Relatie met kunstenaar?

27-08-2009 14:53 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Mijn vraag aan jullie is: wie van jullie heeft of kent iemand die een relatie heeft met een kunstenaar. En dan vooral: met iemand die het " kunstenaars-leven" heeft....

In mijn geval betekent dit:

- Onregelmatig inkomen en slaapritme

- Huishouden een puinhoop en viezig

- Ongeschoren, geeft niet om kleding

- Wel superromantisch en gevoelig

- Gaat geheel zijn eigen gang

- Kan een lieve toekomstige vader zijn, maar je vreest dat jij de huur kan gaan betalen en alle administratie kan gaan doen.\

Wie herkent dit? En is het voor jou ook een bewuste keuze juist wel/ of niet bij deze persoon te blijven en eventueel een gezin/huis te delen...

Mijn situatie: al meer dan 5 jaar relatie met kunstenaar, in de studententijd leren kennen. Nu: Ik heb serieuze baan en ben toe aan settelen. Hij: Dwarreld nog steeds beetje door het leven......de eerste wrijvingen zijn al voolop aan de gang...meneer heeft immers tijd nodig.....en kunst staat op nummer 1

Groeten,
Ik krijg altijd de indruk dat de zgn 'kunstenaars' kunstenaars zijn om maar onder alle vormen van verantwoordelijkheid uit te kunnen komen.

Ik ken ook kunstenaars met normale kunstenaars banen aanvullend met andere banen indien nodig, in een redelijk artistiek doch net huis wonen en heel regelmatig leven.

Maar de 'kunstenaars' zoals jij nu omschrijft zie ik als onvolwassen mensen die niet geheel betrouwbaar zijn omdat ze doen wat goed voelt ipv wat goed is.
Het gaat je niet lukken om het te sturen in jouw wensen. Daar zou hij diepongelukkig van worden. Denk dus dat je weinig keus hebt. Maar hij kan niet van jou verwachten dat jij alles financieel ophoest. Maak een verdeling van de vaste lasten, stort allebei de helft op een aparte huishoudrekening en dan kan hij verder dwarrelen zoveel als hij wil. Als hij jou niet had gekend had hij ook zn vaste lasten op moeten brengen.
Ik vind de term kunstenaar al zo snel overdreven. De meeste 'kunstenaars' die ik ken, hebben geen baan, niet eens een kunstenaarsuitkering, een verslonsde woning (meestal kamer), schulden tot en met, maar altijd geld voor materiaal. De kunst die ze maken? Ik zou het mijn blinde grootje nog niet eens schenken...
Waarschijnlijk was ie net zo aso geweest als ie boekhouder was geweest, redlady.
kansloos en geen relatiemateriaal!
Nu ja, hij is duidelijk: zijn werk staat op nummer 1.
Oh, hoezo off topic? Sorry..

Gaat alles om zijn kunst en moet de rest (inclusief jij) daar maar omheen bouwen? Dat lijkt me geen stabiele basis, laat staan voor een stap verder in jullie relatie. Heb je dit al eens aangekaart?...
niet mee gaan samenwonen!
Ik heb verkering gehad met en kunsternaar, heeft niet lang geduurd, hij leefde teveel in zich zelf was egoistisch droomde te veel en kwam afspraken niet na of had weinig tijd voor mij, ik vermoed ook dat hij er meerdere op nahield.
Dat "kunstenaars" viezig, ongeorganiseerd, armoedig, egocentrisch e.d. zouden zijn is lariekoek. Ik ken er ook die fris geschoren, met een gevulde bankrekening door het leven gaan.

In mijn ogen is dit gewoon een egocentrische, viezige man die nauwelijks zijn eigen broek kan ophouden. Voortkomende uit een gebrek aan talent, hetzij uit gemakzucht.

En jij moet gewoon bedenken of je daar zin in hebt.
Computer says nooooo
In mijn geval betekent dit:

- Onregelmatig inkomen en slaapritme

- Huishouden een puinhoop en viezig

- Ongeschoren, geeft niet om kleding

- Wel superromantisch en gevoelig

- Gaat geheel zijn eigen gang

- Kan een lieve toekomstige vader zijn, maar je vreest dat jij de huur kan gaan betalen en alle administratie kan gaan doen.

Ik vraag me af wat zijn kunstenaarschap hiermee van doen heeft. Hij stelt (blijkbaar) andere prioriteiten dan jij, daar gaat het om.
Dat zeg ik.
quote:Omen schreef op 27 augustus 2009 @ 15:08:

Nu ja, hij is duidelijk: zijn werk staat op nummer 1.Klopt !
Nou lekker positief allemaal. Weleens aan gedacht dat TO misschien van hem houdt? Door bijna iedereen hier wordt hij gelijk afgedaan als 'kansloos'. Ben ik het dus totaal niet mee eens. Ze zegt nl ook dat hij heel romantisch en gevoelig is, dat is ook veel waard denk ik. En nee... daar kun je de huur niet van betalen, maar een oplossing bedenken lijkt me beter dan het advies dat dit kansloos is.
Tja, ik ken er ook best wel een aantal, mede door mijn eigen opleidingen e.a., maar die mensen die ik ken hebben dan ook wel deels een vast inkomen (denk aan lesgeven in tekenen of handvaardigheid, illustreren van boeken en cd hoesjes oid) en dan heb je altijd een minimum aan inkomen, en daarbij nog het extra werk / extra inkomsten van opdrachten en verkoop.

Sommige mensen willen gewoon niet volwassen worden en hun verantwoordelijkheden nemen die er bij horen.

Helemaal niks mis mee, maar daar kun je je niet binnenkort mee settelen lijkt me. Of je moet zo willen leven voorlopig.
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Ik zeg niet kansloos, ik zeg 'aso' en dat dat geen flikker met zn kunstenaarsschap te maken heeft.

De relátie zou voor mij echter wel kansloos zijn, zou constant denken: zoek een báán!
.
ging wat fout sorry
Zoeteman heeft een relatie met een kunstenaar.

...En dat bevalt hem heel goed. Al vijf jaar lang.
quote:fleurtje schreef op 27 augustus 2009 @ 15:17:

Ik zeg niet kansloos, ik zeg 'aso' en dat dat geen flikker met zn kunstenaarsschap te maken heeft.

De relátie zou voor mij echter wel kansloos zijn, zou constant denken: zoek een báán!

Ik zeg ook niet specifiek dat jij dat zei... gelukkig.

Dat van die baan zoeken ben ik met je eens, daarom zei ik ook dat van die vaste lasten door de helft en allebei je eigen deel op hoesten want dat zou hij ook moeten als hij alleen zou zijn. Verder vind ik dat er maar bar weinig oplossingen verzonnen worden in dit topic. En ik vind ook dat zijn kunstenaarsschap hier los van staat.
Bianca40: heb je de OP wel goed gelezen? Ik zie hier alleen reacties op de woorden van TO zelf hoor.. Als je het zo over je relatie hebt, en geeft aan dat het veelvuldig voor spanningen zorgt, lijkt et mij eerlijk gezegd ook kansloos. Die relatie.

AL realiseer ik me dat het onaardig klinkt. T.o. zal hier heus rekening mee gehouden hebben bij het plaatsen van haar post en ze vraagt om de mening van anderen.
summer73 wijzigde dit bericht op 27-08-2009 15:22
Reden: allemaal typo's pffff
% gewijzigd
Computer says nooooo
Een vriendin van me leefde ook 2 jaar met zo'n "kunstenaar".

Wat een lariekoekverkoper was dat, zo eentje die alleen maar kan lullen over heel erg diepzinnige dingen en denkt dat hij zo interessant en intellectueel is, ja hij was ook erg gevoelig en romantisch hoor, maar had een te sterk gevoel voor drama. Een serieuze aansteller dus. Ben blij dat ze er achter kwam dat hij echt niet goed was voor haar, ze was zelf verslonsd en ging echt op in het hippiewereldje. Hun huis stonk, wel een speciaal huis hoor, hun huis was vroeger een winkel, ze hadden een etalageruit in de woonkamer en een kattenkamer (stinkkamer) en toch wel een aparte smaak qua inrichting maar niet mn ding...Maar ondertussen werkte zij wel en zorgde voor de financiëen. Hij was een nietsnut die eventjes on a break was met zijn kunstwerk en zo. Ja ze maakten samen muziek en zongen soms op kleine festivals, maar meer dan dat kon hij ook niet. (edit:nu ja, hij hield zich tenminste bezig met iets maar veel verantwoordelijkheid lijkt me zo'n man niet te hebben... Vooral als hij zo moeilijk en aanstellerig is... Dat was uiteindelijk wat de dealbreaker voor mn vriendin was)

Nu is ze getrouwd met een verantwoordelijke, goede man en verwacht ze haar eerste kindje.. Wat een ommezwaai.
Nou eerlijk gezegt ben ik ook een kunsternaar/muziekante, ik maak en speel muziek hahaha heel creatief en als ik bezig ben met de muziek heb ik geen oog meer om mijn heen, dus zelf ben ik dus ook egoistisch bedenk ik mij nu
quote:Bianca40 schreef op 27 augustus 2009 @ 15:20:

[...]

Verder vind ik dat er maar bar weinig oplossingen verzonnen worden in dit topic. En ik vind ook dat zijn kunstenaarsschap hier los van staat.

?? maar welke oplossingen zou jij dan zien om de situatie daadwerkelijk te veranderen? In de zin van viezig/verantwoordelijkheidsgevoel/egocentrisch.

Wil je proberen een volwassen man te veranderen?
Computer says nooooo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven