Problemen met faalangst van man
woensdag 15 augustus 2018 om 13:06
Mijn man is op veel vlakken een droompartner. Helaas heeft hij al jaren last van impotentie.
De problemen zijn begonnen toen we net gingen samenwonen. Toen onze relatie serieuzer werd liet zijn penis het frequent "afweten". Sindsdien zijn er altijd periodes (dagen - weken tot soms zelfs maanden) geweest waarin het hem niet lukte om een erectie te krijgen. Als hij ergens mee bezig is, dan lukt het vaak niet. Dat kunnen heel verschillende dingen zijn, bv zijn collega die de week erop in verlof zou gaan en het vooruitzicht om meer te moeten werken. Er zijn ook langere periodes waarin er helemaal geen problemen zijn.
Hij heeft in het verleden nog pillen geslikt. Deze helpen hem wat meer zelfvertrouwen geven, en als het enkele keren na elkaar lukt (met pillen) kunnen we weer een tijdje zonder. Helaas hebben die pillen veel bijwerkingen. Hij voelt zich de dag erna vaak wat grieperig (spierpijn, hartkloppingen, hoofdpijn) en ze verprutsen toch wat van de spontaniteit. Als ik hem vraag om seks, dan wijst hij me vaak af. Hij is te moe of te druk.
Dit alles speelt toch wel vaak in mijn hoofd. Soms twijfel ik toch aan mezelf. Ik ben al één maal heel kwaad op hem geworden (wat helemaal niet goed is, dat besef is). Het lukte niet om de presteren de dag voor we op reis gingen vertrekken, "omdat hij zoveel aan zijn hoofd had, naar de luchthaven rijden en zijn koffers pakken, enz". Ik heb gezegd dat hij maar thuis moest blijven als het zo verschrikkelijk was om met mij op reis te gaan.
Ik weet niet wat ik hiermee wil. Ik weet het allemaal niet goed meer. Ik vind het zo jammer dat dit onze - verder goede - relatie kapotmaakt.
De problemen zijn begonnen toen we net gingen samenwonen. Toen onze relatie serieuzer werd liet zijn penis het frequent "afweten". Sindsdien zijn er altijd periodes (dagen - weken tot soms zelfs maanden) geweest waarin het hem niet lukte om een erectie te krijgen. Als hij ergens mee bezig is, dan lukt het vaak niet. Dat kunnen heel verschillende dingen zijn, bv zijn collega die de week erop in verlof zou gaan en het vooruitzicht om meer te moeten werken. Er zijn ook langere periodes waarin er helemaal geen problemen zijn.
Hij heeft in het verleden nog pillen geslikt. Deze helpen hem wat meer zelfvertrouwen geven, en als het enkele keren na elkaar lukt (met pillen) kunnen we weer een tijdje zonder. Helaas hebben die pillen veel bijwerkingen. Hij voelt zich de dag erna vaak wat grieperig (spierpijn, hartkloppingen, hoofdpijn) en ze verprutsen toch wat van de spontaniteit. Als ik hem vraag om seks, dan wijst hij me vaak af. Hij is te moe of te druk.
Dit alles speelt toch wel vaak in mijn hoofd. Soms twijfel ik toch aan mezelf. Ik ben al één maal heel kwaad op hem geworden (wat helemaal niet goed is, dat besef is). Het lukte niet om de presteren de dag voor we op reis gingen vertrekken, "omdat hij zoveel aan zijn hoofd had, naar de luchthaven rijden en zijn koffers pakken, enz". Ik heb gezegd dat hij maar thuis moest blijven als het zo verschrikkelijk was om met mij op reis te gaan.
Ik weet niet wat ik hiermee wil. Ik weet het allemaal niet goed meer. Ik vind het zo jammer dat dit onze - verder goede - relatie kapotmaakt.
maandag 20 augustus 2018 om 13:11
Seks is toch meer dan alleen de daad zelf en 'mits uitgevoerd in perfectie 'volgens de boekjes'?
TO heeft verder in alle opzichten een goede relatie, schrijft zij.
En bij vlagen zelfs ook prima seks.
Alleen af en toe niet.
Het is maar net hoe belangrijk je dit wilt maken.
En of je het er voor over hebt om heel therapie-land af te lopen met je hele verhaal....
Frustratie over bijvoorbeeld de financiën kan ook leiden tot frustratie tussen de lakens,
zelfs het dopje van de tube tandpasta kan dat veroorzaken.
Als iemand om die reden de hele relatie wil opdoeken...heb ik niets over te zeggen.
Maar zelf zou ik er eerder voor kiezen mijn zegeningen te tellen.
gebruna wijzigde dit bericht op 20-08-2018 13:38
0.16% gewijzigd
maandag 20 augustus 2018 om 13:14
Mee eens.Gebruna schreef: ↑20-08-2018 13:11Seks is toch meer dan alle de daad zelf en mits uitgevoerd in perfectie 'volgens de boekjes'?
TO heeft verder in alle opzichten een goede relatie, schrijft zij.
En bij vlagen zelfs ook prima seks.
Alleen af en toe niet.
Het is maar net hoe belangrijk je dit wilt maken.
En of je het er voor over hebt om heel therapie-land af te lopen met je hele verhaal....
Frustratie over bijvoorbeeld de financiën kan ook leiden tot frustratie tussen de lakens,
zelfs het dopje van de tube tandpasta kan dat veroorzaken.
Als iemand om die reden de hele relatie wil opdoeken...heb ik niets over te zeggen.
Maar zelf zou ik er eerder voor kiezen mijn zegeningen te tellen.
Maar blijkbaar is het voor TO wel belangrijk.
maandag 20 augustus 2018 om 13:25
Je gaat niet naar een therapeut om zweverig en vaag te praten. Je gaat naar een therapeut om gebruik te maken van diens ervaring en expertise om boven water te krijgen wat de onderliggende patronen zijn of de onderliggende dynamiek. Jij en je man zijn namelijk niet uniek. Jullie probleem is niet uniek en jullie patronen zijn niet uniek. Ervaren therapeuten weten in welke richting ze moeten zoeken om jullie te helpen. Omdat je met je neus bovenop de problemen zit én er zelf onderdeel van bent kun je zelf niet zien hoe je eruit kunt komen. Samen met de therapeut zoek je wegen om het probleem te verminderen, om te buigen of op te lossen. En ja, dan moet je wel eerlijk en open zijn over alles.rlisa schreef: ↑20-08-2018 11:53Ik wil daar eerlijk over zijn, maar ik ben heel sceptisch tegenover therapie. Zeker als het allemaal wat zweverig wordt voorgesteld. Als je een angststoornis heb en daarvoor krijg je CBT, dat is iets wat onderbouwd is, wat objectief en wetenschappelijk is, dus dat is bewezen effectief. Maar gewoon zo wat vaag gaan praten met iemand, en als het niet helpt naar de volgende en dan weer de volgende, daar heb ik weinig vertrouwen in. Bovendien zie ik niet in hoe je faalangst weggaat door wat te praten. Maar als hij dit wil, dan kunnen we het een kans geven. Ik vind het ook heel moeilijk om alle intieme details te gaan blootgeven aan een vreemde, zeker als 'partner van'.
Maar goed, als je onwillig bent en nergens voor open staat moet je er niet aan beginnen. Dat is zinloos. Maar dan blijft alles dus zoals het is. Ik zou dan gaan denken aan het accepteren van de situatie en niet meer klagen.
maandag 20 augustus 2018 om 14:58
Gebruna schreef: ↑20-08-2018 12:35Inderdaad, mooi dat het is opgevallen. Ik schreef daar: Je kunt ook besluiten je zegeningen te tellen en helemaal niets verwachten....
En je richten op allerlei andere manieren om, verbaal en fysiek, samen heel 'dicht bij elkaar' te staan. Maak daar gewoon voor jezelf een leuke uitdaging van - en wie weet hoe mooi het allemaal uitpakt?
Ik heb het topic sindsdien gevolgd: boeiend om te lezen hoe mensen dit 'probleem' opblazen. Griezelig ook om te zien hoe het de maatschappij (en vooral de commercie) gelukt is om een 'goed' seksleven, en dan met name de zogenaamd perfecte daad zelf, zo allesoverheersend te laten zijn.
Geen wonder dat er zoveel relaties stuk lopen.
Puur biologisch gezien is het hebben van seks noodzakelijk i.v.m. voortplanting. Maar zelfs daar zijn tegenwoordig technieken voor om eventueel voortplanting mogelijk te maken zonder 'gewone' seks te hebben.
Seks kun je ook zien als slechts één van de vele, vele, mogelijkheden om de intimiteit tussen partners te bevestigen.
Het zou toch vreemd zijn als een relatie alleen maar goed zou kunnen zijn als/omdat partners én allebei ongeveer dezelfde vaardigheden, frequentie, etc. hebben qua seksleven?
Of is dit het resultaat van de 'maakbaarheid' van alle aspecten van het leven "en met minder nemen we geen genoegen"...?
Waarom niet wat meer 'het leven nemen zoals het komt'?
Mooie spreuk: "Als je niet alles krijgt wat je verlangt, denk dan ook eens aan alles wat je niet verlangt en ook niet krijgt".
Ik vind het eerlijk gezegd heel kwetsend dat je 'probleem' tussen haakjes zet. Ik heb jarenlang gezegd dat dit niet uitmaakt, omdat er toch veel ergere dingen op de wereld zijn. Ik mocht hier van mezelf geen probleem mee hebben. Toch is dit iets die op de lange duur in je hoofd speelt.
Mijn man heeft 2 jaar geleden een ernstig ongeval gehad (hoofdtrauma). De telefoon dat hij in kritieke toestand was opgenomen in het ziekenhuis en het verblijf in ICU, dat is erg en van een volledig andere orde. In die periode hebben we bijna een jaar geen seks gehad, toen zijn we heel voorzichtig beginnen strelen enz. Ik heb de seks toen geen seconde gemist. En waarom? Omdat onze relatie toen net heel hecht was. Mijn man heeft de vervelende gewoonte om altijd de laatste melk of water of toiletpapier of koffie of... op te gebruiken en nooit een nieuwe terug te zetten. Toen hij ziek was, deed hij dit net wel ('Want je doet al zoveel en ik wil je leven aangenamer maken'). We geven normaal geen cadeaus voor verjaardagen enz. Toen hij in het ziekenhuis lag, had hij geregeld dat mijn vriendin mij kwam verrassen met een ontbijt voor mijn verjaardag. Die kleine dingen zorgen dat er intimiteit blijft in een relatie.
Waar ik het vooral moeilijk mee heb, is dat dit zo onverwacht kan opspelen en zo lang aanwezig blijft. Op momenten dat hij geen erectie geeft dan kan er niets. Ik kan niet tegen hem aan liggen voor de tv want hij heeft teveel gegeten. Hij wil niet bij mij een wijntje drinken want hij heeft nog te veel te doen (hij gaat situaties waar seks zou uit voort kunnen vloeien uit te weg). Dan is er helemaal geen ' verbaal en fysiek dicht bij elkaar zijn'. Ik zou perfect kunnen leven als hij nooit nog een erectie kreeg, omdat we dan op een andere manier intiem kunnen zijn en er geen verkeerde verwachtingen tussen zitten.
Ik kan perfect leven zonder 'de daad', ik wil gewoon niet continu afgewezen worden door de man waar ik van hou.
maandag 20 augustus 2018 om 15:22
@rlisa: heb je dat (de laatste zin uit jouw post) ook zo letterlijk tegen hem gezegd?
Overigens nog een toevoeging: excuses als mijn woordkeuze kwetsend over is gekomen. Dat was niet zo bedoeld, zeker niet naar jou toe.
Het was meer een algemene opmerking i.v.m. reacties die m.i. wel heel erg snel naar 'einde relatie' toe redeneren; die indruk heb ik bij jou niet, want anders had je dit topic (neem ik aan) niet eens geopend.
Overigens nog een toevoeging: excuses als mijn woordkeuze kwetsend over is gekomen. Dat was niet zo bedoeld, zeker niet naar jou toe.
Het was meer een algemene opmerking i.v.m. reacties die m.i. wel heel erg snel naar 'einde relatie' toe redeneren; die indruk heb ik bij jou niet, want anders had je dit topic (neem ik aan) niet eens geopend.
gebruna wijzigde dit bericht op 20-08-2018 15:31
66.99% gewijzigd
maandag 20 augustus 2018 om 15:45
Coconuts12 schreef: ↑20-08-2018 15:24Dit. Zeg dit tegen hem! Hier bereik je mss nog wel het meeste door.
Door dat te zeggen, verandert er toch nog niets?
Ze maakt zichzelf duidelijk, kan hem laten weten wat haar nou zo'n pijn doet, maar die man verandert dan echt niet opeens in een warmbloediger type. Hij gaat elke situatie die intiem zou kunnen worden (nog niet eens dat het TO's bedoeling is op zo'n moment) uit de weg.
Dodelijk voor iets wat een liefdesrelatie moet heten.
Je kunt daar genoegen mee blijven nemen.
Je kunt en mag er ook een einde aan breien.
Ik zou mezelf meer gunnen, maar ik ben TO niet.
maandag 20 augustus 2018 om 16:11
maandag 20 augustus 2018 om 16:27
Het is en en.LoVaKo schreef: ↑20-08-2018 16:11TO, je laatste post maakt echt duidelijk waar het probleem ligt. Niet bij de seksloze periode, maar de periode dat jullie niks samen doen, geen enkele vorm van intimiteit hebben.
Daar is relatietherapie echt uitermate geschikt voor, hopelijk kunnen jullie dan weer nader tot elkaar komen.
En geen seks en geen intimiteit.
Waarom mag het woord "scheiden" niet vallen?
Er zijn stellen die voor minder uit elkaar gegaan zijn.
maandag 20 augustus 2018 om 16:27
Hij gaat het mss uit de weg, omdat hij denkt dat TO meer wil. Dan moet hij dus presteren en dat gaat dan mss niet. Ik weet het ook niet. Maar ik weet niet wat dan. Therapie wil ze niet, al lijkt me dat wel het beste. Samen.karin6789 schreef: ↑20-08-2018 15:45Door dat te zeggen, verandert er toch nog niets?
Ze maakt zichzelf duidelijk, kan hem laten weten wat haar nou zo'n pijn doet, maar die man verandert dan echt niet opeens in een warmbloediger type. Hij gaat elke situatie die intiem zou kunnen worden (nog niet eens dat het TO's bedoeling is op zo'n moment) uit de weg.
Dodelijk voor iets wat een liefdesrelatie moet heten.
Je kunt daar genoegen mee blijven nemen.
Je kunt en mag er ook een einde aan breien.
Ik zou mezelf meer gunnen, maar ik ben TO niet.
maandag 20 augustus 2018 om 16:29
maandag 20 augustus 2018 om 16:33
Ze hebben al heel veel geprobeerd hoor!Coconuts12 schreef: ↑20-08-2018 16:29Omdat ze van hem houdt schrijft ze. Waarom niet eerst meer proberen om er samen uit te komen?
Soms wil je allebei, is er sprake van wederzijds houden van en toch lukt het niet.
Waarom het tot een scheiding komt, kan heel veel verschillende oorzaken hebben.
maandag 20 augustus 2018 om 16:36
Ik heb gelezen dat hij 1 keer therapie heeft gevolgd en in het verleden medicijnen heeft gebruikt. Ik heb verder niks meer toe te voegen aan dit topic. Ik hoop dat jullie eruit komen, TO.
maandag 20 augustus 2018 om 16:37
Ik vind persoonlijk dat er op dit forum belachelijk vaak met 'scheiden' gegooid word. Als beide partijen nog aan de relatie willen werken en er is geen sprake van mishandeling in enkele zin, dan heeft de relatie nog een kans van slagen.
Wat is dat toch dat mensen denken dat je relatie perfect moet zijn, in plaats van onderhouden moet worden? Als je bij elke flinke hobbel in de weg opgeeft dan ga je in elke relatie opgeven hoor.
TO wil duidelijk graag met man verder, maar loopt tegen dit probleem aan. En daar heeft ze nu een hulpvraag bij.
Wat is dat toch dat mensen denken dat je relatie perfect moet zijn, in plaats van onderhouden moet worden? Als je bij elke flinke hobbel in de weg opgeeft dan ga je in elke relatie opgeven hoor.
TO wil duidelijk graag met man verder, maar loopt tegen dit probleem aan. En daar heeft ze nu een hulpvraag bij.
maandag 20 augustus 2018 om 16:38
Precies dit.LoVaKo schreef: ↑20-08-2018 16:37Ik vind persoonlijk dat er op dit forum belachelijk vaak met 'scheiden' gegooid word. Als beide partijen nog aan de relatie willen werken en er is geen sprake van mishandeling in enkele zin, dan heeft de relatie nog een kans van slagen.
maandag 20 augustus 2018 om 16:43
Ik zeg niet dat een relatie perfect moet zijn.LoVaKo schreef: ↑20-08-2018 16:37Ik vind persoonlijk dat er op dit forum belachelijk vaak met 'scheiden' gegooid word. Als beide partijen nog aan de relatie willen werken en er is geen sprake van mishandeling in enkele zin, dan heeft de relatie nog een kans van slagen.
Het bestaat niet eens, een perfecte relatie.
En ik heb het ook niet over opgeven bij een flinke hobbel.
Maar dit, wat TO aangeeft, geen intimiteit en geen seks en dat voor langere periodes, is dodelijk voor elke liefdesrelatie.
Opgeven mag!
maandag 20 augustus 2018 om 16:45
Dat hij geen intimiteit wil als hij geen erectie krijgt , staat los van jou. Je betrekt het ten onrechte op jezelf. Het zijn zijn eigen angsten, van tekort schieten, bang dat jij meer wilt, bang je teleur te stellen. Je kan wel uit elkaar gaan, maar bij een nieuwe relatie gaat hij dit weer krijgen omdat de oorzaak niet is aangepakt. Zijn faalangst, angst te presteren, zijn negatieve gedachten en stress gevoeligheid.
Ik heb de indruk dat jullie hier niet over praten en geen patronen zien. Ook heb je geen flauw idee wat therapie inhoudt.
Ik heb de indruk dat jullie hier niet over praten en geen patronen zien. Ook heb je geen flauw idee wat therapie inhoudt.
maandag 20 augustus 2018 om 16:56
Als ze uiteindelijk uit elkaar gaan, is het alleen nog ZIJN probleem en hoeft zij er niet meer mee te dealen.appelientjex schreef: ↑20-08-2018 16:45Dat hij geen intimiteit wil als hij geen erectie krijgt , staat los van jou. Je betrekt het ten onrechte op jezelf. Het zijn zijn eigen angsten, van tekort schieten, bang dat jij meer wilt, bang je teleur te stellen. Je kan wel uit elkaar gaan, maar bij een nieuwe relatie gaat hij dit weer krijgen omdat de oorzaak niet is aangepakt.
maandag 20 augustus 2018 om 17:01
Dat klopt.
Daarom moet TO aan hem duidelijk maken hoe urgent het probleem is en wat zijn manier van omgaan met zijn erectieproblemen met haar doet. Omdat ze het niet langer volhoudt zo. Verder zou ik gisteren al bij de seksuoloog op de stoep hebben gestaan.
Ik snap de weerstand niet van mensen tegen een seksuoloog. Wat heb je te verliezen?
maandag 20 augustus 2018 om 17:05
Nee, klopt, ze hoeft 'alleen maar' te dealen met een scheiding en het opgeven van de toekomst die ze voor ogen heeft met de man waarvan ze houdt. Ze hoeft alleen maar door een rouwproces heen van de jarenlange relatie die nu ineens voorbij is. Het is makkelijk om een werkende piemel te vinden. Moeilijker om liefde te vinden. Scheiding is geen 'easy way out'. Het is een serieuze beslissing met serieuze gevolgen, op elk vlak van je leven, ook emotioneel en psychisch gezien.
maandag 20 augustus 2018 om 17:12
35.000 huwelijken in Nederland eindigen in een scheiding.LoVaKo schreef: ↑20-08-2018 17:05Nee, klopt, ze hoeft 'alleen maar' te dealen met een scheiding en het opgeven van de toekomst die ze voor ogen heeft met de man waarvan ze houdt. Ze hoeft alleen maar door een rouwproces heen van de jarenlange relatie die nu ineens voorbij is. Het is makkelijk om een werkende piemel te vinden. Moeilijker om liefde te vinden. Scheiding is geen 'easy way out'. Het is een serieuze beslissing met serieuze gevolgen, op elk vlak van je leven, ook emotioneel en psychisch gezien.
En heel veel mensen vinden daarna weer opnieuw de liefde, niet alleen "een werkende piemel".
Ook als je niet opnieuw de liefde vindt, is alleenzijn misschien te prefereren boven een man die vaak niets van je wil weten.
Lijkt me ook dodelijk op den duur voor haar zelfvertrouwen.
aan de andere kant zal ze de eerste niet zijn die scheidt en ook niet de laatste. Er zijn geen kinderen in het spel, dus waarom dan doorgaan met een relatie waarbij het seksleven onder druk staat, de ene partner het gevoel heeft dat hij faalt en de ander zich afgewezen voelt. Je mag ook kiezen voor je eigen gelukLoVaKo schreef: ↑20-08-2018 17:05Nee, klopt, ze hoeft 'alleen maar' te dealen met een scheiding en het opgeven van de toekomst die ze voor ogen heeft met de man waarvan ze houdt. Ze hoeft alleen maar door een rouwproces heen van de jarenlange relatie die nu ineens voorbij is. Het is makkelijk om een werkende piemel te vinden. Moeilijker om liefde te vinden. Scheiding is geen 'easy way out'. Het is een serieuze beslissing met serieuze gevolgen, op elk vlak van je leven, ook emotioneel en psychisch gezien.
eenskarin6789 schreef: ↑20-08-2018 17:1235.000 huwelijken in Nederland eindigen in een scheiding.
En heel veel mensen vinden daarna weer opnieuw de liefde, niet alleen "een werkende piemel".
Ook als je niet opnieuw de liefde vindt, is alleenzijn misschien te prefereren boven een man die vaak niets van je wil weten.
Lijkt me ook dodelijk op den duur voor haar zelfvertrouwen.