Schijnheilige partner??

01-04-2021 10:40 304 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel, je hebt een gesprek met je partner. Je partner geeft aan dat hij product X wil kopen. Product X is echter heel duur en jij ziet het niet zo zitten.

Een aantal weken later komt je partner ineens thuis en het blijkt dat hij product X heeft gekocht. Je bent ontzettend verbaasd en ook boos, maar je partner zegt: “Dit hadden we toch afgesproken?” En als je dat vervolgens ontkent kijkt hij sip en doet hij alsof er iets aan JOUW geheugen mankeert.

Herkenbaar? Dit overkwam mij gisteren. Hoe moet ik hiermee omgaan?
Ceylon schreef:
02-04-2021 16:07
TO heeft niet verteld wat er gekocht is. Het kostte een paar duizend euro, het is niet nodig en het kan niet teruggebracht worden. Ik denk dan in de richting van een hond ofzo.

Mijn man heeft recent een motor gekocht. Paar duizend euro, niet nodig en terugbrengen is niet heel handig. De volgende grote uitgave wordt een terrasoverkapping, dat is dan weer iets dat ik heel graag wil. Dat kost ook een paar duizend euro, het is niet persé nodig en als het er eenmaal staat is terugbrengen geen optie. Maar goed, wij hebben daar gezamelijk over gepraat. Hier gaat dat een beetje om en om.
Een hond lijkt me toch niet, want dan is het geld het minste waar ik me druk om zou maken.
Ceylon schreef:
02-04-2021 16:07
TO heeft niet verteld wat er gekocht is. Het kostte een paar duizend euro, het is niet nodig en het kan niet teruggebracht worden. Ik denk dan in de richting van een hond ofzo.
Er wordt óf heel slecht gelezen in dit topic óf TO communiceert onduidelijk.

Product x kan gewoon teruggebracht worden.
safrat schreef:
02-04-2021 09:44
Ja, maar aan de andere kant is de informatie ook heel summier. In de reacties van TO staat niet dat het de afspraak was om dat niet te doen. Er staat; "we overleggen niet alles. Maar het gaat nu om een heel duur iets." Dat is niet hetzelfde als een afspraak om dat niet te doen. Je kan ook denken dat het de gewoonte is om dingen met de gezamenlijke rekening zonder nadrukkelijke toestemming, want die situatie komt wel vaker voor. Daarnaast staat er ook niets over hoe duidelijk TO is geweest. Ze schrijft alleen: "jij ziet dat niet zo zitten." Ze schrijft ook niets over eigen rekeningen etc.

Als de afspraken niet duidelijk zijn, TO zelf niet duidelijk is geweest, er geen sprake is van eigen geld, maar wel van meer inkomen dan zou ik zelf mijn mening bijstellen.
In de OP staat dat de man van TO zelf zegt dat dit is wat ze wél hadden afgesproken, het is dus wel duidelijk dat er een afspraak was, maar TO dacht dat ze had aangegeven dat ze niet wilde, en hij zweert dat ze wel wilde.
Het feit dat hij benadrukt dat er een afspraak was geeft al aan dat hij zelf ook wel weet dat het niet de bedoeling was om dit zomaar op eigen houtje te kopen, lijkt mij.
rednilV schreef:
01-04-2021 10:59
Het is helaas een product wat je niet “even” terug brengt. Het gaat om duizenden euro’s.
En hier schrijft TO dat het niet zo makkelijk teruggebracht kan worden.
rednilV schreef:
01-04-2021 10:47
Ja, helaas wel. En elke keer ga ik aan mijn eigen geheugen twijfelen.
Wat ook kan is dat jij (voor hem) niet duidelijk nee zegt. Je kunt ook te beleefd zijn waardoor hij de boodschap niet begrijpt.
Dan is het niet je geheugen maar een verschil in communicatiestijl.
Voor hem betekent 'ik weet het niet schat' ja, doe maar en voor jou betekent het gewoon nee.
Vivete e imparate!
3Tomaten schreef:
02-04-2021 18:43
Al was het een racefiets die op maat is gemaakt, alles kan terug maar als je iets speciaal hebt laten aanpassen wordt het vaak ingewikkelder. Echt, wat maakt het uit wat het is!!!??
3Tomaten schreef:
02-04-2021 18:34
In de OP staat dat de man van TO zelf zegt dat dit is wat ze wél hadden afgesproken, het is dus wel duidelijk dat er een afspraak was, maar TO dacht dat ze had aangegeven dat ze niet wilde, en hij zweert dat ze wel wilde.
Het feit dat hij benadrukt dat er een afspraak was geeft al aan dat hij zelf ook wel weet dat het niet de bedoeling was om dit zomaar op eigen houtje te kopen, lijkt mij.
Je kan daar niet uit afleiden dat het de afspraak was om uitgaven met beider toestemming te doen en daar reageerde ik op. Het gaat niet om deze uitgave, maar om alle uitgaven in het algemeen. "hij heeft duizenden euros uitgegeven van hun gezamenlijk rekening terwijl de afspraak was om dat niet te doen en dit is niet de eerste keer dat hij te makkelijk uit die pot graait." Dat vetgedrukte staat nergens.
CatherineTheGreat schreef:
02-04-2021 18:45
Wat ook kan is dat jij (voor hem) niet duidelijk nee zegt. Je kunt ook te beleefd zijn waardoor hij de boodschap niet begrijpt.
Voor hem betekent 'ik weet het niet schat' ja, doe maar en voor jou betekent het gewoon nee.
Zelfs als TO niet heel duidelijk ‘nee’ zegt, moet het voor partner al wel duidelijk zijn dat ze geen ‘ja’ zegt,
Waarschijnlijk durft hij hieraan voorbij te gaan, omdat hij weet, van de vorige keren dat hij zijn zin doordrukte, dat TO het pikt.
Klotehouding van hem, maar TO laat het toe.
Ik zou er hier wel een flinke ruzie voor over hebben.
CatherineTheGreat schreef:
02-04-2021 18:45
Ik denk dat je een paar van dat soort geintjes echt wel duidelijker bent geworden. "Nee, ik zie dat niet zitten" is niet ineens:" doe maar".
3Tomaten schreef:
02-04-2021 18:43
ze schrijft ook dit:
rednilV schreef:
01-04-2021 10:53
Ja, dat is de volgende stap. Of hij brengt het terug (gaat hij denk ik niet doen) of we gaan het anders regelen met de rekeningen.
safrat schreef:
02-04-2021 18:53
Je kan daar niet uit afleiden dat het de afspraak was om uitgaven met beider toestemming te doen en daar reageerde ik op. Het gaat niet om deze uitgave, maar om alle uitgaven in het algemeen. "hij heeft duizenden euros uitgegeven van hun gezamenlijk rekening terwijl de afspraak was om dat niet te doen en dit is niet de eerste keer dat hij te makkelijk uit die pot graait." Dat vetgedrukte staat nergens.
Gadver, wat ben jij een drammerd zeg!
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 02-04-2021 19:01
0.19% gewijzigd
safrat schreef:
Haar partner zegt: “Dit hadden we toch afgesproken?”
En To zegt dat dit niet zo is, hoeveel duidelijker wil je het dan nog hebben?
En ergens eerder in het topic staat trouwens wel dat dit zeker niet de eerste keer is dat dit gebeurt.
Ik ben te lui om te zoeken, maar misschien moet je zelf even bijlezen voordat je anderen er van beschuldigd dat ze slecht lezen ;)
anoniem_403978 wijzigde dit bericht op 02-04-2021 19:07
0.47% gewijzigd
eva-luna schreef:
02-04-2021 18:56
Gatver, wat ben jij een drammerd zeg!
Waarom?
Geronimo2 schreef:
Al was het een racefiets die op maat is gemaakt, alles kan terug maar als je iets speciaal hebt laten aanpassen wordt het vaak ingewikkelder. Echt, wat maakt het uit wat het is!!!??
maakt mij niks uit eigenlijk, ik reageerde op iemand die zei dat TO zegt dat het teruggebracht kan worden, terwijl dat dus niet zo simpel ligt.
Op zich maakt dat voor de vraag waar het om gaat niet zoveel uit natuurlijk.
anoniem_403978 wijzigde dit bericht op 02-04-2021 19:03
1.27% gewijzigd
rednilV schreef:
01-04-2021 10:47
Ja, helaas wel. En elke keer ga ik aan mijn eigen geheugen twijfelen.
Heb het toch even opgezocht, staat gewoon even op de eerste pagina (antwoord van TO op de vraag of dit vaker gebeurt)
3Tomaten schreef:
02-04-2021 18:57
Haar partner zegt: “Dit hadden we toch afgesproken?”
En To zegt dat dit niet zo is, hoeveel duidelijker wil je het dan nog hebben?
En ergens eerder in het topic staat trouwens wel dat dit zeker niet de eerste keer is dat dit gebeurt.
Ik ben te lui om te zoeken, maar misschien moet je zelf even bijlezen voordat je anderen er van beschuldigt dat ze slecht lezen ;)
Nee dat is het verschil tussen een algemene afspraak om geen geld uit te geven zonder overleg en de aanschaf van product x.

Je kan hier niet uit afleiden dat toestemming de standaard is. Je kan dan eerder zeggen dat geen toestemming de standaard is, maar dat had ik al geschreven.
safrat schreef:
02-04-2021 19:07
Nee dat is het verschil tussen een algemene afspraak om geen geld uit te geven zonder overleg en de aanschaf van product x.

Je kan hier niet uit afleiden dat toestemming de standaard is. Je kan dan eerder zeggen dat geen toestemming de standaard is, maar dat had ik al geschreven.
Ik had het niet over een standaard afspraak, en jij ook niet, tenminste niet in de post waarop ik reageerde.
Daar ging het over dit specifieke produkt, waarvan de partner van to zegt dat ze de aankoop hebben besproken, en dat to het er mee eens was.
To zegt ook dat ze de aankoop hebben besproken, maar was er volgens haar niet mee akkoord en heeft dit in haar beleving duidelijk aangegeven.
3Tomaten schreef:
02-04-2021 19:13
Ik had het niet over een standaard afspraak, en jij ook niet, tenminste niet in de post waarop ik reageerde.
Daar ging het over dit specifieke produkt, waarvan de partner van to zegt dat ze de aankoop hebben besproken, en dat to het er mee eens was.
To zegt ook dat ze de aankoop hebben besproken, maar was er volgens haar niet mee akkoord en heeft dit in haar beleving duidelijk aangegeven.
ik reageerde op deze post van Geronimo en daar stond: "hij heeft duizenden euros uitgegeven van hun gezamenlijk rekening terwijl de afspraak was om dat niet te doen en dit is niet de eerste keer dat hij te makkelijk uit die pot graait."

En dat lees ik als een standaard afspraak.

Deels ben ik het wel eens met haar, maar ik denk ook dat de informatie summier is en dat het logisch is dat sommige mensen vragen hebben. En de rest wat ik daar schrijf is alleen maar om dat punt te ondersteunen.
safrat schreef:
02-04-2021 19:22
ik reageerde op deze post van Geronimo en daar stond: "hij heeft duizenden euros uitgegeven van hun gezamenlijk rekening terwijl de afspraak was om dat niet te doen en dit is niet de eerste keer dat hij te makkelijk uit die pot graait."

En dat lees ik als een standaard afspraak.

Deels ben ik het wel eens met haar, maar ik denk ook dat de informatie summier is en dat het logisch is dat sommige mensen vragen hebben. En de rest wat ik daar schrijf is alleen maar om dat punt te ondersteunen.
Dat het vaker voorkomt betekend toch niet dat er in die gevallen niet ook een specifieke afspraak was?
TO zegt juist dat ze elke keer als het gebeurt aan zichzelf gaat twijfelen als hij zegt dat dit is wat ze hebben afgesproken.
Hij komt dus vaker met het argument dat iets is afgesproken terwijl zij zich niet herinnerd dat ze ja heeft gezegd.
3Tomaten schreef:
02-04-2021 19:25
Dat het vaker voorkomt betekend toch niet dat er in die gevallen niet ook een afspraak was?
TO zegt juist dat ze elke keer als het gebeurt aan zichzelf gaat twijfelen als hij zegt dat dit is wat ze hebben afgesproken.
Hij komt dus vaker met het argument dat iets is afgesproken terwijl zij zich niet herrinert dat ze ja heeft gezegd.
Ja maar ze schrijft ook: we overleggen niet alles.

Beetje hetzelfde als: hij kan het terugbrengen en het product is niet ‘even’ teruggebracht.

Ik lees dat als het kan teruggebracht worden en iemand anders leest dat als het kan niet teruggebracht worden.

Onduidelijk dus.
safrat schreef:
02-04-2021 19:33
Ja maar ze schrijft ook: we overleggen niet alles.

Beetje hetzelfde als: hij kan het terugbrengen en het product is niet ‘even’ teruggebracht.

Ik lees dat als het kan teruggebracht worden en iemand anders leest dat als het kan niet teruggebracht worden.

Onduidelijk dus.
Ik vind TO heel duidelijk, en ik vind die gedrevenheid van jou om "de waarheid te achterhalen" best heel schattig, maar ik vraag me ook af wat er het nut van is om niet gewoon uit te gaan van de vraag uit de OP en er je eigen verhaal bij te verzinnen.
Kan mij niet voorstellen dat TO daar erg mee geholpen is.
3Tomaten schreef:
02-04-2021 19:36
Ik vind TO heel duidelijk, en ik vind die gedrevenheid van jou om "de waarheid te achterhalen" best heel schattig, maar ik vraag me ook af wat er het nut van is om niet gewoon uit te gaan van de vraag uit de op en er je eigen verhaal bij te verzinnen.
Kan mij niet voorstellen dat TO daar erg mee geholpen is.
Daar ging het mij niet om. Ik had al eerder antwoord gegeven maar door die reactie van Geronimo realiseerde ik me dat mijn antwoord erg gebaseerd was op aannames. Ik ging er vanuit dat TO nee had gezegd. Dat die vriend een eigen rekening had etc maar dat stond nergens. Dus ik vond dat Rosalind een puntje had al had ze dat misschien anders moeten brengen.
Marana schreef:
02-04-2021 13:27
Je schaft ook gewoon iets van 3000 euro (of nog duurder) aan zonder dat te overleggen? Van de gezamenlijke rekening?
Ik weet zeker dat mijn vriend mij niet blokkeert als ik het nodig vind, maar ik ga het wel overleggen. Gewoon omdat het een flink bedrag is, en als ik dat koop terwijl hij iets anders wilde doen met dat geld voelt dat niet goed. Plus dat ik vaak zijn mening wil over bijv kwaliteit en toebehoren en zo.

Overleg is overigens iets anders dan toestemming vragen.
Hmmm goed punt. In principe zou hij het overleggen en ik ook maar het zou niet voorkomem dat de ander nee zegt. Als ik iets wil dan zorgt mijn vriend altijd dat ik het krijg en andersom doe ik ook mijn best als hij iets wil. Spelletjes als pruillippen enzo doen we al helemaal niet aan.
safrat schreef:
02-04-2021 19:51
Daar ging het mij niet om. Ik had al eerder antwoord gegeven maar door die reactie van Geronimo realiseerde ik me dat mijn antwoord erg gebaseerd was op aannames. Ik ging er vanuit dat TO nee had gezegd. Dat die vriend een eigen rekening had etc maar dat stond nergens. Dus ik vond dat Rosalind een puntje had al had ze dat misschien anders moeten brengen.
Waarom is het zo belangrijk dat TO letterlijk nee heeft gezegd?
Ze heeft in elk geval volgens haar geen ja gezegd, en dan is er toch ook geen afspraak?
Zo kinderachtig om er maar van uit te gaan dat het allemaal haar eigen schuld is.
3Tomaten schreef:
02-04-2021 19:59
Waarom is het zo belangrijk dat TO letterlijk nee heeft gezegd?
Ze heeft in elk geval volgens haar geen ja gezegd, en dan is er toch ook geen afspraak?
Zo kinderachtig om er maar van uit te gaan dat het allemaal haar eigen schuld is.
Dat laatste denk ik helemaal niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven