Schoonbemoeier

05-08-2008 09:13 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik trouwen .

Er zijn via mijn aanstaande een aantal dingen ter ore gekomen, die ik niet zo leuk vind en best boos om ben.

* Ik heb vijf keer gezegt dat ik geen bruidsboeket wil hebben, dat zit alleen maar in de weg, aangezien wij kids hebben. Nu blijkt mijn schoonmoeder toch een bruidsboeket geregeld te hebben. Zonder dat ze weet welke stijl of kleur jurk ik heb.

* We blijken, ook met dank aan schoonmama, nu ook corsages te hebben. Wat we ook niet wilden.

* We wilden met onze eigen auto naar het stadhuis. Nu blijkt mijn schoon(be)moeier ook nog ons vervoer geregeld te hebben, omdat ze onze auto gewoonweg "niet vind kunnen".

* We wilden tussen de middag even rust, vanwege onze kids,nu zit ons huis vol met visite.

Ik erg mij mateloos aan deze dingen.

Misschien is het stress en maak ik van een mug een olifant en moet ik er niet al te zwaar aan tillen. Maar ik ben boos en verdrietig dat er niet naar onze ( en mijn) wensen wordt geluisterd.

Al de punten die ik heb opgenoemd zijn achter mijn rug om geregeld. Mijn aanstaande heeft maar toegegeven om "van het gezeik af te zijn". Ook daar ben ik boos om.

Zo, even mijn stoom afgeblazen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 augustus 2008 @ 10:19:

[quote]elninjoo schreef op 05 augustus 2008 @ 10:14:

[...]

Die kunnen dan toch alvast naar de zaal en daar wat (op eigen kosten) drinken?

quote]

Zou ik persoonlijk erg raar vinden .Ik zou er ook niet voor kiezen om mijn gasten anderhalf uur aan hun lot over te laten. Ik zou in ieder geval zorgen voor een plek waar ze wat kunnen gebruiken oid. Maar niet mijn huis....en zowel, prima maar dan zou ik vertrekken zodat ik toch de moment van rust samen met manlief en of kids zou hebben......
Misschien heeft schoonmoe ook nog wel een heerlijk koud buffet geregeld
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou als de wiedeweerga je aanstaande man zijn moeder op laten bellen, dat de visite niet bij jullie in huis terecht kan. Daar zou ik echt voor op je strepen gaan staan. Zo'n essentieel (rust)onderdeel voor jullie moet je niet laten verpesten. Geen moment langer mee wachten.

Wat die bloemen en auto betreft, kun je het lijdzaam ondergaan omdat je de visite al hebt afgezegd, of je kunt ervoor kiezen om daar direct ook van te zeggen dat je dat uitdrukkelijk niet wilde, en dus helaas niet aan kunt nemen.

Het is júllie bruiloft, dus jullie bepalen wat er gaat gebeuren. Kordaat zijn is vaak handig, en scheelt je een hoop stress.
quote:MissMMM schreef op 05 augustus 2008 @ 10:44:

[...]

Ik zou er ook niet voor kiezen om mijn gasten anderhalf uur aan hun lot over te laten. Ik zou in ieder geval zorgen voor een plek waar ze wat kunnen gebruiken oid. Maar niet mijn huis....en zowel, prima maar dan zou ik vertrekken zodat ik toch de moment van rust samen met manlief en of kids zou hebben......

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat men zich zelf moest vermaken buiten tussen de plechtigheden door, ik vind dat ook een beetje raar, eerlijk gezegd.

Maar dat staat los van het feit dat de (schoon-)moeder ongevraagd gasten in HUN huis uitnodigt. Dat vind ik echt heel erg. Alleen is het probleem er nu en hebben mensen erop gerekend dat ze 'overblijven'. Ik zou inderdaad proberen iets te regelen met een restaurant of cafe ofzo. Als het niet zoveel mensen zijn, is de rekening waarschijnlijk wel te overzien en misschien wil je schoonmoeder wel bijdragen in de kosten.
quote:MissMMM schreef op 05 augustus 2008 @ 10:44:

[...]

Ik zou er ook niet voor kiezen om mijn gasten anderhalf uur aan hun lot over te laten. Ik zou in ieder geval zorgen voor een plek waar ze wat kunnen gebruiken oid. Maar niet mijn huis....en zowel, prima maar dan zou ik vertrekken zodat ik toch de moment van rust samen met manlief en of kids zou hebben......Helemaal mee eens. Zelf weet ik niet beter dan dat daggasten een hele dag worden verzorgd. Maar goed feit blijft dat je met mensen zit die erop rekenen opgevangen te worden. Dat zal toch echt opgelost moeten worden.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 augustus 2008 @ 10:47:

Misschien heeft schoonmoe ook nog wel een heerlijk koud buffet geregeld Reken maar dat ze al een hoop broodjes heeft ingekocht!
quote:Bagheera schreef op 05 augustus 2008 @ 10:49:

[...]

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat men zich zelf moest vermaken buiten tussen de plechtigheden door, ik vind dat ook een beetje raar, eerlijk gezegd.

.Ik wel, bij meerdere bruiloften al. Zelfs als ik daggast was. En ik woon in de randstad, dus geen achterlijk dorp ofzo. Wij doken dan gewoon met een groep het cafe in om te lunchen/ borrelen/ uit te puffen.
Misschien kunnen jullie anderhalf uur in het huis van je schoonouders terecht .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kunnen de daggasten niet overblijven in het huis van schoonmoeder of iemand anders die in de buurt woont?

Die bloemen zou ik aan mijn dochter geven, de corsages zou ik laten verdwijnen, en ik zou echt weigeren in die auto te stappen als ik het een lelijke auto zou vinden.

Na de bruiloft zou ik een hartig woordje met mijn man hebben (hoe haalt hij het in zijn hoofd om dingen zonder overleg te accepteren?!) en schoonmoeder duidelijk maken dat dit in de toekomst niet meer gaat gebeuren.
Volgens mij is het hier in Braboland wel de gewoonte de hele dag te verzorgen. Heb het hier nog nooit meegemaakt iig.
quote:MarijeMarije schreef op 05 augustus 2008 @ 10:54:

[...]

Ik wel, bij meerdere bruiloften al. Zelfs als ik daggast was. En ik woon in de randstad, dus geen achterlijk dorp ofzo. Wij doken dan gewoon met een groep het cafe in om te lunchen/ borrelen/ uit te puffen.Wat typisch dat het zo verschilt . Ik woon overigens ook in de randstad.
Wat voor auto heeft ze eigenlijk geregeld?? (nieuwsgierig )
quote:Miss Moneypenny schreef op 05 augustus 2008 @ 10:54:

Na de bruiloft zou ik een hartig woordje met mijn man hebben (hoe haalt hij het in zijn hoofd om dingen zonder overleg te accepteren?!) en schoonmoeder duidelijk maken dat dit in de toekomst niet meer gaat gebeuren.

Zo hard zou ik het niet spelen... je moet tenslotte nog jaren met elkaar verder, zowel met je man als met diens moeder. En om je honeymoon nou met spetterende ruzie te beginnen, het kwaad is toch al geschied.

Maar je 'moet' wel wat doen aan het grensoverschrijdende gedrag van je schoonmoeder. Ik was jong toen ik trouwde en ik was te beleefd om tegen haar in te gaan (en nu nog, eigenlijk, maar na al die jaren verander je dat niet makkelijk). Achteraf gezien had ik dat beter wel kunnen doen, dat halfwasse, slappe gedrag van mij (en echtgenoot) heeft de relatie niet echt goed gedaan. We hadden daar beter meteen duidelijk in kunnen zijn, dat was echt voor beide partijen beter geweest.
Ik denk dat het vaak een geldkwestie is. Mijn man was laatst ceremoniemeester en dat stel had gewoon het geld niet om iedereen te laten lunchen terwijl zij foto's maakten. En omdat er daarna taart was, dachten ze dat het niet nodig zou zijn. Toen hebben wij wat flinke zakken broodjes en krentenbollen mee genomen en uitgedeeld. Prima oplossing.

En soms denken mensen er gewoon niet bij na. Trouwen, kerk, foto's maken en dan naar de receptie. Ze vergeten dan, dat er mensen zijn die al vanaf 9 uur op zijn en toch wel eerder iets willen eten/ willen zitten, dan bij de receptie. Maar wat ik zeg, wij lossen dat altijd op met een groepje vrienden door gewoon een kroeg in te duiken.

Betekend trouwens niet, dat ik vindt dat schoonmoeder van TO het recht had dit zo te regelen. Ze had aan TO moeten vragen of die het ok vond als ze die mensen in haar eigen huis had opgevangen (dus bij trouwma thuis). Je kunt niet mensen in andermans huis uitnodigen.
Ik heb ook wel ervaring met bruiloften waar een gat in de dag zat. Noorden van 't land.
Wel een keer meegemaakt dat de daggasten een huifkartocht moesten maken, omdat bruidspaar een rustmoment wilde (hij heeft gehoorproblemen). Kregen we nummertjes, 1, 2 of 3 die dan correspondeerden met de betreffende huifkar.

Dat vond ik helemaal infantiel; ik maak toch zeker zelf wel uit bij wie ik ga zitten, zeker als je bijna niemand kent.

Maar goed, on topic: Ik vind het allemaal buitengewoon apart dat schoonma op eigen houtje zaken regelt. Maar ik vind het nog aparter dat zoon dat allemaal accepteert, zonder morren. Ik ga er toch vanuit dat hij en TO zaken besproken hebben, vind het dan ook van weinig ruggengraat getuigen dat ie niet tegen z'n moeder zegt dat ze alles af kan blazen, omdat het niet is wat hij en aanstaande willen.
quote:MarijeMarije schreef op 05 augustus 2008 @ 11:03:

Ik denk dat het vaak een geldkwestie is. Mijn man was laatst ceremoniemeester en dat stel had gewoon het geld niet om iedereen te laten lunchen terwijl zij foto's maakten. Het is wel een andere discussie, maar ik blijf dit raar vinden. Reactie is niet op jou, hoor , maar in het algemeen: Bezuinig dan ergens anders op. Ik vind niet dat je gasten die je ZELF de hele dag uitnodigt, zonder lunch kunt laten zitten.
Wat gaan jullie nu doen muis?
quote:Bagheera schreef op 05 augustus 2008 @ 11:01:

Zo hard zou ik het niet spelen... je moet tenslotte nog jaren met elkaar verder, zowel met je man als met diens moeder. En om je honeymoon nou met spetterende ruzie te beginnen, het kwaad is toch al geschied.

Nou, ik zou het wel op een nette manier brengen. En dan liever achteraf dan nu nog (stress!) voor de bruiloft. Want idd: het kwaad is al geschied. Ik denk niet dat je 2 dagen voor de bruiloft het bruidsboeket, de corsages en de auto kunt afzeggen, helaas... (toch even naar informeren?)

Maar manlief blijkt nogal slappe hap te zijn en zich van alles aan te laten smeren, het lijkt me toch dat je het daar eens over moet hebben...

Schoonmoeder heeft lekker sneaky met hem overlegd en niet met TO er bij (ze zal wel door hebben gehad dat het dan niet door zou zijn gegaan), maar ja, het is geaccepteerd en zie er dan nog eens onderuit te komen.

Maar wat betreft het overblijven van gasten, daar heeft ze m.i. een punt, ik vind het ook niet netjes om daggasten een paar uur aan hun lot over te laten. Alleen zou het niet in jullie huis moeten zijn, daar moet je een alternatief voor zoeken.
Voor wat betreft het uitnodigen van mensen in huis van TO vind ik ook wel ver gaan, hoor. Wat ik al eerder zei, dat er een boeket, corsages en een auto als verrassing geregeld worden dat heb ik al eerder meegemaakt.

Muisje, ik denk serieus dat ze het niet slecht bedoeld heeft, maar het was niet slim van haar het niet met jullie te overleggen alvorens ze toezeggingen doet aan mensen.

Maar ja het kwaad is geschied en er zal toch een oplossing moeten komen. Zou het idd nu ook niet te hoog spelen zo 2 dagen voor de bruiloft, lijkt me niet tof om zo je trouwdag te beginnen. Leg het rustig uit en zoek samen een passende oplossing.
quote:[message=1766474,noline]Pauline65 schreef op 05 . Maar ik vind het nog aparter dat zoon dat allemaal accepteert, zonder morren. Ik ga er toch vanuit dat hij en TO zaken besproken hebben, vind het dan ook van weinig ruggengraat getuigen dat ie niet tegen z'n moeder zegt dat ze alles af kan blazen, omdat het niet is wat hij en aanstaande willen.Tja, dat is misschien wel de macht der gewoonte. Mijn man heeft zijn jeugd 'overleefd' door altijd ja en amen te zeggen en zodra hij zelfstandig woonde zijn eigen gang te gaan. Hij kan inmiddels goed voor zichzelf opkomen (hij is en was geen moederskindje), alleen op bepaalde momenten wordt dan zelfs hij nog overvallen door vergaand bemoeierig gedrag....
Oeps verkeerde quote gepakt
Hmm ik bespeur een stijlverschil,

Ik zou het juist wel hoog spelen nu. Ten eerste als je half in dingen meegaat heb je toch een rotgevoel op je bruiloft en dat wil je nu juist niet. Ten tweede kan het signaal beter nu naar schoonmoeder heel duidelijk zijn dat ze te ver is gegaan, anders zal ze later altijd kunnen zeggen 'dat dat met die corsages toch heel leuk was uitgepakt' of zoiets.

Wat wij er nou van vinden dat daggasten zelf tijd moeten overbruggen, dat is toch ook niet aan ons, wij zijn toch geen forum schoonmoeder? Het bruidspaar had op de kaart aangegeven hoe ze het wilde, dus de gasten wisten prima waar ze aan toe waren. Eventuele problemen die daar voor sommige mensen uit voort zouden kunnen vloeien lijken me voor de ceremoniemeester om op te lossen, zeker niet voor de schoonmoeder.
quote:Miku2 schreef op 05 augustus 2008 @ 11:15:

Oeps verkeerde quote gepaktEn ik wilde net reageren en zie ineens iets heel anders staan dat waar ik op reageerde wilde
quote:Pauline65 schreef op 05 augustus 2008 @ 11:06:

Maar ik vind het nog aparter dat zoon dat allemaal accepteert, zonder morren. Ik ga er toch vanuit dat hij en TO zaken besproken hebben, vind het dan ook van weinig ruggengraat getuigen dat ie niet tegen z'n moeder zegt dat ze alles af kan blazen, omdat het niet is wat hij en aanstaande willen.Nou.. misschien weet hij ook wel dat ze het alleen maar goed bedoeld en baalt hij er ook van dat ze het zo onhandig heeft aangepakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven