex schreef:
20-08-2018 00:32
Mee eens.
rlisa schreef:
20-08-2018 07:57
Dat lijkt wat nattevingerwerk. Hoe weet je dan welke wel juist is? Ik weet ook niet hoe je kan zien wat wel werkt. Wat is het hoogst haalbare dat je kan bereiken?
Het hoogst haalbare is dat je man gewoon van zijn faalangst af komt en jullie weer een fijn seksleven hebben.
Interessant is ook hoe je man hieraan is gekomen. Ligt er nog iets onder? Wat voor jeugd heeft hij gehad? Heeft hij nare seksuele ervaringen gehad?
Verdiep je eens in therapie zou ik zeggen, zoek op internet wat er is. Er zijn bewezen effectieve therapie vormen. Voor seksproblemen weet ik dat zo niet, maar dat jullie samen naar (een goede en ervaren) seksuoloog moeten lijkt me het meest logisch. Vraag gewoon eens vrijblijvend informatie bij een seksuoloog naar de behandelmogelijkheden, dan kun je ook kijken of er een klik is.
Kom je uit Belgie?
http://www.seksuologen-vlaanderen.be
appelientjex wijzigde dit bericht op 20-08-2018 09:13
24.90% gewijzigd
rlisa schreef:
19-08-2018 17:52
Misschien een heel persoonlijke vraag, maar hoe voelt je man zich nu dan?
Hij vind het jammer dat we niet meer seks hebben en maakt zich zorgen om de toekomst, net als ik.
Maar ik start binnenkort weer met therapie, om bepaalde dingen te verwerken. We hebben afgesproken dat als het daarna niet beter gaat, we samen naar een seksuoloog gaan. We denken allebei wel dat mijn therapie me al goed gaat helpen. Bij mijn therapie hoort ook een stukje relatietherapie, zodat we goed blijven communiceren.
Hij weet dat het absoluut niet aan hem ligt, maar dat er bij mij een psychische blokkade zit om het zo maar te zeggen. Het heeft ons geholpen om er veel over te praten, maar niet constant.
Het scheelt ook om erover te praten na een positieve seksuele ervaring ipv een negatieve, dan heeft het gesprek al een hele andere lading.

Ik denk echt dat jullie aan jullie communicatie moeten werken
rlisa schreef:
20-08-2018 07:57
Je kunt je er ook eens wat meer in gaan verdiepen of informatie vragen bij de huisarts bijvoorbeeld. Ik heb niet het idee dat je er echt moeite voor wilt doen.
Je kunt je er ook bij neerleggen dat de situatie zo is.

Ik heb goede en minder goede ervaringen met therapeuten (wel voor iets anders). Soms is het even zoeken naar de juiste persoon en soms is er meteen een klik.
Misschien een rare vraag maar hoe is de dynamiek in jullie relatie TO ? Ben jij de dominante partij ? En op zijn werk ? Heeft hij een dominante leidinggevende of collega ? Met andere woorden, is jou man iemand die zich niet goed kan weren, niet goed voor zichzelf op kan komen en heeft hij daar veel last van ?
Het kwam bij me op omdat je het probleem dat hij heeft kunt zien als letterlijk “ontmant” worden. Een oorzaak zou kunnen zijn dat hij op bepaalde momenten teveel gedomineerd wordt door anderen en zich daar machteloos door voelt. Vervolgens schaamt hij zich omdat hij zich als man niet goed genoeg kan weren.

Dit is allemaal keukentafelpsychologie natuurlijk. Maar een echte psycholoog zou voor jullie veel duidelijk kunnen krijgen. Ik ben het met de anderen eens en ik vind het star gedrag van je dat je dit hulpmiddel na 1 ervaring afwijst “want het helpt toch niet”.
In een ander topic over erectieproblemen wijst de TO ook alles af en wil ze niet naar een seksuoloog. Daar blokkeert de man ook nog eens alles omdat hij niks wil, behalve pillen.
Coconuts12 schreef:
20-08-2018 09:38
Je kunt je er ook eens wat meer in gaan verdiepen of informatie vragen bij de huisarts bijvoorbeeld. Ik heb niet het idee dat je er echt moeite voor wilt doen.
Je kunt je er ook bij neerleggen dat de situatie zo is.

Ik heb goede en minder goede ervaringen met therapeuten (wel voor iets anders). Soms is het even zoeken naar de juiste persoon en soms is er meteen een klik.

Ik wil daar eerlijk over zijn, maar ik ben heel sceptisch tegenover therapie. Zeker als het allemaal wat zweverig wordt voorgesteld. Als je een angststoornis heb en daarvoor krijg je CBT, dat is iets wat onderbouwd is, wat objectief en wetenschappelijk is, dus dat is bewezen effectief. Maar gewoon zo wat vaag gaan praten met iemand, en als het niet helpt naar de volgende en dan weer de volgende, daar heb ik weinig vertrouwen in. Bovendien zie ik niet in hoe je faalangst weggaat door wat te praten. Maar als hij dit wil, dan kunnen we het een kans geven. Ik vind het ook heel moeilijk om alle intieme details te gaan blootgeven aan een vreemde, zeker als 'partner van'.
rlisa schreef:
20-08-2018 11:53
Ik wil daar eerlijk over zijn, maar ik ben heel sceptisch tegenover therapie. Zeker als het allemaal wat zweverig wordt voorgesteld. Als je een angststoornis heb en daarvoor krijg je CBT, dat is iets wat onderbouwd is, wat objectief en wetenschappelijk is, dus dat is bewezen effectief. Maar gewoon zo wat vaag gaan praten met iemand, en als het niet helpt naar de volgende en dan weer de volgende, daar heb ik weinig vertrouwen in. Bovendien zie ik niet in hoe je faalangst weggaat door wat te praten. Maar als hij dit wil, dan kunnen we het een kans geven. Ik vind het ook heel moeilijk om alle intieme details te gaan blootgeven aan een vreemde, zeker als 'partner van'.
faalangst is goed te verhelpen met CGT, dat is namelijk ook een vorm van angst. Maar jullie moeten allebei met de billen bloot. Jij ook want jij hebt hier ook een aandeel in. Misschien is dat de weerstand?
S-Meds schreef:
20-08-2018 12:01
faalangst is goed te verhelpen met CGT, dat is namelijk ook een vorm van angst. Maar jullie moeten allebei met de billen bloot. Jij ook want jij hebt hier ook een aandeel in. Misschien is dat de weerstand?
Dat zou me niks verbazen.

Faalangst is zeker te verhelpen door 'wat te praten'. Bij mij tenminste wel.
Antoon69 schreef:
19-08-2018 20:53
"....."
...... Gerbruna schreef een paar pagina's terug ook een mooie post over accepteren en relativeren.
Inderdaad, mooi dat het is opgevallen. Ik schreef daar: Je kunt ook besluiten je zegeningen te tellen en helemaal niets verwachten....
En je richten op allerlei andere manieren om, verbaal en fysiek, samen heel 'dicht bij elkaar' te staan. Maak daar gewoon voor jezelf een leuke uitdaging van - en wie weet hoe mooi het allemaal uitpakt?

Ik heb het topic sindsdien gevolgd: boeiend om te lezen hoe mensen dit 'probleem' opblazen. Griezelig ook om te zien hoe het de maatschappij (en vooral de commercie) gelukt is om een 'goed' seksleven, en dan met name de zogenaamd perfecte daad zelf, zo allesoverheersend te laten zijn.
Geen wonder dat er zoveel relaties stuk lopen.

Puur biologisch gezien is het hebben van seks noodzakelijk i.v.m. voortplanting. Maar zelfs daar zijn tegenwoordig technieken voor om eventueel voortplanting mogelijk te maken zonder 'gewone' seks te hebben.
Seks kun je ook zien als slechts één van de vele, vele, mogelijkheden om de intimiteit tussen partners te bevestigen.

Het zou toch vreemd zijn als een relatie alleen maar goed zou kunnen zijn als/omdat partners én allebei ongeveer dezelfde vaardigheden, frequentie, etc. hebben qua seksleven?
Of is dit het resultaat van de 'maakbaarheid' van alle aspecten van het leven "en met minder nemen we geen genoegen"...?
Waarom niet wat meer 'het leven nemen zoals het komt'?

Mooie spreuk: "Als je niet alles krijgt wat je verlangt, denk dan ook eens aan alles wat je niet verlangt en ook niet krijgt".
Gebruna schreef:
20-08-2018 12:35
Inderdaad, mooi dat het is opgevallen. Ik schreef daar: Je kunt ook besluiten je zegeningen te tellen en helemaal niets verwachten....
En je richten op allerlei andere manieren om, verbaal en fysiek, samen heel 'dicht bij elkaar' te staan. Maak daar gewoon voor jezelf een leuke uitdaging van - en wie weet hoe mooi het allemaal uitpakt?

Ik heb het topic sindsdien gevolgd: boeiend om te lezen hoe mensen dit 'probleem' opblazen. Griezelig ook om te zien hoe het de maatschappij (en vooral de commercie) gelukt is om een 'goed' seksleven, en dan met name de zogenaamd perfecte daad zelf, zo allesoverheersend te laten zijn.
Geen wonder dat er zoveel relaties stuk lopen.

Puur biologisch gezien is het hebben van seks noodzakelijk i.v.m. voortplanting. Maar zelfs daar zijn tegenwoordig technieken voor om eventueel voortplanting mogelijk te maken zonder 'gewone' seks te hebben.
Seks kun je ook zien als slechts één van de vele, vele, mogelijkheden om de intimiteit tussen partners te bevestigen.

Het zou toch vreemd zijn als een relatie alleen maar goed zou kunnen zijn als/omdat partners én allebei ongeveer dezelfde vaardigheden, frequentie, etc. hebben qua seksleven?
Of is dit het resultaat van de 'maakbaarheid' van alle aspecten van het leven "en met minder nemen we geen genoegen"...?
Waarom niet wat meer 'het leven nemen zoals het komt'?

Mooie spreuk: "Als je niet alles krijgt wat je verlangt, denk dan ook eens aan alles wat je niet verlangt en ook niet krijgt".
Toch is seks het bindmiddel in een liefdesrelatie. Seksloze relaties komen veel voor maar seksloze, gelukkige relaties een stuk minder. Frustratie tussen de lakens leidt tot frustratie aan de keukentafel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven