schoonmoeder from hell

04-10-2010 00:07 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

lieve allemaal asjeblieft geef mij tips!!!

ik zal even van voor af aan beginnen

ik ben net bevallen van een dochtertje en zielsgelukkig met mijn vriend ,,, alleen heb ik een groot probleem met mijn schoonmoeder en dat word alleen maar erger want ze heeft mijn hele bevalling verziekt en echt zwaar vergalt gewoon!

ik had van tevoren gezegd dat ik eventueel mijn zus er misschien bij zou willen hebben , enfin, mijn vriend en ik waren het eens dat wij het samen gingen doen , niet dus, want ik zag dat hij teleurgesteld was dus ik zei als je het fijn vind bel je moeder maar dan , achteraf de grootste fout die ik ooit heb gemaakt, want ze kwam binnen en drong zichzelf gewoon op de voorgrond en mijn zus stond daar maar lullig , ik heb een aantal keer gevraagd of ze wou gaan maar het kreng kwam gewoon steeds onaangekondigd terug en op het laatst toen ik persweeen kreeg heb ik haar weer weggestuurd , mijn dochter was een seconde geboren en mevrouw bitch kwam binnengestormd en begon meteen foto`s te maken en naar mij keek ze geen moment om...

achteraf had ze ook nog tegen mijn vriend lopen zeiken dat ze zich lullig voelde door de manier waarop ik haar had weggestuurd ,, hallo ik lag verdorie te bevallen!!!!!!!!!!! en zij had zichzelf uitgenodigd!!!!!!!!!!! zij kwam de hele tijd gewoon terug!!!!!!!!

mijn bevalling was al traumatisch en ik vond het een nachtmerry ik loop er hele dagen om te janken en voel me schuldig tegenover mijn zus!!!

het ergst is dat mijn vriend het gewoon accepteert maar ik kan het niet meer mijn moment is verziekt ... wat moet ik nou doen?????????????????????

mijn vriend is niet eerlijk en duidelijk en standvastig tegen haar en dat gaat nu ten koste van mij en nu ook van mijn dochter straks waarschijnlijk..

mijn schoonmoeder heeft achter onze rug om haar nummer aan mijn kraamvrouw gegeven , dat is toch niet normaal???????????

die vrouw (en dat zijn ook mijn vriend zijn woorden)

maakt geen fouten en ze kan je je heeeeel klein laten voelen ..

ik ga het er morgen nog eens met mijn kraamvrouw over hebben want met haar kan ik goed praten en ze weet voor de rest ook niets van dit af ...

ik hoop dat jullie tips hebben ,,, ik ben al blij met een gewone reactie ,, voel me zo ellendig ,, het voelt niet als mijn taak om het haar te zeggen omdat het mijn moeder niet is .....
Ik begrijp dat je het als naar hebt ervaren, maar door je er nu nog zo druk over te maken verander je daar niks meer aan.

Leg je man en eventueel je schoonmoeder uit waarom het achteraf gezien geen goede keuze was om haar erbij te vragen en probeer het daarna te laten rusten.

Steek je energie in je kindje en het wennen aan de nieuwe situatie en niet in wrok t.o.v. je schoonmoeder. Het is al rot genoeg dat dit gevoel je bevalling heeft 'verpest', laat het niet ook nog je kraamtijd verpesten.

Goed idee van je om er met de kraamverzorgster over te praten.
The time is now
bedankt voor de felicitaties (L)

de meeste mensjes hier begrijpen het helemaal en ik ben heel erg blij met hun reacties ik kan er best veel mee ,, maar helaas zijn er ook mensen die inderdaad niet kunnen lezen ...

mijn schoonmoeder in het kort : denkt dat iedereen haar altijd overal nodig heeft gaat er vanuit dat zij overal als eerste van op de hoogte gebracht word iedereen rondom haar loopt altijd op zijn of haar tenen want stel je voor wat er gebeurt als ze zich beledigt oid voelt ,, ze maakt ook noooooit fouten ... maar in elk geval heeft ze haar oudste zoon , mijn vriend dus ook eens als stront behandeld een soort van weggedaan in een of ander gehucht en is toen een nieuw gezin begonnen en nu wij dus een eigen gezin hebben zien of horen we haar inneens regelmatig en word er gedaan alsof er niets gebeurt is bahbahbah maar dat is tot daaraan toe , nu moet ik voor mijn eigen gezin ergens een streep gaan zetten en met jullie gaat me dat aardig lukken ik ga eerst even de boel laten bezinken inderdaad , en mijn vriend moet inderdaad eens een nieuw paar ballen halen want hij durft gewoon niet tegen haar in te gaan en dat zegt ie ook gewoon eerlijk ,, hij wil geen ruzie omdat hij en mij en zijn moeder niet het gevoel wil geven dat ie partij kiest maarja ik heb met hem een relatie en gezin en niet met haar hij moet ook af en toe stop zeggen tegen haar ,,,

jullie zijn tof met tips .... soms zo simpel maar af en toe zie je dat dus niet meer

liefsxx
Ik snap sowieso niet dat je er mensen bij uitnodigt als je met je benen wijd met je kijkdoos openligt pijn te lijden. Niet je zus, maar al helemaal niet 'n schoonmoeder (al was ze wél 'n lieve vrouw) Je hebt 't dus zelf over je afgeroepen door haar te laten komen, dus deal with it.
Hellepie, allereerst: van harte gefeliciteerd met jullie dochter!

Je bent net bevallen lees ik. Wat een boel negatieve emoties rond iets wat zo mooi zou kunnen zijn. Wat er gebeurd is met jouw schoonmoeder moet je voor nu even zo snel mogelijk los laten. Je bent kraamvrouw, je bent moeder van een kersverse baby. Richt je daar op. Vergeet niet dat veel kraamvrouwen overspoeld raken door allerhande emoties zo net na een bevalling en dat het soms moeilijk is om dan rationeel te handelen en te denken. Dit is lichamelijk en emotioneel nu eenmaal een moeilijke tijd, maar vergeet niet: ook mooi. Praat met je kraamhulp en verloskundige zoveel mogelijk over de bevalling, verwerk dat. En vergeet vooral niet je te richten op het allerbelangrijkste: je baby.

De issues die tussen jou en je schoonmoeder in staan moeten nu even naar de achtergrond, en laat dit niet tussen jou en je vriend inkomen, hij is ook net papa geworden. Wees lief voor elkaar. Sterkte.
quote:tilalia2 schreef op 04 oktober 2010 @ 00:26:

'Lieverd, ik dacht dat ik er baat bij zou hebben als er dierbare mensen bij de bevalling zouden zijn. Nu weet ik dat dat niet zo was, en dat ik een bevalling zonder toeschouwers wil doen. Ik had het druk genoeg met mezelf. Stel je voor dat we dit geintje ooit nog een keer doen, dan wil ik geen visite, okee? Ik kan niet focussen op baren als ik moet focussen op anderen."

En dan...

"Ik vind het moeilijk om met een fijn gevoel aan de bevalling terug te denken. Het was al geen feest, maar het aandacht moeten geven aan anderen terwijl ik zelf zo hard bezig was, viel me zwaar. Ik merk dat ik nu rust nodig heb en ik wil een weekje mediastilte inlassen. Wil jij alsjeblieft alle afspraken die we hebben afzeggen, zodat we kunnen focussen op ons nieuwe gezin? Dank je wel"

Na een paar dagen van die week rust bel je je zus en klets je lekker bij over dat hele bevalgedoe. Dat het niet je bedoeling was om haar te laten ondersneeuwen door je schoonmoeder, maar dat je er niet zoveel aan kon doen omdat je aan het bevallen was.

En hee, eigenlijk: je zus was er voor jou, tijdens de bevalling. Ze had de pushy-mummy-in-law ook wel een beetje op afstand kunnen houden. Het is geen beleefd verjaarsfeestje, maar heftig natuurgeweld en daar past rust en kalmte voor de barende vrouw. Zus had best iets kunnen doen om jou je rust te geven. Maar of je dat zo voelt en vindt en zegt is up to you, daar ga ik niet over.

Maar voor de eventuele volgende keer: doe het zonder tribunes. Die leiden alleen maar af.

Gefeliciteerd met je dochter!

Ooowwww, kun je mij ajb ook raadgeven voor mijn schoonmoeder!

Mooi gezegd!

TO ik begrijp heel goed wat je bedoeld. Een schoonmoeder die op zo'n moment niet een stapje achteruit doet vind ik ook echt niet normaal, zeker niet als het een lastige bevalling is. Dat je zus niet 'ingrijpt' is misschien omdat zij ook overdondert was van je schoonma. ( ik zou ook niet weten hoe ik zou reageren als zus maar als ik zou zien dat jij dr weg zou sturen... ja dan had ik dr op de gang vastgebonden )

Ik vind een bevalling en de eerste minuten daarna dus écht alleen voor de ouders. Maar goed dat is mijn mening en niet van een heleboel anderen.

Je zit nu ook nog eens in een rollercoaster van hormonen, kraamtranen etc dus je kunt nu ook gewoon niet alles op een rij zetten.

Doe wat Tilalia zegt, echt. Eerste week rust samen met vriend en dochter! Daarna heb je nog alle tijd om je zus uit te leggen en je schoonmoeder ook even te zeggen dat jij het toch vervelend vond dat als jij haar wegstuurde, zij telkens weer terug kwam. ( had je niet beter tegen de gyn kunnen zeggen "laat haar nu buiten ajb" ?)
Jouw schoonma is vast een verloren zus van de mijne
Ik heb nooit een kind gebaard, maar waarom wilde je daar allerlei mensen bij? En ik snap het niet, je zegt dat je zus erbij moest zijn en tegen je vriend had gezegd dat jullie het samen gingen doen. Wat, jij en je zus? Jullie drieen?

Waarom niet alleen met je vriend, de enigen die er toe doen op zo'n moment? En dan je schoonmoeder uitnodigen... pffff.

Het zal wel aan de hormonen liggen. Sterkte ermee.
mensjes? Het enige mensje hier is je kind.
Je kunt het ook als een wijze les zien. Volgende keer is ze er niet meer bij en vanaf nu laat je je niet meer op je kop zitten door haar.

Duidelijke regels stellen.

Geniet van je dochter, dat is nu het belangrijkst.

Ps. als ik zou bevallen wil ik mijn man en mijn moeder erbij, dus zo raar is het niet als je er een extra persoon bij wilt, Emaille.
Ik begrijp je hoor, haar uitnodigen betekent niet dat ze met 'r neus vooraan hoeft!

Ze had ook op afstand aanwezg kunnen zijn!

Toch proberen los te laten nu hoor, je hebt met dit meiske maar 1 kraamtijd, tis echt tijd om te gaan genieten nu!!

Gefeliciteerd met je meissie!
quote:hellepie schreef op 04 oktober 2010 @ 00:07:

ze kwam binnen en drong zichzelf gewoon op de voorgrond en mijn zus stond daar maar lullig , ik heb een aantal keer gevraagd of ze wou gaan maar het kreng kwam gewoon steeds onaangekondigd terug en op het laatst toen ik persweeen kreeg heb ik haar weer weggestuurd , mijn dochter was een seconde geboren en mevrouw bitch kwam binnengestormd en begon meteen foto`s te maken

mijn vriend is niet eerlijk en duidelijk en standvastig tegen haar en dat gaat nu ten koste van mij en nu ook van mijn dochter straks waarschijnlijk..

.

Inderdaad, jouw schoonmoeder is een onbescofte hork die gewoon super egoistisch bezig was.

Je vriend is een softie.

Hou zoveel mogelijk afstand van je schoonmoeder, voor je eigen gemoedsrust, en zorg dat ook je vriend begrijpt dat je niet echt behoefte hebt aan haar gezelschap.

Gefelciteerd met je baby, heb je al een naam voor haar? (anders heeft schoonmoeder vast wel idéen. )
De kraamvrouw ben jij. Je zult vast de kraamhulp bedoelen.

Vervelende situatie trouwens, ik had dus never mijn schoonmoeder uitgenodigd om bij de bevalling te zijn. (ik heb een hele lieve, maar dan nog) Probeer het gewoon naast je neer te leggen en focus je op jullie 3tjes!
Hellepie, van harte gefeliciteerd met je dochter!

Ik snap helemaal wat je bedoelt met je schoonmoeder en met het gevoel dat je bevalling "verpest" is. Maar daar kun je nu niets meer aan veranderen. Bovendien zit je nu vol met hormonen die al je gevoelens en emoties versterken. Probeer dat in gedachten te houden en geef jezelf even een week de tijd voordat je actie gaat ondernemen. Als je dan je schoonmoeder flink de waarheid wil zeggen, ga dan vooral je gang, maar bedenk wel dat dat heel veel kapot kan maken en dat je daarmee misschien alleen nog maar meer negatieve energie opwekt.

Maar het is een lastige situatie, ik weet het, het heeft mij bijna een jaar gekost voordat ik een conflict met mijn schoonmoeder kon laten rusten.

Probeer in ieder geval van je dochter te genieten, dat is wat op dit moment belangrijk is.
Je hebt iets toegezegd en dat pakte niet goed uit. Op het moment dat dit gebeurde was je niet bij machte op je toezegging terug te komen. Je schoonmoeder heeft wel de leeftijd maar had niet de wijsheid om zelf te begrijpen dat en hoe ze teveel was. Ik kan me je braakneigingen daarom goed voorstellen. In het vervolg niet meer gemakkelijk zulke dingen toezeggen dus! Zulke schoonmoeders moet je kort houden, om het maar oneerbiedig te zeggen.
quote:Debora schreef op 04 oktober 2010 @ 00:28:

Ik heb een beetje het gevoel dat TO niet een helemaal realistische kijk heeft op hoe een bevalling in zn werk gaat...

Aangezien ze net bevallen is lijkt de dat sterk.

@TO: Gefeliciteerd met je dochter en weet dat bevallingen gewoon vies kunnen tegenvallen meid. Je verwachting van tevoren is vaak heel anders dan wat er daadwerkelijk gebeurd. Natuurlijk is het dan niet prettig z'on schoonmoeder echter zij heeft niet alleen zaken beinvloed. Bevallen is een zware klus en kan een heftige indruk maken , het is geen feestje (alsin verjaardagsfeest). Probeer nou maar niet iedereen verantwooordelijk te maken voor jouw teleurstelling in de bevalling. Zoals ik je lees is het een beetje chaos geworden door de paniek over de heftigeheid van de bevalling bij jouw vriend , hij snapte het niet meer. Bij jou , jij had pijn en zag dat hij het niet meer trok. Je schoonmoeder (eerst vragen ze me dan moet ik weg). Je zus (jij wilde wel maar hij wilde niet) .

Wat maakt het uit?

Kijk es naar dat kleine hoopje in zijn babybakkie daar draait het toch om?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:elninjoo schreef op 04 oktober 2010 @ 07:30:

Ik snap sowieso niet dat je er mensen bij uitnodigt als je met je benen wijd met je kijkdoos openligt pijn te lijden. Niet je zus, maar al helemaal niet 'n schoonmoeder (al was ze wél 'n lieve vrouw) Je hebt 't dus zelf over je afgeroepen door haar te laten komen, dus deal with it.Die hebben er zelf ook ooit met hun benen open gelegen he...en snappen het als 't goed is, als geen ander.
TO, houd je lekker bezig met je dochtertje!

Spreek je vriend vermanend toe en laat HEM het oplossen met ZIJN moeder en laat hem zeggen dat je even rust nodig hebt.

Noem je schoonmoeder geen bitch, ook al is ze dat misschien wel. Je bent momenteel vooral moeder, geen schoondochter die alles goed moet doen in de ogen van schoonmoeder...Houd je dus even met je gezin bezig!
This is not kosher!
quote:Marahbloem schreef op 04 oktober 2010 @ 09:59:

[...]

Die hebben er zelf ook ooit met hun benen open gelegen he...en snappen het als 't goed is, als geen ander.Het gaat niet om dat ze zelf ook zo gelegen hebben, het gaat er om dat ik in zo'n vernederende pose geen pottenkijkers hoef. Neem toch ook m'n beste vriendin niet mee als ik voor m'n uitstrijkje ga en die ligt ook wel 'ns zelf met d'r benen wijd voor zo'n zelfde onderzoek.
Mijn schoonmoeder bij de bevalling???? Nog in geen duizend miljoen jaar hahaha en ik heb dan nog niet eens een hele slechte

En nee ook niet als mijn vriend daar om zou smeken echt voor geen goud. Maar goed, dat ben ik.

Je hebt het erover dat de bevalling verziekt is. Hmmm ik vind bevallen nou nooit een feestje en ik denk dat bevallen nu niet echt iets romantisch is. De meeste bevalling worden wel "verziekt" door het één of ander. En dan vooral op medisch gebied. Dat is bij jou niet het geval geweest begrijp ik. Kindje en jij zijn gezond en afgezien van de rest heb je dus een goede bevalling gehad zonder ernstige complicaties of enge toestanden. Focus je daar dan maar op, en relativeer de boel een beetje. Ook als dat nu moeilijk gaat onder de hormonen. Echt als dat het enige is wat er niet helemaal lekker ging heb je het super gedaan.

En je vriend heeft inderdaad geen ballen. Je moet hem eens uitleggen dat het niks te maken heeft met een "kant" kiezen maar gewoon opkomen voor het geluk van jullie als gezin. Wat is dat toch altijd met die mannen en hun moeders. Bah slappe hap allemaal.
quote:elninjoo schreef op 04 oktober 2010 @ 10:03:

[...]

Het gaat niet om dat ze zelf ook zo gelegen hebben, het gaat er om dat ik in zo'n vernederende pose geen pottenkijkers hoef. Neem toch ook m'n beste vriendin niet mee als ik voor m'n uitstrijkje ga en die ligt ook wel 'ns zelf met d'r benen wijd voor zo'n zelfde onderzoek.Als je bezig bent met bevallen,zal het je een rotzorg zijn of je er als een prinses bij ligt, je denkt daar helemaal niet aan daarvoor ben je te druk bezig om de weeen op te vangen, of te persen.
Hellepie,

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met jullie dochter!

Verder, zapte ik laatst een keer langs Dr. Phil, normaal blijf ik dan niet hangen, maar deze keer wel, want het ging over schoonmoeders from hell. Ik heb er zelf ook een, dus interesse was gewekt.

Wat hij zei en waar ik me wel ik kon vinden was dat de schoonmoeder een flinke stap terug moest doen en haar zoon volwassen en verantwoordelijk moest laten zijn voor zijn eigen leven. Dat de zoon zijn loyaliteit bij zijn eigen gezin hoort te leggen. Dus vierkant achter zijn vrouw hoort te staan. En dat de vrouw nooit een respectloos woord over haar schoonmoeder moet spreken.

Ik vond het verhelderend. Jij en je man moeten grenzen trekken wat betreft toelaatbaar is in jullie leven. Maar wees zelf altijd respectvol richting je schoonmoeder.

Sterkte!
Heel mooi gezegd, Taha!

De bal ligt in het geval van TO bij de partner, de man. Hij moet er van doordrongen raken dat het zo niet langer kan. En hij moet samen met haar een grens trekken.

Deze grens zal hij dan met zijn moeder moeten bespreken en gaan handhaven.

Op die manier wordt zij niet de boze schoondochter en heeft moeders in de gaten dat ze samen deze grens bepaald hebben.
Allereerst gefeliciteerd met je dochtertje..

Zij is mss wel een doordouwer, maar vind dat jij ook niet echt duidelijk bent geweest. In principe heb jij haar zelf uitgenodigd nietwaar? Wat tussen je vriend en je moeder zit, is voor jouw tijd gebeurd en vind niet dat jij daarin moet bemoeien als het voor hem goed zit.

Wat betreft bevalling verpest? Zou zeggen kijk naar je dochtertje en ga ervan genieten. Je kunt het niet terugdraaien maar er wel een wijze les uit trekken; voortaan duidelijker zijn in wat je wilt naar je schoonmoeder toe. Simpele hintjes begrijpt ze blijkbaar niet.
Over je openingsmail is voldoende gezegd volgens mij.

@TO: uit je tweede reactie begrijp ik het volgende: jij (?) en ieder geval je vriend zijn boos over de manier waarop zij vroeger met hem is omgegaan. En dat ze nu ineens oma gaat spelen zonder zich af te vragen of jullie daarop zitten te wachten. En dat iedereen rondom haar heen op de tenen loopt om haar niet te beledigen.

Volgens mij kun je het beste even een time-out nemen.

Geniet van het eigen gezin. Even een beetje in een ritme komen en hormonen te laten bezinken. Praat met je vriend over wat je samen belangrijk vindt en ook de rol van je schoonmoeder.

Ik denk dat je vriend inmiddels door het vaderschap zich iets of juist niets kan voorstellen bij wat de omstandigheden waren waaronder zijn moeder hem elders heeft ondergebracht.

Lijkt mij dat zijn moeder zich daarover verschrikkelijk schuldig voelt en probeert (wanhopig) om dit goed te maken zonder het daadwerkelijk over die gebeurtenissen uit het verleden te hebben.

En ga daarna gewoon samen heel eerlijk het gesprek aan met je schoonmoeder. Laat je vriend eerlijk zijn in zijn gevoel over het 'in de steek gelaten worden door je moeder'. Dat is nl. het onderliggende verhaal hier. En als zij dat niet oppikt dan heeft ze de kans voorbij laten gaan om hier een nieuwe richting te geven die voor jullie alledrie (allevier) prettig is.
Ik zou je gevoel bespreken met je schoonmoeder juist zonder je vriend erbij.

Als verse moeder en ervaren moeder onder elkaar.

Je schoonmoeder heeft destijds je vriend op de wereld gezet en wie weet weet ze haar man of haar schoonmoeder wel uitgescholden, weggestuurd etc. en snapt ze je heel goed.

Een barende vrouw is nu eenmaal een onvoorspelbare oerkracht.

Vergeet niet dat geen andere vrouw op de wereld behalve je moeder meer van je kind houdt en trotser op je is dan je schoonmoeder.

Alles rustig aan en laat je gevoel gewoon gebeuren.

Na een bevalling kunnen de gekste, tegenstrijdigste gevoelens door je heen gaan, hoort er allemaal bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven