Relatie met workaholic

17-12-2011 15:46 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet meer.

Als hij vrij heeft dan is het perfect. Grote lach en relaxt. Na jaren nog steeds zichtbare liefde.

Maar het laatste jaar verandert hij in een workaholic. Hij was altijd wel ambitieus, maar momenteel vind ik het heel moeilijk om te zien dat hij alleen lijkt te leven voor zijn baan. En dat hij daardoor zoveel mooie dingen mist. Hij is moe, gestresst, en reageert dat af op mij. Het lijkt dat hij leeft om te werken...

Zelf heb ik ook drukke baan en ambities. Maar na een cursus time management lijk ik na een flinke uitglijer mijn leven wel enigszins in evenwicht te hebben. En realiseer ik me dat er meer is dan mooie carriere.

Ik wil graag met hem verder, maar momenteel spreek ik eerder van een gecompliceerd geheel dan van een gelukkige relatie.

Ik weet niet hoe er meer evenwicht in ons leven kan komen. Zodat ik ook weer vaker de lachende mooie man zie, in plaats van de vermoeide...
@Daydream: ik dacht het wel dat er een einde zou wel. Nu ben ik daar over gaan twijfelen. Misschien kan ik hem dit inderdaad laten lezen.

@Mopsie: dat vindt ik dus ook met elkaar in tegenspraak. En of moeheid als verklaring aangedragen mag worden om geen ruimte te maken... Nee. Dan heb ik liever dat hij een uur eerder naar bed gaat en de volgende dag vrolijk opstaat...
Het is heel moeilijk om met een workaholic te "leven". Ik snap heel goed dat je emotioneel vast zit aan hem, maar cijfer jezelf en je toekomstdromen niet geheel weg voor hem en zijn baan.

Hij zal moeten laten zien dat hij WIL investeren in jullie relatie. Doet hij dat niet, dan moet je echt goed gaan nadenken." Niet kunnen" vind ik wel heel makkelijk gezegd. Daarmee neemt hij je niet serieus, als dat elke keer als dooddoener wordt opgeworpen.

Als hij werkelijk geen tijd heeft voor de relatie, dan moet hij daar eerlijk over zijn, en jou niet als opvulling gaan zien van een leeg gaatje in zijn agenda. Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat jij altijd maar in de wachtkamer van zijn leven wil zitten.
Ik cijfer mezelf niet weg. Zal niet verhuizen zonder dat ik voel dat het goed voelt, en ik zelf ook een baan heb die in mijn toekomstdroom zit.

Maar het moet inderdaad zo zijn dat ik wel belangrijker ben dan zijn baan. En dan kan het wel zijn dat je af en toe moet kiezen voor baan, maar grootste deel van de tijd zal hij moeten kiezen voor mij als de keuze baan-mij is...
Als je heel eerlijk bent: voel je je een prioriteit in zijn leven? Of een optie........

Want bij jou is hij meer moe, nors en lusteloos dan gezellig, heb ik de indruk.

Het is heel normaal dat je af en toe je werk even belangrijker moet maken dan je privéleven, maar dat moet geen maanden, jaren duren.

Nogmaals, ik zou er nog één keer een goed gesprek tegenaan gooien. Maar niet met vrijblijvende opties voor hem.

Concrete afspraken maken, en wel meteen.

Wil/kan/blieft hij dat niet, dan moet je jezelf achter de oren krabben of jij nog zo wil doorgaan. Want dan ben je zeker géén prioriteit voor hem.
Nee, afgelopen jaar was ik niet de prioriteit, maar dat wist ik van te voren, het zou zwaar worden, maar we zouden er ons wel doorheen knokken.

Maar wat ik al zei, die periode waarin ik niet de prioriteit zou zijn is over, en nog steeds gaat er meer energie naar het werk dan naar mij. En daarom opeens twijfel. Terwijl ik niets tegen hard werken en ambitie heb. Maar dit is te...
Ik weet niet hoe oud je bent, maar met een kinderwens moet je niet te lang twijfelen.
Tjah ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe oud je bent, hoe oud je vriend is en wat voor baan hij heeft.

Heeft hij de leeftijd om al echt te settelen en aan kinderen te denken, en nog belangrijker, wil hij dit ook.

Moet hij nu even flink werken om carrière te maken en kan hij daarna weer 'normaal' doen, of blijft dit nog wel even zo.

Dat zouden belangrijke punten zijn voor mij.
quote:piiar schreef op 17 december 2011 @ 16:56:

We zijn er zelfs door uit elkaar gegaan. Maar kunnen elkaar niet loslaten omdat de liefde er wel is, de tijd lijkt er alleen (voor hem) niet...

De keuze is er niet. Hard maar waar.

Net zoals hij er voor kiest om een boek dat hem kan helpen niet te lezen. Hij wil het niet (te confronterend is een excuus, geen reden).
@ dubbelvla: ja, we hebben wel de leeftijd. Er zal een rustigere periode gaan komen. Maar weet nu niet meer wanneer.

@Klavier: wat bedoel je met de keuze is er niet? Er is altijd een keuze. De vraag is met welke keuze ik het gelukkigst word...
Even compleet off topic: @Dubbelvla ik had je nick niet gelezen maar kon niet veel van je avatar maken , totdat ik je nick dus las.

Niet eens blond.
quote:piiar schreef op 17 december 2011 @ 19:24:

@ dubbelvla: ja, we hebben wel de leeftijd. Er zal een rustigere periode gaan komen. Maar weet nu niet meer wanneer.

@Klavier: wat bedoel je met de keuze is er niet? Er is altijd een keuze. De vraag is met welke keuze ik het gelukkigst word...

Ik reageerde op iets wat je eerder schreef, namelijk; "de tijd is er niet".

De tijd is er wel. Van hem uit is de keuze er niet.
x
Daydream, ik kon geen meer toepasselijke ava bedenken. Moet wel zeggen dat het er in het echt lekkerder uit ziet dan op mijn ava
@klavier: hij kiest indd ervoor om kwaliteit aan werk te geven en nu niet aan mij. Ik wist dat het tijdelijk zo zou zijn. Maar had hoop dat dat nu over zou zijn.

@Schuilnaamhebber: Na afronden studie konden we niet langer in zelfde stad blijven, en ook niet dicht bij elkaar een baan vinden... Niet ideaal, maar op dat moment niet anders.
Helaas dus niemand ervaring hoe het om te keren is?
Ik denk niet dat dat mogelijk is. Het is namelijk niet iets wat jij kan doen, het is iets wat hij moet doen.
Hij moet het om willen keren, anders gaat het niet gebeuren.
Maar hoe kan je het iemand laten inzien.

Ergens denk ik dat hij denkt dat hij me niet kwijt kan raken...

Maar dat is nu wel echt zo. Goed gesprek gaat dus gepland worden - lekker zo met de feestdagen zo'n niet-feestelijk gesprek...

Maar hoe kan je iemand laten inzien dat er meer is dan werk in het leven?
Het tegen hem zeggen?
Hij moet dat WILLEN zien, anders is het trekken aan een dood paard.

Leg hem uit wat jouw visie is, wat jouw wensen zijn voor de nabije toekomst. Verre toekomst bespreken heeft geen zin, dat geeft hem teveel ruimte om jou op de lange baan te schuiven.

Vraag hem wat zijn concrete plannen zijn in de nabije toekomst. Hoe hij denkt het huisje boompje beestje te kunnen opbouwen, op redelijk termijn.

Wat voor bevrediging haalt hij uit zijn werk, en welke bevrediging haalt hij uit de relatie. Hoe lang denkt hij nu nog dat de drukte van zijn baan aanhoudt. Wat wil hij van jou. Dat je wacht? Zoja, hoelang? Stel een ultimatum van bijv. 6 maanden.

Wanneer hij alleen maar kan zeggen, dat "het niet kan nu" , dat hij te moe is, enz. vraag dan duidelijkheid over jouw positie en welke rol jij speelt in zijn leven.

Op basis van zijn antwoorden zou je al conclusies kunnen trekken.
quote:piiar schreef op 17 december 2011 @ 22:25:

Maar hoe kan je het iemand laten inzien.

Ergens denk ik dat hij denkt dat hij me niet kwijt kan raken...

Maar dat is nu wel echt zo. Goed gesprek gaat dus gepland worden - lekker zo met de feestdagen zo'n niet-feestelijk gesprek...

Maar hoe kan je iemand laten inzien dat er meer is dan werk in het leven?

Wat wil je hem laten inzien? Dat hij eigenlijk toch meer voor je wil gaan dan hij nu denkt? Omdat jij dat zegt?

Dat hij eigenlijk veel meer tijd voor je vrij wil maken? Omdat jij dat zegt?

Dat hij dit niet weg mag gooien of op mag geven? Omdat... waarom eigenlijk niet?

Hij maakt keuzes die jij niet zou maken. Dat is niet leuk voor je, maar het mag gewoon hoor. Het is niet strafbaar.
Ik kan je niet echt advies geven. Maar het is zo herkenbaar. Vriend en ik zijn om o.a. deze reden 3 maanden uit elkaar geweest. Toen leek hij te beseffen dat hij wel met mij verder wilde. Ik had namelijk aangegeven dat ik liever alleen verder ging dan met iemand voor wie ik geen prioriteit (meer) was. Sinds 5 maanden weer samen en hij werkt nog steeds heel veel, maar er is nu een balans waar wij beide mee kunnen leven. Ik kan je alleen als advies geven dat je jezelf het beste moet gunnen. En niet met minder genoegen moet nemen. Het beste hoeft niet perfect te zijn maar je voelt zelf snel genoeg of je hiermee kunt leven. Mijn vernieuwde levensmotto: If you're not a priority, don't be an option!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven