relatie beeindigen, juiste weg?

04-01-2008 13:30 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik weet niet goed waar ik moet beginnen, alle gedachten schieten iedere keer door mijn hoofd. Ik hoop dat ik het nog een beetje gestructureerd op kan schrijven.

Laat ik in ieder geval beginnen dat dit een vervolg is op mijn topic dat hij niet wil samenwonen, maar wel afhankelijk wil zijn.

Ik krijg heel erg het idee dat mijn vriend mij verantwoordelijk stelt voor zijn toekomst. Hij heeft mij ook nodig om zijn toekomst zoals hij dat graag voor ogen ziet veilig te stellen. Ik heb een baan, een inkomen en binnenkort ook een woning. HIj heeft ver weg een uitkering en is in strijd met de sociale dienst om niet het voorgestelde reintegratietraject in te hoeven, maar hij wil zijn eigen plan doorzetten. Hij wil eerst onbetaald een half jaar ergens werken en zijn uitkering komt te vervallen. In die tussentijd wil hij graag bij mij gaan wonen en moet ik hem in zijn onderhoud voorzien. Na dat half jaar zit er geen vast contract in, maar kan hij misschien in aanmerking komen voor een 0-uren contract.

Ik kan dat niet betalen en als ik het wel zou kunnen zou ik het ook niet willen. In het afgelopen jaar ben ik 10 uur meer gaan werken waardoor ik nu ook een woning kan betalen. Ik krijg het gevoel dat ik dan alleen voor hem meer ben gaan werken en niet voor mijzelf.

Mijn voorstel om een uitzendbaantje te nemen om tegemoet te komen in de kosten weigert hij pertinent.

Intussen stelt hij hele hoge eisen aan mij. Ik moet altijd maar doorzetten altijd maar doorgaan. Ik heb heel sterk het idee dat ik zijn ideeen moet uitvoeren. Wat ik wil en wat goed voor mij is is hieraan ondergeschikt.

Nu heeft hij nog een tweede plan, voor het geval het eerste plan gaat mislukken. Hij wil ergens middels een subsidiebaan aan het werk. HIj ziet dat als oplossing voor ons beiden en ik moet dan meeverhuizen naar die locatie.

Afgelopen zomer reageerde ik nog enthousiast en daar blijft hij aan vasthouden. Dat ik het nu niet meer zie zitten dringt niet tot hem door.

Ik heb voor mijzelf de keuze gemaakt om voor mijn baan te gaan en voor mijn woning te gaan. Bovendien wil ik nu (op de komende verhuizing na) geen veranderingen. Ik sta op de wachtlijst voor deeltijdbehandeling binnen de GGZ. Maar hij vindt dat ik die therapie ook kan volgen als ik elders woon. Het gaat mij er om dat het moeilijk gaat worden en dat ik er niet teveel bij kan hebben. Dat dringt ook niet tot hem door.

Weer gaat het zoals hij wil dat het gaat en op al mijn argumenten krijg ik een tegenargument vanuit zijn optiek.

Ik ben zijn strijd tegen de samenleving en zijn knokken tegen het systeem beu. Ik kan die strijd niet naast hem voeren.

Ik heb mijn eigen strijd en ik moet mijzelf op mijn manier staande houden en eens is het voor mij op. Ik voer al een strijd tegen mijzelf en ik kan zijn strijd er niet bij hebben. In plaats daarvan heb ik iemand nodig die een arm om mij heen slaat en begrip heeft voor mijn strijd en achter mij kan staan. Dat ik het strijden los kan laten.

Ik heb enorme behoefte aan rust!

Helaas heb ik een enorme behoefte aan die arm om mij heen en heb ik die niet en kan ik die ook nergens vinden. Hierdoor voel ik mijzelf afglijden. Kom ik tot helemaal niets. Ik blijf soms gewoon in mijn bed liggen en zak weg in mijn dromen. Dan droom ik over bepaalde personen die veel voor mij betekenen, maar dat zijn mijn eigen gedachten. Ik heb ze groter gemaakt dan ze werkelijk zijn. Het zijn in feite onbereikbare personen. Ik weet niet hoe ik er op een andere manier mee om moet gaan. Ik voel mij heel erg alleen en in feite ben ik ook alleen. Ik weinig eigen sociale contacten. Deels door de situatie, deels door mijn eigen onvermogen.

Mijn vriend weet hier helemaal niks van, ik kan met hem niet meer over mijn gevoel praten. Hij weet alleen dat ik het niet meer trek.

Wat ik niet meer trek is het anti-kraak wonen en het maar verder door modderen zonder dat er een oplossing komt. Nu komt er een oplossing voor het wonen en maak ik in zijn ogen de verkeerde beslissing. De woning komt voor hem te vroeg.

Voor mij juist vele jaren te laat.

Hij heeft heel sterk het idee dat als het in februari wel was gelukt rond zijn poging voor een baan dat het dan wel goed was gekomen. Ik zeg iedere keer dat het nu te laat is. Hier praat hij steeds overheen.

Hij maakte nu de vergelijking met de einddagen van mijn vorige relatie, nu ruim 6 jaar geleden. Hij is bang dat ik iemand anders tegenkom omdat ik heel veel mijn eigen gang ga. Ik maak mijn eigen planning en ik doe mijn eigen dingen, in zijn ogen zonder overleg.

Ik kan niet op hem wachten totdat hij contact met mij opneemt. Als ik hem bel dan staat of zijn mobiel uit of hij neemt niet op. Alleen als het hem uitkomt. Tenminste zo ervaar ik het. Hij denkt dat er nog meer is waarom ik mijn eigen keuzes maak. Keuzes die in zijn ogen overigens niet de juiste keuzes zijn.

Realitisch gezien weet ik dat ik niet verantwoordelijk kan zijn voor zijn toekomst. Zo brengt hij het wel. Zonder mijn inkomen en mijn woning heeft hij geen enkele kans om verder te komen.

Overigens heeft hij al bijna 8 jaar een bijstand uitkering. Hiervoor heeft hij door Europa getrokken en heeft hij tegen kost en inwoning op verschillende plekken gewerkt.

Hij verwijt mij altijd dat ik hem tegengehouden heb om naar Nepal te gaan om daar verder te komen, nu kwam dat ook in een keer weer ter sprake.

Telefonisch heeft hij door laten schemeren dat ik een keuze kan maken. Ik heb bevestigd dat het voor mij beter is. Ik moet het van hem maar op de mail zetten.

Vervolgens gaat hij weer verder over zijn toekomstmogelijkheden en vraagt aan mij wat hij moet doen. Ik heb hem geantwoord dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is en dat hij net als iedereen in de samenleving voor zijn inkomen moet gaan zorgen wil hij in zijn onderhoud kunnen voorzien. Hij blijft dat bij mij neerleggen.
geloof je na alles nog dat je een redelijke reactie krijgt?

geloof je eigen oren en ogen, en weet dat je dat niet krijgt.

blokkeer je mail/telefoon en weet ik wat nog meer wat hem betreft, bij iedere reactie van zijn kant, hoe lomp ook , ga jij toch weer twijfelen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Jojootje ...ik sluit me volledig aan bij voorgaande reakties ,en zeker wat Kiks en Alice schrijven.Opvallend vind ik dat je je bijna schuldig lijkt te voelen,nu je op gezonde en duidelijke manier voor jezelf aan het opkomen bent.Prima trouwens hoor!

Wat alice schrijft ,ben ik het volledig mee eens.Jouw vriend komt op me over als een echte narcist.Zo iemand kan en zal zich nooit verplaatsen in een ander (en diens gevoelens en behoeften).De valkuil bij deze mensen is dat ze jou tot zondebok voor hun problemen weten te maken.Belangrijkste is dan Jojootje,dat jij je niet hoeft te verantwoorden naar hem toe.Dat klinkt hard mss ,..En ik bedoel daarmee natuurlijk niet dat je niet met elkaar praat in een relatie.Maar dat heb je al genoeg geprobeerd en gedaan.Een goede manier om niet weer in zijn gemanipuleer terecht te komen is de converstaie met hem "kort en zakelijk" te houden bv "ik heb besloten dat ik de relatie nu beeindig.."(met jouw reden waarom). Wanneer je ex dan begint met "ja,maar ,jij doet me dit aan of begrijpt me niet etc..".is het belangrijk daar NIET OP IN TE GAAN.Daar gaat het tenslotte niet om! Maar herhaal alleen datgene waar jij voor gekozen hebt.Nl "ik heb besloten de relatie nu te beeindigen,omdat..." (dit heet de kapotte grammofoontechtniek).Desnoods herhaal je dat 10 of 20x..Alles wat je er verder bij haalt ,aan begrip of excuses, geeft hem alleen maar ruimte om jou aan het twijfelen te brengen.Niet doen dus.Ik weet dat dat moeilijk is,maar je kunt jezelf al heel eind op weg helpen door sowieso het telefonische of echte kontakt met hem

op heel laag pitje te zetten.

Ik heb dit zelf prive ervaren,maar heb ook jaren in de hulpverlening gezeten.En herken de situatie die jij beschrijft dus goed.Heel veel sterkte gewenst..!
Hey Lord,don't ask me questions
Ha Jojootje, Hoe ging het werken gisteren? En hoe is het met de vermoeidheid?

Eigenlijk denk ik dat we met z'n allen niet nog meer woorden vuil moeten maken aan je ex. Je kunt je energie wel beter gebruiken, toch?

Ik heb ooit een relatie gehad die op niet zo'n leuke manier is uitgegaan. Met mijn vriendinnen had ik toen afgesproken dat we net deden of we de naam van ex vergeten waren. We hadden het gewoon niet meer over hem. Heel kinderachtig, maar het gaf wel steun. Misschien helpt zoiets jou ook wel. Het gaat immers niet over ex, het gaat over jou.
Hai Jojootje, hoe is het met je?

Beetje opgelucht na je mailtje? Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers, stop geen energie meer in hem. Je hebt het al druk genoeg met jezelf!

Succes!
Hoi allen,

Dank voor jullie steunende berichtjes! Ik ben heel veel aan het nadenken (of kan je dat piekeren noemen??).

Eigenlijk gaat er de hele tijd door mij heen wat er eigenlijk allemaal mis gegaan is de afgelopen jaren en ook wat mijn rol daarin is geweest. Mijn grote valkuil is geweest dat ik het heb laten gebeuren. Ik heb over mij heen laten lopen en heb toegestaan dat mijn (ex)vriend de dingen kon beslissen. Het enige waar hij niet over kon beslissen was mijn baan. Die heb ik altijd belangrijk gevonden en hier heb ik ook heel hard voor gestreden. Eigenlijk is er gedurende de hele relatie al een strijd geweest om mijn baan, het was voor hem altijd een sta in de weg, iets waar ik veel te veel aan vasthoud.

Verder alle andere dingen heeft hij altijd kunnen beslissen. Ik heb wel tegengas gegeven, maar hij kon toch zijn gang gaan.

Achteraf gezien weet ik nu waar mijn boosheid richting hem vandaan kwam, voor hem kwamen mijn buien altijd onverwacht. Ik voelde altijd al dat er over mij heen gelopen werd maar kon dat niet goed aangeven. Dat heeft tot frustratie geleidt die ik ook niet op tijd kon uiten en waarvan de signalen niet opgevangen werden. Dit heeft geleidt tot echte woede uitbarstingen.

Ik merk eigenlijk dat ik die klap die hij gegeven heeft nooit vergeven heb. Hij heeft er ook geen spijt van. Het was naar zijn zeggen nodig om mij te kunnen bereiken toen ik echt overstuur was. Maar hij wilde mij bereiken omdat ik dan kon doen wat hij wilde dat ik ging doen. Ik was op dat moment wel sterk genoeg om mijn eigen weg te bewandelen.

Verder heeft hij gisteravond laat een sms gestuurd dat hij het er absoluut niet mee eens is. Ik wil er eigenlijk op reageren, of ik wil hem bellen. Ik wil gewoon weten waar hij het niet mee eens is, maar ook om door te geven dat hij niks anders kan dan het er mee eens zijn.

Ik zit zo ongelooflijk in de strijd met mijzelf dat ik niet weet wat ik moet doen. Intussen ben ik ook ontzettend bezig met alle gedachten die door mijn hoofd dwarrelen.
En nu volhouden JoJootje! Je zult merken dat er uiteindelijk een berusting in komt, een opluchting. Dat kan even duren, maar het feit dat je eigenlijk nu al op het punt bent gekomen dat je weet waar de schoen wrong/wringt én weet dat daar niets aan te veranderen is geeft aan dat je op de goede weg bent.

Caroline Kraus heeft een boek geschreven genaamd "Borderliner". Dit boek gaat over een jonge vrouw die zich mee laat slepen in een relatie met een borderliner. Hoe zij vanaf een 'doodnormaal' meisje terecht kwam in een wereld die zij zich vantevoren gewoonweg niet voor had kunnen stellen! En dan achteraf gaat nadenken over wat er nue eigenlijk allemaal is gebeurd...

Ik heb veel gehad aan dat boek, misschien ook iets voor jou? Het gaat er niet om dat ik een etiket op jouw (ex)vriend wil plakken, maar het is gewoonweg een goed boek als het gaat om een onevenwichtige relatie!

Sterkte, groetjes,

Carrrie.
Jojootje, hou je poot stijf hoor! Dat hij het er niet mee eens is, is van geen belang. Klaar! Hij hoeft jou geen toestemming te geven om het uit te maken. Is hij nou helemaal gek geworden? En dat hij jou geslagen heeft is ook absoluut niet goed te praten. Jij bent veel beter af zonder hem en ik denk eigenlijk dat het punt bereikt is waarop je helemaal geen contact meer met hem moet hebben, negeer zijn mails en zijn telefoontjes, jij hebt nu al het mogelijke gedaan om uit te leggen waarom jij de relatie verbroken hebt. Jij hebt je keuze gemaakt en daarmee is het gewoon klaar.

Ik vind het echt enorm goed van je dat je nu jezelf voorop hebt staan. Hou dat vol, dat ben je waard, jij bent 1000x meer waard dan die ex van je! Heel erg veel kracht toegewenst.
Helemaal eensch met Lella. Jojootje je bent hem op geen enkele manier verantwoording schuldig. En het feit dat ie het er niet mee eens is pff wat denkt ie wel! Niet meer reageren hoor, da's namelijk alleen maar munitie voor hem, gewoon laten gaan.
Als de vaste lijn overgaat kan ik niet zien wie er belt.......

Ik heb hem weer een hele poos aan de telefoon gehad en nu is hij op weg mijn kant op. Hij zegt dat hij ook veel nagedacht heeft, hij heeft mijn mailtjes uitgeprint en er heel veel uitgehaald wat hij zelf niet gezien heeft.

Hij noemt zichzelf nu ook egocentrisch en soms narcistisch. Zijn moeder benoemd zijn tegendraadse eigenwijze gedrag ook als mogelijke oorzaak (zei hij) en ik weet juist uit haar verhalen dat toen hij kind was soms ook onhandelbaar was.

Hij noemt zichzelf nu ook als niet volwassen. (Dat zie ik al jaren in hem, maar nooit uitgesproken).

Hij vertelde ook een voorval over een vriendin die bijna op flippen stond en dat had hij niet door, dat heeft zij achteraf aan hem vertelt. Toen herkende hij de signalen pas.

Hij heeft nu in 1 keer iets bedacht voor een eigen bedrijf en als hij daar serieus mee aan de slag gaat wil zijn vader hem daarbij helpen.....

Hij wil mij niet kwijt.....

Ik weet niet meer wat ik voor hem voel. Ik weet ook niet of ik nog wel van hem hou, daarvoor heeft hij teveel zijn weg gekozen zonder naar mij om te kijken of het wel goed voor mij was. Dit heb ik hem wel voorgehouden. Het voorval zelf roept enorm heftige emoties bij mij op, dat weet hij nu, dat hoort hij nu, maar het was een lange periode van grote wanhoop die ik met niemand kon delen en dat maakte mij zo alleen!!!!
Ik geloof niet zo in wonderbaarlijke genezingen. Jouw ex-vriend zegt dat hij nu opeens begrijpt wat er allemaal fout is gegaan. Ik denk dat hij dat zegt omdat hij jou niet kwijt wil. Ik denk niet dat hij zijn gedrag zal veranderen.

Als jij de relatie hebt beeindigt moet je je poot stijf houden. Hij kan niet eenzijdig de relatie weer beginnen. Als jij hem niet op bezoekt wilt moet je nee zeggen. Hij heeft geen recht op bezoek.
Wat er ook nu gebeurt of besproken wordt, het zal telkens op hetzelfde uitlopen. Als iemand dit gedrag zijn hele leven al vertoont kan dat niet veranderen in 1 dag. Wat jij moet doen is de focus houden op jezelf en je eigen leven, wat jij wil, waar je naar verlangt en die dingen gaan verwezenlijken zonder dat iemand jou tegen kan en mag houden hierin.

Als hij nu plots het licht heeft gezien dan mag hij dat gaan bewijzen. Vroeg of laat zal blijken dat hij dat niet kan, vermoed ik zo. En als hij het wel kan heeft hij veel tijd nodig om dat te doen. Dat proces is verder niet jouw verantwoordelijkheid, dat is de zijne.

Jullie zijn nu op een punt dat jullie beiden kunnen kiezen om verantwoordelijkheid te nemen voor jullie eigen leven en alle gevolgen daarvan. Als hij die keuze niet maakt, is dat jammer maar niet jouw probleem. Als jij die keuze niet kunt maken vanwege hem dan saboteer jij jezelf. En dan zou ik eens goed gaan kijken waarom jij jezelf uberhaupt wil saboteren, waarom jij jezelf niet een vervullend en gelukkig leven gunt.

Focus op jezelf. Stop de energie die je hebt in jezelf, in je leven, in ontwikkeling en meer vreugde. Dan zul je energie terug gaan krijgen. Blijf je het in hem stoppen dan verdwijnt het telkens in het niets. Hij zal je nooit geven wat jij nodig hebt en hij zal alles nemen wat jij te geven hebt tot er niets van je over is meis. Doe dat ajb niet, niemand is dat waard, zelfs niet een grote liefde. De enige die zoveel liefde en energie waard is ben jijzelf op dit moment. Gun jezelf dat nou 's.

Dikke knuf.
Je laat je opnieuw overbluffen meid. Hij wil jou niet kwijt, haalt nu vanalles uit de kast en komt nu naar jou. Wat heb jij hierin te zeggen gehad?

Kun je iemand uit je omgeving bellen om nú naar je toe te komen?

Zeg hem alsjeblieft, dat je hem aanhoort, maar verder niets uitspreekt. Zeg hem alsjeblieft, dat je voorlopig tijd voor jezelf nodig hebt en hij afstand moet houden. Stuur hem alsjeblieft op tijd je huis uit.

Ga voor jezelf meid. Alleen voor jezelf. Laat hem eerst maar eens bewijzen of hij daadwerkelijk verandert en dit nu niet bij elkaar regelt, omdat hij jou kwijt is.
Negeer hem alsjeblieft! Hij heeft echt niet opeens zelfreflectie verworven, dat is schier onmogelijk. Hij weet dat door te erkennen dat hij ergens fout zat, hij zich weer in jouw leven kan wurmen. Hij geeft strategisch toe: verliest een slag en wint daarmee de oorlog, een bekende retorische truuk. Niet intrappen!

En wat is dat over die vriendin die op flippen stond? Bedoelt hij daarmee dat hij vindt dat jij ook zo bent? Nou, op mij kom jij helderer over dan hij. Laat je niets aanpraten! Het enige waar je volgens mij over flipt is zijn debiele gedrag, en daar is HIJ de oorzaak van. Ik denk dat je je zonder hem een heel stuk rustiger en stabieler zou voelen.

Die periode van wanhoop en alleen zijn komt door hem. Zijn gedrag is niet los te zien van wie hij is: hij is iemand die jou alleen laat. Hij is iemand die altijd zijn eigen zin door wil drijven zonder jou daarin te kennen. Hij is iemand die jou je ellendig laat voelen. Daar wil je toch niet mee leven?
Wederom eensch met alles wat men hier zegt. Hij wil alleen zijn zin krijgen vandaar deze draaikonterij. Het draait nog steeds alleen om hem en niet om wat jij wilt.

Geloof in je eigen kracht; je redt 't echt wel in je uppie. Sterker nog dat heb je jezelf allang bewezen; binnen deze relatie stond je namelijk al gans alleen te knokken en daar bovenop wiep hij ook nog eens allemaal hindernissen op om je het nog moeilijker te maken! En toch lukte het je om alle ballen in de lucht te houden. Soms kun je je eenzamer voelen binnen een relatie dan wannneer je single bent. Deze man is een energievampier, hij zuigt je volkomen leeg. Laat dat niet gebeuren, stop die energie nu eens gewoon in jezelf en maak het leven voor jezelf gemakkelijker.
Helemaal eens met de rest, hij merkt dat zijn eerdere probeerselen niet werkten en gaat het nu doen door jou vooral gelijk te geven omdat hij weet dat dat op je zwakke punten zal gaan inwerken.

Niet toegeven, hij zal alles zeggen waarvan hij denkt dat jij het wilt horen, maar hij zal niet veranderen. Als hij echt beweert dat hij gaat veranderen, dan doet hij dat maar even in die tijd dat jullie uit elkaar zijn en misschien over een jaar, als hij dan duidelijk veranderd zou zijn en jullie komen elkaar dan pas weer voor het eerst (!) tegen na dat jaar, hooguit dan. Maar ik geloof echt geen snars van wat hij zegt.

Laat je alsjeblieft niet inpalmen, alsjeblieft verbreek al het contact met hem voor je eigen bestwil. En zeg tegen de mensen in je directe omgeving dat ze alleen je op je mobiel bellen als ze je willen bereiken, eventueel daarna nog op je vaste telefoon. Dan weet je precies wanneer je wel/niet de vaste telefoon kunt aannemen.
Ik denk trouwens ook dat hij pas echt zal ophouden op termijn als je nu de komende tijd je poot stijf houdt en echt nergens meer op reageert.

Is moeilijk, maar op de lange termijn echt het aller-, allerbeste!
quote:JoJootje schreef op 07 januari 2008 @ 15:08:

Ik heb hem weer een hele poos aan de telefoon gehad en nu is hij op weg mijn kant op. Heb jij hem uitgenodigd of heeft hij zichzelf uitgenodigd? Ben je blij dat hij komt, of zou je liever een tijdje alleen zijn? Heeft hij aan je gevraagd wat het beste voor jou was, of heeft hij dat zelf bedacht?
Ow JoJootje, wat jammer dat hij zich toch weer naar binnenwringt... want het was vast niet op jouw uitnodiging.

Ik onderschrijf alles wat hier gezegd wordt. Blijf sterk alsjeblieft (en ik begrijp je woonsituatie en dat het werk je nog net op de been houdt etc.)

Ik heb wel een rijbewijs en ook de nodige verhuiservaring...

Kom je hier van je afschrijven als je hem (hopelijk) weer de deur uit hebt gewerkt? En gaan we dan met z'n allen plannen maken voor de komende tijd en hoe je je verhuizing geregeld krijgt straks?
Dag jojootje,

Ik hoop dat alles goed met je is? Hoe het ook gelopen is vanmiddag, je kunt alles hier van je afschrijven.
Jojootje, kom je nog even bijpraten hier? Ik hoop dat het toch nog een beetje okay ging gister...
Ik hoop dat het goed met je gaat
Wees niet bang om hier even goed nog langs te komen mocht je het bijvoorbeeld goed gemaakt hebben met hem. We zijn hier om jou te steunen, hoe dan ook
Haha, dat dacht ik ook al Kiks. Jojootje, is het weer aan en ben je bang dat je van ons op je kop krijgt?
Jojoo, Korenwolf en Kiks zeggen het goed!

Laat s.v.p. je neus weer zien, ik wil weten hoe het met je is! (hoe dan ook)
Ik hou gewoon hardnekkig vol dit topic te uppen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven