Roken afknapper
woensdag 3 juli 2019 om 16:35
Hallo allemaal,
Ik had pas een hele leuke date met een man die ik ken via via. Hij zei dat hij me heel leuk, grappig en mooi vind. Nu komt dus de maar; hij wilt geen relatie met me omdat ik rook en hij daar echt een hekel aan heeft. Nu vind ikzelf dit erg overdreven en denk dan hij vindt me vast niet leuk genoeg want hij heeft nieteens gevraagd of ik ermee zou willen stoppen oid. Hij zei dat ik vast iemand anders tegenkom die me niet wilt veranderen.....
Wat vinden jullie ervan (en ja ik weet dat het stinkt, slecht is en duur)?
Ik had pas een hele leuke date met een man die ik ken via via. Hij zei dat hij me heel leuk, grappig en mooi vind. Nu komt dus de maar; hij wilt geen relatie met me omdat ik rook en hij daar echt een hekel aan heeft. Nu vind ikzelf dit erg overdreven en denk dan hij vindt me vast niet leuk genoeg want hij heeft nieteens gevraagd of ik ermee zou willen stoppen oid. Hij zei dat ik vast iemand anders tegenkom die me niet wilt veranderen.....
Wat vinden jullie ervan (en ja ik weet dat het stinkt, slecht is en duur)?
donderdag 4 juli 2019 om 13:39
Als niet-roker weet je dat de meeste verslaafde rokers weer terugvallen. Bovendien ga je iemand waar je voor 't eerst mee date niet verplichten zus of zo te doen. Je moet zelf willen stoppen en dan pas het dating pad op gaan. Wellicht lukt het je, wellicht niet, maar ik zou ook afhaken bij iemand die nog rookt.Vergeetmenietje12 schreef: ↑03-07-2019 16:46Ik weet idd dat het stinkt, ben gestopt geweest, en toen feestje...wijntje...toch weer sigaretje. Ik heb ook aangegeven dat ik zou kunnen nadenken om te stoppen maar dan geeft hij als antwoord dat hij me niet wilt veranderen.
donderdag 4 juli 2019 om 13:46
Nou nee, ik stoor me eraan. Net zoals ik me erger aan mensen die naast me op het terras een sigaret opsteken.Rosabella1 schreef: ↑03-07-2019 22:27Nah types als jij geeft dat toch juist een heel goed gevoel?
Kijk mij eens ver boven mensen die spelfouten maken staan.
Als je spelfouten maakt en veel ook, dan maakt het je verhaal veel minder leesbaar. Maw, je houdt minder rekening met je medemens. Rokers doen dat ook niet, dus voor TO geldt mijn ergernis dubbel.
Verheven om deze reden voel ik me niet iig.
donderdag 4 juli 2019 om 14:09
En je kleding ruikt er naar..... het komt zelfs uit je porieen. Dus handen wassen en tanden poetsen helpt echt niet hoorJuriaanB schreef: ↑04-07-2019 13:36Dat is mooi, maar je vergeet een groot nadeel voor anderen: je stinkt uit je mond na het roken en dat gaat niet weg door tandenpoetsen. De lucht komt namelijk uit je met teer en andere rotzooi bedekte longen. Bij het uitademen passeert de lucht weliswaar je mond, maar dat frisse luchtje van het tandenpoetsen kan niet de stank in je longen wegnemen. Dat duurt zeker een uur en als je in de tussentijd weer een opsteekt stink je dus continu uit je mond (eigenlijk: longen).
donderdag 4 juli 2019 om 14:19
Je zegt het goed
Dank voor je aanvulling.
donderdag 4 juli 2019 om 14:41
Aan het begin van de relatie met mijn ex zei ik ook dat ik geen roker wil. Hij was toen al een aantal maanden gestopt en ik ging er vanuit dat hij niet meer zou beginnen (anders was ik dus sowieso geen relatie met hem begonnen). Nou na 4 maanden was hij weer hevig verslaafd en daarna steeds pogingen om te stoppen die hij nooit vol hield. Daarnaast werd hij er een enorm chagrijnige kwal van. Uiteindelijk ging hij het stiekem doen, omdat ik het zo smerig vind. Roken is zo'n enorme afknapper, bij mij staat dat echt op 1, maar elke andere verslaving komt daarna in het lijstje met afknappers. Het zegt superveel over je karakter. Blegh. Ik snap die man heel goed! Ik zou zelfs geen vrienden kunnen zijn met mensen die roken.
donderdag 4 juli 2019 om 16:09
Je valt er een ander vaak wel mee lastig plus dat er bijna nooit met rokers te praten valt.boebezoebe schreef: ↑04-07-2019 13:07Roken van een ander (naast dat ik het vies vind ruiken) doet me verder niet zo veel. Een van mijn ouders rookte tot voor kort en mijn zus kon daar zo enorm hysterisch over doen. Alsof elke roker niet weet dat het ongezond is. Het hielp ook totaal niet met het stoppen, dat opgeheven vingertje (ging mijn moeder als volwassen vrouw het stiekum doen. Nee, dat is leuk voor de relatie)
Ik ben tegen roken in publieke ruimtes en de horeca, maar de manier waarop sommige mensen rokers op het morele kruis spijkeren snap ik niet zo. Zolang je een ander en niet mee lastig valt, leven en laten leven.
donderdag 4 juli 2019 om 16:14
boebezoebe schreef: ↑04-07-2019 13:07Roken van een ander (naast dat ik het vies vind ruiken) doet me verder niet zo veel. Een van mijn ouders rookte tot voor kort en mijn zus kon daar zo enorm hysterisch over doen. Alsof elke roker niet weet dat het ongezond is. Het hielp ook totaal niet met het stoppen, dat opgeheven vingertje (ging mijn moeder als volwassen vrouw het stiekum doen. Nee, dat is leuk voor de relatie)
Ik ben tegen roken in publieke ruimtes en de horeca, maar de manier waarop sommige mensen rokers op het morele kruis spijkeren snap ik niet zo. Zolang je een ander en niet mee lastig valt, leven en laten leven.
Dit inderdaad. Hier een anti-roker, maar vind sommige reacties hier erg kortzichtig en zelfs hysterisch.
donderdag 4 juli 2019 om 16:23
Ik kan prima met rokers praten, ligt er misschien ook hoe ze benaderd worden?
Ik rook zelf al lang niet meer, moet er niet aan denken, maar voel weinig behoefte om rokers de les te lezen of ze tot een soort van lage sociale klasse te degraderen. Ik ken enorm leuke en lieve rokers en enorm 'deugende' kuttekoppen, bij wijze van spreke (ik zal zelf volgens sommigen overigens vast ook een vervelend 'deugmens' zijn)
Daarbij vallen mensen elkaar sowieso lastig met hun gedrag in een samenleving. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dan maar blij moet zijn met rook in je gezicht of van de onderburen, maar samen leven is voor een deel last van elkaar hebben en daar een weg in vinden. Nu werd er hier ook al geopperd over hoe ondragelijk (of asociaal) het kennelijk is als een ander spelfouten maakt. Dan maak je het jezelf wel erg lastig in de omgang, als je dat al asociaal vindt.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
donderdag 4 juli 2019 om 19:04
Nou, dat zijn veel reacties. Bedankt daarvoor! Ik snap mensen wel dat men kan afknappen op rokers, maar rokers als asociaal, tokkie of wat dan ook te associëren vind ik nogal overdreven. Als je rookt daar waar het niet mag, in bijzijn van kinderen oid, wat ik niet doe, dan ja, dan is het asociaal. Wat ik in mijn eigen huis/tuin doe is aan mij. En begin niet over de buren, die hebben nu elke dag de barbecue aanstaan, zelfs om 2 uur s'middags en daar klaag ik ook niet over. Wat betreft mijn taalfouten....ik woon pas 6 jaar in Nederland (kom uit Zweden), en tja dan maak ik soms wel eens fouten, al is mijn Nederlands niet slecht voor iemand die hier pas 6 jaar woont. Hij wil is inderdaad zonder t, heb ik nagevraagd aan mijn docent Nederlands, zij zei wel dat het begrijpelijk is dat ik er een t zet. Stam plus t, maar er zijn uitzonderingen blijkbaar. Dus sorry hoor.
donderdag 4 juli 2019 om 19:34
Hoezo valt (of is het val
)bijna nooit te praten met mensen die roken? Ik ben een gezellig persoon hoor, klets heel graag en heb veel vriendinnen, valt prima te praten met mij.
Of bedoel je dat ze asociaal zijn dat ze roken waar ze willen al mag het niet? Misschien moet je niet alle rokers over een kam scheren.
Of bedoel je dat ze asociaal zijn dat ze roken waar ze willen al mag het niet? Misschien moet je niet alle rokers over een kam scheren.
donderdag 4 juli 2019 om 19:37
Hij mag kiezen voor iemand die deze ongezonde gewoonte niet heeft.Vergeetmenietje12 schreef: ↑04-07-2019 19:04Nou, dat zijn veel reacties. Bedankt daarvoor! Ik snap mensen wel dat men kan afknappen op rokers, maar rokers als asociaal, tokkie of wat dan ook te associëren vind ik nogal overdreven. Als je rookt daar waar het niet mag, in bijzijn van kinderen oid, wat ik niet doe, dan ja, dan is het asociaal. Wat ik in mijn eigen huis/tuin doe is aan mij. En begin niet over de buren, die hebben nu elke dag de barbecue aanstaan, zelfs om 2 uur s'middags en daar klaag ik ook niet over. Wat betreft mijn taalfouten....ik woon pas 6 jaar in Nederland (kom uit Zweden), en tja dan maak ik soms wel eens fouten, al is mijn Nederlands niet slecht voor iemand die hier pas 6 jaar woont. Hij wil is inderdaad zonder t, heb ik nagevraagd aan mijn docent Nederlands, zij zei wel dat het begrijpelijk is dat ik er een t zet. Stam plus t, maar er zijn uitzonderingen blijkbaar. Dus sorry hoor.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 4 juli 2019 om 19:39
Nee hoor. Hoe leuk en kerel ook is, roken is een absolute no go.Marana schreef: ↑03-07-2019 16:43Ik denk dat hij je niet leuk genoeg vindt. Als je iemand echt leuk vindt stap je over dat roken heen.
Ik ben altijd behoorlijk anti-roken geweest. Mijn vriend rookte toen ik hem leerde kennen, en ik vond dat niet leuk maar hij was verder zo leuk dat ik dat roken accepteerde. Inmiddels is hij gestopt gelukkig.
donderdag 4 juli 2019 om 19:39
Hij mag kiezen voor iemand die deze ongezonde gewoonte niet heeft. Door dat overdreven te noemen of te zeggen dat hij jou niet leuk genoeg vind neem je hem niet serieus. Er zijn zat mensen met astma, allergie of COPD die een relatie met een roker niet zien zitten dat heeft niets met jou persoonlijk te maken. Waarom kun je dat niet serieus nemen?Vergeetmenietje12 schreef: ↑04-07-2019 19:04Nou, dat zijn veel reacties. Bedankt daarvoor! Ik snap mensen wel dat men kan afknappen op rokers, maar rokers als asociaal, tokkie of wat dan ook te associëren vind ik nogal overdreven. Als je rookt daar waar het niet mag, in bijzijn van kinderen oid, wat ik niet doe, dan ja, dan is het asociaal. Wat ik in mijn eigen huis/tuin doe is aan mij. En begin niet over de buren, die hebben nu elke dag de barbecue aanstaan, zelfs om 2 uur s'middags en daar klaag ik ook niet over. Wat betreft mijn taalfouten....ik woon pas 6 jaar in Nederland (kom uit Zweden), en tja dan maak ik soms wel eens fouten, al is mijn Nederlands niet slecht voor iemand die hier pas 6 jaar woont. Hij wil is inderdaad zonder t, heb ik nagevraagd aan mijn docent Nederlands, zij zei wel dat het begrijpelijk is dat ik er een t zet. Stam plus t, maar er zijn uitzonderingen blijkbaar. Dus sorry hoor.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 4 juli 2019 om 19:47
Je hebt helemaal gelijk...viva-amber schreef: ↑04-07-2019 19:39Hij mag kiezen voor iemand die deze ongezonde gewoonte niet heeft. Door dat overdreven te noemen of te zeggen dat hij jou niet leuk genoeg vind neem je hem niet serieus. Er zijn zat mensen met astma, allergie of COPD die een relatie met een roker niet zien zitten dat heeft niets met jou persoonlijk te maken. Waarom kun je dat niet serieus nemen?
donderdag 4 juli 2019 om 20:47
Die ervaring heb ik niet hoor. Niet als roker en ook als niet roker niet.
Sommige rokers hebben niet door hoeveel overlast het geeft of denken dat je het buiten niet ruikt. Als je het aardig vraagt willen ze best rekening met je houden.
Op terras mogen ze van mij roken trouwens. Ik heb zelf daar geen last van.
donderdag 4 juli 2019 om 21:12
De rokers die Ik ken zijn wel asociale tokkies die behalve roken, in huis en waar hun kinderen bij zijn, een uitkering trekken, ordinair ruzie schoppen op het schoolplein, asociale agressievr rotkinderen hebben en op schoolborrels genant dronken worden. Dit waren enkele ouders van kinderen die bij mijn dochter op school zaten. Roken associeer ik met laagopgeleid, asociaal en agressief zijn. Moet er niet aan denken om met iemand te daten die rookt. Gadver.
donderdag 4 juli 2019 om 21:26
Maar verder stigmatiseer je niet?Sugarspice schreef: ↑04-07-2019 21:12De rokers die Ik ken zijn wel asociale tokkies die behalve roken, in huis en waar hun kinderen bij zijn, een uitkering trekken [...]
donderdag 4 juli 2019 om 21:34
Ik ben zelf zéér antirook (en ja, roken zou voor mij een no go zijn), maar ik ben gelukkig nog wel in staat goede antirookargumenten te onderscheiden van ongelooflijke bullshit.Sugarspice schreef: ↑04-07-2019 21:12De rokers die Ik ken zijn wel asociale tokkies die behalve roken, in huis en waar hun kinderen bij zijn, een uitkering trekken, ordinair ruzie schoppen op het schoolplein, asociale agressievr rotkinderen hebben en op schoolborrels genant dronken worden. Dit waren enkele ouders van kinderen die bij mijn dochter op school zaten. Roken associeer ik met laagopgeleid, asociaal en agressief zijn. Moet er niet aan denken om met iemand te daten die rookt. Gadver.
Dit is ongelooflijke bullshit wat jij schrijft.
donderdag 4 juli 2019 om 22:04
Wat een onzin, er zijn heel veel hoogopgeleiden mensen die roken. Ga eens een keer kijken op het Binnenhof bijvoorbeeld, kijk eens welke minister je kan "betrappen" met een sigaret. Roken heeft ook niks met agressie te maken, sommige mensen roken juist om stress te verlagen.Sugarspice schreef: ↑04-07-2019 21:12De rokers die Ik ken zijn wel asociale tokkies die behalve roken, in huis en waar hun kinderen bij zijn, een uitkering trekken, ordinair ruzie schoppen op het schoolplein, asociale agressievr rotkinderen hebben en op schoolborrels genant dronken worden. Dit waren enkele ouders van kinderen die bij mijn dochter op school zaten. Roken associeer ik met laagopgeleid, asociaal en agressief zijn. Moet er niet aan denken om met iemand te daten die rookt. Gadver.
donderdag 4 juli 2019 om 22:08
donderdag 4 juli 2019 om 22:13
Voor mij zou dat ook een afknapper zijn en dat zou ik ook aangeven. Ik ga dan niet vragen of hij zou willen stoppen omdat ik er vanuit ga dat hij dat wel uit zichzelf zal doen als hij me echt leuk zou vinden.
Vind het ook een beetje chantage om te zeggen: Ik wil dat je stopt met roken anders wil ik geen relatie met je.
Een roker moet het echt ook zelf willen anders werkt het niet. Dat heb ik om me heen wel gemerkt.
Vind het ook een beetje chantage om te zeggen: Ik wil dat je stopt met roken anders wil ik geen relatie met je.
Een roker moet het echt ook zelf willen anders werkt het niet. Dat heb ik om me heen wel gemerkt.