roddeltante

14-05-2009 16:14 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds enige tijd heb ik last van iemand in onze vriendenkring. Al sinds het begin van kennismaken liggen we elkaar totaal niet. In mijn opzicht is absoluut niet mogelijk om iedereen aardig te vinden, ik heb hier dan ook nooit een probleem van gemaakt. Echter, deze persoon heeft zodanig een hekel aan mij dat die er van alles aan doet mij "uit de weg te ruimen", en worden er allerlei onwaarheden over mij verspreid.

Echte vrienden komen hiermee naar mij toe, ik kan het dan ook altijd goed uitpraten/ophelderen. Sommige mensen kennen deze persoon in kwestie dan ook langer dan vandaag en weten hoe deze persoon in elkaar zit. (zo'n situatie is al eerder voorgevallen....) echter, er zijn ook mensen die deze persoon wel geloven en geen contact meer met mij opnemen. In eerste instantie heb ik dan geen flauw idee waarom, maar uiteindelijk komt de waarheid weer aan het licht. Met echte vrienden ben ik hier altijd uitgekomen, maar deze persoon blijft mij dwarszitten..... Ik heb geen idee wat ik hiermee aanmoet. Confronteren is haast geen optie, aangezien ik deze persoon haast niet/nauwlijks zie, we hebben alleen veel gemeenschappelijke vrienden......
Precies wat je zegt, echte vrienden weten wel beter.
Als je haar niet ziet, wat is het probleem dan?
Tja, als je echte vrienden maar weten hoe het zit. En daarbij: wordt dat kind nooit eens moe van zichzelf? Op een gegeven moment heb je het toch wel gehad met het verzinnen van roddels over een ander lijkt me? En zijn al die mensen haar niet zat, als ze weten hoe ze is?
Het probleem lijkt me dat TS er gek van wordt dat er zulke dingen verspreid worden en dit ook effect heeft op andere kennissen/vrienden.

Ik kan je niet echt adviseren in wat je kunt doen. Zelf heb ik dat ook gehad een jaar of 3 terug en ik ben toen een hele "vrienden"groep verloren. Later kwamen ze erop terug, maar dan is mijn vertrouwen al weg en hoeft het van mij niet meer. Denk dat je vooral dicht bij jezelf moet blijven en niet mee moet gaan in deze ongein.

Het zegt ook iets over de mensen die het geloven, echte vrienden geloven geen roddels maar die gaan zelf verhaal halen.
Maar wat wil je dan? Als je haar niet persoonlijk aan haar jas wil trekken? Ik zou niet weten wat je anders moet doen dan het probleem bij de bron aanpakken eigenlijk, of je moet je gezamenlijke vrienden allemaal gaan vertellen hoe het volgens jou dan wél zit allemaal.

Het allerbeste kun je zo iemand maar gewoon lekker haar stomme, domme gang laten gaan. Ik heb het ook een keer aan de hand gehad, hier op het forum nota bene, dat er iemand bezig was met een zwartmaak campagne, ik ben er niet op ingegaan, en de persoon ik kwestie viel vanzelf door de mand.

Sta er boven, lach er om, luister met belangstelling naar wat er over je gezegd wordt, het is toch in en in triest dat een volwassen vrouw zich zó door haar onderbuikgevoelens laat leiden dat ze dat via via op jou moet afreageren? Niet meedoen hoor aan dit schoolpleingedrag. Je echte vrienden trekken zich er niks van aan, nou ja, wat wil je nog meer?
Echt waar eleonora? Jeetje, sneu dat je zelfs over een 'anoniem' iemand op een forum nog roddels moet gaan verspreiden om jezelf beter te voelen. Dan kom je volgens mij echt aandacht tekort
Zolang ze over je kletsen en niet van je vreten is t goed

Ze kunnen beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen

Je weet zelf wel beter toch ?

Kan jou het schelen wat ze over je verteld, je kent zelf de echte waarheid. En als je echte vrienden je geloven .. prima toch.

Bovendien kan je je echte vrienden terug sturen naar die zgn *kennis* zodat ze zelf aan haar vragen waar ze dat vandaan heeft.. Vaak helpt dat ook nog.

Gedichtje over Roddelen
Het zijn geen roddels , maar grove valse leugens ?

Ik snap niet dat je niet op haar stoeppie gaat staan om te vragen waarom ze dit doet en om te vertellen dat je wilt dat het stopt .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou haar gewoon vragen waarom ze het doet en of ze er mee op wil houden. Vaak is dat afschrikwekkend genoeg.
Ik heb het ook een keer gehad en heb die persoon er wel op aan gesproken. Ik heb haar verteld dat de maat vol was, ze zich kinderachtig gedroeg en dat alles op een vrij beheerste maar boze toon.

Het hielp, ze heeft het niet meer gedaan. En nu, jaren later, gaan we inmiddels goed met elkaar om.
zo'n persoon had ik ook een tijdje in mijn vriendenkring.

ging héél kort veel met haar om maar dat heb ik geweten...

Wat een verhalen ze over mij verspreidde was niet normaal meer.

Daar kwam ik pas achter toen we eens ruzie hadden.

En nu soms nog moet ik weer verhalen recht gaan breien die er de ronde doen.

Gelukkig was het minder erg dan ik dacht, want ze werd toch al met een grote korrel zout genomen door haast iedereen...

met haar ga ik niet meer om, ook al stuurt ze eens in de zoveel tijd een sms-je...die negeer ik maar.

negeren is het beste denk ik, dan is de lol er snel af bij haar...
of haar eigen leven meot zoooooooooo diep triest zijn dat ze dat van een ander maar gaat vergallen...
Wat kun je doen? Gewoon jezelf blijven!

Ik heb ook zo'n verhaal aan de hand gehad, een collega van mijn man was van mening dat mijn man iets beters verdiende dan mij als echtgenote. Ik ben chronisch ziek. Ze heeft vreselijke roddels over mij verspreid, zo erg dat ik haar op een gegeven moment gedreigd heb dat ik aangifte zou doen wegens laster, toen was het een poosje rustig. En later begon het weer van voor af aan. Tot een paar maanden geleden, mijn buurvrouw sprak mij aan en we stonden even gezellig te kletsen, op een gegeven moment bracht de buurvouw het gesprek op het geroddel, ze zei: " Jij weet heel goed wat er over je gezegd wordt en door wie, maar trek het je niet aan, niemand gelooft die praatjes, wij zien jouw ziekte en jouw pijn en we hebben diep respect voor je. Want weet je, zij is gezond en vreselijk zuur, jij bent ziek en altijd vrolijk, ze is alleen maar jaloers op je".

Deze opmerking heeft mij zoveel goed gedaan. De roddels gingen namelijk over mijn ziekte. Volgens de collega stel ik mij vreselijk aan. En wat heeft ze er mee bereikt? Dat mijn man en zijn collega's een hardgrondige hekel aan haar hebben!

Ik heb er twee jaar lang onder geleden, nu is het over,

Jaloers zijn vind ik minderwaardig het maakt een mens wreed en boosaardig. Dat waren de woorden van mijn moeder en ze had gelijk!
Allereerst bedankt voor jullie reacties! Ik verbaas me erover hoeveel dit nog voorkomt; wat bezielt die mensen toch. :(

Ik denk inderdaad dat ik het het beste maar kan negeren, dat doe ik ook al sinds enige tijd. Ze is echter pas sinds kort weer bezig. Voor mijn gevoel ging het goed, we hebben zelfs de laatste keer best een gezellig praatje met elkaar gemaakt. Ik was hier erg blij om, omdat ik het gevoel had dat ze deze onzin eindelijk achter zich had gelaten, maar helaas.

Ik kan het op zich best negeren, het doet echter pijn te zien dat sommige "vrienden" je de rug toekeren, maar dat moet ik dan maar voor lief nemen. Ik zit echter nog met een ding. Zoals ik net al zei, ik probeer altijd normaal tegen haar te doen, dit leek mij ook het meest handig aangezien we elkaar regelmatig tegen het lijf lopen bij gezamelijke vrienden. Ik weet echter nu niet meer hoe ik me moet gedragen, ik heb werkelijk geen zin meer mijn vriendelijke "masker" op te zetten. Wat nu te doen, haar ook gewoon maar negeren?
Ik vind dat je helemaal niet aardig tegen haar hoeft te doen hoor, als het je teveel moeite kost. Negeren en zo klinkt heel nobel, maar kost ook een hoop energie! waarom moet jíj je kloterig voelen, waaneer zij zit te zieken?

Ik vind dat je er best boos om mag zijn, niet continu, maar je eigen boosheid negeren (misschien omdat je dat niet zo'n mooie emotie is) vind ik niet altijd gezond. Relativeren kan natuurlijk niet kwaad, maar je hoeft ook niet al je gevoel weg te stoppen hoor.

Ik zou haar er wel eens op aanspreken. Hoeft niet eens agressief, maar je zou kunnen zeggen: "Joh, wat ik nou toch gehoord heb, ik hoop dat het niet waar is, maar ik heb gehoord dat jij dit en dat over me hebt gezegd en dat vind ik erg vervelend"
Ik heb trouwens ook een soort van energie vampier in mijn sociale groepje en vind het soms ook moeilijk om met haar om te gaan. Niet zozeer een roddeltante, maar wel iemand waar altijd wat mee is in de negatieve zin en zo een hoop aandacht krijgt, maar waar nooit es een leuk verhaal vandaan komt.

Ik keur heel erg af wat ze doet (ik vind haar erg manipulatief, gaat vreemd met verschillende mannen, verdraait de waarheid om zo mensen aan haar kant te krijgen). Ik heb het liefst zo min mogelijk met haar te maken en heb ook tegen gezamelijke vrienden gezegd, dat ik eignelijk het liefst zo min mogelijk over haar weet. Als ze erbij is laat ik het allemaal maar begaan en concentreer ik op mezelf en anderen en als ze er niet bij is, wil ik het niet over haar hebben. En dat helpt mij in ieder geval enorm me niet meer aan haar te ergeren.
Op zich zou ik haar graag op haar gedrag willen aanspreken, echter ik wil dit hele gedoe ook niet teveel aandacht geven, omdat ik dan bang ben dat ik haar te serieus neem, en dat is het laatste wat wil. Heel eerlijk gezegd ben ik ook niet zo goed in confronteren, ik heb een grote mond maar een heel klein hartje.
Nou, dan zit er niks anders op dan je er niks van aan te trekken en te lachen om wat je hoort over jezelf. Het idee dat jij zó interessant bent voor zo'n vrouw, dat ze zelfs verhalen over je gaat verzinnen moet je dan maar zien als een compliment.
Wat je zou kunnen doen (en dit is heel gemeen) is als je haar op een feestje tegenkomt niet negeren door haar je rug toe te draaien, maar haar te negeren door vlak langs haar heen te kijken. Langs haar oor ongeveer. Heel eventjes maar, en dan weglopen. Dat een paar keer herhalen totdat ze jouw aandacht niet meer trekt. Daarna volledig negeren, net doen of ze lucht is. Dan voedt je haar jaloezie en afgunst namelijk niet.

Zo iemand is jouw aandacht en ergernis toch helemaal niet waard?

Verder ben ik het eens met Eleonora. Zoals gewoonlijk.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
gewoon contactadvertentie plaatsen met haar telefoonnummer erbij... houdt haar wel even zoet!
Ik heb momenteel precies hetzelfde probleem. Mij mij in mijn vriendengroep zit ook zo'n meid. Ik heb haar ooit via via leren kennen en nu, een paar jaar later, is ze bevriend met al mijn vrienden, oud-collega's, kennissen en zelfs sommige familieleden. Ze probeert op een erg geforceerde manier aandacht op te eisen bij mensen. Dit heeft ze altijd al gedaan, het kan echt een gigantische drama-queen zijn, zo staat ze bij de rest ook bekent. De fratsen die ze in de laatste jaren heeft uitgehaald zal ik hier niet allemaal noemen, maar ze is gewoon iemand die veel aandacht en belangstelling nodig heeft en dat ook probeert af te dwingen bij mensen. Dit is gewoon erg jammer omdat het verder een spontane meid is (kan zijn).

Ik heb haar daar in het verleden ook wel vaker op aangesproken maar dan kwamen de excuses dat ze niet lekker in haar vel zat, ze zou er opletten en proberen het e.e.a. te veranderen en daarmee werd het verder afgedaan.

Sinds dat ik een vriend heb en we plannen hebben om zelfs te gaan trouwen is het weer raak met haar. Vanaf dag 1 mag ze hem niet en hoor via meerder vrienden dat ze erg negatieve verhalen loopt te verkondigen over hem (en mij).

Beetje bij beetje heb ik wat meer afstand van haar genomen en dat merkt ze blijkbaar. Ik kreeg laatst namelijk te horen dat ze erg jaloers is op de vriendschap tussen mij en mijn beste vriendin. Haar zie en spreek ik wel net zo vaak als voorheen. En nu begint ze te stoken, rare verhalen op te hangen tegen mijn vriendin.

Ik vind het gewoon moeilijk om helemaal met haar te breken omdat ze met zoveel mensen uit mijn omgeving bevriend is geraakt. Maar dit gaat gewoon niet langer zo en weet even niet meer wat ik nu moet doen. Confronteren en haar goed de waarheid vertellen of blijven negeren zodat haar ware aard vanzelf een keer te voorschijn komt in de hoop dat ze uiteindelijk vanzelf uit mijn leven verdwijnt? Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in zo'n situatie.

Sorry mocht het verhaal wat warrig zijn!
Zo'n roddelaar is net als een wesp : je kunt haar óf negeren óf in één klap doodslaan.

(Figuurlijk dan hè)

Hoe je dat doet is aan jou. Ik zou haar negeren. Je vrienden weten wel beter of komen daar vanzelf achter. Been there, got the t-shirt.
Ik zou zulke personen compleet links laten liggen en er niet eens meer over praten met anderen. Elimineren (spreekwoordelijk bedoeld ) uit mijn leven en gedachten. Het zal moeilijk zijn om alle gemeenschappelijke kennissen/vrienden tegelijk bij elkaar te krijgen. Daarom zou ik misschien iedereen een e-mail kunnen sturen waarin ik kort uiteenzet last te hebben van iemand die vervelende roddels over mij vertelt en dat ik er nooit en te nimmer meer een woord over ga vuilmaken. Wanneer er kennissen/vrienden zijn die mee willen gaan in de roddel, dan zijn het gewoon mijn vrienden niet meer.
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. Ik heb een tijdje gewoond en gewerkt in het buitenland. Daar woonde ik met mensen van verschillende nationaliteiten in 1 huis (zowel mannen als vrouwen), ook met een Nederlands meisje. Zij mocht mij niet zo en dat liet ze ook regelmatig merken. Met de buitenlandse jongens en meiden kon ik het wel goed vinden. De Nederlandse intrigante is het helaas gelukt om een paar keer ertussen te gaan zitten en stoken. Eind van het liedje was dat zij uitgekotst werd, maar vervelend was het wel. Helaas is tegen dit soort mensen geen kruid gewassen.

Leg je vrienden uit wat er aan de hand is en zeg ze altijd bij jou te checken als er iets wordt gezegd over jou/hen. Dat heeft bij mij gewerkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven