Samenwonen?

13-10-2011 10:54 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel of dit ondewerp bij geld&recht thuis hoort of relatie...dus als het verkeerd staat doorvoor sorry!

Sinds ongeveer 9 maanden heb ik een vriend en alles lijkt goed te gaan....We zijn nu op een punt aan beland dat we het voorzichtig over samenwonen beginnen te hebben/nadenken

So far so good, alleen hoe gaan we dat doen, meerendeel van de tijd zijn we bij mij. Ik heb een koopappartement in een leuke wijk waar je makkelijk met zijn 2-en zou kunnen wonen, mijn vriend woont nog in een soort van studentenhuis.

Mij lijkt het logisch om eerst een jaar of 2/3 in mijn appartement te gaan wonen en kijken of het wel goed gaat en dat vriend nog een paar maanden zijn kamer aanhoudt...

Klinkt logisch toch? We krijgen vanuit onze omgeving nogal negatieve reacties omdat het mijn huis blijft....

Zijn er mensen op het forum die ook eenzelfde keus hebben gemaakt en hoe is dat bevallen?
Het lijkt mij alleen al i.v.m de slechte huizenmarkt al een goed idee.

Laat wel het een en ander op papier zetten in een samenlevingscontract. Sowieso handig, maar helemaal nu je nog niets 'samen' hebt opgebouwd en wel al het één en ander aan lasten hebt.

Je kan vastleggen hoe de lasten verdeeld worden, en wat van wie is/blijft of wat gezamenlijk is/wordt. Informatiegesprek bij de notaris is meestal gratis en vrijblijvend!
Ik ging bij mijn vriend inwonen, maar ik hield mijn eigen kamer nog een jaartje aan. Ik betaalde hem geen huur of wat dan ook.

Na een jaar was ik zwanger dus toen zijn we naar een groter huis verhuisd.

Kan hij zijn studentenkamer niet nog een tijdje aanhouden?

Je bent er na een half jaar wel achter of het bevalt en dan kun je het alsnog afzeggen en jouw huis 'delen'
quote:es1450 schreef op 13 oktober 2011 @ 11:47:

Wij zijn ook gaan samenwonen in het koopohuis van mijn vriend. Ik had zelf alleen een een-kamer appartement. Dus daar samenwonen was geen optie. Ik heb mijn woonruimte trouwens wel opgegeven toen wij écht gingen samenwonen. Eerst nog een paar maanden aanhouden leek mij onzin, we waren daarvoor al zo veel samen dat ik wel vertrouwen in het samenwonen had.

Met jouw uitspraak over vertrouwen en onzin ben ik het niet eens. het aanhouden van een woning, doen mensen om te zorgen dat als de relatie overgaat of de partner komt te overlijden, ze woonruimte hebben. Niet onbelangrijk als je in een huis van een ander gaat wonen, dat niet van jouw is. En jij dacht hier net zo over, want jullie hadden ervoor gezorgd dat het was vastgelegd dat jij in het huis kon blijven wonen bij overlijden, en zelfs een contract dat jij geld kreeg voor woonruimte en verhuizen van hem, indien de relatie toch over zou gaan. Dus ook jij zorgde voor een vangnet. Niks onzin en kwestie van vertrouwen, een kwestie van je zaakjes goed regelen, en dat deed jij net zo goed.
quote:es1450 schreef op 13 oktober 2011 @ 11:47:

Voor het trouwen hebben wij het huis laten taxeren en mochten wij het huis verkopen dan is het geld tot de taxatiewaarde voor hem en de rest valt in de gemeenschap van goederen. Het is dus nu ook mijn huis.

Dit zou je ook kunnen doen. Je bepaalt dan de huidige waarde. Jij deelt wel in de kosten en krijgt dan ook een deel van de opbrengsten vanaf het moment dat jullie gaan samenwonen.

Ik wens je trouwens heel veel geluk! Geniet er ook van. Want buiten praktische zaken is het ook gewoon super leuk en spannend!
Volg je hart. Dat klopt.
quote:Mlle_j schreef op 13 oktober 2011 @ 11:36:

Hi Miss Eigenwijs, ik heb in diezelfde situatie gezeten. Vriend heeft zijn huurhuis na een jaar verkering verhuurd aan een vriend. In noodgeval zou hij dan terugkunnen, en appartment met die vriend gaan delen.

We zijn gaan wonen in mijn appartement en daar wonen we nu twee jaar. Hij betaalt mij deel van de GWL, en een deel van de hyporente (omdat hij anders bijna gratis zou wonen). Ik betaal de aflossing, VVE etc. Ik bouw nu vermogen op in het huis hij niet, maar dat wordt gecompenseerd door zijn lagere woonlasten (hij kan dus nu meer sparen dan voorheen).

Verder geen moeilijk gezamenlijk gedoe over het huis opgetuigd. Als we ooit gaan verhuizen kopen we samen iets groters denk ik. Moest er wel aan wennen dat hij in 'mijn' huis kwam wonen, maar dat was tijdelijk.

Mag ik wat vragen? Zit in een zelfde soort situatie..

ik betaal alle vaste lasten 50%

Hoe is de verhouding bij jullie dan?

Dus als je totale kosten 100% zijn..
quote:Anthonius schreef op 13 oktober 2011 @ 14:07:

[...]

Mag ik wat vragen? Zit in een zelfde soort situatie..

ik betaal alle vaste lasten 50%

Hoe is de verhouding bij jullie dan?

Dus als je totale kosten 100% zijn..

Ik betaal de aflossing vd hypotheek, VVE en gemeentebelastingen (WOZ). Ik ontvang ook de voorlopige teruggaaf (hypotheekrenteaftrek) Samen betalen we de hypotheeklasten, GWL en niet-huisgerelateerde kosten (internet, tv, telefoon, schoonmaakster).

Het komt er alles bij elkaar op neer dat ik ca 1000 betaal aan lasten, en vriend 400 per maand aan mij overmaakt.

Eenmakige uitgaven voor reparaties etc betalen we samen; bv een nieuwe afzuigkap oid. Voor mij waardevermeerdering, voor hem meer woongenot. Pas als we echt grote dingen gaan aanpakken gaan we kijken naar de kosten: ik wil bv graag dubbel glas, daar hoeft hij niet aan mee te betalen!
quote:Mlle_j schreef op 13 oktober 2011 @ 14:17:

[...]

Ik betaal de aflossing vd hypotheek, VVE en gemeentebelastingen (WOZ). Ik ontvang ook de voorlopige teruggaaf (hypotheekrenteaftrek) Samen betalen we de hypotheeklasten, GWL en niet-huisgerelateerde kosten (internet, tv, telefoon, schoonmaakster).

Het komt er alles bij elkaar op neer dat ik ca 1000 betaal aan lasten, en vriend 400 per maand aan mij overmaakt.

Eenmakige uitgaven voor reparaties etc betalen we samen; bv een nieuwe afzuigkap oid. Voor mij waardevermeerdering, voor hem meer woongenot. Pas als we echt grote dingen gaan aanpakken gaan we kijken naar de kosten: ik wil bv graag dubbel glas, daar hoeft hij niet aan mee te betalen!

Bij ons alles door 2en idd.. Behalve als het idd waardevermeerdering inhoud.. Dus een afzuigkap oid, dubbel glas enz..

Thanx voor de info!
Zolang hij uiteindelijk niet meedeelt in een evenredig deel van de meerwaarde zou hij niet moeten meebetalen aan de hypotheek. Dit is tweeledig. Aan de ene kant zou het oneerlijk zijn voor hem aan de andere kant heeft de wet daarom besloten dat wanneer hij wel meebetaald zoals nu het plan is hij de meerwaarde mag opeisen vanaf de dag dat hij meebetaald. Wel evenredig dus. De andere kosten zoals gas en licht kun je wel gewoon delen.
Avril ik snap je reactie, maar zo bedoelde ik het helemaal niet. Ik zie de toegevoegde waarde van een kamer of flat aanhouden gewoon niet zo. Hoe lang doe je dat? Een half jaar? Een jaar? En dan als het uit gaat na 1,5 jaar? Dan sta je alsnog met lege handen én hebt een hele tijd extra huur/hypotheek voor een huis dat je niet gebruikte betaald (tenzij onderverhuurd maar dat geen ook gedoe).

Dan kun je het mijns inziens ook meteen goed regelen voor lange tijd. Anders blijft het zo half/half in mijn ogen.

Maar uiteindelijk moet iedereen het zelf weten. Ik vind het sowieso al verstandig om over het eventuele einde van de relatie na te denken als het nog goed gaat.
We houden zouden de kamer nog 3 maanden ofzo aanhouden...

Bontekoe wat een onzin dat mijn vriend niet mee zou betalen aan het rentegedeelte van de hypotheek, hij zou dan voor circa 150 euro wonen, das niet nog niet de helft van zijn kamer! Gelukkig denkt hij er anders over, anders zou ik 400 euor vaste lasten hebben dan hem, dat vindem we onrechtvaardig!
Dat bedenk ik niet dat zegt de wet.
Hoogstwaarschijnlijk wordt een onderwaarde met deze markt, en hij betaalt niet mee aan de aflossong, alleen aan de rente dus ik voorzie geen problemen ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven