Schoonbemoeier

05-08-2008 09:13 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik trouwen .

Er zijn via mijn aanstaande een aantal dingen ter ore gekomen, die ik niet zo leuk vind en best boos om ben.

* Ik heb vijf keer gezegt dat ik geen bruidsboeket wil hebben, dat zit alleen maar in de weg, aangezien wij kids hebben. Nu blijkt mijn schoonmoeder toch een bruidsboeket geregeld te hebben. Zonder dat ze weet welke stijl of kleur jurk ik heb.

* We blijken, ook met dank aan schoonmama, nu ook corsages te hebben. Wat we ook niet wilden.

* We wilden met onze eigen auto naar het stadhuis. Nu blijkt mijn schoon(be)moeier ook nog ons vervoer geregeld te hebben, omdat ze onze auto gewoonweg "niet vind kunnen".

* We wilden tussen de middag even rust, vanwege onze kids,nu zit ons huis vol met visite.

Ik erg mij mateloos aan deze dingen.

Misschien is het stress en maak ik van een mug een olifant en moet ik er niet al te zwaar aan tillen. Maar ik ben boos en verdrietig dat er niet naar onze ( en mijn) wensen wordt geluisterd.

Al de punten die ik heb opgenoemd zijn achter mijn rug om geregeld. Mijn aanstaande heeft maar toegegeven om "van het gezeik af te zijn". Ook daar ben ik boos om.

Zo, even mijn stoom afgeblazen.
Ga samen met je aanstaande man naar haar toe en zeg nogmaals dat jullie het niet willen. En dat je er dus ook geen gebruik van zult maken, omdat jullie dat niet willen.

En geef haar dan iets anders om te doen, want kennelijk wil ze gewoon graag betrokken worden bij het geregel en iets leuks voor jullie doen.
ik zou gaan praten met je schoonbemoeier. (mooi woord :D)

En zeggen dat je het erg waardeert en aardig vind, maar liever die dingen zelf regelt.

Vervelend hoor, zo verpest ze je hele zin van trouwen lijkt me. Ik hoop dat het nog kan gaan zoals jij wilt.

Gefeliciteerd trouwens en een fijne dag !
Absoluut niet overdreven!!

Ik zou dit ook zeker niet pikken, het lijkt wel of ze niet helemaal doorheeft dat het jullie dag moet zijn. Heb je verder wel een goede band met je schoonmoeder???
Het kan altijd nog erger. Ooit heeft zo'n schoonloeder ervoor gezorgd dat haar zoon zijn relatie met mij verbrak door zich hartklachten uit stress voor te wenden e.d.

Wist je van te voren dat jouw schoonloeder zich zou gaan bemoeien? Denk dat je in de beste families er niet onderuit kunt dat ouders vanalles willen doen om je bruiloft onvergetelijk te maken, daarbij niet rekening houdend met 't feit dat sommige dingen waar zij zelf prijs opstellen écht niet gewenst zijn door hun kroost.

Enige oplossing om dat te voorkomen is er vandoor gaan en samen trouwen zonder poespas of familie om je heen.
Hoi Muisje, vooreerst : gefeliciteerd!

Ik vind helemaal niet dat je van een mug een olifant maakt! Het is jullie trouwdag, en je schoonmoeder hoort jullie wensen te respecteren. Jullie hebben zelfs al kinderen en zijn dus niet piepjong meer, dan is het al helemaal bemoeizuchtig van je schoonmoeder.

Kunnnen jullie samen niet een gesprek aangaan met je schoonmoeder en haar heel rustig maar kordaat zeggen dat jullie het anders willen, en dus willen dat ze al die zaken afzegt?
quote:elninjoo schreef op 05 augustus 2008 @ 09:18:

Het kan altijd nog erger. Ooit heeft zo'n schoonloeder ervoor gezorgd dat haar zoon zijn relatie met mij verbrak door zich hartklachten uit stress voor te wenden e.d. Echt? Jeetje!
Hoi,

Heb je nog meer 'problemen' met je schoonmoeder? Bemoeid ze zich vaker met dingen? En hoe reageren jullie daar op?

Wat betreft je trouwdag. Het is JULLIE dag, ga met haar in gesprek en zeg op een nette manier dat je dit niet op prijs stelt, en dat ze het dus mag cancellen. En of ze het in het vervolg met jullie wil overleggen als ze weer iets van plan is.

Succes! En laat niet je trouwdag hierdoor verpesten!
...
Ik vind niet dat je van een mug een olifant maakt. Ik vind het ook nogal bemoeizuchtig en betweterig van haar, dat ze haar visie zo loopt op te dringen!

Zoals spammie al zei, gewoon niet aannemen. Dat is volgens mij de beste manier om haar duidelijk te maken dat haar bemoeienis niet gewenst is.
The time is now
We hebben onze uiterste best gedaan om onze ouders niet te betrekken in de voorbereidingen, omdat we al bang waren dat zulke acties zouden gebeuren. Ik hoor dit ook pas 2 dagen voor mijn huwelijk.
Waarschijnlijk bedoelt ze het allemaal goed en denkt ze jullie hiermee te verrassen of een plezier te doen. Heb dat weleens vaker gezien dat boeketten en auto's door de familie worden geregeld. Zou idd. even rustig met je schoonmoeder gaan praten om ervoor te zorgen dat het bij deze verrassingen blijft. Laat het niet je voorbereidingen en je dag verpesten hoor, daarvoor is het veel te mooi. Veel plezier op je trouwdag!!
ik zou echt doen of ik compleet van lotje ben getikt. Leuk, dat bruidsboeket, maar ik vergeet het ala de minute in de slaapkamer. De ceremoniemeester krijgt van mij de opdracht om de corsages op creatieve wijze kwijt te maken (biobak is een goede optie) en ik zou doodleuk met een stralend gezicht in mijn eigen auto stappen.
Toch even een concrete reactie: ze bedoelt het waarschijnlijk goed, misschien bedoelt ze het zelfs als verrassing voor jullie. Misschien heeft ze zich allerlei redenen (financieel bijvoorbeeld) in het hoofd gehaald waarom jullie al deze leuke extra's niet doen en probeert ze jullie te verrassen door het zelf te regelen.

Ik zou haar daarom vriendelijk bedanken voor alle moeite die ze voor jullie doet, en vertellen dat jullie deze zaken echter liever niet willen. Dat jullie het juist leuk vinden om zelf je eigen bruiloft te regelen. Je kunt haar zelf iets voorstellen om te doen als ze erg graag wil helpen: iets dat je wel graag wil. Dan voelt ze zich niet aan de kant gezet, en jij bent van haar bemoeizucht af, maar krijgt wel dingen waar je iets aan hebt. Win-win
quote:Parnell schreef op 05 augustus 2008 @ 09:26:

Toch even een concrete reactie: ze bedoelt het waarschijnlijk goed, misschien bedoelt ze het zelfs als verrassing voor jullie. Misschien heeft ze zich allerlei redenen (financieel bijvoorbeeld) in het hoofd gehaald waarom jullie al deze leuke extra's niet doen en probeert ze jullie te verrassen door het zelf te regelen.

Ik zou haar daarom vriendelijk bedanken voor alle moeite die ze voor jullie doet, en vertellen dat jullie deze zaken echter liever niet willen. Dat jullie het juist leuk vinden om zelf je eigen bruiloft te regelen. Je kunt haar zelf iets voorstellen om te doen als ze erg graag wil helpen: iets dat je wel graag wil. Dan voelt ze zich niet aan de kant gezet, en jij bent van haar bemoeizucht af, maar krijgt wel dingen waar je iets aan hebt. Win-win Helemaal mee eens!
Als ik eerlijk ben, vind ik dat je moet praten met je aanstaande. Zoals ik het lees heeft hij 'toegegeven'. Niet slim en dus heeft hij wat uit te leggen aan jou en moeten jullie samen kijken hoe je het gaat oplossen zodat het jullie dag wordt.
Misschien bedoelt ze het wel goed, maar dan moet ze wel even overleggen en het als een idee opperen. Het is vrij normaal dat ouders iets bijdragen aan de bruiloft (een bruidstaart of de jurk) maar wel nadat jullie op de hoogte gesteld zijn.

Ben ook getrouwd en ben ceremoniemeester geweest op mijn zus haar bruiloft en heb nu echt een afkeer van bruiloften door de moeders en schoonmoeders gekregen. Die kunnen de boel zo verpesten! Beginnen te janken om allerlei dingen en respecteren de rol van ceremoniemeester helemaal niet. Mijn schoonmoeder had bij de trouwplechtigheid allerlei familie uitgenodigd die we amper kennen. We keken de zaal in en hadden zoiets van: "Huh?".
Huis vol visite? Wow, nou die ging dus echt niet door! Het is zooo belangrijk om op die dag ff een moment voor jullie zelf te hebben. Daardoor beleef je het intenser en minder als in een film omdat je ff een adempauze hebt. (spreek uit ervaring).

Idee om inderdaad te onderhandelen? Prima auto en corsages maar geen bruidsboeket (of geef deze aan je kind om te dragen...) en al helemaal geen huis vol visite.

En inderdaad ga er maar vanuit dat ze het inderdaad goed bedoeld (ze is in ieder geval erg betrokken, hahaha).

Hele fijne dag.....je zult zien dat dingen waar je je vooraf ontzettend druk over hebt gemaakt, na afloop niet zo zwaarwegend zijn. Maar wel ff duidelijk je grenzen aangeven.

Geniet ervan!!!
zo! ik zou wel zo'n beetje ontploffen denk ik...

en de bruiloft afzeggen, want deze schoonmoeder daar zit je dan je leven lang aan vast!

veranderen doen ze niet....

wat een vooruitzicht.
quote:danivo schreef op 05 augustus 2008 @ 09:42:

zo! ik zou wel zo'n beetje ontploffen denk ik...

en de bruiloft afzeggen, want deze schoonmoeder daar zit je dan je leven lang aan vast!

veranderen doen ze niet....

wat een vooruitzicht.

Gelukkig dan maar, dat je niet met je schoonmoeder trouwt De bruiloft er voor afzeggen lijkt me wat overdreven.

Zorg dat je eerst met je man op 1 lijn komt en ga dan het gesprek met je schoonouders aan. Ze bedoelen het waarschijnlijk goed en hebben misschien gedacht dat jullie geen geld hadden voor deze 'luxe' zaken. Maar dat betekend natuurlijk niet, dat jullie het maar moeten accepteren.

Corsage heb je niet echt "last" van (jullie hoeven er geen op) en misschien kun je dan nog aangeven welke bloem je mooi vindt. Zet het bruidsboeket in een vaas bij je voordeur, leuk voor de foto's en dan kun je hem makkelijk vergeten, dus de rest van de dag geen last van. En anders inderdaad aan ceremoniemeester geven, die het zoekmaakt/ laat vallen/ aan kinderen geeft om mee te spelen.

Ik zou je energie zetten op dat huis vol visite, dat moet weg. Laat ze maar naar je schoonouders gaan, of een kroeg ofzo. Jullie hadden dat rustmoment gepland en dat moet je houden. De rest is overkomelijk (zijn maar uiterlijkheden), dat moment is van jullie als gezin en daar zou ik dus voor opkomen. En als je een beetje toegeeft met die bloemen, moeten zij hier maar toegeven (of ze nou willen of niet).

Sterkte en maak er gewoon een mooie dag van!
Misschien vond je schoonmoeder een en al ander nogal " karig "of té modern en wil zij daar niet op afgerekend / aangekeken worden .

Of heeft ze het idee gehad dat een en ander een geldkwestie was en heeft ze willen helpen .

Als jullie rust hadden tussen de middag.......waar hadden jullie gasten dan moeten blijven eigenlijk ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
MissMMM heeft de beste oplossing vind ik.

Wat maakt een auto uit, gewoon in gaan zitten. Gasten kunnen zelf kiezen of ze een corsage willen of niet.

Boeket vijf minuten vasthouden en dan gewoon niet meer dragen en aan je kind geven of in een vaas zetten.

Huis vol visite, flikker op. Daar zit je niet op te wacht. Als je schoonmoeder dat graag wil, dan gaan ze maar naar haar huis.
De corsages gewoon 'vergeten' of gelijk kwijtmaken.

Het bruidsboeket gelijk na de ceremonie de kerk/zaal in gooien op z'n amerikaans nadat je eerst de vrijgezelle dames hebt opgeroepen zich te verzamelen om 't op te vangen.
Huis vol visite zou ik ook niet toestaan. 'k Zou er gewoon lekker met mijn kersverse man vandoor gaan voor 'n momentje rust (of moet er in de tussentijd geen trouwreportage gefotografeerd worden?) en de gasten zien we wel weer op het feest.
Pfff daar hou je dus op meer dan 1 manier een trouw-ma aan over...

Persoonlijk zou ik het trouwboeket en de corsages unceremoniously in de GFT-bak deponeren, de visite vertellen dat ze helaas verkeerd voorgelicht zijn maar dat er een ontzettend gezellig restaurantje/cafeetje verderop zit, en gewoon lekker zelf in de Fiat Panda (of wat het ook moge wezen) naar het stadhuis gaan karren. Lekker genieten van het feest, want het is jullie dag en niet die van haar.

En dan naderhand eens even met haar praten en haar verzoeken of ze, nu ze officieel je trouw-ma geworden is, zich voortaan niet zo intens in jullie beslissingen wil mengen.
Soo he.... ik vind het nogal wat.... ik zou ontploft zijn, denk ik.

Ik denk overigens dat je man tegen zijn moeder moet zeggen dat jullie dit niet willen en dat het lief bedoeld is maar dat jullie oud en wijs genoeg zijn om dingen te regelen zoals jullie ze willen hebben.

Toegeven zou ik niet zo snel, want dan wordt haar gedrag 'beloond'. Dat weet ik helaas uit ervaring. Je kunt beter, zoals wij dat inmiddels thuis zeggen, de pleister er in 1 keer aftrekken. Pijnlijk en snel met goed resultaat, maar minder pijnlijk dan het stukje bij beetje te doen met een onbevredigend resultaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven