Problemen met faalangst van man
woensdag 15 augustus 2018 om 13:06
Mijn man is op veel vlakken een droompartner. Helaas heeft hij al jaren last van impotentie.
De problemen zijn begonnen toen we net gingen samenwonen. Toen onze relatie serieuzer werd liet zijn penis het frequent "afweten". Sindsdien zijn er altijd periodes (dagen - weken tot soms zelfs maanden) geweest waarin het hem niet lukte om een erectie te krijgen. Als hij ergens mee bezig is, dan lukt het vaak niet. Dat kunnen heel verschillende dingen zijn, bv zijn collega die de week erop in verlof zou gaan en het vooruitzicht om meer te moeten werken. Er zijn ook langere periodes waarin er helemaal geen problemen zijn.
Hij heeft in het verleden nog pillen geslikt. Deze helpen hem wat meer zelfvertrouwen geven, en als het enkele keren na elkaar lukt (met pillen) kunnen we weer een tijdje zonder. Helaas hebben die pillen veel bijwerkingen. Hij voelt zich de dag erna vaak wat grieperig (spierpijn, hartkloppingen, hoofdpijn) en ze verprutsen toch wat van de spontaniteit. Als ik hem vraag om seks, dan wijst hij me vaak af. Hij is te moe of te druk.
Dit alles speelt toch wel vaak in mijn hoofd. Soms twijfel ik toch aan mezelf. Ik ben al één maal heel kwaad op hem geworden (wat helemaal niet goed is, dat besef is). Het lukte niet om de presteren de dag voor we op reis gingen vertrekken, "omdat hij zoveel aan zijn hoofd had, naar de luchthaven rijden en zijn koffers pakken, enz". Ik heb gezegd dat hij maar thuis moest blijven als het zo verschrikkelijk was om met mij op reis te gaan.
Ik weet niet wat ik hiermee wil. Ik weet het allemaal niet goed meer. Ik vind het zo jammer dat dit onze - verder goede - relatie kapotmaakt.
De problemen zijn begonnen toen we net gingen samenwonen. Toen onze relatie serieuzer werd liet zijn penis het frequent "afweten". Sindsdien zijn er altijd periodes (dagen - weken tot soms zelfs maanden) geweest waarin het hem niet lukte om een erectie te krijgen. Als hij ergens mee bezig is, dan lukt het vaak niet. Dat kunnen heel verschillende dingen zijn, bv zijn collega die de week erop in verlof zou gaan en het vooruitzicht om meer te moeten werken. Er zijn ook langere periodes waarin er helemaal geen problemen zijn.
Hij heeft in het verleden nog pillen geslikt. Deze helpen hem wat meer zelfvertrouwen geven, en als het enkele keren na elkaar lukt (met pillen) kunnen we weer een tijdje zonder. Helaas hebben die pillen veel bijwerkingen. Hij voelt zich de dag erna vaak wat grieperig (spierpijn, hartkloppingen, hoofdpijn) en ze verprutsen toch wat van de spontaniteit. Als ik hem vraag om seks, dan wijst hij me vaak af. Hij is te moe of te druk.
Dit alles speelt toch wel vaak in mijn hoofd. Soms twijfel ik toch aan mezelf. Ik ben al één maal heel kwaad op hem geworden (wat helemaal niet goed is, dat besef is). Het lukte niet om de presteren de dag voor we op reis gingen vertrekken, "omdat hij zoveel aan zijn hoofd had, naar de luchthaven rijden en zijn koffers pakken, enz". Ik heb gezegd dat hij maar thuis moest blijven als het zo verschrikkelijk was om met mij op reis te gaan.
Ik weet niet wat ik hiermee wil. Ik weet het allemaal niet goed meer. Ik vind het zo jammer dat dit onze - verder goede - relatie kapotmaakt.
woensdag 15 augustus 2018 om 20:51
rlisa schreef: ↑15-08-2018 13:06Mijn man is op veel vlakkeneen droompartner. Helaas heeft hij al jaren last van impotentie.
woensdag 15 augustus 2018 om 22:52
Er is hier al meerdere malen gepost over therapie, seksuoloog etc.
Hij krijgt m van de stress niet omhoog, jij neemt dat persoonlijk op, wat hem weer kwetst. Dus komen er smoesjes. Waarschijnlijk schaamte aan zijn kant en aan jouw kant het idee dat hij jou niet meer aantrekkelijk vind.
1 psycholoog geprobeerd en in een seksuoloog heb je geen vertrouwen?
Als je weer seks wil met je droompartner probeer je toch nog een psycholoog?
Alle gekheid op een stokkie ik ben pas een kwart eeuw oud, heb al een heleboel therapeuten gehad (ander probleem dan), en ik geef de hoop ook niet op.
Hij krijgt m van de stress niet omhoog, jij neemt dat persoonlijk op, wat hem weer kwetst. Dus komen er smoesjes. Waarschijnlijk schaamte aan zijn kant en aan jouw kant het idee dat hij jou niet meer aantrekkelijk vind.
1 psycholoog geprobeerd en in een seksuoloog heb je geen vertrouwen?
Als je weer seks wil met je droompartner probeer je toch nog een psycholoog?
Alle gekheid op een stokkie ik ben pas een kwart eeuw oud, heb al een heleboel therapeuten gehad (ander probleem dan), en ik geef de hoop ook niet op.
woensdag 15 augustus 2018 om 23:33
als je er mee kan leven dan heb je er ook geen moeite mee dat hij in zijn schulp kruipt en dan betrek je het ook niet op jezelf.rlisa schreef: ↑15-08-2018 17:40Nee, ik spreek mijzelf niet tegen. Zo voelt het voor mij (misschien is dit wel verwarrend). Ik kan er mee leven dat we op bepaalde momenten niet aan penetratie doen. Ik ben seksueel ook bevredigd met een intense massage of orale seks of gelijktijdig masturberen,... Ik heb er moeite mee dat mijn man op die momenten in zijn schulp kruipt, mij afwijst, dat we er ruzie over hebben, dat dit een invloed heeft op de goede momenten in onze relatie.
donderdag 16 augustus 2018 om 08:25
Je kan ook die momenten dat het een keer niet gaat gewoon voor lief te nemen als verder wel goed werkt.rlisa schreef: ↑15-08-2018 14:37Er zijn ook momenten dat het goed gaat en dan heeft hij wel zin in seks. Bovendien hebben we al onze hele relatie last van hetzelfde problemen, dus ik denk niet dat het een libidoprobleem is. Hij heeft over het algemeen weinig zelfvertrouwen. Hij kan het bv ook niet goed hebben als ik hem een compliment geef.
zondag 19 augustus 2018 om 09:12
Misschien is hulp niet meer mogelijk - en dat besef doet pijn. We hebben de hulp die beschikbaar was reeds ingeschakeld (huisarts, medicatie, therapie). We zijn daaraan begonnen met het idee dat het wel goed zou komen, maar het komt niet meer goed. Als we in therapie gaan en het lukt niet, wat dan? Naar de volgende gaan, en weer naar de volgende en blijven doormodderen?
Therapie wordt hier voorgesteld als dé oplossing. Maar uiteindelijk is het maar één persoon die zijn/haar mening geeft en die eens zegt hoe het moet. Je schroom overwinnen om over de meest intieme dingen te spreken, is nu eenmaal niet zo evident.
Ik heb de hoop dat er structureel iets kan veranderen opgegeven door de vele teleurstellingen.
zondag 19 augustus 2018 om 09:36
To, ik denk zelf toch ook dat de oplossing er in zit om een andere therapeut te proberen. Even een analogie : als je in je huidige baan niet gelukkig bent, ga je toch ook op zoek naar een andere job? En als dat tegen valt, ga je weer op zoek? Net zolang tot je een fijne baan vindt.rlisa schreef: ↑19-08-2018 09:12Misschien is hulp niet meer mogelijk - en dat besef doet pijn. We hebben de hulp die beschikbaar was reeds ingeschakeld (huisarts, medicatie, therapie). We zijn daaraan begonnen met het idee dat het wel goed zou komen, maar het komt niet meer goed. Als we in therapie gaan en het lukt niet, wat dan? Naar de volgende gaan, en weer naar de volgende en blijven doormodderen?
Therapie wordt hier voorgesteld als dé oplossing. Maar uiteindelijk is het maar één persoon die zijn/haar mening geeft en die eens zegt hoe het moet. Je schroom overwinnen om over de meest intieme dingen te spreken, is nu eenmaal niet zo evident.
Ik heb de hoop dat er structureel iets kan veranderen opgegeven door de vele teleurstellingen.
Btw ik vind 12 keer naar een psycholoog gaan voor 2 aparte problemen wel weinig. Het lijkt mij slim om de verschillende problemen te scheiden en één voor één aan te pakken.
zondag 19 augustus 2018 om 09:42
TO, het lijkt alsof je de handdoek in de ring gooit, en alsof het gaat om uitgebluste 60 plussers.
Maar kom op, je kunt ook erotiek en liefde beleven zonder een harde pik. Zoenen, strelen, masseren, naakt in de woonkamer film kijken of eten, elkaar uitdagen. Dat kun je doen als zijn apparaat niet werkt, en indien wel kun je alsnog penetratie doen.
En kom je zelf wel klaar ?
Maar kom op, je kunt ook erotiek en liefde beleven zonder een harde pik. Zoenen, strelen, masseren, naakt in de woonkamer film kijken of eten, elkaar uitdagen. Dat kun je doen als zijn apparaat niet werkt, en indien wel kun je alsnog penetratie doen.
zondag 19 augustus 2018 om 09:46
nou zo werkt therapie niet. Uiteindelijk is het je man die moet ontdekken hoe het moet. Hij moet met hulp van een therapeut zichzelf onderzoekem en jij ook.rlisa schreef: ↑19-08-2018 09:12Misschien is hulp niet meer mogelijk - en dat besef doet pijn. We hebben de hulp die beschikbaar was reeds ingeschakeld (huisarts, medicatie, therapie). We zijn daaraan begonnen met het idee dat het wel goed zou komen, maar het komt niet meer goed. Als we in therapie gaan en het lukt niet, wat dan? Naar de volgende gaan, en weer naar de volgende en blijven doormodderen?
zondag 19 augustus 2018 om 09:51
Helemaal mee eens. Waar een relatieprobleem is, ligt het probleem vrijwel altijd bij beide partners in meer of mindere mate. Jullie hebben hier allebei hulp bij nodig. Ik kan me namelijk zo voorstellen dat jouw houding niet bevorderlijk is voor het zelfvertrouwen of de seksdrive van je man. Dat is niet lullig bedoeld verder, maar jullie moeten hier samen mee aan de slag. Leg het probleem niet bij hem neer, jullie gezamenlijke (seks)leven is jullie gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Zoals al eerder is gezegd: Er zijn ongelofelijk veel therapeuten. Waarom heb je geen vertrouwen in een seksuoloog? Dat is een erkend beroep waar je voor gestudeerd moet hebben, en als je het nog niet hebt geprobeerd, waarom dan meteen zo negatief erover?
zondag 19 augustus 2018 om 10:11
Het klinkt misschien raar maar misschien heeft jouw man baat bij een cursus Mindfullness en ook wel meditatie.
Zo leert hij echt in het Nu moment te zijn. Iets wat hij nu vaak niet kan.
Zodra je goed leert in het nu moment te zijn,deal je there and then volledig met de situatie en blijft er niks meer hangen. Er blijft geen residu meer hangen met als gevolg dat je veel meer beschikbaar bent voor het volgende moment.
Zo ook dus met jouw mans werk. Als hij beter leert volledig in het moment te zijn,te denken en te handelen blijft er veel minder in zijn hoofd over als hij thuis samen is met jou
Zo leert hij echt in het Nu moment te zijn. Iets wat hij nu vaak niet kan.
Zodra je goed leert in het nu moment te zijn,deal je there and then volledig met de situatie en blijft er niks meer hangen. Er blijft geen residu meer hangen met als gevolg dat je veel meer beschikbaar bent voor het volgende moment.
Zo ook dus met jouw mans werk. Als hij beter leert volledig in het moment te zijn,te denken en te handelen blijft er veel minder in zijn hoofd over als hij thuis samen is met jou
zondag 19 augustus 2018 om 10:16
Dat doen we, zelfs op momenten dat zin penis wel werkt. Op momenten dat het moeilijk gaat, wil mijn man niets meer proberen uit angst om teleur te stellen, denk ik.creativeguy schreef: ↑19-08-2018 09:42TO, het lijkt alsof je de handdoek in de ring gooit, en alsof het gaat om uitgebluste 60 plussers.
Ik kan klaarkomen.
zondag 19 augustus 2018 om 10:22
Omdat ik niet inzie wat een therapeut ons kan bijbrengen. Dat een erectie niet noodzakelijk is voor goede seks? Dat weten we allebei, maar als het erop aankomt dan voelt het niet zo. Ik heb er weinig vertrouwen in omdat de vorige ervaring niet goed was.
zondag 19 augustus 2018 om 10:34
Dat weet hij al. Hij is nu eenmaal geen machine. Af en toe lukt het niet, hij blijft er in zijn hoofd mee bezig, waardoor het probleem nog groter wordt.
zondag 19 augustus 2018 om 10:42
zondag 19 augustus 2018 om 10:50
Hij is naar een Psychologe geweest; hij is naar de huisarts geweest; hij heeft oefeningen gedaan ; maar hebben jullie al iets samen gedaan?
Maar ik denk dat jullie al een stadium te laat zijn: want jij gooit de handdoek in de ring....
Terwijl ik denk dat jullie samen iets moeten doen.
En zoek dan iemand uit die bij jullie past.....
Maar ik denk dat jullie al een stadium te laat zijn: want jij gooit de handdoek in de ring....
Terwijl ik denk dat jullie samen iets moeten doen.
En zoek dan iemand uit die bij jullie past.....