relatieproblemen door oa dominantie en achterdocht

10-06-2025 13:11 93 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
goedemiddag,

zijn er ook vrouwen die een relatie hebben met een buitenlandse man (in dit geval servisch) met problemen door dominantie, achterdocht, controle?
EnigeEchte schreef:
10-06-2025 14:44
ik communiceer al ruim 2,5 jaar dat ik dingen anders zie maar het komt niet binnen helaas..
dan zijn er twee opties:
- je maakt het uit (zou mijn advies zijn)
- je accepteert de gang van zaken.

Hij vindt het allemaal prima zo hoor, geen enkele reden voor hem om dingen anders te doen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
EnigeEchte schreef:
10-06-2025 14:07
het is lastig omdat ik wel van hem hou, loslaten is niet makkelijk. Ik kom er wel steeds meer maar toch is dat moeilijk. We hebben ook goede tijden..
Hou je van hem of ben je liever niet alleen? En inderdaad, zijn de goede tijden goed of gewoon normaal?

Ben je afhankelijk van hem? Wonen jullie samen, heb je een eigen inkomen?

Het maakt echt werkelijk geen drol uit waar je partner vandaan komt, iemand die op de crematie van je vader jaloers gedoe gaat lopen trappen heeft jouw welzijn niet bepaald hoog op zijn prioriteitenlijst staan. En die mag je dus rustig je leven uitflikkeren.
.
Er zijn altijd ook goede tijden en er is altijd liefde, of in elk geval zijn er goede tijden en liefde geweest, dat gaat echt voor iedere relatie op die op basis van vrijwilligheid is gestart, anders was de relatie in de eerste plaats nooit tot stand gekomen. Niemand stapt vrijwillig in een relatie met iemand die van meet af aan alleen maar een bezitterige, dominante l*l is, er moet altijd iets zijn om te compenseren om überhaupt zo ver te komen dat je bij diegene bent. Dat maakt de relatie niet minder schadelijk voor jou en het is ook geen reden om hieraan vast te blijven houden. Dat er leuke momenten zijn is een noodzakelijke voorwaarde, geen voldoende voorwaarde om bij iemand te blijven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
nerdopviva schreef:
10-06-2025 14:45
Ik begrijp niet zo goed hoe hij de cultuurverschillen gaat overwinnen als zij dit boek moet gaan lezen. Ik snap sowieso niet zo goed waarom het hier over cultuurverschillen gaat. Naar mijn mening mishandelt hij haar. En of dat nou wordt veroorzaakt door een andere cultuur, een slechte jeugd of omdat het gewoon een lul is, TO hoeft hier geen begrip voor te hebben of te accepteren.
ja eens totaal bizar dit. TO zit in een relatie waarin zij in ieder geval onderdrukt wordt en mogelijk (psychisch) mishandeld en daarbij maakt het niet uit over welke cultuur we het hier hebben.
TO moet zo snel mogelijk de relatie verbreken op een manier waarop zij veilig is en ze moet helemaal geen inzicht gevende boeken gaan lezen.

TO wat heb jij nodig om veilig de relatie te verbreken? Heb je een eigen woning bv?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
EnigeEchte schreef:
10-06-2025 14:18
daar heb je gelijk in. Ondanks dat ik weet dat die dingen mij niet onbetrouwbaar maken ga ik toch nadenken omdat hij daarin zo beslist is :-(
Iemand kan heel beslist zijn over iets wat volstrekte onzin is. Dat heeft meer met je toon, woordkeus, overtuigingskracht en mate van dominantie te maken dan met het waarheidsgehalte van wat je aan het beweren bent. Sommige mensen kunnen je alles aanpraten op een toon die zo overtuigend is dat je het echt gaat geloven. Anders zou gaslighten ook niet bestaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
En dit vindt allemaal in Nederland plaats?
Stuur hem terug naar inburgeringscursus, hij heeft het overduidelijk allemaal niet begrepen.
Ik kan me niet voorstellen dat dit echt is.
Je gaat toch niet 3 jaar lang op je tenen lopen en hopen dat iemand de dingen anders gaat zien omdat het af en toe leuk is.
Cum non tum age
noa schreef:
10-06-2025 15:15
Ik kan me niet voorstellen dat dit echt is.
Je gaat toch niet 3 jaar lang op je tenen lopen en hopen dat iemand de dingen anders gaat zien omdat het af en toe leuk is.

Wel als het echt niet goed zit met je zelfliefde en je eigenwaarde.
The impossible just takes a little longer.
EnigeEchte schreef:
ik communiceer al ruim 2,5 jaar dat ik dingen anders zie maar het komt niet binnen helaas..
Dat zal dan ook nooit gaan gebeuren.
Stel hè, zélfs al zou het cultureel zijn, dan word je daar toch nog steeds niet gelukkig van? Cultureel of niet, het veranderd nog steeds niet aan hoe jij je voelt en hoe jij behandeld zou moeten worden. Mijn man is ook van een niet westerse afkomst, en natuurlijk zijn er cultuurverschillen maar dat zijn dan dingen die ik zelf als een “verrijking” zie, dingen die leuk zijn. Als er dingen zouden zijn waar wij van elkaar ongelukkig zouden worden dan moet je daar over kunnen praten en daar samen een weg in zien te vinden. Maar jaloezie en respectloos gedrag afschuiven op cultuur en daar dan mee weg mogen komen vind ik echt te makkelijk.
cygnus schreef:
10-06-2025 14:31
TO, als je echt meer wilt weten over cultuurverschillen kan ik Geert Hofstede aanraden, een helaas overleden Nederlandse antropoloog. Hij heeft cultuurverschillen in 5 categorieën uitgesplitst. Eén daarvan is masculien versus feminien, een andere is omgaan met macht en weer een andere omgaan met onzekerheid. Het zijn factoren die wel degelijk gedrag kunnen beïnvloeden en deze drie herken ik wel in jouw ervaringen.
Cultuurverschillen zijn er om overwonnen te worden en ik denk dat communicatie daarin een hoofdrol speelt.
Nee, hij was een organisatiepsycholoog. En er is ook behoorlijk wat kritiek op zijn theorie en hoe anderen deze gebruiken.
EnigeEchte schreef:

Jullie kijken beiden dus al 2,5 jaar anders tegen de zaken aan en nog ben je bij hem.

Waarom zou iemand na 2,5 jaar ineens wel jouw kant begrijpen?
2,5 jaar? Dan luisteren jullie dus beide totaal niet..
EnigeEchte schreef:
Wel weinig goede tijden dan, als je nog geen drie jaar samen bent en al 2,5 jaar iets probeert te bereiken. Je neemt jezelf in de maling.
Nogevendit schreef:
10-06-2025 15:07
En dit vindt allemaal in Nederland plaats?
Stuur hem terug naar inburgeringscursus, hij heeft het overduidelijk allemaal niet begrepen.
Ja, want Nederlandse mannen zijn allemaal toonbeelden van vrouwvriendelijkheid. Allemaal.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
10-06-2025 16:27
Ja, want Nederlandse mannen zijn allemaal toonbeelden van vrouwvriendelijkheid. Allemaal.
En Serviërs hoeven ook echt niet in te burgeren....
Als jij zogenaamd zo onbetrouwbaar enzovoorts bent waarom wil hij dan een relatie met je? Heb je dat al eens aan hem gevraagd.

Niet dat ik denk dat je onbetrouwbaar bent hoor TO.
Depression is my body needing deep rest from putting on an act.
Zo eindelijk weer eens kunnen inloggen.

On topic, op het moment dat mijn partner mij onbetrouwbaar noemt, is het mijn ex.
En echt bizar om op de dag van de uitvaart van je vader ruzie te gaan lopen zoeken en ook nog eens om iets onbenulligs.
Hij zou je moeten steunen in plaats van ruzie zoeken..
Carpe Diem
noekske74 schreef:
10-06-2025 16:36
Als jij zogenaamd zo onbetrouwbaar enzovoorts bent waarom wil hij dan een relatie met je? Heb je dat al eens aan hem gevraagd.

Nou precies dit dus!!
Carpe Diem
noekske74 schreef:
10-06-2025 16:36

Nou precies dit dus!!
Carpe Diem
Ik heb zelf een paar keer een relatie gehad met een buitenlandse man.

En ik ben ook in Servië geweest en daar heel veel mannen leren kennen. Geen van hen was dominant, achterdochtig of controlerend.

En dit exemplaar controleert je en noemt je onbetrouwbaar?! Zelfs op de uitvaart van je vader? Bah :sick:

Weet je hoe lang hij jou nog blijft controleren en onbetrouwbaar blijft noemen? Net zoals als je nog bij hem blijft. Als je een leuker exemplaar wilt, iemand die jou echt graag ziet en leuke dingen met je doet en je niet beschuldigt. Moet je dit exemplaar eerst dumpen.

Er zijn echt wel leuke mannen, en liefde?!! volgens mij weet jij niet wat liefde is.
EnigeEchte schreef:
Waarom blijf je bij hem? Ben je bang om weg te gaan?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
EnigeEchte schreef:
10-06-2025 14:07
het is lastig omdat ik wel van hem hou, loslaten is niet makkelijk. Ik kom er wel steeds meer maar toch is dat moeilijk. We hebben ook goede tijden..
En waar hou je dan precies van?

Niet van jezelf in elk geval.
EnigeEchte schreef:
Lijkt mij dus dat deze man niet gaat veranderen. Je hebt 2 keuzes; accepteren en doorgaan of niet accepteren en er een einde aan maken. Hoe leuk een man ook is, dit is een wezenlijk onderdeel wat echt niet gaat veranderen.
ach.. ik doe ook maar wat..
Nana_Mouskouri schreef:
10-06-2025 14:49
Ja, daarom worden hier ook geen vrouwen vermoord, past niet in onze cultuur.
Dat het hier al erg is, betekent niet dat het in andere landen niet nog veel erger is.

Nederland staat op de 9de plaats voor beste landen om een vrouw te zijn, Servië op de 32ste plaats:

https://giwps.georgetown.edu/wp-content ... report.pdf

Het wordt rap rotter, hoe verder je van Scandinavië en west europa weggaat.
dropdrop wijzigde dit bericht op 10-06-2025 18:01
8.33% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven