Relatie in gevaar

03-07-2022 02:17 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi iedereen

Mijn man en ik zijn al 17 jaar samen..
Wij zijn er vroeg aan begonnen ik was net 17..
Ik zie mijn man doodgraag..nog steeds.
We hebben ondertussen 2 kinderen samen en een leven opgebouwd samen..
Mijn man is niet heel emotioneel.. hij zal niet 3 keer op een dag zeggen dat hij ons graag ziet.. maar we weten dat. Hij is een harde werker.. zorgt voor mij en voor de kinderen.. hij maakt huiswerk met hen.. maakt eten.. zorgt dat alles klaar staat als ik thuis kom.. kortom. Heb niet te klagen.. maar.. het probleem met mijn partner is.. dat hij extreem jaloers is.. en ik weet niet meer hoe ik daarmee moet omgaan.. als ik 5 min later thuis ben van het werk: ruzie.. als ik kleding aanheb die hem niet aanstaat; ruzie.. als ik niet snel genoeg tel oppak:ruzie..
Das toch ni normaal en zo verstikkend.. mijn vriend is echt goed van hart en ziet mij graag.. zou me ook nooit pijn doen maar dit kan niet meer.. hoe moet ik dit aanpakken??
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel overdreven deze man is hij altijd zo geweest dat je nu pas na 17 jaar hier moeite mee hebt, of is er recent iets veranderd, er over praten op een rustig moment lijkt mij dan een goed idee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stel je vraagt hem waarom hij zo onzeker is... wat zegt hij daar dan op?
Lorem Ipsum
Werkt hij ook ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je ziet je man graag dood?
Beerlover schreef:
03-07-2022 08:05
Je ziet je man graag dood?
Huh ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom speelt dit voor jou nu pas, er van uitgaande dat hij dit al 17 jaar doet? Ik zou dit namelijk nog geen week volhouden en gillend wegrennen. En voor een man die niet emotioneel is, is de emotie jaloezie wel erg sterk vertegenwoordigd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat je kunt doen bij je man aangeven dat zijn gedrag jullie relatie in gevaar brengt en dat je daarvoor hulp wilt zoeken.

Je moet alleen wel helder hebben voor jezelf wat de consequenties zijn voor jou als hij weigert mee te werken, dus bijvoorbeeld denken over je veiligheid.

Ik kan dat natuurlijk niet inschatten, maar hoe veilig is het voor jou om in gesprek te gaan hierover? Wat zou hij kunnen doen als je aangeeft dat dit voor jou reden is om de relatie te willen verbreken?
Alle reacties Link kopieren Quote
'ik zie mijn man dooodgraag'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beerlover schreef:
03-07-2022 08:05
Je ziet je man graag dood?

Flauw! Je ziet toch wel dat ze Belgische is?!
In Nederland zegt men ook wel eens: "dat is een doodgoeie man!" En nee, dat betekent niet dat hij goed is wanneer hij dood zou zijn.
Of te wel, jaloerse controlefreak die denkt dat hij kan bepalen wat jij doet, wanneer met met wie.

Niet oke.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar serieus: ik zou mijn biezen pakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toevallig zat ik laatst nog te lezen over een man die vertelde dat hij moeilijk zijn gevoelens kon tonen en hij zich daardoor ter compensatie, op praktische wijze heel erg ging uitsloven voor zijn partner. Een spontane kus geven of zeggen dat hij van haar hield, lukte niet of moeilijk, dus ging hij allerlei klussen en taken in en om het huis uitvoeren. Koken, de was, het huis spik en span etc..
Dit om haar te behagen/ haar liefde te verdienen. Daarnaast had hij ook altijd de angst dat het niet genoeg zou zijn en hij verlaten zou worden. Deze angst zorgde weer voor destructief gedrag. Maar sinds wanneer gedraagt jou man zich zo? Hier ben je toch niet sinds kort achter gekomen? Kan er een aanleiding zijn?
Duidelijk zijn. Zeg Luuk, dat jaloerse gedoe van jou begint me aardig de keel uit te hangen. Ik bepaal zelf wel wat ik aantrek en hoe laat ik thuis ben. Stop daarmee of onze relatie gaat eraan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marelyse schreef:
03-07-2022 08:36
Duidelijk zijn. Zeg Luuk, dat jaloerse gedoe van jou begint me aardig de keel uit te hangen. Ik bepaal zelf wel wat ik aantrek en hoe laat ik thuis ben. Stop daarmee of onze relatie gaat eraan.
Ik denk dat het huis dan te klein is, als TO zoiets zegt. Dus einde relatie. Want dit gedrag van hem gaat veel en veel te ver!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maak hem duidelijk dat met dit gedrag, hij zelf veroorzaakt dat jullie relatie kapot gaat. Ik kan me voorstellen dat hij er echt niet bewust voor kiest om zich zo te gedragen maar dan moet hij ( met eventueel hulp van een psycholoog) daar mee aan de slag gaan.
En ik zou me echt niet laten voorschrijven welke kleding ik draag en wanneer ik de telefoon wens op te nemen. Sterkte met dit alles.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou de relatie niet zomaar opgeven. Jullie zijn al 17 jaar samen en hebben een gezin en leven opgebouwd samen. Dat lijkt me wel de moeite waard om nog moeite voor te willen doen. Aan de hand van je openingspost lijkt jouw man me een onzekere pleaser. Maar hiermee maakt hij stukje bij beetje Jullie relatie kapot. Zou hij bereid zijn hieraan te werken met professionele hulp denk je??
Alle reacties Link kopieren Quote
Beerlover schreef:
03-07-2022 08:31
Maar serieus: ik zou mijn biezen pakken.
Ze zijn 17 jaar bij elkaar en hebben 2 kinderen. Nee natuurlijk moet je niet je biezen pakken.
Smickelt schreef:
03-07-2022 08:54
Ze zijn 17 jaar bij elkaar en hebben 2 kinderen. Nee natuurlijk moet je niet je biezen pakken.

Ik zou er nog 1x wat van zeggen/over hebben. Er word actief hulp gezocht door hem en de eerstvolgende vervelende jaloersactie ben ik weg, als ik TO was.

Dat is een goed voorbeeld voor je kinderen, een grens trekken en je niet laten beperken en controleren door een partner. Dat je best na 17 jaar en kinderen uit een situatie mag stappen als die slecht voor je is, voor hen is.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
03-07-2022 08:57
Ik zou er nog 1x wat van zeggen/over hebben. Er word actief hulp gezocht door hem en de eerstvolgende vervelende jaloersactie ben ik weg, als ik TO was.

Dat is een goed voorbeeld voor je kinderen, een grens trekken en je niet laten beperken en controleren door een partner. Dat je best na 17 jaar en kinderen uit een situatie mag stappen als die slecht voor je is, voor hen is.
Absoluut is het goed als hij zich niet zo enorm jaloers meer gaat gedragen. Super onaantrekkelijk ook en onnodig ook. Als hij zelf een goede catch blijft, kan hij zijn aandacht veel beter gebruiken.
De relatie is zoals ik lees niet overall slecht, er is alleen werk aan de winkel en ik denk voor beiden. Zoals je zegt moet zij namelijk ook duidelijker zijn en grenzen aangeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wacht verder nog even tot TO uitgeslapen is en nog wat verdere toelichting kan geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pindakaasjes schreef:
03-07-2022 08:34
Toevallig zat ik laatst nog te lezen over een man die vertelde dat hij moeilijk zijn gevoelens kon tonen en hij zich daardoor ter compensatie, op praktische wijze heel erg ging uitsloven voor zijn partner. Een spontane kus geven of zeggen dat hij van haar hield, lukte niet of moeilijk, dus ging hij allerlei klussen en taken in en om het huis uitvoeren. Koken, de was, het huis spik en span etc..
Dit om haar te behagen/ haar liefde te verdienen. Daarnaast had hij ook altijd de angst dat het niet genoeg zou zijn en hij verlaten zou worden. Deze angst zorgde weer voor destructief gedrag. Maar sinds wanneer gedraagt jou man zich zo? Hier ben je toch niet sinds kort achter gekomen? Kan er een aanleiding zijn?
Zoals Pindakaasje zegt. Je man is een avoider in zijn gevoelens en een controleur en heeft als relatiepatroon een vermijdende of angstige hechtingstijl. In het begin is de relatie leuk maar langzamerhand komt de verlatinsangst naar boven. Waarschijnlijk al veel eerder maar toen had je het niet door omdat jij als partner je eigen gedrag vaak onbewust aanpast op hem.
Jaloersheid van zijn kant is een controlepatroon om jou niet kwijt te raken. Werkt natuurlijk volkomen averechts.

Oorsprong van codependency patronen is altijd wat je als kind gemist of opgelopen hebt in de opvoeding. Veiligheid en gezien en gehoord worden door je ouders. Dat je er mag zijn en dat je getroost wordt als dat nodig was. Zo niet dan ga je als kind je gedrag aanpassen. Bijv. harmoniseren (pleasen) of je terugtrekken (je gevoelens vermijden) of je wordt een love addict (liefdesverslaafd) of een control freak (alles moet op zijn/haar manier) om de boel in de hand te houden of om aandacht of liefde te ontvangen. Er zijn nog wel meer van dergelijke patronen, maar de hechtingsstijl die je opdoet als kind is een blauwdruk die je meeneemt in een volwassen relatie.

Als partner van TO onveilig gehecht is vanuit de opvoeding dan weet je waar de oorsprong ligt. Dan is er werk aan de winkel voor hem. Je schaduwstukken en angsten en controlemechanismes aanzien en leren hoe je in een relatie op een volwassen manier beter kunt reageren en communiceren. Anders gaat er iets gebeuren waar je het meeste bang voor bent met een patroon van onveilige hechting. Je wordt uiteindelijk alsnog verlaten.....

TO heeft ook haar aandeel aan te kijken. In de vorm van onafhankelijker zijn, grenzen stellen en haar eigen behoeftes aangeven in de relatie etc. Het is de dynamiek die je met elkaar hebt. Elk stel heeft zijn eigen patronen en dynamiek.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
03-07-2022 08:57
Ik zou er nog 1x wat van zeggen/over hebben. Er word actief hulp gezocht door hem en de eerstvolgende vervelende jaloersactie ben ik weg, als ik TO was.

Dat is een goed voorbeeld voor je kinderen, een grens trekken en je niet laten beperken en controleren door een partner. Dat je best na 17 jaar en kinderen uit een situatie mag stappen als die slecht voor je is, voor hen is.

Wat is hierin het goede voorbeeld voor de kinderen? Ze beschreef hem als een lieve, zorgzame en betrokken vader..
Ja, mamma zou kunnen laten zien dat ze uit een situatie weet te ontsnappen. Uiteraard een prachtig en krachtig voorbeeld voor de kinderen. Ze zijn alleen wel dagelijks hun vader kwijt.. daar komt een regeling voor. Top!
Maar mamma heeft haar statement gemaakt.
tonkje schreef:
03-07-2022 08:43
Ik denk dat het huis dan te klein is, als TO zoiets zegt. Dus einde relatie. Want dit gedrag van hem gaat veel en veel te ver!
Tsja, hij heeft een keuze. Of hij kapt ermee en gaat normaal doen of de relatie is over. Wat hij wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pindakaasjes schreef:
03-07-2022 09:44
Wat is hierin het goede voorbeeld voor de kinderen? Ze beschreef hem als een lieve, zorgzame en betrokken vader..
Ja, mamma zou kunnen laten zien dat ze uit een situatie weet te ontsnappen. Uiteraard een prachtig en krachtig voorbeeld voor de kinderen. Ze zijn alleen wel dagelijks hun vader kwijt.. daar komt een regeling voor. Top!
Maar mamma heeft haar statement gemaakt.
Maar hij is niet lief naar zijn vrouw. En de kinderen moeten leren dat partners ook lief naar elkaar zijn moeten.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven