Roken afknapper
woensdag 3 juli 2019 om 16:35
Hallo allemaal,
Ik had pas een hele leuke date met een man die ik ken via via. Hij zei dat hij me heel leuk, grappig en mooi vind. Nu komt dus de maar; hij wilt geen relatie met me omdat ik rook en hij daar echt een hekel aan heeft. Nu vind ikzelf dit erg overdreven en denk dan hij vindt me vast niet leuk genoeg want hij heeft nieteens gevraagd of ik ermee zou willen stoppen oid. Hij zei dat ik vast iemand anders tegenkom die me niet wilt veranderen.....
Wat vinden jullie ervan (en ja ik weet dat het stinkt, slecht is en duur)?
Ik had pas een hele leuke date met een man die ik ken via via. Hij zei dat hij me heel leuk, grappig en mooi vind. Nu komt dus de maar; hij wilt geen relatie met me omdat ik rook en hij daar echt een hekel aan heeft. Nu vind ikzelf dit erg overdreven en denk dan hij vindt me vast niet leuk genoeg want hij heeft nieteens gevraagd of ik ermee zou willen stoppen oid. Hij zei dat ik vast iemand anders tegenkom die me niet wilt veranderen.....
Wat vinden jullie ervan (en ja ik weet dat het stinkt, slecht is en duur)?
donderdag 4 juli 2019 om 22:17
Ik ben anti-roken, vind het smerig en zou ook geen roker daten. Maar wat jij schrijft is klinkklare onzin.Sugarspice schreef: ↑04-07-2019 21:12De rokers die Ik ken zijn wel asociale tokkies die behalve roken, in huis en waar hun kinderen bij zijn, een uitkering trekken, ordinair ruzie schoppen op het schoolplein, asociale agressievr rotkinderen hebben en op schoolborrels genant dronken worden. Dit waren enkele ouders van kinderen die bij mijn dochter op school zaten. Roken associeer ik met laagopgeleid, asociaal en agressief zijn. Moet er niet aan denken om met iemand te daten die rookt. Gadver.
donderdag 4 juli 2019 om 22:25
Deel van mijn familie rookt helaas nog en ik kom echt niet uit een tokkie familie. Niemand heeft overvolle asbakken, filters, zo'n machinetje en een bus shag op tafel staan wat ik bij de tokkie rokers wel vaak zie. De meesten roken ook buiten omdat ze niet ieder jaar alles opnieuw willen schilderen en de gordijnen iedere week wassen.
donderdag 4 juli 2019 om 22:30
Dit is pas bullshit. Je weet duidelijk niet hoe een verslaving werkt. Roken veroorzaakt stress, omdat de verslaving van je verlangt dat je weer nicotine tot je neemt. Je creert stress omdat je rookt.Vergeetmenietje12 schreef: ↑04-07-2019 22:04Wat een onzin, er zijn heel veel hoogopgeleiden mensen die roken. Ga eens een keer kijken op het Binnenhof bijvoorbeeld, kijk eens welke minister je kan "betrappen" met een sigaret. Roken heeft ook niks met agressie te maken, sommige mensen roken juist om stress te verlagen.
donderdag 4 juli 2019 om 23:27
Sugarspice schreef: ↑04-07-2019 22:08Nou leg uit. Waarom bullshit? Hoogopgeleide, intelligente mensen roken nauwelijks meer. Het zijn vooral laagopgeleiden Met de bijbehorende problematiek van geen discipline hebben. Waardoor ze vaak meer problemen dan alleen roken hebben. Roken zegt veel over je karakter en sociale klasse.
Wat een dom gel*l. En dan rook ik niet eens.
donderdag 4 juli 2019 om 23:36
Of zelfs de (Nederlandse) koninklijke familie! Van de Zweedse weet ik het niet.Vergeetmenietje12 schreef: ↑04-07-2019 22:04Wat een onzin, er zijn heel veel hoogopgeleiden mensen die roken. Ga eens een keer kijken op het Binnenhof bijvoorbeeld, kijk eens welke minister je kan "betrappen" met een sigaret. Roken heeft ook niks met agressie te maken, sommige mensen roken juist om stress te verlagen.
Met je achtergrond erbij vind ik het wel knap dat je zo goed kan schrijven. Je fouten lijken haast ‘autochtoon’! Dus in zekere zin knap, nou ja...
donderdag 4 juli 2019 om 23:45
Of omdat je zoals Viva-Amber zegt longpatiënt bent en ook van het zonnetje wil genieten zonder meteen stikbenauwd te worden. Dat er dan eerst vriendelijk moet worden gevraagd of die sigaret uit te doen ipv dat de roker in kwestie rekening houdt met degenen om hem/haar heen vind ik de omgekeerder wereld.
Van de week zat ik met mijn hoogzwangere buik op het terras, komt er zo’n verslaafde naast me zitten. De ene na de andere sigaret opstekend. Mijn andere kind zat erbij. Ben ik dan degene die het vriendelijk moet vragen? Of zou de roker zo verstandig en invoelend moeten zijn om rekening te houden met de gezondheid van anderen?? Ik hoop het wel, maar ik heb het maar hooooooogst zelden meegemaakt dat een roker aan mij vroeg of tegen mij zei: zal ik m uitdoen?/ik doe m wel uit.
vrijdag 5 juli 2019 om 07:40
Ik schreef het al eerder. Sommige zijn zich er niet van bewust. Iets wat jaren heel geaccepteerd was krijg je er niet in een paar jaar uit. Bewustwording heeft tijd nodig. Toen ik kind was rookte mijn ouders (iedereens ouders zowat) in huis en in de auto. In de trein, het vliegtuig en zelfs op kinderplekken als de peuterschool was er een koffiekamer waar mensen rookte. Het duurt generaties om dat soort dingen te veranderen. Agressief doen helpt dat niet sneller te laten gaan.Bonnieux schreef: ↑04-07-2019 23:45Of omdat je zoals Viva-Amber zegt longpatiënt bent en ook van het zonnetje wil genieten zonder meteen stikbenauwd te worden. Dat er dan eerst vriendelijk moet worden gevraagd of die sigaret uit te doen ipv dat de roker in kwestie rekening houdt met degenen om hem/haar heen vind ik de omgekeerder wereld.
Van de week zat ik met mijn hoogzwangere buik op het terras, komt er zo’n verslaafde naast me zitten. De ene na de andere sigaret opstekend. Mijn andere kind zat erbij. Ben ik dan degene die het vriendelijk moet vragen? Of zou de roker zo verstandig en invoelend moeten zijn om rekening te houden met de gezondheid van anderen?? Ik hoop het wel, maar ik heb het maar hooooooogst zelden meegemaakt dat een roker aan mij vroeg of tegen mij zei: zal ik m uitdoen?/ik doe m wel uit.
Natuurlijk kan jij het wel aardig vragen. Ik vind het meer tokkie als je dat niet doet dan dat er word gerookt.
Veel rokers denken echt dat je er buiten geen last van hebt. Aardig vragen en uitleggen dat je wel last hebt maakt ze daar van bewust.
vrijdag 5 juli 2019 om 08:38
Ach kom. Alsof er nu nog mensen rondlopen die zich er niet van bewust zijn dat roken smerig is en ongezond. Het kn ze gewoon niet schelen. Als je jezelf al moedwillig vergiftigt, waarom zou het je boeien dat je een dit ook aandoet? Het verslaafde brein wil gewoon roken en zal ieder achterhaald kutdmoesje gebruiken om gewoon door te roken: Ja je loopt toch ook op straat? Daar zijn uitlaatgassen. Laat ze daar wat aan doen! En: Mn opa werd al rokend 93, dus het valt wel mee hoor! Dan maar een paar jaar eerder dood!
vrijdag 5 juli 2019 om 10:10
Ik denk het niet.SjakS schreef: ↑05-07-2019 07:40Ik schreef het al eerder. Sommige zijn zich er niet van bewust. Iets wat jaren heel geaccepteerd was krijg je er niet in een paar jaar uit. Bewustwording heeft tijd nodig. Toen ik kind was rookte mijn ouders (iedereens ouders zowat) in huis en in de auto. In de trein, het vliegtuig en zelfs op kinderplekken als de peuterschool was er een koffiekamer waar mensen rookte. Het duurt generaties om dat soort dingen te veranderen. Agressief doen helpt dat niet sneller te laten gaan.
Natuurlijk kan jij het wel aardig vragen. Ik vind het meer tokkie als je dat niet doet dan dat er word gerookt.
Veel rokers denken echt dat je er buiten geen last van hebt. Aardig vragen en uitleggen dat je wel last hebt maakt ze daar van bewust.
Ze weten dondersgoed dat mensen last hebben van hun rook maar het interesseert ze niet of ze zijn kinderlijk recalcitrant (ik mag nérgens meer roken boehoe, dus steek ik hem hier op en wie er wat van vindt die kan de pot op).
vrijdag 5 juli 2019 om 10:45
Geloof wat je wil. De ervaring leert mij dat met aardig vragen (nu aan rokers en toen ik nog rookte aan mijzelf) er veel mogelijk is.
Als je zo boos en vol vooroordelen mij zou benaderen zou ik ook een stuk minder zin hebben rekening met je te houden. Zou het evengoed gedaan hebben. Omdat ik niet zo zuur wil zijn. Maar goed. Gelukkig rook ik niet meer.
Als je zo boos en vol vooroordelen mij zou benaderen zou ik ook een stuk minder zin hebben rekening met je te houden. Zou het evengoed gedaan hebben. Omdat ik niet zo zuur wil zijn. Maar goed. Gelukkig rook ik niet meer.
vrijdag 5 juli 2019 om 17:35
Ik ben toen ik hier kwam wonen op Nederlandse les gegaan, en heb nog contact met mijn docent van toen. Als je ergens anders gaat wonen moet je gewoon de taal leren. Het Nederlands heeft iets weg van het Zweeds en ik spreek ook Duits. Ik denk dat de Zweedse koninklijke familie niet rookt, er wordt ook minder gerookt in Zweden. Daar mag je niet meer sinds kort op een terras roken.
vrijdag 5 juli 2019 om 18:01
Tuurlijk is het niet fijn om in de rook van een ander te zitten. Maar als je op een terrasje zit vind ik dat mensen gewoon moeten mogen roken. Vroeger in de kroeg zeurde toch ook niemand van, ik ga hier niet naar binnen want ze roken. Ook vind ik het wel vervelende situatie voor Vergeetmenietje12. Ben zelf trouwens een niet roker.
vrijdag 5 juli 2019 om 18:38
Ik zou dan zelf weggaan met baby. Ik ging er dan al niet zitten met ze. Ik wou niet dat ze in de rook zaten. Een terras waar gerookt werd hoeft toch niet perse bezocht te worden?
Zoals ik al zei, veel rokers denken echt dat je er buiten geen last van hebt. Dat kun je niet geloven en verontwaardigd gaan doen. Maar daar heb je vooral jezelf mee. Tot een paar jaar geleden hoorde je niemand over meeroken. Het is echt nog niet zo heel lang in zo een slecht daglicht. Ik heb zelf nog gerookt in de trein en het vliegtuig. Ik ben nog geen 40! De meeste rokers zijn ouder. Veel van die mensen denken nog steeds dat het allemaal wel meevalt. Over weer 10 jaar mag het hopelijk nergens meer. Gewoon helemaal verbieden zou het mooist zijn. Maar de staat verdiend er iets te lekker aan. Dus dat zal nog wel even duren.
Bewustwording kost tijd...
zaterdag 6 juli 2019 om 07:56
Is er 'veel mogelijk' bij rokers? Dat bevestigt dan gelijk mijn vooroordeel over rokers die zonder blikken of blozen gaan paffen op een druk terras.SjakS schreef: ↑05-07-2019 10:45Geloof wat je wil. De ervaring leert mij dat met aardig vragen (nu aan rokers en toen ik nog rookte aan mijzelf) er veel mogelijk is.
zaterdag 6 juli 2019 om 08:22
Hopelijk voeren ze dat hier ook snel in. Daarin loopt Europa nog achter.Vergeetmenietje12 schreef: ↑05-07-2019 17:35Ik ben toen ik hier kwam wonen op Nederlandse les gegaan, en heb nog contact met mijn docent van toen. Als je ergens anders gaat wonen moet je gewoon de taal leren. Het Nederlands heeft iets weg van het Zweeds en ik spreek ook Duits. Ik denk dat de Zweedse koninklijke familie niet rookt, er wordt ook minder gerookt in Zweden. Daar mag je niet meer sinds kort op een terras roken.
zaterdag 6 juli 2019 om 10:20
zaterdag 6 juli 2019 om 16:02
zondag 7 juli 2019 om 10:12
Ik begrijp je date wel. Ik ben zelf ex-roker, en dat zeg ik met bloedend hart want bij tijd en wijle mis ik het nog steeds (enorm). Maar ik wil mijn kinderen niet blootstellen aan tweede- en derdehands rook, hen geen verkeerd voorbeeld geven en ook niet het risico lopen dat ze op jonge leeftijd hun moeder moeten missen, dus ik blijf van de sigaretten af. Mijn zwager rookt elektronisch met zo'n verdamper en hoewel het volgens hem onschadelijk is wil ik het toch niet binnenshuis.
dinsdag 9 juli 2019 om 17:46
Voor mij is een man die rookt ook direct exit.
Het stinkt gruwelijk, maar daarnaast vind ik het een teken van geen ruggengraat.
Geen ruggengraat omdat je dus je ooit hebt laten overhalen tot een peuk en daarnaast geen ruggengraat omdat je in tussentijd niet zelf gestopt bent.
Ik sta zelf heel sterk in mijn schoenen en verlang dat ook van mijn partner.
Sorry, ik weet dat ik mensen hier waarschijnlijk mee beledig, maar misschien geeft dit je inzicht in zijn beslissing.
Het stinkt gruwelijk, maar daarnaast vind ik het een teken van geen ruggengraat.
Geen ruggengraat omdat je dus je ooit hebt laten overhalen tot een peuk en daarnaast geen ruggengraat omdat je in tussentijd niet zelf gestopt bent.
Ik sta zelf heel sterk in mijn schoenen en verlang dat ook van mijn partner.
Sorry, ik weet dat ik mensen hier waarschijnlijk mee beledig, maar misschien geeft dit je inzicht in zijn beslissing.
-