Relatie met herstellende alcoholist

25-07-2020 20:40 462 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Voornamelijk hoop ik op herkenning, adviezen of even een virtuele knuffel.
10 maanden geleden heb ik een nieuwe man ontmoet, en het was werkelijk liefde op het eerste gezicht!
Onze karakters lopen naadloos in elkaar over en we hebben nooit ruzies of ergernissen.
We hebben dezelfde hobbies, humor, interesses, spontaniteit, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
En dan komt nu het addertje onder het gras vandaan.
Mijn nieuwe partner is een alcoholist in herstel.
Ik kwam er al vrij snel achter in onze relatie vanwege een terugval, en dit ging toen een tijdje wekelijks mis.
Uiteindelijk na 2 maanden gezegd dat dit niet te doen is en dat er meer actie moet komen om de verslaving onder controle te krijgen.
Na dit gesprek ging het ongeveer 1x per maand mis, en na nog weer een pittig gesprek 5 maanden nuchter.
Na deze 5 maanden weer een terugval gehad, en ik was zoooo teleurgesteld.
En sinds deze terugval krijg ik de stress niet meer onder controle.
Elke dag bang of hij thuis zou komen. Elke dag bang of hij niet in de verkeerde omgeving zou zitten.
Hij houdt zich niet aan onze afspraken, waardoor het dus ook weer afgelopen vrijdag fout is gegaan.
Hij doet er werkelijk alles aan, in een kliniek gezeten, 2x per week naar de AA, hij heeft een sponsor die hem helpt en hij werkt in het stappenboek.
Elke keer beloofd hij beterschap, en toch gaat het telkens na een tijd weer mis.
Hij heeft behoorlijke stappen gezet in zijn werk waardoor hij meer thuis kan werken, en dit mij dus ook minder stress zal geven.
De locatie waar het vaak mis ging op zijn werk is daardoor binnenkort niet meer van toepassing.
Maar ik.... ik ben op na de laatste terugval.
Het vertrouwen raakt steeds meer beschadigd en door elke dag stress hiervan te ervaren ben ik gewoon op.
Ik zit momenteel al overspannen thuis, en ben mijn baan hierdoor kwijtgeraakt.
Ook zouden we volgende maand verhuizen, de handtekening zijn al gezet.
Maar wat moet ik doen? Wat als hij wel de waarheid spreek en hij het uiteindelijk onder controle heeft, dan heb ik de liefde van mijn leven aan mijn zijde.
Maar wat als het wederom loze beloftes zijn, dan verhuizen we met een toekomst met meer verdriet.
Ik heb nu al 2 dagen niet gegeten van de stress, en we zijn momenteel even uit elkaar.
Ik ben radeloos....
Even wat anders. Je klinkt jong. Heb je een kinderwens in de toekomst?

Je mag dit je kinderen niet, nooit, aandoen, een alcoholistische vader. Ook niet 1 die hoogfunctionerend is en maar 3 x per jaar terugvalt. Begrijp je dat?
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:58
Huurhuis staat op beide namen, minimale huurperiode is 2 jaar.
Ik heb nog niet de puf gehad om in de voorwaarden te kijken, maar dat is een heel boekwerk.
Zal niet heel makkelijk worden dit af te sluiten ben ik bang.
Ik kan er alleen wonen, maar dan wordt het financieel erg krap.
Ik kan ook bij een vriend intrekken, en dan lage huurprijs.
Vriend komt oorspronkelijk niet uit deze regio, en is voor mij deze kant op gekomen (100 km uit zijn eigen stad).
Ik zie hem daar niet alleen wonen
hoe kan een vrouw van 30 zo naief zijn dat ze binnen een paar maanden gaat samenwonen met een dronkenlap. Kind waar zit je verstand?
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
25-07-2020 21:26
Waarom ga je fouten zoeken bij jezelf om het goed te praten?
Hier zit inderdaad een dingetje bij mij waar ik mijn vinger nog niet helemaal op kan leggen.
Ik zoek goedkeuring bij mensen iig.
Word aan gewerkt, na de vakantie periode ga ik bij de POH een aanvraag leggen voor de psycholoog.
Maar POH zegt dat ik eerst tot rust moet komen, pas dan kunnen ze beter zien wat de beste richting is voor een psycholoog.
Op deze manier vind ik natuurlijk geen rust, en zo is de cirkel weer rond....
Alle reacties Link kopieren
Hoe uit een terugval zich? Is duidelijk waar het alcoholprobleem vandaan komt? Ik heb een familielid die een bingedrinker is. Hij drinkt eens in de 10 jaar ongeveer een periode heel veel alcohol. Dit zijn emotionele en stressvolle perioden zoals het overlijden van een naaste die hij zonder alcohol niet aan kan. Tussen overlijden en uitvaart drinkt hij dan flessen alcohol per dag en na de uitvaart drinkt hij geen druppel meer.
Bellyflop schreef:
25-07-2020 21:59
Even wat anders. Je klinkt jong. Heb je een kinderwens in de toekomst?

Je mag dit je kinderen niet, nooit, aandoen, een alcoholistische vader. Ook niet 1 die hoogfunctionerend is en maar 3 x per jaar terugvalt. Begrijp je dat?
je mag kinderen ook geen moeder aandoen die niet snapt waarom die rode vlaggen steeds voor haar neus wapperen
Alle reacties Link kopieren
apestaartje30 schreef:
25-07-2020 21:27
Mijn vader was (voor zover ik heb meegemaakt) vanaf mijn geboorte tot zijn dood alcoholist. En echt, hij was een lieve en slimme man. Maar hij had teveel demonen uit het verleden die hij alleen kon temperen met alcohol. Toen ik oud genoeg was heb ik hem gezegd dat ik hem alleen nog wilde zien als hij nuchter was. En dat gebeurde ook. Dus tot zover kan een alcoholist echt wel zijn best doen.

Maar op de avonden dat ik hem niet zag, nam ik zijn telefoontjes niet op...

Ik wil maar zeggen, het is verdomde moeilijk om te veranderen. En als ik dan lees dat jouw vriend meerdere terugvallen heeft in 10 maanden: nee, dat wordt hem niet. En dat wil niet zeggen dat het een rotvent is.

Sterkte.
Wat lief dat je je verhaal met me wil delen!
Het is inderdaad een rotziekte :(
Voor nu is de relatie ook over, het is zo fijn om even op dit forum ervaringen te delen.
Dikke knuffel
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
25-07-2020 21:32
Neem eens contact op met de Aa.
Je maakt zijn probleem (alcohol), jouw probleem.
Goede tip, dat ga ik doen!
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:50
Ergens heb ik al opgeschreven wat hem zo leuk maakt, is een lange lijst :)
Het is echt een schat!
Vanuit mijn vorige relatie ben ik gewend dat ik hard moet rennen voor liefde.
Dat heb ik in deze relatie juist niet, alles gaat vanzelf.
Totdat er een dag aanbreekt dat er iets niet goed is en hij dus niet thuis komt.

Mag ik vragen hoe je met jezelf aan de slag bent gegaan?
Ik ben dit ook van plan voor de komende tijd.
Plan tot nu toe is elke dag mediteren, sporten en doelen stellen.
Misschien heb je nog tips voor me?
Ik weet niet eens of ik mezelf ooit wel heb gevonden tot nu toe.
Mijn post kruiste jouw post waarin je omschreef hoe jullie elkaar op handen droegen. Daarvan dacht ik alleen dat als hij je op handen draagt je je in de hemel waant en als hij je laat vallen dan waan je je in de hel.

Snelle tips heb ik niet voor je helaas en omdat ik sommige privé zaken liever niet op het forum gooi wijd ik daar niet over uit. Mijn redding is goeie therapie geweest waarin de focus op mij en mijn problemen lag en niet bij anderen. Tip is om daar klaar voor te zijn.

Zo te lezen sta jij ook open voor een nieuw hoofdstuk waarin je met jezelf aan de slag gaat en ik kan dat alleen maar toejuichen. Spreek met je huisarts of praktijkondersteuner, regel een goede therapeut met wie je aan de slag kan. Niet om de relatie te redden of hem te redden, maar omdat jij jezelf de moeite waard vindt om in te investeren. Het leven hoeft niet zo zwaar, ingewikkeld en met zulke hoge pieken en diepe dalen te verlopen.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
25-07-2020 21:33
Ik denk dat jouw conclusie "hij gaat er niet volledig voor" laat zien dat je de complexiteit en kracht van een verslaving onderschat.
Maar wat zie ik dan over het hoofd?
Wat mis ik waardoor ik het niet (genoeg) begrijp?
Alle reacties Link kopieren
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 22:00
Hier zit inderdaad een dingetje bij mij waar ik mijn vinger nog niet helemaal op kan leggen.
Ik zoek goedkeuring bij mensen iig.
Word aan gewerkt, na de vakantie periode ga ik bij de POH een aanvraag leggen voor de psycholoog.
Maar POH zegt dat ik eerst tot rust moet komen, pas dan kunnen ze beter zien wat de beste richting is voor een psycholoog.
Op deze manier vind ik natuurlijk geen rust, en zo is de cirkel weer rond....
Misschien nu je toch geen werk meer hebt een idee om een jaar in een therapeutische gemeenschap te gaan wonen?
Alle reacties Link kopieren
Lenteui schreef:
25-07-2020 21:35
Ik weet niet meer wie dat hier op het forum eerder schreef maar wat is dat met op handen dragen??
In een evenwichtige relatie hoeft er niemand op handen gedragen te worden. Het is een onrealistisch beeld, niet nastrevenswaardig.
Eigenlijk een rode vlag dus, de zoveelste.

Maar goed, het is nu uit, je hoeft het alleen nog maar zelf te geloven en het vol te houden. Doe dat nou maar, dat is echt echt veel beter voor je. Geloof me.
Veel sterkte.
We dragen elkaar op handen, waardoor het gelijkwaardig is.
Echter wanneer er een terugval is, voelt het even niet gelijkwaardig.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
25-07-2020 21:24
Maar dat doe je zelf. Een goede om te bespreken met je psycholoog, waarom maak ie deze keuzes. En doe je dat ook op je werk, in andere relaties.

Het lijkt me naar om bij iemand weg te gaan waar je zo gek op bent. Maar wel op allerlei vlakken beter voor je.
Ik weet het... ik doe het zelf.
Ik kan me er druk om maken maar dat verandert niks.
Ik weet het allemaal, ik kan het helaas alleen niet toepassen.
Heb dan de hele tijd hartkloppingen, heel naar.
Wil dat stuk idd graag aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
25-07-2020 22:04
Misschien nu je toch geen werk meer hebt een idee om een jaar in een therapeutische gemeenschap te gaan wonen?

Wat voor gemeenschap bedoel je?
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:58
Huurhuis staat op beide namen, minimale huurperiode is 2 jaar.
Ik heb nog niet de puf gehad om in de voorwaarden te kijken, maar dat is een heel boekwerk.
Zal niet heel makkelijk worden dit af te sluiten ben ik bang.
Ik kan er alleen wonen, maar dan wordt het financieel erg krap.
Ik kan ook bij een vriend intrekken, en dan lage huurprijs.
Vriend komt oorspronkelijk niet uit deze regio, en is voor mij deze kant op gekomen (100 km uit zijn eigen stad).
Ik zie hem daar niet alleen wonen


Oh my, je ex gaat dus ook nog naar een vreemde omgeving bij jou? Alarm, alarm. En hij is al begin 40. Ben ik ook dus ik vind het niet oud ofzo maar wél oud om nu nog aan allerlei psychische shit te moeten gaan werken (en hij klinkt echt niet alsof hij al ver is), dan zit het er dus al vrij lang en met de jaren wordt het hardnekkiger,

Bel maandag de verhuurder en leg de situatie eerlijk uit. Die verhuurder is niet gebaat bij instabiele huurders en zal blij zijn dat je eerlijk bent. In deze markt heeft hij morgen een nieuwe huurder. Laat dat contract alsjeblieft geen reden zijn om bij iemand te blijven die je stress oplevert, dar heb je echt nergens aan verdiend.
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 22:02
Wat lief dat je je verhaal met me wil delen!
Het is inderdaad een rotziekte :(
Voor nu is de relatie ook over, het is zo fijn om even op dit forum ervaringen te delen.
Dikke knuffel
het is meer dan een ziekte hoor. Vergelijk het beter met een persoonlijkheidsstoornis en dat komt nooit meer goed
Alle reacties Link kopieren
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:33
Tsjah, helemaal gelijk in.
Met het 12 stappenboek ben je dus bezig deze tekortkomingen/probleem te herkennen en onder ogen te zien.
Daarom zeggen ze ook dat als je de 12 stappen doet de kans op terugval nihil is, want je hebt immers het probleem aangepakt.
Ik verwacht daarom niet dat er dan probleem 2 voor de deur staat, want die word in dat stappenboek uitgebreid behandeld.
Je hebt 't niet helemaal goed begrepen. Het 12 stappen programma zegt absoluut niet dat de kans op terugval nihil is. In tegendeel. Elke verslaafde leert dat de verslaving vlak om de hoek ligt en toeslaat zodra je maar even niet oplet. Als herstellende verslaafde - hoe lang je ook clean bent - mag je er nooit vanuit gaan dat je nooit meer zal gebruiken. Je moet elke minuut alert blijven en mag helemaal niks zeggen als "ik zal nooit meer drinken" want dat weet je gewoon niet.

Ervaringsdeskundige hier. Getrouwd met recovering addict, nu 9 jaar clean. Mijn advies aan jou: RUN!!!!!!!
Echt, dit wil je niet. Een verslaafde houdt maar van 1 ding: zijn substance of choice (bij jouw vriend alcohol). Alles moet daarvoor wijken.
En let overigens ook op dat sommige verslaafden de ene verslaving voor de andere inruilen. Stoppen met drinken maar dan aan de wiet gaan of zo.

Die man van jou klinkt helemaal niet leuk en is zeer zeker niet hard bezig om zijn verslaving onder controle te krijgen. Ik raad je aan om meer over codependency te lezen en contact te zoeken met groepen van familieleden van verslaafden zodat je hopelijk doorkrijgt dat zijn gedrag typisch verslaafd is en dat dat heel slecht voor jou is. Ga ook zeker niet samenwonen en ga geen enkele financiele band aan.
Als laatste raad: het maakt geen ene bal uit wat jij zegt of doet, jij hebt geen controle over of invloed op zijn verslaving, helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
25-07-2020 21:35
Maar nogmaals de vraag: als je zelf stevige problemen hebt, waarom richt je je dan zo volledig op zijn problemen?
Omdat ik met diegene samenwoon en een relatie heb,
En ik niet in staat ben zijn problemen van mij los te koppen.
En daar zit bij mij de crux, ik trek het me allemaal erg aan.
Geen leuke eigenschap, en daar moet zeker ook aan gewerkt worden.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je er genoeg aan om alleen jezelf onder de loep te nemen.

Waarom wil je het zo analyseren en begrijpen? Ben je bang om alleen te zijn/blijven? Wat maakt dat jij in deze situatie juist zo hard gaat werken in plaats van het af te sluiten?
Quaintrelle schreef:
25-07-2020 21:57
Dat is gewoon niet waar. Ik ken wel wat mensen die echt hersteld zijn en na twee jaar geldt ook de definitie verslaving niet meer. Echter hoor je die verhalen niet, omdat verslaving echt een negatief stigma heeft. Niemand kiest ervoor verslaafd te raken , dat sluipt erin en de één is er gevoeliger voor dan de ander.

Als je écht wil stoppen is er wel een weg. Al denk ik ook dat AA niet genoeg is.
de kerel uit de OP is 40. Kans dat hij succesvol clean kan blijven is niet nul maar wel verdomd klein.
Alle reacties Link kopieren
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:24
In de tijd die over blijft!
We lachen de hele dag, spontane dingen, lekker uit eten, musea bezoeken, grappige en domme dingen doen, heerlijke sex, echte verbinding met elkaar hebben, goede gesprekken, diepgaande gesprekken, romantisch, krijg geschreven brieven, bloemen, chocolade, hij kookt voor me, haalt boodschappen, is lief, zorgzaam en ik kom altijd op de eerste plek. Hij draagt me echt op handen, en ik hem. moet ik nog even doorgaan? :) Het is echt een fantastische man, als hij geen terugval heeft.
Zo'n 'fantastische' man had ik ook ooit. Nog nooit zo'n sterke verbinding met iemand gevoeld, we waren getrouwd. Hij was de liefde van mijn leven en ik die van hem. En tóch won de alcohol het van onze liefde. Ondanks vele, vele beloftes. Keer op keer won de alcohol, totdat ik er klaar mee was. Eens een alcoholist, altijd een alcoholist, daar kan geen liefde tegenop en die strijd ga je nooit winnen. Echt niet. Kies voor jezelf.
...
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 22:04
We dragen elkaar op handen, waardoor het gelijkwaardig is.
Echter wanneer er een terugval is, voelt het even niet gelijkwaardig.
Kom eens uit je fantasie. Voor hem is hijzelf en de drank nummer 1. Jij zal hem op handen dragen. maar op handen gedragen worden heeft niets te maken met een gezonde relatie
Alle reacties Link kopieren
Bellyflop schreef:
25-07-2020 21:36
Je snapt dus niets van verslavingen. Hij is niet die persoon. Alle stress of negatieve gevoelens die hij heeft hoor jij niet want die verdwijnen in de verslaving.

Als hij echt hersteld is dan is hij waarschijnlijk heel wat minder zwart wit (droomman en verslaafde) maar meer in balans en dan uit hij waarschijnlijk wél ergernissen en kiest hij vaker voor zichzelf ipv zo perfect te zijn voor jou. Als hij herstelt zou zijn dan is hij niet meer zo fantastisch maar een realistischere versie van zichzelf.

Jij denkt dat als de alcohol eraf gaat je die perfecte leuke versie over houdt. Dat is een denkfout.
Bedankt voor je kritische blik, op deze manier had ik het nog niet bekeken.
We hebben af en toe best even een kritische noot naar elkaar, maar daarna is er altijd het gevaar of hij niet naar de alcohol grijpt.
Ik denk/dacht oprecht dat we goed bij elkaar horen.
Mag ik vragen hoe je zo bij deze gedachtegang bent gekomen?
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 22:06
Ik weet het... ik doe het zelf.
Ik kan me er druk om maken maar dat verandert niks.
Ik weet het allemaal, ik kan het helaas alleen niet toepassen.
Heb dan de hele tijd hartkloppingen, heel naar.
Wil dat stuk idd graag aanpakken.
En hij kan de dingen die hij allemaal wel weet ook niet toepassen.
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
25-07-2020 22:07
Wat voor gemeenschap bedoel je?
Een woongemeenschap waarin ze leert over zichzelf en waarom ze zich zo afhankelijk opstelt
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
25-07-2020 21:39
Gaat er geen belletje rinkelen dat je niet zoveel succesverhalen leest op internet, maar wél vaak leest over terugvallen, en eens verslaafd altijd verslaafd?

Je bent aan het dromen. Zet je beide benen op de grond en word reëel. Lees de antwoorden op dit topic. In 10 maanden al zoveel problemen. En hij kampt hier al zijn héle leven mee! Dit wordt echt niet beter. Hij is alcoholist, zit er midden in, niks herstellende. En ja, gek hè, dat hij met al die mensen om hem heen die hem willen helpen, nog steeds drinkt? Hulpverleners, zijn ouders, jij. En toch blijven drinken. Wat zegt dat? Dat Hij Ervoor Kies Om Te Blijven Drinken!
Ja, je hebt helemaal gelijk.
Daarom heb ik voor nu ook de relatie stopgezet.
Dit is inderdaad precies waarom het maar niet lukt denk ik...
Ik dacht dat hij hier wel uit kon komen want hij is zeker niet zijn hele leven alcoholist, dit is sinds ongeveer 4 jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven