Radeloos vanwege schoonmoeder

10-09-2017 07:31 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pffff, mag ik even stoom afblazen?

Ik ga nu ongeveer een jaar met vriend en schoonmoeder is vanaf begin af aan al moeilijk geweest. Na gisteravond ben ik er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee. Er was een etentje vanwege de verjaardag van zus van mijn vriend (vriend heeft nog een andere broer) en schoonmoeder heeft letterlijk de hele avond geen een vraag aan mij gesteld en hoogstens 10 worden met mij gewisseld. Ook niet op de weg heen of terug (ruim een uur rijden naar zus), ze reden met ons mee. Toen ik dit met vriend besprak gaf hij alleen aan dat ze nou eenmaal moeilijk is en door de ziekte van haar man dit nog erger is.

Een aantal weken was dit ook zo (en de keer ervoor ook), toen heb ik geprobeerd het gesprek gaande te houden en vragen te stellen. Maar er komt nooit een vraag terug.

Hoe moet/kun je met zo'n situatie omgaan?
anoniem_286757 wijzigde dit bericht op 10-09-2017 07:54
16.72% gewijzigd
Dat doen ze ook, maar ik kom daar nu al geruime tijd over de vloer en er is mijn nog nooit een vraag gesteld. Als ik iets vertel wordt het of afgekraakt of genegeerd. Vind ik gewoon raar, okee. Het is ook lekker rustig, maar niet wat gewend qua familie en omgangsvormen.
Silvertjj schreef:
10-09-2017 11:29
Je wilt toch gewoon kunnen praten met je schoonmoeder? Het is familie.
Haha, met mijn schoonmoeder valt amper mee te praten.
Ze heeft gewoon geen interesse. Niet in mij, niet in haar (stief)zoon.
En wij gaan dan echt niet lopen pushen hoor, we praten wel met schoonvader en betrekken haar in het gesprek en als ze niet mee wil doen? Prima.
En lees anders dit stuk ook eens, bewust negeren zoals deze vrouw laat zien (gedrag dat is bevestigd door haar zoon) bestaat dus uit puur venijn.

Het venijn van de stilte
https://www.trouw.nl/home/het-venijn-va ... ~aa28c605/
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik snap heel goed hoe dit moet voelen voor jou. Je kunt haar niet veranderen. Je kunt ook je vriend hier niet al te veel in sturen, hij heeft zijn leven lang een dynamiek met haar opgebouwd die jij nou eenmaal niet kent.
Het beste is echt veruit om er in te berusten. Wacht rustig af, misschien verandert dit ooit. Zo niet, ook goed. Je kunt er ruzie over maken of gewoon jezelf blijven en er niet teveel energie in steken. Wat je aandacht geeft, groeit. Laat het los, wees jezelf en ga er gewoon niet te vaak heen. Je hoeft niet altijd mee.
Echt, dat geeft zoveel rust.
Enn schreef:
10-09-2017 11:37
En lees anders dit stuk ook eens, bewust negeren zoals deze vrouw laat zien (gedrag dat is bevestigd door haar zoon) bestaat dus uit puur venijn.

Het venijn van de stilte
https://www.trouw.nl/home/het-venijn-va ... ~aa28c605/
Ik snap ook niet dat mensen gewoon niet aan kunnen nemen dat schoonmoeder echt zo is. Er worden gelijk excuses gepresenteerd .
missmadame schreef:
10-09-2017 11:23
Ik heb er denk ik toch wel een keer of 10 a 15 keer gezien. Ze praat met de eigen kinderen zeker wel veel, met andere aanhang ook minder. Ik heb nou niet de indruk dat ze heel introvert is.
Vind het ook best onbeleefd om de vriendin van je zoon zo te negeren als daar verder geen reden voor is, of lijkt te zijn.
Uit wat je hierboven schrijft blijkt al wel dat het niet persé persoonlijk is. Maar dat maakt het niet minder vervelend.
Misschien toch proberen te accepteren, forceren zou wel eens averechts kunnen werken.
anoniem_146139 wijzigde dit bericht op 10-09-2017 12:03
0.76% gewijzigd
Tarlin schreef:
10-09-2017 11:43
Ik snap ook niet dat mensen gewoon niet aan kunnen nemen dat schoonmoeder echt zo is. Er worden gelijk excuses gepresenteerd .
Bij de meeste mensen is het ook gewoon onhandigheid ipv expres. Meestal worden er juist negatieve eigenschappen geprojecteerd op onhandig gedrag.
Mevrouw75 schreef:
10-09-2017 11:47
Bij de meeste mensen is het ook gewoon onhandigheid ipv expres. Meestal worden er juist negatieve eigenschappen geprojecteerd op onhandig gedrag.
Niet in dit geval, haar zoon geeft aan dat hij bekend is met dit gedrag.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
10-09-2017 11:49
Niet in dit geval, haar zoon geeft aan dat hij bekend is met dit gedrag.
Precies.
En je bent toch niet achterlijk als mens? Je kunt verlegengeid/onhandigheid toch wel onderscheiden van arrogantie/bewust negeren. Dat betreft heel andere lichaamstaal en voelt heel anders aan.
anoniem_350624 wijzigde dit bericht op 10-09-2017 11:52
0.29% gewijzigd
missmadame schreef:
10-09-2017 11:23
Ik heb er denk ik toch wel een keer of 10 a 15 keer gezien. Ze praat met de eigen kinderen zeker wel veel, met andere aanhang ook minder. Ik heb nou niet de indruk dat ze heel introvert is.
Ze kan wel degelijk introvert of verlegen zijn of zich ongemakkelijk voelen. Haar kinderen zijn haar kinderen, dat is veilig en bekend.
Reactie van een psycholoog op hoe om te gaan met negeren van schoonfamilie en ik quote:

het lastige in deze situatie is, dat je eigenlijk met de rug tegen de muur staat. Je schoonmoeder reageert alsof er niets aan de hand is als je haar aanspreekt op haar gedrag en ondertussen blijft ze je pijn doen.
Je kunt haar niet veranderen en het belangrijkste is dat de relatie met je schoonfamilie niet je eigen relatie met je man negatief gaat beinvloeden. Het is dus belangrijk om met je man te bespreken hoe jullie hiermee om willen gaan. Blijf je contact houden en op welke manier, hoe ga je zorgen dat jullie samen sterk staan als er contact is, hoe kun je elkaar steunen als het even moeilijk is, hoe voorkom je verwijten die bij een van jullie fout vallen. Het is dus voor jou belangrijk dat je een manier vindt om hiermee om te gaan en je dus niet zo laat raken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan en vraagt toewijding.
Bespreek dus eerst met je man wat jullie met deze situatie willen en zoek daarna eventueel samen of alleen hulp om hiermee om te gaan als je er alleen en samen met je man niet uitkomt.

Met vriendelijke groet

Ellen Huijsmans
Psycholoog Utrecht

http://psycholoog-nu.nl/relatietherapie ... t7569.html
Tarlin schreef:
10-09-2017 11:52
Precies.
En je bent toch niet achterlijk als mens? Je kunt verlegengeid/onhandigheid toch wel onderscheiden van arrogantie/bewust negeren. Dat betreft heel andere lichaamstaal en voelt heel anders aan.
Nee, dat kunnen mensen niet.
Silvertjj schreef:
10-09-2017 11:29
Je wilt toch gewoon kunnen praten met je schoonmoeder? Het is familie.
Als het er niet in zit, zit het er niet in. Ik vind het sneu om je dan in allerlei bochten te gaan wringen om een reactie van een schoonmoeder te krijgen. Zoiets moet je gewoon niet willen of doen. Met sommige mensen klikt het niet.

Mijn schoonmoeder negeert mij ook meestal. Prima. Als ze wel iets vraagt, is het toch dommig of bemoeierig, en meestal wacht ze geen antwoord af. Dus tegenwoordig geef ik dat vaak ook niet meer ;-)
Mevrouw75 schreef:
10-09-2017 11:52
Ze kan wel degelijk introvert of verlegen zijn of zich ongemakkelijk voelen. Haar kinderen zijn haar kinderen, dat is veilig en bekend.
Uiteindelijk stelt deze vrouw zich ronduit onbeschoft naar een ander op en zij denkt hier blijkbaar recht toe te hebben. Jammer van alle mogelijke gevoelens het gaat erom dat zij kiest om zich zo te gedragen en doet. Het is aan haar om te leren omgaan met haar eigen emoties en niet aan TO.

Begrip voor dit gedrag heft TO wellicht nodig om afstand te nemen van deze vrouw met haar gedrag. Maar begrip is zeker niet de oplossing voor het omgaan met een vrouw die 1 persoon in een groep bewust negeert en hiermee de hele groepssfeer kan bepalen. Wie heeft haar God gemaakt?
enn wijzigde dit bericht op 10-09-2017 12:04
7.13% gewijzigd
Mevrouw75 schreef:
10-09-2017 11:53
Nee, dat kunnen mensen niet.
Dan had mijn moeder toch gelijk. Ik ben heel bijzonder.
Enn schreef:
10-09-2017 11:58
Uiteindelijk stelt deze vrouw zich ronduit onbeschoft naar een ander op en zij denkt hier blijkbaar recht toe te hebben. Jammer van alle mogelijke gevoelens het gaat erom dat zij kiest om zich zo te gedragen en doet. Het is aan haar om te leren omgaan met haar eigen emoties en niet aan TO.

Begrip voor dit gedrag heft TO wellicht nodig om afstand te nemen van deze vrouw met haar gedrag. Maar begrip is zeker niet de oplossing in het omgaan met een vrouw die 1 persoon in een groep bewust negeert en hiermee de hele groepssfeer kan bepalen. Wie heeft haar God gemaakt?
Exact.
Tarlin schreef:
10-09-2017 12:00
Dan had mijn moeder toch gelijk. Ik ben heel bijzonder.
Natuurlijk ben jij bijzonder. Iedereen is tenslotte bijzonder.
Mevrouw75 schreef:
10-09-2017 12:03
Eens. :D
Enn schreef:
10-09-2017 11:58

Begrip is wellicht nodig om afstand te nemen maar zeker niet de oplossing in het omgaan met iemand die in een groep 1 persoon bewust negeert en hiermee de hele groepssfeer kan bepalen. Wie heeft haar God gemaakt?
Eens dat het onbeschoft is. Maar hoezo moet zij leren omgaan met haar emoties? Zij ervaart waarschijnlijk geen probleem.
Ik denk echt dat dit averechts werkt als je het gaat forceren. Dat wil niet zeggen dat je niet voor jezelf mag opkomen. Je mening geven als er iets ongepaste wordt gezegd is oké. Maar ik weet ook uit eigen ervaring dat er met sommige mensen gewoon echt niet te praten valt. Dan zit er niks anders op dan accepteren en een beetje afstand nemen. To of haar vriend kunnen haar niet tot veranderen dwingen.
Er zijn heel veel mensen die in gesprekken niks terug vragen en niet eens per se omdat ze je niet aardig vinden. Ik vind dat ook altijd ronduit moeizame gesprekken want je lijkt een soort interview te houden ipv een gesprek. Een deel van mijn schoonfamilie doet dit ook, niet schoonouders. Soms vertel ik maar uit mijzelf bijvoorbeeld over een nieuwe baan. Maar daar komt dan ook geen vraag op terug. Dus zitten we vaak in stilte met elkaar op de bank.

Anyway ot: geldt dit voor je schoonmoeder of is ze naar andere mensen een ongelooflijk vlotte prater die allemaal geïnteresseerde vragen stelt? En dan bedoel ik met anderen niet mensen die ze al haar hele leven kent.
Jufjoke schreef:
10-09-2017 12:04
Eens dat het onbeschoft is. Maar hoezo moet zij leren omgaan met haar emoties? Zij ervaart waarschijnlijk geen probleem.
Ik denk echt dat dit averechts werkt als je het gaat forceren. Dat wil niet zeggen dat je niet voor jezelf mag opkomen. Je mening geven als er iets ongepaste wordt gezegd is oké. Maar ik weet ook uit eigen ervaring dat er met sommige mensen gewoon echt niet te praten valt. Dan zit er niks anders op dan accepteren en een beetje afstand nemen. To of haar vriend kunnen haar niet tot veranderen dwingen.
Precies! Waar ik met het 'leren omgaan' op doelde is dat het aan deze vrouw is wat zij doet met haar emoties, aan niemand anders en het is zeker niet aan TO om met haar hierover in gesprek te gaan. Alsjeblieft niet zeg...

Voor TO: Afstand nemen, zoveel mogelijke uit de weg gaan en de contacten tot een minimum beperken.
En met vriend in gesprek blijven want het is zijn moeder en hij zal waarschijnlijk hier wat anders over denken, dus goed op de hoogte blijven wat jullie nodig hebben van elkaar.
Ik zou zo weinig mogelijk mee gaan.
Geen energie in steken en alleen mee gaan als het echt niet anders kan.
Als jij haar geen gelegenheid geeft wordt het al een stuk minder interessant.
Silvertjj schreef:
10-09-2017 10:13
Zo bouw je wel een band op.

Ik bouw absoluut geen band op met mensen waar ik verplichte gesprekken mee heb.
Mevrouw75 schreef:
10-09-2017 12:03
Dat zei mammie niet! :cry:
missmadame schreef:
10-09-2017 11:31
Dat doen ze ook, maar ik kom daar nu al geruime tijd over de vloer en er is mijn nog nooit een vraag gesteld. Als ik iets vertel wordt het of afgekraakt of genegeerd. Vind ik gewoon raar, okee. Het is ook lekker rustig, maar niet wat gewend qua familie en omgangsvormen.

Lullig voor je dat je vriend daar dan op dat moment niks van zegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven