roddelen

11-06-2017 08:38 21 berichten
Hoe staan jullie tegenover het fenomeen roddelen?
Ik heb er grote moeite mee.
Iedereen roddelt weleens natuurlijk. Soms kan samen praten over een derde persoon de onderlinge band versterken en het kan ook goed bedoeld zijn , bijvoorbeeld als je je zorgen over iemand maakt.
Maar mijn hoofdervaring is toch dat het giftig is, het verziekt onderlinge verhoudingen en kan leiden tot veel aannames en verdraaien van feiten.
Hoe denken julle daarover?
Ach wat lief, een Hanzeschool onderzoekje.
SilverShadow schreef:
11-06-2017 08:41
Ach wat lief, een Hanzeschool onderzoekje.
Wat voor school? Nee hoor, ik stel de vraag gewoon uit interesse omdat ik te maken heb gehad met de nafe gevolgen van roddelen. Ik ben 59.
Soms vind ik praten over een 3e persoon juist wel inzichtelijk en levert het ook begrip op.

Als een collega over een andere collega klaagt, dan krijgt diegene soms bijval, maar in net zoveel gevallen wordt er juist genuanceerd gereageerd met steun voor de collega waarover wordt gepraat: De betreffende collega heeft het druk, ik snap wel dat ze iets niet af heeft. Er speelt iets bij de collega thuis, je kunt beter even contact opnemen met haar als je iets wil bespreken.

Kwaadspreken is niet goed en kan relaties echt verzieken. Maar over een ander praten is volgens mij niet eens zo erg.
Ruikt toch naar een onderzoekje, ook vanwege het taalgebruik.
hamaika schreef:
11-06-2017 08:51
Hahahaha dat is echt niet zo hoor. Wat zijn jullie achterdochtig :whip:
Wat is er onderzoekachtig aan mijn taalgenruik?
Toverspiegel schreef:
Soms vind ik praten over een 3e persoon juist wel inzichtelijk en levert het ook begrip op.

Als een collega over een andere collega klaagt, dan krijgt diegene soms bijval, maar in net zoveel gevallen wordt er juist genuanceerd gereageerd met steun voor de collega waarover wordt gepraat: De betreffende collega heeft het druk, ik snap wel dat ze iets niet af heeft. Er speelt iets bij de collega thuis, je kunt beter even contact opnemen met haar als je iets wil bespreken.

Kwaadspreken is niet goed en kan relaties echt verzieken. Maar over een ander praten is volgens mij niet eens zo erg.
Ja, dat is ook hoe ik erin sta. Roddelen kan op allerlei manieren en kan onschuldig zijn, maar kwaadspreken is giftig.
dan snap ik toch je topic denk ik niet. Je geeft in je OP aan dat je er grote moeite mee hebt.
roddelen doen we op napraat, dagp
Toverspiegel schreef:
11-06-2017 09:12
dan snap ik toch je topic denk ik niet. Je geeft in je OP aan dat je er grote moeite mee hebt.
Ik heb grote moeite met waar het in kan uitmonden. Daarom ben ik het eens met jouw omschrijving ervan. Het onschuldige gedeelte is niet waar ik moeite mee heb, dat beschreef ik ook in mijn OP, lees maar na.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb grote moeite met roddelen. Collega's hebben zo over mij geroddeld en de boel verdraaid dat ik nu ziek thuis zit en niet meer terug kan naar mijn werkplek.

Je kan er iemand mee beschadigen!
broodjerauweham schreef:
11-06-2017 09:20
Ik heb grote moeite met roddelen. Collega's hebben zo over mij geroddeld en de boel verdraaid dat ik nu ziek thuis zit en niet meer terug kan naar mijn werkplek.

Je kan er iemand mee beschadigen!
Wat rot voor je.......... ik denk dat veel mensen niet beseffen wat ze anderen kunnen aandoen met kwaadsprekerij. En waarom? Zou het gebrek aan eigenwaarde zijn waardoor ze het nodig hebben anderen naar beneden te halen? Het is mij nog niet duidelijk.
Als er structureel geroddeld wordt en kwaad over je gesproken wordt dan valt het onder pesten!
anoniem_346209 wijzigde dit bericht op 11-06-2017 09:32
Reden: aanpassing
73.79% gewijzigd
Herfstappeltaart wat is jou ervaring met roddelen? Omdat je hier een topic over opent....
Nou vertel. Welke nare ervaringen heb je er mee TO?
hamaika schreef:
TO is niet nieuw, onderzoekjes zijn bijna altijd nieuwe forummers.
Noem het roddelen, maar het lucht me soms op om tegen een vriendin of collega stoom af te blazen over die collega die de kantjes er vanaf loopt.

Ik ben niet de leidinggevende van mijn collega en klagen bij de manager vind ik ook weer zoiets. Dus dan is stoom afblazen soms de enige optie.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
broodjerauweham schreef:
11-06-2017 09:33
Herfstappeltaart wat is jou ervaring met roddelen? Omdat je hier een topic over opent....
Sorry was even weg en ga nu weer weg. Vanavond zal ik hierover vertellen.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor soort roddelen het is.

"Peter neemt nooit koffie voor ons mee, maar wil wel altijd een bakkie" is stoom afblazen (als het waar is).

Verhalen verzinnen over collega's die dingen stelen of seks hebben met de baas is heel andere koek.
Ik heb nog nooit over iemand geroddeld. Wat een ander bezighoudt en doet boeit me niet. Net zo min als wat een ander daarover te vertellen heeft.
He he daar ben ik weer. Zoals beloofd mijn ervaringen.
Wij zijn in de familie van de ene kant met 4 gezinnen. 1 van de 4 roddelt altijd over iemand. Ze geeft je eerst het gevoel vriendinnen te zijn, en de familiezaken te willen bespreken maar algauw blijkt dat ze met de 1 over de ander roddelt en met de ander over de 1.
Dit heeft de onderlinge verhoudingen inmiddels zo verziekt dat ik er niets meer mee te maken wil hebben. Het ging inderdaad dus niet om onschuldige roddeltjes als "goh, ik vond haar jurk niet zo mooi", maar er werd echt venijnig kwaadgesproken.
Dit heeft heel veel kapotgemaakt, terwijl het gezellig had kunnen zijn.
Het duurt ook best lang voordat je (of ik ben misschien naïef) het in de gaten hebt.
Ik heb er een hele nare smaak aan overgehouden in elk geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven