Ruzie met schoonbroer

28-11-2020 22:34 67 berichten
Hi allemaal,

Ik lees al heel wat jaren mee en bedacht vandaag; waarom schrijf ik niet mee? Hopelijk hebben jullie ook raad voor mij.

Afgelopen jaar heb ik een nogal zwaar jaar gehad wegens een burn-out. Ik ben momenteel hersteld en weer aan het werk, maar merk dat ik nog best wel last heb van moeheid/prikkelbaarheid, waardoor ik voorzichtig ben met het inplannen van dingen. Ik merk dat niet iedereen dat even makkelijk accepteert. Ik heb altijd een best wel goede band gehad met mijn schoonbroer. Zelfs zo goed dat het geen probleem was om bijv. samen te lunchen als mijn zus op het laatste moment niet kon. Sinds mijn burn-out zijn er wat dingen veranderd waardoor ik mij soms een beetje heb teruggetrokken. Dit viel niet in goede aard. Ik kreeg allerlei berichtjes van mijn schoonbroer over wanneer hij mij weer zag, dat ik niet genoeg van mij liet horen etc. Ik heb daar in het begin vriendelijk op gereageerd maar later duidelijk aangegeven dat ik daar nu geen ruimte voor had, maar dat leek helaas niet binnen te komen. Ik ben mij daarom op een gegeven moment terug gaan trekken, omdat ik erg het gevoel kreeg tekort te schieten. Lang verhaal kort; de situatie is flink geëscaleerd omdat ik op een gegeven moment een bericht kreeg dat daarin dat mijn schoonbroer zich flink stoorde aan mijn gedrag en dat hij mijn communicatie niet helder vond omdat ik twee keer toch op het laatste moment had afgezegd wegens een gebrek aan energie. Voor mij was de maat echt vol en ik vond het heel weinig empatisch om zo'n beslag te leggen op iemand met een burn-out. We hebben elkaar uiteindelijk een aantal weken niet gesproken en daarna een goed gesprek gehad met elkaar waarin ik duidelijk heb aangegeven dat ik mij erg in een hoek gedreven voelde/beklemd voelde. Ik dacht dat we daarmee een nieuwe start hadden gemaakt, maar nu was ik afgelopen weekend bij mijn zus en ik merk dat ik daar een nare smaak aan over heb gehouden. Ik probeer zelf voldoende energie te steken in deze relatie door daar heen te gaan, gezellig te doen etc, maar had het gevoel dat er onderhuidse steken werden gemaakt. Ik weet nu niet meer zo goed wat ik moet doen. Het is mijn schoonbroer en ik wil dat die relatie soepel loopt, maar aan de andere kant voel ik mij hier ook flink gekwetst door!

Zijn er meer mensen die een dergelijke lastige situatie met familie hebben meegemaakt?
Ik maak me eerlijk gezegd niet zo druk om wat de partners van mijn broers en zus allemaal vinden. Neem gewoon wat afstand, je kunt een prima relatie hebben zonder intensief contact. Je hoeft geen dikke vrienden te zijn met je zwager.
Je moet niks. Jullie zijn toch geen partners van elkaar. Als hij zich beledigd of afgewezen voelt, is dat zijn probleem. Ik vind het eerlijk gezegd getuigen van gevoelens die niet gepast zijn in een zwager-schoonzus-relatie.
Je mag wel duidelijker zijn, zodat hij weet wat hij kan verwachten. Dat geldt voor de communicatie met iedereen. Bij duidelijkheid gedijt iedereen het beste.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
28-11-2020 22:56
Mij bekruipt het gevoel tijdens het lezen dat je zwager verliefd op je is en daarom zo'n claim op je legt.
Ik denk niet dat het verliefdheid is, maar wel een ongezonde neiging om zijn schoonzus te claimen.

JettyLinda, heb je in het verleden dingen voor hun gedaan, zoals: hun huis schoonmaken, financieel bijspringen, adviseren, hun eenzaamheid verdrijven?

Er moet een reden zijn (kan ook een persoonlijkheidsstoornis zijn) waarom je zwager denkt ‘recht’ te hebben op jouw tijd en aandacht. Heb je het idee dat hij wordt aangestuurd door je zus, of komt dit gedrag vanuit hem zelf?

Het is in ieder geval helemaal niet gezond of normaal, dus ik ben het met anderen eens dat dit misschien een goed moment is om je een beetje los te weken van je zwager. Probeer met je zus af te spreken zonder hem erbij. Tenzij zij ook steken onder water geeft, maar dat wordt niet helemaal duidelijk uit je schrijven.
1. Afspreken met alleen je zwager is raar.
2. Kort van te voren afzeggen is lullig. (Ook al heb jij een burn-out )
Alle reacties Link kopieren
Sunnie1968 schreef:
29-11-2020 07:01
1. Afspreken met alleen je zwager is raar.
2. Kort van te voren afzeggen is lullig. (Ook al heb jij een burn-out )
Huh, waarom is het raar om alleen met je zwager af te spreken?

En als je een goede band hebt met elkaar en weet dat de ander een burn-out heeft, kun je het inderdaad wel lullig vinden, maar dan heb je daar toch wel begrip voor.
Alle reacties Link kopieren
Sunnie1968 schreef:
29-11-2020 07:01
1. Afspreken met alleen je zwager is raar.
2. Kort van te voren afzeggen is lullig. (Ook al heb jij een burn-out )

In 1932 misschien...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me afvragen wat zijn echte gedachtegang erover is. Wat je zag was zijn boosheid, maar dat was de uitkomst van een (voor hem kennelijk emotionele) gedachte.

Waarom in godsnaam maakt iemand zich zo druk om iets wat ik doe? zou ik me afvragen. En daar zou ik naar op zoek gaan. Zich ongeliefd voelen, is een belangrijke motivator, en dat komt dan weer voort uit de angst onbelangrijk te worden gevonden. Maar waarom in godsnaam heeft hij mij daarvoor nodig? Laat die man zijn eigen dingen doen en mij op mijn verzoek met rust laten.

Ik denk dus dat jij hem tot nu toe in de waan hebt gelaten dat hij ontzettend belangrijk voor je was, en dat hij nu ineens merkt dat jij jezelf belangrijker vindt wat hem niet bevalt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Sunnie1968 schreef:
29-11-2020 07:01
1. Afspreken met alleen je zwager is raar.
2. Kort van te voren afzeggen is lullig. (Ook al heb jij een burn-out )
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat hij nogal wat noten op zang heeft. Ten eerste bijt eens van je af.
Dat jij je terugtrekt als je in een burnout zit is normaal...dat hij daar geen begrip voor heeft is zijn eigen probleem.
Werk aan jezelf meid, waarom zou je dit willen dat deze relatie soepel loopt? Voor mij zou hij flink hebben afgedaan....
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
28-11-2020 23:10
Daar zou ik me ook wel aan storen.
Toen ik in mijn burnout zat en ook toen ik daar net van hersteld wad deed ik dat ook hoor.

Jijzelf wil dolgraag, jij lijf denkt daar dan echt heel anders over

Ik heb in de fase na mij burnout echt moeten leren om geen afspraken op lange termijn te maken.

Voor mij was dat heel erg moeilijk, vooral omdat ik nog steeds het liefste overal ja op zeg.
Maar ja, dat is een beetje de reden waarom ik in een burnout terecht ben gekomen.

Gelukkig heb ik vrienden die dat wel goed snapte. En begrip hadden voor mijn afzeggen.

Wat hier al wel hielp is om bij het plannen te zeggen: in principe kom ik, tenzij mij lijf of die dag anders bepaald, is dat ok?

Maar dat heb ik echt moeten leren hoor.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Lekker laten gaan. Je hebt een relatie met je partner, niet met je schoonbroer/schoonzus/schoonvader/schoonmoeder/schoonx. Volgens mij steek je ontzettend veel tijd in dit contact. Zelf moet ik er niet aan denken.

Het is niet jouw probleem dat je schoonbroer zich beledigd of gekwetst voelt. Gezonde volwassenen weten dat ze zelf moeten dealen met deze emoties.
Alle reacties Link kopieren
Hij gaat over je grenzen, geef dat aan.
Dat is tenslotte ook de reden dat je in een burn out terecht gekomen bent.
Het niet bewaken van je grenzen. Nee, geen beschuldiging, maar nu weet je hopelijk beter.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
blijfgewoonbianca schreef:
28-11-2020 23:46
Ga je lekker ? Wat een ongelofelijke kutopmerking, zeg.
Is snap haar wel. Je komt echt egocentrisch over op dat vlak, niet alleen nu.
blijfgewoonbianca schreef:
28-11-2020 23:46
Ga je lekker ? Wat een ongelofelijke kutopmerking, zeg.
Inderdaad en ook zo onterecht.
Want waarom zou iemand die ziek is geweest geen rekening kunnen houden met de agenda van een ander?
Luci_Mster2 schreef:
29-11-2020 11:55
Is snap haar wel. Je komt echt egocentrisch over op dat vlak, niet alleen nu.
Twee keer op het laatste moment afzeggen is nooit leuk voor een ander, dat snap je toch wel?
hannaa46 schreef:
29-11-2020 12:10
Inderdaad en ook zo onterecht.
Want waarom zou iemand die ziek is geweest geen rekening kunnen houden met de agenda van een ander?
Wat bedoel je precies met 'rekening houden met'? Dat ze, ondanks dat ze zich zoek voelt, toch moet komen?
Dat ze maar geen afspraken meer met hem moet maken, omdat ze niet kan voorspellen hoe ze zich voelt?
hannaa46 schreef:
29-11-2020 12:13
Twee keer op het laatste moment afzeggen is nooit leuk voor een ander, dat snap je toch wel?
Ik snap waarom iemand dat doet in zo'n situatie. Ligt aan je empathie en eq dus.

En daarnaast kan je in de OP lezen dat toen ze afstand name en niet wilde afspreken dat haar ook niet in dank werd afgenomen.

Ik vind zo'n post/mening dan gewoon echt zeer egocentrisch of beperkt ja.
"Ik kreeg allerlei berichtjes van mijn schoonbroer over wanneer hij mij weer zag, dat ik niet genoeg van mij liet horen etc".

Wat een engerd.
Luci_Mster2 schreef:
29-11-2020 12:26
Ik snap waarom iemand dat doet in zo'n situatie. Ligt aan je empathie en eq dus.

En daarnaast kan je in de OP lezen dat toen ze afstand name en niet wilde afspreken dat haar ook niet in dank werd afgenomen.

Ik vind zo'n post/mening dan gewoon echt zeer egocentrisch of beperkt ja.
Helemaal mee eens. Wat een kul.
Lachattenoir schreef:
29-11-2020 12:20

Dat ze maar geen afspraken meer met hem moet maken, omdat ze niet kan voorspellen hoe ze zich voelt?
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap, hoe vervelend voor de ander, ook dat to 2 keer heeft af gezegd. Zeker met zijn claimende houding en haar burn out.
Ik krijg de kriebels van die zwager. Op mij komt het niet gezond over. En vraag me ook af waar zus in dit verhaal is. Wat vindt zij ervan? Zij heeft er blijkbaar geen 'last' van dat to zich wat minder laat zien en horen.

Ik zou afstand houden van zwager.
hannaa46 schreef:
29-11-2020 12:30
Dit dus.
Lijkt me inderdaad een goed idee. Afstand houden van die engerd. Moet hij haar alleen niet blijven stalken en vragen waarom ze niet langskomt en dat ze te weinig contact met hem opneemt.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
29-11-2020 11:55
Is snap haar wel. Je komt echt egocentrisch over op dat vlak, niet alleen nu.
O ? Vertel ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Eens met wat er in diverse reacties al gezegd is:

- leer grenzen bewaken
- zwager is zeer apart in zijn verwachtingen naar jou toe
- neem wat afstand van de zwager. Hij roept je tot de orde alsof hij je vader is of zo.

Maar wat vind je zelf, to?
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
28-11-2020 22:56
Mij bekruipt het gevoel tijdens het lezen dat je zwager verliefd op je is en daarom zo'n claim op je legt.
Daar moest ik ook gelijk aan denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven