Rouwen om je levende ouders

04-08-2019 21:11 851 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk zou het voor iedereen het fijnst zijn als niemand deze titel begreep, maar ik denk dat er een aantal mensen zijn die hem wel begrijpen.

Niet zo’n lange tijd geleden heb ik de moeilijke beslissing gemaakt het contact te verbreken met mijn moeder. Ergens geeft me dit rust en een gevoel van opluchting, maar tegelijkertijd heb ik een heleboel te verwerken. Het is niet mijn moeder die ik mis, maar wel mis ik een moeder zoals anderen die ook hebben. Het doet pijn dat ik moet gaan accepteren dat ik nooit zo’n moeder ga krijgen. Ook doet het pijn dat ik niet weet waarom het zo heeft moeten lopen en dat ik daar ook nooit achter ga komen. In mijn hoofd is het soms een warboel van emoties door alles wat er gebeurd is en het doet zeer dat ze zelfs zonder contact nog invloed heeft op mijn leven.

Sorry ik begrijp dat dit voor sommige mensen een vaag verhaaltje is geworden omdat ik op dit moment niet weet hoe ik het allemaal moet verwoorden. Toch hoop ik dat dit topic misschien een verzameltopic kan worden met ervaringen en herkenning.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan ik wel eens doen als ik tijd heb. Meteen een goede oefening, mezelf dat gunnen :lol:
Je kunt je huisarts erom vragen. Het kan net even helpen om je hoofd tot rust te laten komen zodat je in slaap kan vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik toch maar een afspraak ga maken dan ja. Dat wilde ik sowieso al een tijdje doen omdat ik ook veel nachtmerries blijf hebben als ik wel lekker in mijn vel zit. Geen idee of ze daar ook iets aan kunnen doen maar als ik het niet vraag dan kom ik het nooit te weten.
Alle reacties Link kopieren
Volg je ook therapie? Het kan nooit kwaad om eens met iemand te praten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb therapie gehad en heel tevreden afgerond. Ik heb ook nog de terugvalpreventie thuis liggen maar het lukt me op dit moment nog even niet er alleen uit te komen. Vanavond zat ik er wel voor het eerst zo ver doorheen dat ik twijfelde om toch weer hulp te vragen aan mijn therapeute. Ik wil in elk geval een afspraak gaan maken met de huisarts voor slaapmedicatie en ik denk er nog even over na of ik dan alsnog mijn therapeute een berichtje stuur of dat ik nog even afwacht of het niet vanzelf weer wat rustiger wordt in mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Goed plan hope! Hoop dat het vandaag al iets lichter voor je is in je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Ja het is alweer iets rustiger, ik kan in elk geval weer wat dingen doen zonder in paniek te raken dus dat is fijn. Hoe gaat het met jou Davo? Als je het daar over wilt hebben tenminste, anders moet je vooral mijn berichtje negeren.
Alle reacties Link kopieren
Ohh gaat wel. Mis voornamelijk het contact. We belden gewoon de laatste jaren heel vaak met elkaar en ik mis dat. Ook als ik het soms gewoon niet meer wist hoe ik dingen aan moest pakken of als ik even genoeg van dingen had of gewoon een grappig verhaal had, ze was er altijd. Ze kent mij als de beste en ik heb eigenlijk geen contacten om mij heen wat zo diepgaand is/was of die mij zo kennen. Voel mij alleen en deels ben ik dat altijd geweest als je kijkt naar mijn eigen familie.

Het jammere wat ik ook vind dat is dat mijn partner het niet zo goed begrijpt wat momenteel veel ruzies geeft hier in huis.

Een paar dagen voor dat ze overleed had ik haar nog dagelijks aan de telefoon. We hadden het over het leven en zij voornamelijk over haar kinderen die wel wat hadden laten horen. En toen hadden we het toevallig over 1 van haar dochters waar ze al jaren een moeilijke relatie mee had. Ze had gezegd ik heb genoeg gedaan om die relatie te herstellen maar het mocht niet baten. We hadden het daarna over mijn vader (die zij natuurlijk ook kende van jaren daarvoor) en ik vroeg haar vind je dat mijn vader genoeg heeft gedaan in de relatie met mij? En ze zei nee ik vind dat jou ouders er niet alles aan gedaan hebben. Ze zijn tekort geschoten en ik wou dat het anders voor je was aangezien ik weet hoe moeilijk je het daarmee hebt gehad.
davo1979 wijzigde dit bericht op 23-01-2020 19:46
37.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat erg dat je je nu zo alleen voelt met al dat verdriet, je partner zou nu juist je grootste steun moeten zijn. Begrijpt hij je niet omdat hij zich niet kan voorstellen hoe belangrijk zij voor je was? Het is nog maar zo kort geleden..
Alle reacties Link kopieren
Ik had het bericht nog even wat langer gemaakt voordat ik jouw reactie zag. Ik weet niet wat het is. De wrijvingen zijn erger geworden nadat zijn moeder waar hij geen goed contact mee had overleed een 1.5 jaar geleden. Toen mijn echte moeder en nu zij. Ik denk dat hij het deels niet kan verwerken. Hij heeft autisme en ik denk dat het deels een rol hier in ook speelt. Daarnaast heb ik therapie en ik heb zelf best veel persoonlijke groei meegemaakt het laatste jaar. Kijk anders tegen dingen aan, voel mij ook anders meer verlicht. Ben er nog lang niet maar dat heeft denk ik ook de rollen verandert in de relatie. Ik wil dingen anders en dat groeit elke dag. Ik denk niet dat hij het bij kan benen.
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn ook wel veel heftige gebeurtenissen achter elkaar. Daar kan je wel als persoon door veranderen. Het is wel begrijpelijk dat je dan een tijdje niet meer met elkaar op een level zit en dat het ook tijd nodig heeft om elkaar weer terug te vinden. Misschien doet het hem nu wel meer dan hij zegt en kan hij zich niet goed uitdrukken omdat hij het zelf ook niet goed kan verwerken allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit een stuk uit een boek te lezen en het is heel herkenbaar met betrekking tot mijn echte moeder.

"Ik heb lang de hoop gehad dat we samen op een punt zouden komen waarop we als volwassen vrouwen konden terug kijken hoe we worstelend door het leven gingen en hoe hard we daarvoor hadden moeten knokken. En we dan een diepe verbondenheid met elkaar zouden krijgen met begrip voor elkaars gevoelens en strijd.
Maar ze was en bleef kil. Niet in staat om te anticiperen op de behoeftes van haar eigen kinderen. Ze had alleen empathie met haar eigen gevoelens. Haar wil was een ijzeren wet, waaraan niet getornd mocht worden."
Alle reacties Link kopieren
Welk boek is dat?

Ik vind het ook wel herkenbaar. Ik denk dat ik misschien stiekem diep van binnen ook wel altijd een heel klein stukje hoop blijf houden.
Alle reacties Link kopieren
De zondebok van Frederique de Swart. Niet een geweldig boek, deze mevrouw schrijft heel erg uit haar kwaadheid. Wat logisch is maar dat leest niet lekker. Daarnaast is het een eigen publicatie had ik het idee. Vond hem in de kringloop.
Alle reacties Link kopieren
hope19 schreef:
25-01-2020 16:57
Welk boek is dat?

Ik vind het ook wel herkenbaar. Ik denk dat ik misschien stiekem diep van binnen ook wel altijd een heel klein stukje hoop blijf houden.
"Verwachting is de bodem waar deceptie op rust.' Zingt Willem, een Nederlandse rapper in het liedje Sorry met S10. Een van de mooiste herkenbare uitspraken die ik ooit heb gehoord. Een beetje hopen kan altijd, een terugval is daarbij niet zo gek ,want dan is het steeds weer even rouwen om dat je dat niet gaat krijgen. Rouwen om wat niet is, maar wel had moeten zijn, nog zo'n mooie uitspraak.
Als je zo'n heftige terugval hebt met pittige nachtmerries is er misschien nog wat werk voor je aan de winkel waar je (nu) nog niet bij kunt.
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Davo, ik was benieuwd maar ze hebben hem ook niet bij de bieb. Ik heb wel iets vergelijkbaars gevonden wat ik gereserveerd heb.

Mooie tekst Totallyfree, je zou gelijk kunnen hebben, mijn nachtmerries zijn een paar jaar geleden begonnen toen ik me ging beseffen dat gebeurtenissen uit het verleden me op een bepaalde manier gevormd hadden en dat het eigenlijk heel anders had moeten zijn. Het gekke vind ik wel dat ik nu periodes heb waarin ik me echt super voel en gelukkig ben maar de nachtmerries blijven altijd doorgaan. Ik heb geen idee dus of het misschien iets is dat ingesleten is of dat er echt nog dingen zijn die verwerkt moeten worden. Mijn nachtmerries kunnen wel over van alles en nog wat gaan, soms komt mijn moeder er in voor maar het gaat ook vaak over dingen die niets met haar te maken hebben. Je kan het zo gek niet verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
@hope19 hoe gaat het nu met je? Gaat het al iets beter dan vorige week?
Alle reacties Link kopieren
Ja het gaat wel iets beter, een beetje op en af maar ik ben gelukkig niet meer zo in paniek als vorige week woensdag. Dat was wel de ergste dag dus ik hoop dat het nu dan ook weer de goede kant op gaat.

Ik merk wel dat een terugval zich ook weer meteen lichamelijk uit. Het ergste vind ik dan denk ik nog wel dat mijn haar heel erg uit valt :'(
Heel dramatisch ik weet het maar buikpijn en rugpijn is er voor mij niks bij :facepalm:
Volgens mij was het Yugen die ooit het boek traumasporen had aangeraden, de engelse versie daarvan heet: the body keeps the score. Ik geloof dat dat wel waar is en als je lichaam aangeeft dat het niet goed gaat dan kan je jezelf ook niet meer langer voor de gek houden. Vond het wel een mooie titel
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, somatische problemen zijn echt heel stom. Ik word altijd meteen zo moe, zo futloos.
Ik ben wel benieuwd waar het naar toe zal gaan Hope, want ik denk dat nachtmerries nog wel een manier zijn van verwerken. Misschien kun je dat overleggen met je peut?
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat ben ik nu ook inderdaad. Voor mijn gevoel had ik het wel allemaal grotendeels verwerkt maar het zou kunnen dat ik ergens nog niet bij kom, ik weet het niet. Ik was eigenlijk klaar met therapie. Ik zit nog steeds te twijfelen of ik haar een berichtje zal sturen of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net gemaild, het lukt niet meer alleen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
hope19 schreef:
29-01-2020 11:13
Ik heb net gemaild, het lukt niet meer alleen denk ik.
Goed gedaan Hope. Hoop dat je goede hulp krijgt.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Dank je, ik heb wel vertrouwen in haar in elk geval dus dat komt vast goed.
Alle reacties Link kopieren
Klote is dat he, dat het toch nog niet zelf lukt. Ik ben 4 keer terug geweest voor therapie. De laatste 2 keer dacht ik echt klaar te zijn, maar helaas. Hopelijk gaat het ooit over en kunnen we het ooit alleen... :) Ik wens je heel veel kracht toe :hug:
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
Lief dank je wel. Ik vind het wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben, al vind ik het natuurlijk wel vervelend voor je dat je 4 keer terug moest. Bleek dan elke keer dat er toch nog dingen verwerkt moesten worden of kwam dat dan ergens anders door?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven