Schoonmoeder bemoeit zich met mijn kind..

16-02-2009 14:35 374 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik hier goed ben maar zal in het kort uitleggen waar ik mee zit. Wij hebben sinds kort een leuk kleintje, is een maand te vroeg geboren en was ook nog eens veel te klein. Hij heeft 3 weken in het ziekenhuis gelegen maar gelukkig gaat nu alles prima!

Maar nu het probleem waar ik mee zit en niet weet hoe ik het aan moet pakken. Mijn schoonmoeder.. Sinds mijn zoontje uit het ziekenhuis is vraagt ze steeds dezelfde dingen elke keer als ik ze zie..wanneer mag ie nar buiten?? En, ben je al gaan wandelen? Echt ik overdrijf het niet, ze vraagt dit elke keer als we ze zien weer.

En dit terwijl ons als advies is gegeven het heel rustig aan te doen met Jesse omdat ie al zoveel heeft meegemaakt en een andere start heeft gehad. Dit hebben we onze schoonmoeder ook al diverse keren uitgelegd.. Maar het dringt niet door denk ik.

En het ergste is ook nog dat mijn man ook nog partij voor haar kiest steeds(ik mag niks zeggen over zijn moeder)

Nu zijn we eindelijk even langs geweest bij haar met Jesse.

Zegt ze ineens: Ik zal maar eens vaker langs komen bij jullie anders word hij nog eenkennig!! Nu, ik was echt woest!!

Snapt ze het nu echt niet?? Ze kan nog genoeg van Jesse gaan genieten maar heeft blijkbaar geen begrip dat we het rustig aan moeten doen met hem en niet te veel met hem mogen sjouwen.

Want schoonma zegt, ik nam mijn kinderen overal mee naar toe.

Dus hoe los ik dit op? Want ik ga al liever niet meer naar mijn schoonmoeder en mijn man en ik hebben er steeds vaker ruzie over. Hij is het wel met me eens over Jesse, maar ik mag niks verkeerds over zijn moeder zeggen.

Maar nogmaals, ze vroeg al steeds wanneer neem je Jesse nu mee toen ie net uit het ziekenhuis was en net 4 pond woog..

Hoe los ik dit op? Want ik word niet meer goed van haar..
Ik vind je schoonmoeder helemaal niet bemoeizuchtig. Ze is gewoon belangstellend, en wil graag haar kleinkind zien.

En natuurlijk vind je man het niet leuk als jij slecht over zijn moeder praat. Stel je eens voor dat hij dat over jouw moeder zou doen? Dan zou je haar toch ook verdedigen?

Ik zeg hiermee niet dat je zomaar alles moet toelaten. Als jij nog niet naar buiten mag met je zoontje, moet je dat vooral niet doen. Dan laat je je schoonmoeder toch zondagsmiddags een uurtje op bezoek komen? Is manlief er ook bij, en kan hij zich een beetje met haar onderhouden.
quote:pluis363 schreef op 16 februari 2009 @ 17:36:

Waarom krijgen de hormonen altijd de schuld is makkelijk afschuiven.

Omdat de alternatieven zijn:

-Slecht kunnen communiceren door TO

-Geringe emotionele volwassenheid van TO

-Weinig zelfreflectie van TO

-Een schoonmoeder die geschift is

Ik vind afschuiven op hormonen eigenlijk zo gek nog niet.

Is het niet handig om te vertellen hoe lang jouw smurf nog rustig aan moet doen Roos?

Als je tegen haar iets in de trand van; over een week/maand/half jaar, is hij helemaal de jouwe, en mag je langskomen wanneer je maar wil, en komen wij ook vaker langs.

Dat geeft haar duidelijkheid,

het rustig aan doen.... tsja, dat zal best, maar hoe lang, en hoe dan?

Hoe is het contact met je eigen ma, gaat dat wel goed, en ziet zij hem ook weinig?
quote:neele schreef op 16 februari 2009 @ 17:13:

En helaas blijkt een man dan minder met zijn kind naar zijn moeder te gaan dan een vrouw doet. (in mijn geval) En heeft ze dus verloren. Want gaan we als gezin een keer of vier per jaar langs. En dat had heel anders kunnen zijn.

Ik heb er geen last (meer) van. Mijn dochter vraagt nooit om die oma.

Dus wie heeft er verloren....? Oma.

Jammer toch?

Winnen verliezen, waar gaat dit over? een strijd over wie de beste de sterkste is, de strijd van het gelijk?

Dit klinkt heel erg onprettig, en ik vraag me af wie de echte "verliezer" in deze is,
quote:MysticAngel schreef op 16 februari 2009 @ 18:49:

Is het niet handig om te vertellen hoe lang jouw smurf nog rustig aan moet doen Roos?

Als je tegen haar iets in de trand van; over een week/maand/half jaar, is hij helemaal de jouwe, en mag je langskomen wanneer je maar wil, en komen wij ook vaker langs.

Dat geeft haar duidelijkheid,

het rustig aan doen.... tsja, dat zal best, maar hoe lang, en hoe dan?

Hoe is het contact met je eigen ma, gaat dat wel goed, en ziet zij hem ook weinig?

Voorlopig de eerste 3 maanden moeten wij het rustig aan doen en dat hebben we dus schoonoma al tig keer uitgelegd..

Het contact met mijn eigen ma is prima, zij zegt zelf al van doe het maar rustig aan met je manneke, het komt vanzelf wel.

Zij snapt het dus heel goed, want ze weet dat ze er nog genoeg van kan gaan genieten!
Maar jouw schoonmoeder heeft misschien nu al het gevoel van niet. Dat ze heel erg haar best moet doen om haar kleinzoon wat vaker te zien. Misschien dat er al vaker dingetjes zijn voorgevallen tussen jullie? Je zegt haar ook niet te vaak over de vloer te willen hebben.

Voor grootouders is het ook heel speciaal om een kleinkind te hebben.
Ja doei! Ze weet toch waar wij wonen of niet??

Het contact is altijd gewoon geweest, al heb ik altijd gezegd dat ze altijd kon langskomen voor koffie of wat maar je zag ze nooit..

Nu is Jesse er en verwacht ze dat wij telkens langskomen.. en ze weet dat we nog niet te veel mogen sjouwen met ons manneke! Ze weet zelf ook waar wij wonen??

En bedankt voor alle goede adviezen hier, maar ik ga niet steeds hetzelfde verhaal uitleggen sorry..
quote:roos71 schreef op 16 februari 2009 @ 19:52:

Ja doei! Ze weet toch waar wij wonen of niet??(we wonen vlakbij elkaar ook nog)

Het contact is altijd gewoon geweest, al heb ik altijd gezegd dat ze altijd kon langskomen voor koffie of wat maar je zag ze nooit..

Nu is Jesse er en verwacht ze dat wij telkens langskomen.. en ze weet dat we nog niet te veel mogen sjouwen met ons manneke! Ze weet zelf ook waar wij wonen??

En bedankt voor alle goede adviezen hier, maar ik ga niet steeds hetzelfde verhaal uitleggen sorry..

Ja, ze weet waar jullie wonen (ongetwijfeld) en ze geeft zelf al aan dan naar jullie toe te willen komen. Misschien heeft ze het wat ongelukkig aangepakt door erachteraan te plakken 'omdat hij anders eenkenning wordt', maar het doel was om hem vaker te zien, bij jou thuis...

Ik begrijp best wel dat commentaar niet leuk is, ik heb zelf (schoon)ouders die constant 'vroeger' aanhalen en ongevraagde adviezen gaven (en geven), maar dan zeg ik ja en doe ik nee... Inmiddels zijn de ongevraagde adviezen een heel stuk minder geworden.

Kennelijk wel. De adviezen komen zo te merken totaal niet bij je aan, je zegt namelijk voor de zoveelste keer hetzelfde. En je krijgt dus ook iedere keer hetzelfde antwoord, dat je niet wilt horen.

Denk je dat je een antwoord krijgt dat wel in je straatje past als je het gewoon nog een keertje vraagt/zegt, maar dan harder?

Tijd om het over een andere boeg te gooien want je zit nu vast.
Je eigen moeder heeft begrip voor de situatie. Komt die wel gewoon langs? Of ziet die de kleine ook heel weinig?
quote:MysticAngel schreef op 16 februari 2009 @ 18:56:

[...]

Winnen verliezen, waar gaat dit over? een strijd over wie de beste de sterkste is, de strijd van het gelijk?

Dit klinkt heel erg onprettig, en ik vraag me af wie de echte "verliezer" in deze is,

Volgens mij hoef je geen nederlands te hebben gestudeerd om deze beeldspraak te kennen.

Er zijn geen winnaars in deze, het is namelijk geen strijd.

Er is wel een verliezer echter; mijn schoonmoeder.

Door haar "boven op ons zitten" zuigen en toeeigenen is ze alleen maar verder van ons af komen te staan. En ziet ze haar kleindochter veel minder dan haar lief is.

Die verwijdering is allemaal in mijn kraamtijd ontstaan....

Ik verlies niets en win niets.

Jawel ik win wel iets! Tijd voor voor mijn dochter en mij samen op zondag. Voordat zij er was zat ik bijna iedere zondag bij mijn schoonouders en dat hoeft niet meer....

En ze heeft gezegd dat zij wel wat vaker langs wil komen. En daar ben jij vervolgens woest over!!

Dus is ze nu wel of niet welkom? Of is alleen je eigen familie welkom? Dat gevoel krijg ik n beetje bij jouw verhaal.
het is maar waar je blij om bent neele...

Roos, waarom zeg je niet gewoon 'ja, leuk, gezellig" als je schoonmoeder voorstelt vaker langs te komen bij jullie in plaats van woest te worden? Hebben zowel jij als de kersverse oma wat jullie willen: jij hoeft niet met je ventje op stap naar haar, en zij ziet hem wat vaker. Voor alle partijen beter toch!

En verder de opmerkingen gewoon van je af laten glijden. Zij zou dingen anders doen, prima toch?
quote:Lika schreef op 16 februari 2009 @ 20:48:

het is maar waar je blij om bent neele...

Ja raar he? Ik ga graag om met mensen waar ik zelf voor gekozen heb.Mijn man en vrienden dus. Als familie leuke mensen zijn is dat mooi meegenomen zo niet, jammer dan.

Ik ben niet van de club "het is familie dus daar moet je mee omgaan en elkaar leuk vinden".

Dus als ik iemand niet echt leuk vind en daar niet iedere week naatoe hoef ben ik daar blij mee.
quote:neele schreef op 16 februari 2009 @ 17:13:

En weer ga ik voor TO opkomen. Ik kan me zo goed herinneren hoe erg mijn irritatie jegens mijn schoonmoeder was dat idd iedereen die dat niet begreep tegen me was... Zo voelde dat iig.

Ik kon niet eens meer zien dat het voor haar leuk was dat ze oma was geworden. Ik irriteerde me alleen maar aan het feit dat ze zich overal tegen aan bemoeide en alles beter wist. Fijn voor haar dat ze oma was geworden.

Ik lag geloof ik wel als een leeuwin voor mijn kind. Tegen iedereen die zich er mee wilde bemoeien. En als dat niet zo was was ik heel relaxed. Zo was het nou eenmaal.

En zo is het nu waarschijnlijk bij to.

Zeggen dat ze geen goede schoondochter is helpt hier niets aan. Mijns inziens ben je niets verplicht aan je schoonouders. Als het goed is heb je een leuk contact met ze, soms is dat echter niet zo. En dan kan manlief heerlijk met Jesse naar oma gaan als hij dat wil. (Over een paar maanden) Want als schoonma zo doorgaat loopt het daar op uit. En verliest ze dus. Dat heeft ze bij mij helaas gedaan.

En helaas blijkt een man dan minder met zijn kind naar zijn moeder te gaan dan een vrouw doet. (in mijn geval) En heeft ze dus verloren. Want gaan we als gezin een keer of vier per jaar langs. En dat had heel anders kunnen zijn.

Ik heb er geen last (meer) van. Mijn dochter vraagt nooit om die oma.

Dus wie heeft er verloren....? Oma.

Jammer toch?

Hier kan alles nog ten goede gekeerd worden. Doe dat ook!

OMG!

Wat maakt trouwens dat het bij TO nog ten goede kan keren en bij jullie niet? Het is pas te laat op de dag van haar of jouw begrafenis. Begraaf die strijdbijl, niet voor jezelf, niet voor haar maar voor je partner en kind. Dit soort dingen keren zich uiteindelijk tegen je.
Hier is geen strijdbijl.

Het is meer zoals iemand anders beschreef "een grauwsluier".

Je kan elkaar toch gewoon niet liggen?

Ik snap niet dat daar zo ingewikkeld over wordt gedaan...

Ik denk dat schoonmoeder en ik daar beide geen last van hebben. Dat is een gegeven.

Het is alleen jammer voor haar dat ze haar kleindochter weinig ziet door deze situatie.

Hoeft dus niets begraven te worden...
[quote]Nymeria schreef op 16 februari 2009 @ 16:22:

Goh ik ben blij dat sommigen van jullie hier niet mijn schoondochters zijn. Vooral Schilderspalet. Ze wil haar (schoon)ouders niet kennis laten maken met haar pasgeboren baby (wat ook hun kleinkind is) en ze wil de bezoekjes beperken omdat schoonouders in haar ogen niet voldoen aan het beeld van hoe schoonouders moeten zijn.

Duh?????

Wel lezen he Ik wilde zowel mijn ouders als mijn schoonouders niet tijdens de kraamperiode (lees 1 week) niet bij mij langs hebben..........dit is totaal iets anders dan dat jij denkt en aangeeft hoor.

Ik zat inderdaad niet te wachten op bezoekjes, helemaal niet van mensen die nog dommer zijn dan een achtereind van een *knorknor*. In hun ogen zijn alle mensen die geen koophuis hebben arme sloebers, zijn alle mensen met een 'kleurtje' criminelen en uiterst dom, zijn homo's niet goed en lesbiënnes een foutje van de natuur, etc. Zal ik nog even doorgaan?

Het maakt mij geen ruk uit hoe schoonouders zijn, maar een beetje respect en begrip is echt niet te veel gevraagd. Die schoonouders hebben het geheel en alleen aan zichzelf te wijten dat zij hun kleinkinderen al jaren niet meer zien en ik lig er niet een nacht wakker van.........ook nooit gelegen.

Alsjeblieft zeg. Nu maak je mij wel heel erg pissig

Schoonmoeders met name moeten leren om hun schoondochters niet te zien als een soort van geboortekanaal voor hun kleinkinderen, maar als een individu waar hun zoon zielsveel van houdt. Schoonouders moeten een stap terug doen als hun zoon een eigen gezin krijgt. Haal die figuurlijke haken uit je kind!

En wees blij dat je mij niet als schoondochter hebt, je zou het niet gemakkelijk hebben
In sommige gevallen begrijp ik heel goed dat relaties tussen schoonmoeders/dochters niet goed gaan. Soms gaan schoonouders/ouders veel te ver. Maar in jouw situatie begrijp ik er geen snars van. Als het echt alleen gaat om de vragen/situaties die jij schets ben je erg snel aangebrand. Daar komt bij, misschien bedoeld ze het goed maar intrepeteer jij het anders? Vraag het haar gewoon!

Jij wilt/mag nog niet met je zoontje naar buiten. Dus schoonmoeder wil bij jullie komen en dan is het ook niet goed? Kan ze het wel goed doen bij jou? Hoe vaak komt jouw moeder langs? Daar heb je geen problemen mee. Waarom geef je op die vragen geen antwoord?

Weet dit, je schoonmoeder kun jij niet veranderen. De enige die iets kan doen om deze situatie kan beinvloeden ben jij zelf. Praat er gewoon over, en leg niet in elk zinnetje die zij zegt een dubbele bodem, dan kun je namelijk overal wel ruzie om maken. Lijkt me in jullie relatie ook helemaal niet verstandig tenzij je binnen een jaar van je vriend afwil.
...
En wees blij dat je mij niet als schoondochter hebt, je zou het niet gemakkelijk hebben :no:[/quote]

Nee inderdaad zeg pffffffffff
...
quote:queenie1 schreef op 16 februari 2009 @ 21:14:

En wees blij dat je mij niet als schoondochter hebt, je zou het niet gemakkelijk hebben :no:[/quote]

Nee inderdaad zeg pffffffffff

En ik neem aan dat je reageert op mijn post?

Ik hoop dat je begrijpt dat ik dat nu cynisch bedoelde..........realiseer me nu dat ik er dan even een smiley of zo bij had moeten zetten..........

Ik ben gewoon heel duidelijk in waar mijn grenzen liggen, daar vaart iedereen het beste bij.

Enne, ter info, het was het voorstel van mijn man hoor om geen contact meer met zijn ouders te hebben. Hij was ze spuugzat nadat ze hem hadden bedreigd.

Ik val eigenlijk best wel mee he

(ik zie nu dat ik het knipoogje naast het nee schuddend kopje wilde klikken, maar dus de verkeerde heb aangeklikt.......oeps)
Schilderspalet, ik wil je best als schoondochter hoor!
Waar TO volgens mij kwaad over werd, was de opmerking die achter het "dan kom ik maar vaker bij jou langs!" aan kwam. "anders word hij eenkennig"

Voor mij idee (nogmaals, ik denk dat het TO het zo ervaard) voelt dat als een aanval. Alsof ze te weinig bij schoonmoe komt, terwijl ze al talloze keren heeft uitgelegd waarom dit nog niet kan.

Dus is schoonma van harte welkom (zolang het niet iedere dag is ) bij haar thuis, maar zonder de vileine opmerkingen.

TO, correct me if i'm wrong please!
Maar desalniettemin, schoonouders moeten gewoon weten waar hun grens eindigt en waar de grens van hun schoondochter met gezin begint.

Schoonouders blijven schoonouders, maken geen deel uit van welk ander gezin dan ook, ze hebben slechts wat genen doorgegeven.

Bij de gratie van hun schoondochter en zoon kunnen ze meer deel uitmaken van dat gezin. Alsjeblieft GEEN goedbedoelde adviezen, geen rotopmerkingen, geen bemoeizucht.

Vraag gewoon eens hoe het met de schoondochter is, hoe zij alles ervaart, of je nog iets voor haar kunt doen, wat zij nodig heeft, maak haar een stevig compliment omdat zij toch maar even jouw kleinkind van 9 pond eruit heeft weten te krijgen, geef haar een knuffel, zelfs in bijzijn van de rest van de familie.

VRAAG NAAR HAAR en de rest komt vanzelf.
quote:neele schreef op 16 februari 2009 @ 21:23:

Schilderspalet, ik wil je best als schoondochter hoor!

Ik val best mee hoor, ik raak soms alleen een beetje opgewonden als mensen ongevraagd in mijn 'space' zitten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven