Samenwonen, maar waar?

18-08-2008 19:47 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn vriend leren kennen tijdens het uitgaans leven in Den Haag. Zelf woon ik ook in die omgeving. Hij woont in het westland. Inmiddels hebben we 1 jaar een relatie en we zijn echt stapelgek op elkaar. We zullen nog niet gelijk gaan samenwonen, maar stel dat het over een jaar nog steeds goed gaat, dan wel. Ik ben 24 en hij is 27. Probleem is nu voor mij dat hij in graag daar wil blijven omdat hij een eigen zaak heeft waarbij het erg onpraktisch is als hij uit de buurt woont. Ik zou dan graag in Delft of in de buurt van Delft willen wonen (daarmee pas ik me al iets aan, door niet in mijn eigen buurt te blijven wonen) ,maar hij vindt ook Delft te ver weg dus hij wil dan bijvoorbeeld wel in Hoek van Holland wonen, om 'uit' het westland te zijn, omdat hij weet dat ik liever niet in het westland woon. Hoek van Holland vind ik alleen zo'n ''dorp'', en uit de buurt van een echt gezellig centrum en daarnaast wonen al mijn vrienden en familie meer in de buurt van Leiden en Den Haag, waardoor je dus ook minder snel iets gezelligs kunt/gaat doen met vrienden.. Voor mij is dit dus best wel een dilemma, want ik wil hem echt niet kwijt, wil dus echt niet bij hem weg, maar dit is best wel een groot punt waar we nu mee zitten. Misschien heeft iemand tips/adviezen of misschien kun je vertellen wat je zelf zou doen als je in zo'n situatie zou zitten als ik nu??

Groetjes, Joos
Hoi Joos,

Inderdaad is het best een dilemma. Ik heb 2 keer in het zelfde schuitje gezeten. De eerste keer was met mijn ex, die wilde ook perse niet verhuizen of ergens anders gaan wonen om een middenweg te vinden. Erg lastig. Uiteindelijk heb ik voor hem gekozen en ben in zijn dorp gaan wonen. Ik heb heel erg moeten wennen, kwam uit de stad en voelde me behoorlijk eenzaam. Na verloop van tijd wel nieuwe mensen leren kennen, maar het contact met mijn eigen vrienden is vrij snel verwaterd. Deze relatie is na 5 jaar stuk gelopen en ben ik teruggekeerd naar mijn oude stad en mijn oude leventje zo goed en zo kwaad als het kon weer opgepakt en had toen ook weer veel meer contact met vrienden en familie.

Toen leerde ik mijn huidige vriend kennen en we wilden eigenlijk vrij snel gaan samenwonen. Dit hebben we dan ook gedaan toen we 3 maanden samen waren. Het gekke is dat ik nu meteen ja zei om in zijn dorp te wonen nog verder van mijn familie en vrienden vandaan dan de eerste keer. Het voelde zo goed, ik heb geen moment getwijfeld! Ook nu verwateren sommigen contacten, maar ik krijg er zoveel voor terug. Overigens heeft mijn vriend wel gezegd dat als ik perse in de stad wilde wonen dat hij dan meeging, misschien dat dit ook wel heeft meegespeeld? Ik weet het niet...
Ik was overigens de eerste keer 22 toen ik ging samenwonen en mijn ex ook. Nu ben ik 25 en mijn vriend 30.
ik denk dat je hier toch vooral door veel te praten uit moet zien te komen, waarbij uiteindelijk een van de twee water bij de wijn moet doen.

Heb zelf ook zoiets gehad, woon nu in Duitsland vanwege mijn werk, heb uiteindelijk het met lief zo afgesproken dat hij met mij mee verhuisd is (omdat mijn werk voor mij gewoon heel belangrijk was en ik er veel meer waarde aan hechte dan hij) maar dat we als ik hier klaar ben we teurg naar Nl gaan en ik daar weer werk ga zoeken (het was van te voren duidelijk dat het maar voor een aantal jaar zou zijn).

Maar goed, lief is dus wel vanwege mij ergens heen verhuisd waar hij zelf nooit voor had gekozen.
Dan zou ik óf in Naaldwijk gaan wonen (is centraal, ook Westland en je zit zo in Delft / Rotterdam met de bus. Voor je vriend dichtbij werk en voor jou redelijk druk dorp (voor een dorp in het Westland). Óf je moet in De Lier gaan wonen, dat is dichterbij Delft, maar toch Westland, alleen wel heel klein. En wil je écht geen Westland, overweeg dan Den Hoorn, 15 min naar Westland, 10 minuutjes naar binnenstad Delft/station!

Succes!
Wateringse Veld: technisch is het gemeente Den Haag, voor de rest 'gewoon' Westland. En veel huizen te koop momenteel!

Wateringse Veld is niet echt Westland. Dat neigt toch echt meer naar het stadse toe (dat zal zijn argument zijn, for sure!) Dat is echt uit de grond gestampt en juist als je uit het Westland komt is dat niet wat je zoekt!
Ghe, nee, maar het is ook écht niet echt Den Haag. Maar dat terzijde.

Even zonder dollen. Ik woonde destijds 40 km van mijn vriend af, en we wilden samenwonen. Ik wilde niet naar zijn stad, omdat hij er vandaan kwam en ondanks het feit dat ik stapelgek met mijn schoonfamilie ben, wilde ik samen ergens echt opnieuw beginnen. We hebben ervoor gekozen in het midden te gaan wonen, ook omdat we daar toevallig allebei werken. Makkelijke oplossing dus.

Persoonlijk denk ik dat je er nu niet over moet gaan zitten nadenken, omdat je aangeeft dat je nog niet met hem gaat samenwonen voorlopig. Op het moment dat het concreet wordt, en je beiden er echt mee bezig bent, lost het zich naar alle waarschijnlijkheid op omdat je er samen dan anders in staat. Je doel is dan ook echt samenwonen en dan ben je waarschijnlijk beiden meer bereid water bij de wijn te doen dan nu, nu het nog zo hypothetisch en niet tastbaar is. Wacht gewoon eerst het moment af dat jullie samen tegen elkaar verzuchten dat het nu toch wel echt zoveel fijner zou zijn om echt samen één huis te delen. En dan volgt de rest vanzelf wel.
Wij zitten al een tijdje met deze situatie want eigenlijk willen we graag samenwonen. Het vervelende is alleen dat ik drie of vier dagen werk en hij arbeidsongeschikt is dus we kunnen niet kopen. Als we er eindelijk uit zijn waar we zouden willen wonen, moeten we nog tien jaar ingeschreven staan.

Voor nu, onze beide woonplaatsen worden het sowieso niet. Hij weigert in de mijne te gaan wonen en in de zijne willen we allebei niet wonen. We weten dat we een woonplaats met station willen (omdat we beiden geen auto rijden) en in de buurt van het centrum willen wonen. Maar welke plaats? Pffff.... daar zijn we dus nog steeds niet uit!
Bedankt voor alle reacties!

Zijn reden is trouwens niet om niet in n andere stad te wonen, het gaat echt om zijn werk waar hij dicht bij wil blijven en wat ik ook wel begrijp, enigszins. Ik wil alleen echt niet in het westland wonen, en verder maakt het me weinig uit. Misschien is inderdaad wateringse veld iets.. ik zal het eens met hem overleggen. Het speelt momenteel zo omdat ik inmiddels ook een baan heb en er over denk om uit mijn kamer te gaan en hij ook graag een huis wil kopen, en we allebei ook graag samen willen wonen. Als we eruit zijn waar we willen wonen, zouden we dus ook wel redelijk snel al iets gaan zoeken. Zijn er ook nog mensen die ervaring hebben met Hoek van Holland?

En, hoe deed je dat dan in het begin dat je daar kwam wonen en niemand kende en je eenzaam voelde..? Hoe leerde je dan toch mensen kennen?

Groetjes, Joos
Hoek van Holland is op zich heel relaxed wonen, alleen je moet rekening houden met strandverkeer in de zomer. Dat is echt walgelijk irritant!!!!!!! Maar verder, tja.. Hoek van Holland, lekker strandje, toch dicht bij Westland, maar met OV slecht te doen (richting Delft enzo) per 30 min een trein naar Rotterdam (doet er een half uur over...) en vanaf daar kun je natuurlijk wel overal heen.

Je leert het makkelijkste mensen kennen door te gaan sporten! En dan niet in een fitnesszaal, maar ga bijvoorbeeld dansen, spinnen of iig bij een club! Dat is goud waard voor nieuwe mensen leren kennen!
Joos, heb jij eigenlijk een vaste baan nu?
ik herken het heel goed, ook de omgeving enzo.

momenteel studeert/woont vriend in Delft, ik inmiddels in Den Haag (ik studeerde eerst in het zuiden des lands). We zijn in september 3 jaar samen en hebben besloten om in december te gaan samenwonen. Onze vraag is ook: wáár. We hebben besloten om trouwens ergens te gaan wonen waar we een huisje kunnen vinden...

maar vóórdat het zover was dat we zouden gaan samenwonen, wilde mijn vriend per sé niét weg uit Delft omdat het voor hem een te hoge drempel zou kunnen vormen om naar de uni te reizen. Ik wil(de) echter per sé ergens wonen waar genoeg OV is. Voor mij ligt er meer werk in Den Haag dan in Delft (in mijn vakgebied in ieder geval). Na ruim een jaar hierover te hebben nagedacht (hij wilde absoluut niet naar Leiden, Den Haag wilde hij eventueel nog over nadenken), is hij overstag. Den Haag lijkt hem prima, Delft staat op de 2e plaats met vervolgens Rijswijk, Leiden en als allerlaatste alternatief Leidschendam-Voorburg.

Wat ik wil zeggen: hij kan misschien nog overstag gaan! Jullie zijn nog niet zo heel erg lang samen en misschien heeft hij gewoon last van Cold Feet, daar hebben meerdere mannen (inclusief de mijne) last van. Geef hem de tijd, ook om er aan te wennen. Kom met argumenten waarom het wellicht handiger zou zijn om centraler te gaan wonen, etc.

Hoek van Holland moet ik overigens niet aan denken...Westland-Delft is een goed te overbruggen afstand! En what about Rijswijk? Als je een beetje centraal zit, kan je zo binnendoor met auto/fiets naar Delft én Den Haag rijden!

succes!
Panienka,

Het probleem is eigenlijk een beetje dat je twee veranderingen tegelijk gaat maken. én je gaat samenwonen én je verandert van woonomgeving.

Als dan de woonomgeving niet bevalt kan het, ook voor jezelf, heel erg gaan lijken of het sámenwonen je niet bevalt. Dit heb ik in de praktijk al vaker gezien. Stoppen met samenwonen betekent in de praktijk echter ook vaak het einde van de relatie, of wordt door de "verlatene" als gezichtsverlies of belediging ervaren. Op het moment dat je de keuze maakt om elders te gaan samenwonen kun je dus ook direct niet meer terug als het niet bevalt.

Mijn vriendin heeft vanuit utrecht eerst een eigen (huur)huisje geregeld in Rotterdam, terwijl we al hadden afgesproken op termijn in Rotterdam samen te willen wonen. Gelukkig ook nog bij mij om de hoek, dus in de praktijk was ze altijd bij mij. Pas toen dit haar na 2 jaar nog steeds beviel zijn we er gaan samenwonen.

Ze had dus eventueel met behoud van relatie, en zonder dat iedereen denkt dat de relatie niet goed gaat, weer terug kunnen verhuizen.

Misschien kan niet iedereen zolang wachten, maar voor ons was dit ideaal. Stapje voor stapje, niets overhaast doen. Als je voelt dat het goed zit kun je rustig aan doen, toch?

Overigens geldt dit ook voor hem, hoor!
Bedankt dat jullie zo veel reageren, echt super fijn!

Ik heb nu een vaste baan in Rotterdam, maar Rotterdam is gewoon niet zo'n leuke stad om te wonen, vandaar dat ik daar sowieso niet ga wonen. Maar idd, over rijswijk heeft hij het ook wel gehad, alleen leek hem dit niks, maar qua afstand kon het dan weer wel zei hij. Misschien moet hij nog een beetje eraan wennen en we moeten idd sowieso geen overhaaste beslissingen nemen, maar omdat ik hem niet kwijt wil , ben ik er al zo serieus over aan het nadenken, omdat het toch best een dilemma is.. Ik ben erg blij met jullie reacties ,dankjewel!
Dat is best raar hihi, want Delft is dichterbij dan Rijswijk ( bij het Westland dan haha). Rotterdam is hartstikke leuk om te wonen joh!!! (ligt eraan waar,maar goed) Als je in Overschie gaat wonen (nog hartstikke betaalbaar ook) is het heel leuk wonen (maar dat is wel weer heel ver weg van t Westland voor je vriend)!

Maar, meid, ga lekker rondkijken!! Eerst beetje op Funda, wat er te koop is en daarna, ga eens een rondje rijden en ga dan alles eens op een rijtje zetten!
Gewoon kijken waar je in 'n leuke buurt 'n leuk huis kunt vinden. Voor het uitgaan of familie/vriendenbezoek pak je gewoon de auto of de trein.

Lijkt me 'n moeilijk dillema, ik als dorpsmens zou niet in 'n stad (of drukke wijk) kunnen aarden, maar een stadsmens zou misschien niet in 'n dorp kunnen aarden en wil drukte om zich heen.
ik woon in hoek van holland. heerlijk wonen hoor. mooi fietsgebied, strand op loop/fietsafstand, de action leegkopen ipv een dure intratuin en er is altijd wat te doen aan aktiviteiten. in de zomer de strandtenten en terasjes. het is redelijk rustig wonen maar niet zo stil als een plattelandsdorp. eenmaal hvh uit rijden en je kan alle kanten op. met de trein zit je met een half uurtje in rotterdam. met de auto zit je met een half uur in den haag en alle westlandse dorpen zijn binnen een kwartier aan te rijden. in de zomer is het druk met de badgasten maar dat is alleen de route naar het strand toe. woon je in een woonwijk heb je nergens last van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven