"Downdate"-ervaringen
maandag 21 juli 2008 om 19:25
Situatie: Jij ontwikkelt je en bent bewust bezig met je carrière, hebt dan ook een goede baan waarin je zelfs mogelijk nog door wilt groeien. Maar hij, hij is op een hele andere manier bezig met zijn carrière/toekomst en is duidelijk minder intellligent dan jij. Hij is vooral een Praktische Man. Hij werkte al op jonge leeftijd en heeft nooit gestudeerd. Sociaal gezien zit het allemaal goed, maar qua algemene ontwikkeling verschilt er nogal wat tussen beide. Soms zorgt dat voor ergernissen natuurlijk, als hij gewoonweg woorden niet kent en veel spelfouten maakt. Maar zijn liefde voor jou lijkt meer dan voldoende te compenseren; hij draagt je op handen, jullie ondernemen veel actieve leuke dingen samen en je kunt altijd op hem rekenen. Hij is er voor je en biedt je veiligheid. Dit alles zorgt voor een nogal ambivalent gevoel bij jou: is hij wat je wil, waar je gelukkig van wordt en waar je je leven mee kunt delen? Is het gelijkwaardig genoeg, want waarom vraag je je toch zo sterk af wat je omgeving ervan vindt en voel je je toch enigzins ongemakkelijk?
Dit is mijn leven en ik word gek van mijn eigen gedachten!
Dit is mijn leven en ik word gek van mijn eigen gedachten!
maandag 21 juli 2008 om 22:28
Het is inderdaad wel grappig hoe bekrompen mensen kunnen reageren als je zegt dat je vriend verhuizer is. Een buurvrouw haalde het zelfs in haar hoofd om me te waarschuwen dat als ik ging studeren, mijn vriend het daar wel eens moeilijk mee zou kunnen hebben . Oh wat heb ik een kritiek gehad, sommige mensen zeiden het in mijn gezicht anderen gaven fijne steken onder water. Het kan me allemaal gestolen worden, ik ben nu 6 jaar bij hem en gelukkiger dan ooit.
Mijn vriend steunt mij, hij laat merken hoe trots hij op me is dat ik dit doe. Net zoals ik hem steun en trots op hem ben. Het gaat niet om opleiding, dat zegt namelijk niet alles over intelligentie. Sommige mensen maken dingen mee in hun leven waardoor ze niet dezelfde kansen krijgen als anderen. Of waardoor alles niet zo loopt als je had gepland. Dat maakt je geen minder mens.
Mijn vriend steunt mij, hij laat merken hoe trots hij op me is dat ik dit doe. Net zoals ik hem steun en trots op hem ben. Het gaat niet om opleiding, dat zegt namelijk niet alles over intelligentie. Sommige mensen maken dingen mee in hun leven waardoor ze niet dezelfde kansen krijgen als anderen. Of waardoor alles niet zo loopt als je had gepland. Dat maakt je geen minder mens.
maandag 21 juli 2008 om 22:30
Natuurlijk zijn er reacties. Gek genoeg komen de onaardige reacties van de 'hoger opgeleiden'. Zij vragen me spottend; hoeist met je timmerman? Als hij erbij is, doen ze dat niet.
Hihi mijn sexy spierbundel! Dat hij op zijn 25ste voor zichzelf is begonnen, zeggen we er niet bij. Net zo min als dat hij wel gestudeerd heeft maar studeren gewoon zijn ding niet is.
Wij hebben het erg leuk samen en hij is de liefste voor me. Dáár gaat het om.
Hihi mijn sexy spierbundel! Dat hij op zijn 25ste voor zichzelf is begonnen, zeggen we er niet bij. Net zo min als dat hij wel gestudeerd heeft maar studeren gewoon zijn ding niet is.
Wij hebben het erg leuk samen en hij is de liefste voor me. Dáár gaat het om.
maandag 21 juli 2008 om 23:23
Vreselijk zeg, zulke opmerkingen als 'Hoe is het met je Timmerman'? Ik ken het. Alleen ben ik er dus blijkbaar in deze fase nog wat gevoeliger voor. We kennen elkaar ook nog niet heel erg lang ofzo.
Mensen oordelen snel, en vaak te snel, that's for sure.
quote:leefnu schreef op 21 juli 2008 @ 22:48:
[...]
Waren het in de eerste instantie jouw gedachten of die van mensen om je heen?En tja, lastige vraag. Ook wel mijn gedachten hoor, vooral omdat het een beetje een confrontatie met mezelf leek te zijn. Ik had een zogenaamd 'eisenlijstje' opgesteld na allerlei mislukte pogingen tot langdurende contacten met mannen en ineens ontmoette ik hem, die misschien maar aan een aantal punten 'voldeed', maar waar ik me toch het allerbeste bij voelde. Stom hè.
Mensen oordelen snel, en vaak te snel, that's for sure.
quote:leefnu schreef op 21 juli 2008 @ 22:48:
[...]
Waren het in de eerste instantie jouw gedachten of die van mensen om je heen?En tja, lastige vraag. Ook wel mijn gedachten hoor, vooral omdat het een beetje een confrontatie met mezelf leek te zijn. Ik had een zogenaamd 'eisenlijstje' opgesteld na allerlei mislukte pogingen tot langdurende contacten met mannen en ineens ontmoette ik hem, die misschien maar aan een aantal punten 'voldeed', maar waar ik me toch het allerbeste bij voelde. Stom hè.
maandag 21 juli 2008 om 23:30
quote:Donkeyshot schreef op 21 juli 2008 @ 19:31:
Mannen downdaten al eeuwenlang en die klagen er ook niet over. Kwestie van ff wennen denk ik.
[/i]
Persoonlijk zou ik erg moe van TO worden.
Mannen downdaten al eeuwenlang en die klagen er ook niet over. Kwestie van ff wennen denk ik.
[/i]
Persoonlijk zou ik erg moe van TO worden.
anoniem_554 wijzigde dit bericht op 21-07-2008 23:33
Reden: knipoogje vergeten
Reden: knipoogje vergeten
% gewijzigd
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
maandag 21 juli 2008 om 23:36
er kwam nog een knipoogje achter,
Ik bedoel, het maakt mij echt niet uit wat voor een opleiding mijn vriend gedaan heeft.
Het klikt. We hebben het fijn, we kunnen erg goed praten. En dat hij dan mss over dingen anders denkt of anders doet maakt het imo juist veel leuker.
Ik moet er niet aan denken om in de avond nog met een uitgestudeerde man te gaan zitten bomen over zware onderwerpen zeg maar.
Ik bedoel, het maakt mij echt niet uit wat voor een opleiding mijn vriend gedaan heeft.
Het klikt. We hebben het fijn, we kunnen erg goed praten. En dat hij dan mss over dingen anders denkt of anders doet maakt het imo juist veel leuker.
Ik moet er niet aan denken om in de avond nog met een uitgestudeerde man te gaan zitten bomen over zware onderwerpen zeg maar.

maandag 21 juli 2008 om 23:36
quote:Lynn1 schreef op 21 juli 2008 @ 23:23:
En tja, lastige vraag. Ook wel mijn gedachten hoor, vooral omdat het een beetje een confrontatie met mezelf leek te zijn. Ik had een zogenaamd 'eisenlijstje' opgesteld ... Ook wel zeg je...dus met andere woorden er waren vooral ook andere mensen die er iets over zeiden? Ouders? Vriendinnen? Of niet?
Een eisenlijst vind ik geen raar idee hoor...
Weet je welke vraag zou kunnen helpen in je twijfel: Zou je hem als de vader van je kinderen willen hebben?
Verder zou ik je adviseren om hem verder niet lastig te vallen met al je twijfels. Anders gaat hij straks nog twijfelen aan zichzelf, en aan zijn identiteit...
En tja, lastige vraag. Ook wel mijn gedachten hoor, vooral omdat het een beetje een confrontatie met mezelf leek te zijn. Ik had een zogenaamd 'eisenlijstje' opgesteld ... Ook wel zeg je...dus met andere woorden er waren vooral ook andere mensen die er iets over zeiden? Ouders? Vriendinnen? Of niet?
Een eisenlijst vind ik geen raar idee hoor...
Weet je welke vraag zou kunnen helpen in je twijfel: Zou je hem als de vader van je kinderen willen hebben?
Verder zou ik je adviseren om hem verder niet lastig te vallen met al je twijfels. Anders gaat hij straks nog twijfelen aan zichzelf, en aan zijn identiteit...
maandag 21 juli 2008 om 23:39
En ik moet wel zeggen dat ik vind dat je nogal lullig doet over je vriend.
Of je zet je hier over heen, of je maakt het uit. Maar zo over je partner denken is best wel laag. ( mm, toch een vorm van down daten ? )
Mijn vriend haalt vaak spreekwoorden door elkaar. Of gebruikt een woord waar het eigenlijk niet nodig was, of niet kon. Maar me daar aan ergeren, helemaal niet.
Of je zet je hier over heen, of je maakt het uit. Maar zo over je partner denken is best wel laag. ( mm, toch een vorm van down daten ? )
Mijn vriend haalt vaak spreekwoorden door elkaar. Of gebruikt een woord waar het eigenlijk niet nodig was, of niet kon. Maar me daar aan ergeren, helemaal niet.
maandag 21 juli 2008 om 23:41
quote:leefnu schreef op 21 juli 2008 @ 23:36:
[...]
Ook wel zeg je...dus met andere woorden er waren vooral ook andere mensen die er iets over zeiden? Ouders? Vriendinnen? Of niet?
Ja zeker, hun eerste reactie was niet direct laaiend enthousiast, mede ook omdat hij een stuk jonger is dan ik. Naja en ze het wellicht nooit van me gedacht hadden.
Niemand kent hem nog persoonlijk overigens..
quote:Weet je welke vraag zou kunnen helpen in je twijfel: Zou je hem als de vader van je kinderen willen hebben?Hm, nu maak je het me wel héél lastig, want ik geloof niet dat ik een kinderwens heb.
[...]
Ook wel zeg je...dus met andere woorden er waren vooral ook andere mensen die er iets over zeiden? Ouders? Vriendinnen? Of niet?
Ja zeker, hun eerste reactie was niet direct laaiend enthousiast, mede ook omdat hij een stuk jonger is dan ik. Naja en ze het wellicht nooit van me gedacht hadden.
Niemand kent hem nog persoonlijk overigens..
quote:Weet je welke vraag zou kunnen helpen in je twijfel: Zou je hem als de vader van je kinderen willen hebben?Hm, nu maak je het me wel héél lastig, want ik geloof niet dat ik een kinderwens heb.
maandag 21 juli 2008 om 23:45
quote:borodini schreef op 21 juli 2008 @ 23:39:
Jammer dat het zo overkomt, want ik wil hem helemaal niet zwart maken. Zoals ik al eerder zei is hij geweldig en héb ik het ook geweldig met hem. Alleen is het voor mij denk ik gewoon een heel groot gedeelte een kwestie van wennen, omdat ik zo anders gewend ben en ik me (helaas) altijd erg aantrek van wat anderen vinden (oud zeer).
Dat laatste wat jij noemt doet mijn vriend overigens ook. Hihi.
Jammer dat het zo overkomt, want ik wil hem helemaal niet zwart maken. Zoals ik al eerder zei is hij geweldig en héb ik het ook geweldig met hem. Alleen is het voor mij denk ik gewoon een heel groot gedeelte een kwestie van wennen, omdat ik zo anders gewend ben en ik me (helaas) altijd erg aantrek van wat anderen vinden (oud zeer).
Dat laatste wat jij noemt doet mijn vriend overigens ook. Hihi.
maandag 21 juli 2008 om 23:53
Al veel gezegd hierboven. Ik denk dat het belangrijk is dat je je gelijkwaardig voelt, al heeft de een wat meer officieel 'iq' dan de ander. Misschien nog belangrijker is elkaar als gelijkwaardig te beschouwen. Soms denk je dingen kapot.. Maar ook hij zal goed moeten nadenken, bijvoorbeeld of hij het erg vindt dat jij in de toekomst (mogelijk) veel meer gaat verdienen dan hij (tenzij hij het echt ver gaat schoppen in de sportwereld natuurlijk ..) Het klinkt alsof jullie op meerdere vlakken (toch) goed aan elkaar zijn gewaagd, misschien dus stoppen met denken en genieten... Oja, en die omgeving: ik begrijp het goed hoor, ben ook vaak bezig met 'wat iedereen denkt'. Maar eerlijk gezegd valt er altijd wel wat aan te merken over een (andermans) relatie, dus probeer je niet op die manier te laten beinvloeden..
anoniem_66154 wijzigde dit bericht op 22-07-2008 00:09
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
% gewijzigd
dinsdag 22 juli 2008 om 01:46
En toch....
Ik reageer nu even puur op de OP.
Ik zou het heel vervelend vinden wanneer ik me op een bepaalde manier uitdruk en dat vervolgens moet vertalen naar een eenvoudiger taalgebruik, omdat hij een deel van de woorden die ik gebruikt heb niet kent.
Ik zou het ook een beetje genant vinden wanneer we met vrienden (van mij) zijn en hij de conversatie niet helemaal kan volgen omdat hij gewoon te weinig kennis heeft om overal over mee te kunnen praten. Ik kan bv ook afknappen op iemand die constant dingen zegt als: "van mijn eigen" ipv "van mezelf".
We kunnen hier wel zeer politiek correct gaan roepen dat het niet uitmaakt, maar eerlijk gezegd, doet het dat wel.
Ik denk dat je je moet afvragen of er momenten zijn waarop je je een beetje voor hem schaamt. Is dit het geval, dan gaat het denk ik niet werken. Heb je hier geen last van? Ja, dan kun je hier denk ik prima mee leven en heel gelukkig zijn samen, omdat je dan kunt zeggen dat je hem volledig accepteert zoals hij is.
Ik reageer nu even puur op de OP.
Ik zou het heel vervelend vinden wanneer ik me op een bepaalde manier uitdruk en dat vervolgens moet vertalen naar een eenvoudiger taalgebruik, omdat hij een deel van de woorden die ik gebruikt heb niet kent.
Ik zou het ook een beetje genant vinden wanneer we met vrienden (van mij) zijn en hij de conversatie niet helemaal kan volgen omdat hij gewoon te weinig kennis heeft om overal over mee te kunnen praten. Ik kan bv ook afknappen op iemand die constant dingen zegt als: "van mijn eigen" ipv "van mezelf".
We kunnen hier wel zeer politiek correct gaan roepen dat het niet uitmaakt, maar eerlijk gezegd, doet het dat wel.
Ik denk dat je je moet afvragen of er momenten zijn waarop je je een beetje voor hem schaamt. Is dit het geval, dan gaat het denk ik niet werken. Heb je hier geen last van? Ja, dan kun je hier denk ik prima mee leven en heel gelukkig zijn samen, omdat je dan kunt zeggen dat je hem volledig accepteert zoals hij is.
dinsdag 22 juli 2008 om 08:32
Wij zijn ook nog niet zo lang een stel. Ik ben wel heel blij dat het mij erg weinig kan schelen wat mijn omgeving ervan vindt. Wij vinden elkaar erg leuk! We lachen veel, hebben knettersex, we kunnen prima heel de dag niets doen en tot diep in de nacht op stap gaan, we kunnen zoenen tot we tong-spierpijn hebben en we zijn gek op elkaar. Oke, dus ik ben universitair opgeleid en hij niet..tja hij is ook bijna 40 cm langer dan ik..hij geeft ook niets om mooie auto's en ik wel..boeiend allemaal!!
dinsdag 22 juli 2008 om 09:11
Lynn, een jaar of wat geleden zat ik in dezelfde situatie als jij. Ik groeide door terwijl mijn lief bleef steken en gelukkig was met het leven wat hij leidde. Uiteindelijk heb ik het 9 jaar met hem volgehouden, maar uiteindelijk heeft het 'niveauverschil' ons toch genekt. Ik had dezelfde gedachten als jij, maar drukte ze weg (want het is niet echt 'maatschappelijk verantwoord'). Maar uiteindelijk ging het zo zwaar wegen dat het mij beter leek om ermee te stoppen.
dinsdag 22 juli 2008 om 09:12
Ik denk dat het wel degelijk uitmaakt. Hoeft niet altijd in negatieve zin te zijn hoor. Op zich doet het opleidingsniveau er niet zoveel toe, maar wel wat je verwacht van het leven en van een relatie.
Ik was in het begin ook heel gelukkig in mijn relatie, daagde iedereen uit om dit te bestrijden, want ik kon altijd wel voorbeelden noemen waaruit bleek dat hij heel veel van me hield, we samen konden lachen en hij mij op handen droeg. Maar uiteindelijk resulteerde het (bij mij!) altijd toch in een situatie waarin ik degene was die de ander stimuleerde, over zijn ambities wilde praten en hem uitdaagde, maar nooit andersom. En daar werd ik op den duur niet gelukkig van. Maar misschien val ik wel echt op de verkeerde mannen....
Ik was in het begin ook heel gelukkig in mijn relatie, daagde iedereen uit om dit te bestrijden, want ik kon altijd wel voorbeelden noemen waaruit bleek dat hij heel veel van me hield, we samen konden lachen en hij mij op handen droeg. Maar uiteindelijk resulteerde het (bij mij!) altijd toch in een situatie waarin ik degene was die de ander stimuleerde, over zijn ambities wilde praten en hem uitdaagde, maar nooit andersom. En daar werd ik op den duur niet gelukkig van. Maar misschien val ik wel echt op de verkeerde mannen....
dinsdag 22 juli 2008 om 09:58
Even puur reagerend op de OP: ja, ik heb er ervaring mee en het ligt erg aan de persoon. Ik heb twee relaties gehad die hierop stukgelopen zijn. In het begin vonden de heren het prachtig dat ik hoger opgeleid was, maar dat sleet na een paar maanden toch echt. Het begon met kleine steken onder water, maar uiteindelijk moest ik toegeven dat ze het gewoon niet aan konden. Het was niet in balans en ze hadden ontzettend de behoefte om zich te doen laten gelden ten koste van mij. En ik had de neiging om me dommer voor te gaan doen dan ik ben.
Mijn huidige relatie is officieel weer 'downdaten'. Maar deze man is ambitieus, is ook net een paar jaar een succesvolle ondernemer geweest (heeft net zijn zaak verkocht omdat hij wat anders wilde) en is bewust genoeg van zijn eigenwaarde om zich niet bedreigd te voelen door mijn intelligentie.
Van mijn omgeving heb ik nooit commentaar gehad. Ik heb wel regelmatig bij één ex tirades moeten aanhoren over hoe "de elite neerkeek op ons arbeiders". Hij stak daar zoveel energie in, ik had eerder het idee dat het andersom was.
Mijn huidige relatie is officieel weer 'downdaten'. Maar deze man is ambitieus, is ook net een paar jaar een succesvolle ondernemer geweest (heeft net zijn zaak verkocht omdat hij wat anders wilde) en is bewust genoeg van zijn eigenwaarde om zich niet bedreigd te voelen door mijn intelligentie.
Van mijn omgeving heb ik nooit commentaar gehad. Ik heb wel regelmatig bij één ex tirades moeten aanhoren over hoe "de elite neerkeek op ons arbeiders". Hij stak daar zoveel energie in, ik had eerder het idee dat het andersom was.
anoniem_67352 wijzigde dit bericht op 22-07-2008 10:27
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
% gewijzigd
dinsdag 22 juli 2008 om 10:03
quote:Donkeyshot schreef op 21 juli 2008 @ 19:31:
Dit is een van de vele gevolgen van emancipatie: vrouwen volgen steeds vaker hogere opleidingen en hebben eigen carriëres.
Het traditionele model waarbij de man niet alleen letterlijk maar ook qua opleiding, werk en inkomen boven een vrouw uitsteekt is achterhaald.
* gaat op zoek naar een lief dom blondje*
Ik denk dat er wat dat betreft een verschil is: vroeger waren vrouwen vaak niet opgeleid, dus als een man eigenlijk aan het 'updaten' was, dan had hij dat niet zo door. Bovendien voelen vrouwen zich misschien toch wat minder in hun eigenwaarde aangetast als hij slimmer is of als hij meer verdient dan zijzelf. Updaten werkt alleen maar als dat niet belangrijk is voor je.
Daarnaast had men vroeger een andere down en up. Dat had niets te maken met opleiding, maar met sociale status. En die mengden absoluut niet. Een graaf papte het heus niet aan met de meid. Ja, voor een neukertje, maar hij zag zeker geen volwaardige partner in haar. Dus eigenlijk is het helemaal niet waar dat mannen al eeuwenlang downdaten.
Dit is een van de vele gevolgen van emancipatie: vrouwen volgen steeds vaker hogere opleidingen en hebben eigen carriëres.
Het traditionele model waarbij de man niet alleen letterlijk maar ook qua opleiding, werk en inkomen boven een vrouw uitsteekt is achterhaald.
* gaat op zoek naar een lief dom blondje*
Ik denk dat er wat dat betreft een verschil is: vroeger waren vrouwen vaak niet opgeleid, dus als een man eigenlijk aan het 'updaten' was, dan had hij dat niet zo door. Bovendien voelen vrouwen zich misschien toch wat minder in hun eigenwaarde aangetast als hij slimmer is of als hij meer verdient dan zijzelf. Updaten werkt alleen maar als dat niet belangrijk is voor je.
Daarnaast had men vroeger een andere down en up. Dat had niets te maken met opleiding, maar met sociale status. En die mengden absoluut niet. Een graaf papte het heus niet aan met de meid. Ja, voor een neukertje, maar hij zag zeker geen volwaardige partner in haar. Dus eigenlijk is het helemaal niet waar dat mannen al eeuwenlang downdaten.
dinsdag 22 juli 2008 om 11:21
Mijn viend heeft VMBO gedaan en is dyslectisch en ik studeer aan de universiteit Nederlands... Ook een verschil, maar we zijn al 6 jaar samen en verloofd! De enige die er ooit naar hebben gevraagd of hij niet 'te min voor me was' waren mijn ouders. In eerste instantie keek ik ze vragend aan (ik begreep niet eens waar ze op doelden...) maar toen het kwartje viel bij mij was ik echt verontwaardigd. We houden van elkaar, zijn dolgelukkig en we hebben respect voor elkaar. Ik leer zoveel van hem. Ik heb nooit begrepen waarom dit een probleem zou moeten zijn, dus je moet er gewoon voor gaan.