Radeloos vanwege schoonmoeder
zondag 10 september 2017 om 07:31
Pffff, mag ik even stoom afblazen?
Ik ga nu ongeveer een jaar met vriend en schoonmoeder is vanaf begin af aan al moeilijk geweest. Na gisteravond ben ik er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee. Er was een etentje vanwege de verjaardag van zus van mijn vriend (vriend heeft nog een andere broer) en schoonmoeder heeft letterlijk de hele avond geen een vraag aan mij gesteld en hoogstens 10 worden met mij gewisseld. Ook niet op de weg heen of terug (ruim een uur rijden naar zus), ze reden met ons mee. Toen ik dit met vriend besprak gaf hij alleen aan dat ze nou eenmaal moeilijk is en door de ziekte van haar man dit nog erger is.
Een aantal weken was dit ook zo (en de keer ervoor ook), toen heb ik geprobeerd het gesprek gaande te houden en vragen te stellen. Maar er komt nooit een vraag terug.
Hoe moet/kun je met zo'n situatie omgaan?
Ik ga nu ongeveer een jaar met vriend en schoonmoeder is vanaf begin af aan al moeilijk geweest. Na gisteravond ben ik er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee. Er was een etentje vanwege de verjaardag van zus van mijn vriend (vriend heeft nog een andere broer) en schoonmoeder heeft letterlijk de hele avond geen een vraag aan mij gesteld en hoogstens 10 worden met mij gewisseld. Ook niet op de weg heen of terug (ruim een uur rijden naar zus), ze reden met ons mee. Toen ik dit met vriend besprak gaf hij alleen aan dat ze nou eenmaal moeilijk is en door de ziekte van haar man dit nog erger is.
Een aantal weken was dit ook zo (en de keer ervoor ook), toen heb ik geprobeerd het gesprek gaande te houden en vragen te stellen. Maar er komt nooit een vraag terug.
Hoe moet/kun je met zo'n situatie omgaan?
anoniem_286757 wijzigde dit bericht op 10-09-2017 07:54
16.72% gewijzigd
zondag 10 september 2017 om 09:55
Ik zou het in ieder geval niet persoonlijk opvatten!
Misschien is zij nu eenmaal moeilijk en is dat verergerd door de ziekte van haar man, zoals jou vriend dat aangeeft en heeft zij niks tegen jou als persoon maar zit zij gewoon niet lekker in haar vel of 'klikt' het gewoon niet tussen jullie.
Als ik in jou schoenen had gestaan en mij daar druk over had gemaakt dan had ik haar uitgenodigd (of een paar keer aangeboden) om ergens een bak koffie te gaan drinken (op jou kosten,want jij nodigt haar tenslotte uit) met als reden 'zodat we elkaar beter kunnen leren kennen' en dan kijken hoe dat verloopt.
Misschien denkt jou schoonmoeder wel
,ik ben er eventjes uit en kan even iets voor mezelf doen ipv bij mijn zieke man te zijn, of hé wat leuk,mijn schoondochter wil mij beter leren kennen!
Jij kan niet in haar hoofd kijken en weet niet alles wat zich daar thuis afspeelt,kan ook zijn dat jou schoonmoeder gewoon niet zo'n prater is.
Er kunnen zoveel redenen zijn zoals @KeaAlpine beschrijft , je kunt het haar natuurlijk ook gewoon vragen.
Maar daar ben je nu misschien een beetje laat mee.
Of je kunt gaan leren te accepteren dat zij nu eenmaal zo is en genieten van je relatie.
Misschien is zij nu eenmaal moeilijk en is dat verergerd door de ziekte van haar man, zoals jou vriend dat aangeeft en heeft zij niks tegen jou als persoon maar zit zij gewoon niet lekker in haar vel of 'klikt' het gewoon niet tussen jullie.
Als ik in jou schoenen had gestaan en mij daar druk over had gemaakt dan had ik haar uitgenodigd (of een paar keer aangeboden) om ergens een bak koffie te gaan drinken (op jou kosten,want jij nodigt haar tenslotte uit) met als reden 'zodat we elkaar beter kunnen leren kennen' en dan kijken hoe dat verloopt.
Misschien denkt jou schoonmoeder wel
Er kunnen zoveel redenen zijn zoals @KeaAlpine beschrijft , je kunt het haar natuurlijk ook gewoon vragen.
Maar daar ben je nu misschien een beetje laat mee.
Of je kunt gaan leren te accepteren dat zij nu eenmaal zo is en genieten van je relatie.
zondag 10 september 2017 om 09:56
Heb je dan liever dat ze verplichte dingen aan je vraagt? Lijkt mij ook vervelend.
zondag 10 september 2017 om 10:12
zondag 10 september 2017 om 10:18
Tja, in de auto heen voert ze allerlei gesprekken met haar man en mijn vriend, maar betrekt mij er niet bij. Voorgaande keren was dit ook het geval. Op een gegeven moment had ik het met haar man over iets wat het weekend vantevoren had gedaan en dat ging ze ontzettend afkraken.
Vriend heeft wel door dat ze raar doet, maar zegt vooral "ze is nou eenmaal zo en je moet het negeren". We zijn daar laast gaan eten en ja dan word ik ook genegeerd/er worden geen vragen gesteld. Ze geeft wel antwoord als ik iets vraag, maar schakelt daarna weer over op vriend/man.
Ik heb al een keer gevraagd om wat te gaan doen maar dat werd ook genegeerd.
@retrostar nee ik vind ook niet iedereen interessant, maar dan ga ik niet mensen negeren en toon uit beleefdheid oppervlakkige interesse. Ze hoeft echt niet mijn beste vriendin te worden, maar als ik daar ben om gewoon bij een gesprek te betrokken te worden vind ik normale beleefdheidsvormen eigenlijk.
Vriend heeft wel door dat ze raar doet, maar zegt vooral "ze is nou eenmaal zo en je moet het negeren". We zijn daar laast gaan eten en ja dan word ik ook genegeerd/er worden geen vragen gesteld. Ze geeft wel antwoord als ik iets vraag, maar schakelt daarna weer over op vriend/man.
@retrostar nee ik vind ook niet iedereen interessant, maar dan ga ik niet mensen negeren en toon uit beleefdheid oppervlakkige interesse. Ze hoeft echt niet mijn beste vriendin te worden, maar als ik daar ben om gewoon bij een gesprek te betrokken te worden vind ik normale beleefdheidsvormen eigenlijk.
anoniem_286757 wijzigde dit bericht op 10-09-2017 10:25
45.27% gewijzigd
zondag 10 september 2017 om 10:29
Radeloos is ver gezocht, maar openlijk genegeerd worden heeft echt wel effect op iemand. Daarnaast is het gewoon bewust gedrag van die schoonmoeder, want blijkbaar doet ze dat alleen bij TO. Ziekten van partners maken je niet gelijk selectief mutist.HasseSimonsdochter schreef: ↑10-09-2017 07:45Stel je niet zo aan met je radeloos. Weet je wat radeloos betekent? Als je hier al radeloos van wordt denk ik dat je niet veel hebt gezien van de wervelend of dat je wel erg beperkt belastbaar bent.
Haal je schouders erover op TO. Dit is je schoonmoeder.
zondag 10 september 2017 om 10:34
Precies.Fee-de-Goede schreef: ↑10-09-2017 10:24Dan zou ik vriend toch eens vragen om een keer met zijn moeder te praten. Als mijn moeder zo tegen mijn partner doet had ik dat al uit mijzelf gedaan, ik zou daar echt wat van zeggen.
Doe inderdaad een beetje normaal en beleeft. Beetje slap van je vent.
zondag 10 september 2017 om 10:39
.missmadame schreef: ↑10-09-2017 10:18Tja, in de auto heen voert ze allerlei gesprekken met haar man en mijn vriend, maar betrekt mij er niet bij. Voorgaande keren was dit ook het geval. Op een gegeven moment had ik het met haar man over iets wat het weekend vantevoren had gedaan en dat ging ze ontzettend afkraken.
En als je jezelf gewoon in het gesprek mengt? Je komt daar nu al wat langer over de vloer, dus misschien vinden zij jou wel 'raar' dat je niet spontaan mee praat met het algemene gesprek.
Met mijn ene schoonzus kan ik prima opschieten (zus van man) met mijn andere niet (vrouw van broer van man) als zij samen praten gaat het vaak over kleding en merken, dat heb ik niks mee en weet ik niks van. Dan zit ik erbij en praat niet mee, ze betrekken mij er niet bij, maar dat interesseert me dan ook niet. En als dat de hele tijd zo door gaat, dan is dat maar zo.
Familie daar is een zooitje los zand, er is gelukkig nooit ruzie en dat is al mooi.
zondag 10 september 2017 om 11:18
Hoe vaak heb je haar inmiddels ontmoet? Jij en je vriend zijn 1 jaar samen, dus misschien hebben jij en je schoonmoeder elkaar pas een paar keer gezien? Dan kan het zijn dat ze nog wat afwachtend is, kat uit de boom kijken. De een is domweg beter in kletsen met nieuwe mensen dan de ander.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zondag 10 september 2017 om 11:21
En sommigen zijn ronduit arrogant.tonkje schreef: ↑10-09-2017 11:18Hoe vaak heb je haar inmiddels ontmoet? Jij en je vriend zijn 1 jaar samen, dus misschien hebben jij en je schoonmoeder elkaar pas een paar keer gezien? Dan kan het zijn dat ze nog wat afwachtend is, kat uit de boom kijken. De een is domweg beter in kletsen met nieuwe mensen dan de ander.
Sommige dingen zijn gewoon zoals ze zijn.
anoniem_350624 wijzigde dit bericht op 10-09-2017 11:23
0.11% gewijzigd
zondag 10 september 2017 om 11:23
Oh lees dat ze wel met anderen praat.
Lijkt me niet een leuke situatie, zo word iedere familie bijeenkomst ongemakkelijk voor je.
Hoe ben jij zelf in gesprekken voeren? Wat meer terughoudend of praat je graag?
Je zou eens kunnen proberen wat assertiever/dominanter tegen haar te praten.
Begin haar eens een verhaal te vertellen op een manier dat ze wel naar je moet luisteren of reageren,
En dan kijken wat haar reactie is.
Het kan ook zo zijn dat ze bij de familie zich op haar gemak voelt, maar bij jou nog niet en verlegen is?
Kan me bijna niet voorstellen dat het zo is van, nou die schoondochter die ga ik eens lekker een potje negeren,.
Lijkt me niet een leuke situatie, zo word iedere familie bijeenkomst ongemakkelijk voor je.
Hoe ben jij zelf in gesprekken voeren? Wat meer terughoudend of praat je graag?
Je zou eens kunnen proberen wat assertiever/dominanter tegen haar te praten.
Begin haar eens een verhaal te vertellen op een manier dat ze wel naar je moet luisteren of reageren,
En dan kijken wat haar reactie is.
Het kan ook zo zijn dat ze bij de familie zich op haar gemak voelt, maar bij jou nog niet en verlegen is?
Kan me bijna niet voorstellen dat het zo is van, nou die schoondochter die ga ik eens lekker een potje negeren,.
zondag 10 september 2017 om 11:25
Nou dit.Fee-de-Goede schreef: ↑10-09-2017 10:06Ja, je mag je echt niet aantrekken dat iemand vervelend tegen je doet of je negeert hoor.
Belachelijk dat je even stoom wil afblazen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zondag 10 september 2017 om 11:25
En je vriend dan? Doet hij niks? Hij kan er toch wat van zeggen?missmadame schreef: ↑10-09-2017 11:23Ik heb er denk ik toch wel een keer of 10 a 15 keer gezien. Ze praat met de eigen kinderen zeker wel veel, met andere aanhang ook minder. Ik heb nou niet de indruk dat ze heel introvert is.
zondag 10 september 2017 om 11:29
Wanneer 3/4 mensen een gesprek hebben waarom zou je schoonmoeder dan uitgerekend de enige verantwoordelijke zijn die jou moet betrekken? Vriend en broer kunnen toch ook hun mond naar jou open doen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 10 september 2017 om 11:29
Je wilt toch gewoon kunnen praten met je schoonmoeder? Het is familie.viva-amber schreef: ↑10-09-2017 11:26Lijkt mij juist lekker rustig. Wees blij dat zij haar klep houdt.