Samenwonen - wat vinden jullie

14-09-2010 18:56 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik (beide 35) kennen elkaar 8 maanden en zijn nu sinds 2 maanden een stelletje. We vonden elkaar meteen al leuk, maar hebben een tijdje (vriendschappelijk) om elkaar heengedraaid. Toen was het onvermijdelijk en wat hebben we het nu geweldig met elkaar.

Nu zit ik in een onderhuur situatie waar ik te horen heb gekregen dat ik er uit moet op vrij korte termijn. Mijn vriend heeft gisteren gevraagd of ik met hem wil samenwonen. Hij wil dit niet uit praktische overwegingen, al zou het anders misschien iets langer geduurd hebben, maar dat hij los daarvan weet dat we samen oud gaan worden. En zijn theorie is: waarom zou je wachten? We zijn geen 18 jarigen meer die niet weten wat ze willen.

Aan de ene kant is dat natuurlijk fijn om te horen, want zo zeker is hij blijkbaar van mij. Mijn gevoel zegt ja, ik voel me heerlijk bij hem en had meteen het gevoel 'met deze man wil ik oud worden'. Hij zegt zelf dat als we zo zeker van elkaar zijn, waarom dan een jaar wachten om dat dat 'hoort' of 'beter is'. Allemaal argumenten voor, maar ik vraag me toch af of het nou wel verstandig is.

Kijk, als het niet werkt tussen 2 mensen, dan gaat het hoe dan ook niet slagen. Maar als het wel werkt tussen 2 mensen, slaagt het dan ook? Kan je relatie -die anders wel kans van slagen zou hebben- kapot gaan doordat je te snel gaat samenwonen?

Ik ben zo stapel op hem, dat ik het niet wil verpesten door misschien deze stap te snel te zetten.

We zijn vanaf het begin elke avond/nacht bij elkaar en dat gaat hartstikke goed. Dus eigenlijk wonen we al soort van samen, maar hoe anders is het als je echt maar 1 huis hebt?

Wat vinden jullie hiervan?

Hoe lang hebben jullie gewacht met samenwonen?

Graag jullie mening, advies, gedachten, wellicht dat ik dan beter de balans op kan maken voor mezelf.

Bedankt alvast voor het 'luisteren'!
Ik zou het niet doen. Ik denk dat je niet zeker kan zijn binnen 2 maanden. De eerste 2 maanden gaat het altijd super. Zou nog even afwachten. Uiteraard zijn er genoeg voorbeelden van mensen bij wie het wel is goedgegaan, maar ik zou er zelf niet voor kiezen. Hou het nog lekker even spannend!
Nee, we zijn allebei al voor het grootste deel gevormd. We zullen idd niet erg veranderen nog.

We hebben het al over toekomst wensen gehad, het soort relatie wat we willen, hoe te communiceren. Komt allemaal overeen. Maar feit blijft dat we elkaar nog niet zo lang kennen en ook al is het gevoel goed, straks gaan we van onze roze wolk en hoe zie je de dingen dan?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik hem anders zie, ja er zullen vast dingen zijn waar we ons aan gaan ergeren, maar bij wie is dat niet....

Er is genoeg tijd om ons terug te trekken. Ik werk door de weeks, hij werkt in het weekend. Hij kan door de weeks zijn eigen dingetjes doen en ik in het weekend. Maar als we samen thuis zijn, meestal 's avonds, dan zitten we lekker bij elkaar op de bank. Niet bij elkaar weg te slaan haha.
hoi hoi

ik ben na een jaar gaan samenwonen ook om praktische reden.

maar heb hier nooit spijt van gehad we zijn nu nog steeds samen al 7 jaar en hebben nu een mooie dochter hihi :D

maar goed ik zou kijken hoe het voelt voor jou,

en of je evt. makkelijk weer ergens anders heen kan mocht het hoe dan ook fout gaan....(zodat je toch nog iets achter de hand hebt)

maar vooral naar je gevoel luisteren dat is bij mij meestal goede raadgever.

gr.

succes en veel liefde
Hi Meissiemeissie (nogmaals)

Komt het gevoel misschien voort uit gedachten als:

Dit keer wil ik het 'goed' doen (wil geen hartepijn meer)

Dit keer wil ik 'zeker' zijn van mijn gevoel (wil vooruit in het leven en niet een stap terug

Dit keer wil ik heel graag mijn 'toekomst' waarmaken en alle ideeen die ik nog voor mezelf heb

Dit keer wil ik gewoon rust in mijn leven omdat ik 'al' 35 ben en klaar ben met dat freewheelen

Heb je al eerder samengewoond/getrouwd geweest?

Reden waarom ik het vraag:

Bovenstaande gedachten waren niet lang geleden nog de mijne :-)
Hee kier, ja, ik wil een weloverwogen beslissing nemen omdat ik inderdaad een beetje het gevoel heb dat ik het dit keer goed wil doen, omdat dit heel waardevol voelt. Ook wel het gevoel dat ik zeker wil zijn, al weet je nooit wat zeker natuurlijk. Niet zozeer dat ik vooruit wil in het leven, maar wel wat samen met iemand opbouwen en gezellig samen oud worden.

Ik heb 2 langdurige relatie gehad (1x samengewoond).

Als ik zou weten dat samenwonen het niet kan verknallen wat anders goed zou gaan, dan zou ik het wagen.
lastig te zeggen zo van de zijlijn. In mijn hoofd is het zo: Als het goed voelt voelt t goed.. en moet je doen waar je je prettig bij voelt.

Ik heb zelf 10 jaar geleden na 2 maanden samen een huis samen gekocht. Nu 10 jaar later zijn we nog steeds heel gelukkig samen en getrouwd. Inmiddels wel 2 huizen verder maar nog wel heel gelukkig en ik zou niet zonder willen!

T voelde toen goed, en dat voelt het nog steeds/
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Hey meissiemeissie,

Die garantie ga je echt van niemand krijgen, neem dat maar van mij aan :-)

Heb tot voor heel kort in bijna zelfde situatie verkeerd als het jouwe (vermoed ik, te lezen aan wat je schrijft)

Juist omdat je omschrijft dat het waardevol is wat je nu hebt/voelt/ontvangt, dát gevoel.... daar gaat het toch om?

Wanneer je vaart op dat gevoel, dan kan het voor nu toch een hele goede beslissing zijn om bij elkaar te gaan wonen?

(al is het daarnaast ook nog eens praktisch)

De enige zekerheid die je nu hebt, is het NU en daar zul je op moeten beslissen denk ik :-)
Gewoon doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je hebt geen huis dat je er voor op 't spel hoeft te zetten, want je bent je woning toch kwijt, dus waarom niet proberen?

Als 't niet lukt sta je er 't zelfde voor als nu: een andere woning moeten zoeken.
quote:elninjoo schreef op 14 september 2010 @ 19:41:

Je hebt geen huis dat je er voor op 't spel hoeft te zetten, want je bent je woning toch kwijt, dus waarom niet proberen?

Als 't niet lukt sta je er 't zelfde voor als nu: een andere woning moeten zoeken.ook helemaal waar!!! Je hebt straks ook geen eigen huis dus tja.. what`s in it to loose?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Maar misschien ben je wel je punten kwijt dat is dan wel weer jammer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wij (33 & 31 jr) zijn na 4 mnd gaan samenwonen en al 2,5 jr erg gelukkig!
ze is volgens mij niet bang om een huis te verspillen, maar om een man te verspillen
quote:biol schreef op 14 september 2010 @ 19:44:

[...]

ook helemaal waar!!! Je hebt straks ook geen eigen huis dus tja.. what`s in it to loose?Op je 35ste een paar vruchtbare jaren.
hoe lang heb je vorige keer gewacht met samenwonen?
quote:nike schreef op 14 september 2010 @ 20:01:

[...]

Op je 35ste een paar vruchtbare jaren.Ja hoor! Laat dat alsjeblieft dé reden zijn om te gaan samenwonen! (vind dat echt een idiote gedachte)
quote:nike schreef op 14 september 2010 @ 20:01:

[...]

Op je 35ste een paar vruchtbare jaren.

Een huis verspillen ben ik inderdaad niet bang voor. Het enige is dat als het uitgaat, je dan wel moet verhuizen én liefdesverdriet hebt, wel een stukkie heftiger.

Vorige keer duurde het 3 jaar voordat ik ging samenwonen, maar dat was niet omdat ik niet wilde.
quote:Kier_V schreef op 14 september 2010 @ 20:07:

[...]

Ja hoor! Laat dat alsjeblieft dé reden zijn om te gaan samenwonen! (vind dat echt een idiote gedachte)Ik bedoel de reden om niet te gaan samenwonen en eerst eens te gaan uitzoeken of dit de juiste man voor haar is, mocht ze een kinderwens hebben. Je wil niet weten hoeveel relaties stuklopen (haal de topics er maar bij, ik wil kinderen, mijn parnter niet/ wil nog wachten) op dit punt. Dit is een heel belangrijk punt en ik zou dan niet over één nacht ijs gaan. Als je 20 bent kun je nog zeggen, we zien wel! Als je 35 bent niet, dan moet je zeker van je zaak zijn. Maar ik bekijk het van mijn kant en misschien heeft TO geen kinderwens. Als ze die wel heeft, is die wens iets om goed bij stil te staan.
Als het goed voelt: gewoon doen! Succes met je beslissing!
Aha, de reden om niet samen te gaan wonen, dat begreep ik niet uit je post Nike.

Ben het helemaal met je eens, daarom heb ik dus ook nog geen kinderen, ondanks eerder samenwonen en een bruiloft.

Gewoon omdat ik er gaanderweg achterkwam dat die man, in die periode, niet de vader zou gaan worden van mijn kinderen.

Heb de diverse topics welke jij bedoelt gelezen en heb heel snel dat onderdeel weer dichtgeklapt :-)
Kom op zeg jullie zijn beiden 35, gewoon doen dus. Het allerergste wat er kan gebeuren is dat het niet bevalt en dat je alsnog op zoek moet naar een eigen woning. Who cares? Als het goed voelt gewoon doen dus, je bent geen 18 meer, je neemt je eigen beslissingen.
quote:Kier_V schreef op 14 september 2010 @ 20:26:

Aha, de reden om niet samen te gaan wonen, dat begreep ik niet uit je post Nike.

Ben het helemaal met je eens, daarom heb ik dus ook nog geen kinderen, ondanks eerder samenwonen en een bruiloft.

Gewoon omdat ik er gaanderweg achterkwam dat die man, in die periode, niet de vader zou gaan worden van mijn kinderen.

Heb de diverse topics welke jij bedoelt gelezen en heb heel snel dat onderdeel weer dichtgeklapt :-)OK en ik bedoel ook dat ze dan voor echte liefde moet gaan en niet voor de eerste de beste vent die zich aanbiedt. Maar ik denk dat het zo te lezen met de liefde wel goed zit. Nu ga ik DHW kijken en dochter op bed leggen. Misschien ben ik gewoon iets te gefixeerd op een kinderwens. Maar dan kan TO het ook van die kant bekijken, mocht ze dat willen. Fijne avond!
Kan zijn dat dat een leuke bijkomstigheid is inderdaad wanneer TO nog geen kinderen heeft, dat er eventueel nog gedacht kan worden aan een kindje

Een bijkomstigheid en niet meer dan dat :-)

Veel plezier met kijken naar DHW (???) :-)
Er zijn geen garanties dat het goed blijft gaan en ook niet dat het fout gaat. Misschien is het nu juist wel een ideale situatie. Je zit straks zonder woning, en als je dan weer zelf iets gaat zoeken investeer je daar toch altijd wel in. Het is niet zo dat je een huis e.d. opgeeft om de stap te nemen, en je geeft aan dat mocht het mis gaan je toch redelijk snel weer iets kunt hebben.
Wij hebben allebei nog geen kinderen, maar willen dit samen wel. We hebben beide hetzelfde toekomst plaatje in ons hoofd, dus dat stemt helemaal overeen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven