Schoonmoeder

24-02-2020 13:33 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva forum,

Ik heb even behoefte aan een beetje feedback.
Situatie is al volgt, ik ben Nederlandse, mijn vriend komt uit het buitenland en samen wonen we in een ander buitenland.
Ik ben inmiddels 8 maanden zwanger van ons eerste kind en dit loopt allemaal zoals het zijn moet. Als het kind geboren wordt, heb ik met mijn ouders afgesproken dat ze gelijk onze kant op mogen komen om hun eerste kleinkind te zien en te leren kennen. Ze komen waarschijnlijk met de auto en kunnen dan bij ons in huis op de slaapbank blijven slapen. Waar wij nu wonen is het gewoonte om na een bevalling een paar dagen in het ziekenhuis te blijven met de baby. We zullen zien hoe het loopt. Verder wat dat betreft geen problemen.

Mijn schoonmoeder heeft aangegeven dat zij graag een paar weken later wil komen, samen met broer en zus van mijn vriend. Ze komen met het vliegtuig en mijn vriend heeft aangegeven dat zijn moeder bij ons op de slaapbank kan slapen en dat zijn broer en zus misschien ergens een hotel of airbnb kunnen zoeken omdat het anders wat veel wordt in ons huis.
Daarop heeft zijn moeder gereageerd dat zij ook wel een hotel zoekt omdat ze denkt dat het te onrustig is voor de baby als zij daar slaapt, en vanwege een akkefietje 2 jaar geleden. Hierbij sliep schoonmoeder ook bij ons en dit is mij toen vrij slecht bevallen. Ze zat de hele dag op de bank wijn te drinken, verwachte dat wij haar rond zouden leiden en zouden vermaken en voeden. Toen ze rode wijn vlekken op de meubels ging maken met haar glas ben ik uit mijn slof geschoten. Laten heb ik hier weer mijn excuses voor aangeboden.

Nu komt het werkelijke probleem, lang verhaal. Mijn vriend heeft gister aan mij aangegeven dat hij verdrietig en teleurgesteld is dat zijn moeder zich nu niet welkom voelt in ons huis. Hij vindt dat ik hier wat aan moet doen, zodat zij zich wel weer prettig en welkom voelt.
Ik zit hier nu sinds gister over na te denken. Eigenlijk vind ik het wel prettig als ze in een hotel zou gaan.
Tevens heb ik mijn excuses aangeboden. Moet ik dit nog een keer doen? En zo ja, hoe dan het beste?

Als laatste wil ik nog even meegeven dat schoonmoeder en ik eigenlijk best goed door een deur kunnen normaal gesproken. We zijn erg anders van karakter en cultuur speelt misschien ook een rol, maar het heeft behalve die ene keer nog nooit gebotst.

Ik zou graag wat feedback willen. Zeker ook omdat het kan zijn dat ik op dit moment wat hormoongestuurd denk.
Ik zou graag tot een oplossing willen komen waar iedereen gelukkig mee is uiteindelijk.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je belangrijker: dat je vriend hier verdriet om heeft of dat jij best goed met haar kan maar een hotel fijner vindt?
Alle reacties Link kopieren
Je vriend is verdrietig dat zijn moeder zich niet welkom voelt bij jou en jou maakt het niet uit of ze bij jullie slaapt of in hotel?

Ik zou schoonmoeder bellen of skypen en vertellen dat je het heel fijn zou vinden als ze bij jullie zou komen. Dat haalt misschien de kou uit de lucht. Je schoonmoeder denkt duidelijk nog aan het akkefietje van even terug. Ik denk dat dat ook zo'n indruk heeft gemaakt, dat ze nu niet meer haar rode wijn over je meubels gaat sproeien.
Wat eten we vanavond?
Mijn man zou dat niet moeten proberen. Zijn ouders wel op de slaapbank en de mijne in een hotel.
Alle reacties Link kopieren
-Janna- schreef:
24-02-2020 13:37
Wat vind je belangrijker: dat je vriend hier verdriet om heeft of dat jij best goed met haar kan maar een hotel fijner vindt?
precies. hier zou ik voor de lieve vrede gaan en zelf schoonmoeder bellen om aan te geven dat je graag wil dat ze bij jullie komt logeren.
En doooooor!
Ik zou zeggen, beide ouders naar een hotel. Je hebt dan een pasgeboren baby en mensen zolang over de vloer zorgt gewoon voor irritaties. Normaal gesproken al vervelend, maar met een pasgeborene helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Heel verstandig van je schoonmoeder dat ze in een hotel wil gaan zitten. In jouw plaats zou ik je eigen ouders óók naar een hotel sturen zodra jij thuis bent uit het ziekenhuis, zodat jullie samen kunnen wennen aan een kind hebben.
Alle reacties Link kopieren
-Janna- schreef:
24-02-2020 13:37
Wat vind je belangrijker: dat je vriend hier verdriet om heeft of dat jij best goed met haar kan maar een hotel fijner vindt?
Ik vind het belangrijker dat mijn vriend geen verdriet hier om heeft. Want dat vind ik heel vervelend.

Ze is ook absoluut nog welkom, vraag me inderdaad af of ze niet gelijk heeft dat het misschien erg intensief is zo kort na de bevalling.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Jullie hebben toch aangeboden dat ze bij jullie kan slapen? En dat sloeg ze af. Ik zou het zo laten. Bovendien lijkt het me geen ideale periode om iemand op je slaapbank te hebben. Praat er eens rustig over als ze er is, wie weet kan ze de volgende keer wel komen logeren.
Overigens zou ik overwegen je ouders te vragen een Airbnb te zoeken. Logees in je kraamtijd lijkt me echt niet tof, en al helemaal niet als er geen logeerkamer is.
Eze schreef:
24-02-2020 13:40
Heel verstandig van je schoonmoeder dat ze in een hotel wil gaan zitten. In jouw plaats zou ik je eigen ouders óók naar een hotel sturen zodra jij thuis bent uit het ziekenhuis, zodat jullie samen kunnen wennen aan een kind hebben.
Dat vind ik ook. Maar niet de ene ouder wel in huis en de andere ouder in een hotel.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
24-02-2020 13:39
Je vriend is verdrietig dat zijn moeder zich niet welkom voelt bij jou en jou maakt het niet uit of ze bij jullie slaapt of in hotel?

Ik zou schoonmoeder bellen of skypen en vertellen dat je het heel fijn zou vinden als ze bij jullie zou komen. Dat haalt misschien de kou uit de lucht. Je schoonmoeder denkt duidelijk nog aan het akkefietje van even terug. Ik denk dat dat ook zo'n indruk heeft gemaakt, dat ze nu niet meer haar rode wijn over je meubels gaat sproeien.
Ja, dat is misschien wel een goede. Uiteindelijk moet ze ook zelf de keuze maken waar ze het liefst verblijft natuurlijk.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me een goede inschatting van je schoonmoeder om elders te slapen.
Onderschat niet dat een pasgeboren baby en dan andere mensen in je huis heel vervelend kan zijn.
Whatifyoufly schreef:
24-02-2020 13:41
Ik vind het belangrijker dat mijn vriend geen verdriet hier om heeft. Want dat vind ik heel vervelend.

Ze is ook absoluut nog welkom, vraag me inderdaad af of ze niet gelijk heeft dat het misschien erg intensief is zo kort na de bevalling.
Daar heeft ze gelijk in. Maar bedenk het ook heftig zal zijn jouw ouders over de vloer te hebben, zeker als ze zo kort na de bevalling komen.
Alle reacties Link kopieren
Whatifyoufly schreef:
24-02-2020 13:41
Ik vind het belangrijker dat mijn vriend geen verdriet hier om heeft. Want dat vind ik heel vervelend.

Ze is ook absoluut nog welkom, vraag me inderdaad af of ze niet gelijk heeft dat het misschien erg intensief is zo kort na de bevalling.
Ik had er niet aan moeten denken om met pasgeboren kind zo lang ouders in huis te hebben. Man en ik wilden samen wennen en ik moest herstellen. Ik zou dus alle ouders ergens anders laten slapen.
Maar jouw ouders op de bank en schoonmoeder in een hotel.. ik snap dat je vriend dat niet leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
24-02-2020 13:42
Jullie hebben toch aangeboden dat ze bij jullie kan slapen? En dat sloeg ze af. Ik zou het zo laten. Bovendien lijkt het me geen ideale periode om iemand op je slaapbank te hebben. Praat er eens rustig over als ze er is, wie weet kan ze de volgende keer wel komen logeren.
Overigens zou ik overwegen je ouders te vragen een Airbnb te zoeken. Logees in je kraamtijd lijkt me echt niet tof, en al helemaal niet als er geen logeerkamer is.
Normaal gesproken slapen mijn ouders altijd in een airbnb als ze bij ons op bezoek zijn.
Ik vind het altijd erg intensief, andere mensen in huis.
Mijn ouders hebben zelf gevraagt wat ik liever wil, ik heb aangegeven dat ze bij ons kunnen slapen. Zeker ook omdat je hier geen kraamhulp krijgt, lijkt het me best prettig mijn moeder in de buurt te hebben.

Ik vind het allemaal erg moeilijk inschatten hoe het zal gaan na de geboorte van ons kind. Geen idee hoe we ons voelen. Daarom zoek ik ook feedback van mensen die deze ervaring, kind krijgen, wel als eens hebben gehad :)
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Lijkt me hemels als schoonmoe en pa in dat hotel gaan zitten. Sterker nog ik zou mijn ouders daar ook liever hebben zitten.

Ik zou echt geen familie op een slaapbank willen weken lang als ik net ben bevallen.

Raar gedoe.
Whatifyoufly schreef:
24-02-2020 13:47
Normaal gesproken slapen mijn ouders altijd in een airbnb als ze bij ons op bezoek zijn.
Ik vind het altijd erg intensief, andere mensen in huis.

Mijn ouders hebben zelf gevraagt wat ik liever wil, ik heb aangegeven dat ze bij ons kunnen slapen. Zeker ook omdat je hier geen kraamhulp krijgt, lijkt het me best prettig mijn moeder in de buurt te hebben.

Ik vind het allemaal erg moeilijk inschatten hoe het zal gaan na de geboorte van ons kind. Geen idee hoe we ons voelen. Daarom zoek ik ook feedback van mensen die deze ervaring, kind krijgen, wel als eens hebben gehad :)
Als je het normaal al niks vind waarom zou dat na een bevalling heel anders zijn? En je hebt een man toch? Die kan ook luiers verschonen en jou helpen indien nodig. En overdag kunnen ze gewoon aantal uren bij je zijn als jij dat prettig vind.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 13:51
4.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Whatifyoufly schreef:
24-02-2020 13:47
Normaal gesproken slapen mijn ouders altijd in een airbnb als ze bij ons op bezoek zijn.
Ik vind het altijd erg intensief, andere mensen in huis.
Mijn ouders hebben zelf gevraagt wat ik liever wil, ik heb aangegeven dat ze bij ons kunnen slapen. Zeker ook omdat je hier geen kraamhulp krijgt, lijkt het me best prettig mijn moeder in de buurt te hebben.

Ik vind het allemaal erg moeilijk inschatten hoe het zal gaan na de geboorte van ons kind. Geen idee hoe we ons voelen. Daarom zoek ik ook feedback van mensen die deze ervaring, kind krijgen, wel als eens hebben gehad :)
Je ouders en schoonmoeder kunnen toch overdag helpen met dingen en bijv s avonds voor eten zorgen en dan slapen in een hotel? Want hulp is wel echt heel fijn.

Toevoeging: ik bedoel dan vooral hulp met huishoudelijke dingen , zodat jij en man aan jullie kindje kunnen wennen.
-janna- wijzigde dit bericht op 24-02-2020 13:51
6.70% gewijzigd
Whatifyoufly schreef:
24-02-2020 13:47
Normaal gesproken slapen mijn ouders altijd in een airbnb als ze bij ons op bezoek zijn.
Ik vind het altijd erg intensief, andere mensen in huis.
Mijn ouders hebben zelf gevraagt wat ik liever wil, ik heb aangegeven dat ze bij ons kunnen slapen. Zeker ook omdat je hier geen kraamhulp krijgt, lijkt het me best prettig mijn moeder in de buurt te hebben.
Hiermee zeg je genoeg. Geloof me dat het net na de bevalling alleen maar intensiever zal zijn (ook in buitenland bevallen, zonder kraamhulp).
Je moeder kan natuurlijk evengoed helpen. Maar de 24 uur per dag mensen om je heen hebben zal niet makkelijk zijn. Je vriend kan straks niet eens even in boxershort ´s nachts naar de keuken lopen zonder je ouders wakker te maken/tegen het lijf te lopen!
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
24-02-2020 13:49
Als je het normaal al niks vind waarom zou dat na een bevalling heel anders zijn? En je hebt een man toch? Die kan ook luiers verschonen en jou helpen indien nodig.
Omdat ik juist gedacht had dat het fijn zou zijn mijn moeder in de buurt te hebben kort na de bevalling.
Mijn vriend kan uiteraard goed helpen, maar is ook totaal onervaren.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Whatifyoufly schreef:
24-02-2020 13:52
Omdat ik juist gedacht had dat het fijn zou zijn mijn moeder in de buurt te hebben kort na de bevalling.
Mijn vriend kan uiteraard goed helpen, maar is ook totaal onervaren.
Ik zie niet wat je moeder voor extra waarde brengt anders dan je moeder zijn en dus vertrouwd. ;-) En heel eerlijk.. laat hem meteen dingen doen ( ook s'nachts indien nodig) anders weet je wel hoe dat strakjes gaat.
Whatifyoufly schreef:
24-02-2020 13:52
Omdat ik juist gedacht had dat het fijn zou zijn mijn moeder in de buurt te hebben kort na de bevalling.
Mijn vriend kan uiteraard goed helpen, maar is ook totaal onervaren.

Een kraamhulp blijft ook niet slapen, dus dat kan met je moeder ook. En misschien moet je er ook op letten dat je moeder niet alles overneemt waardoor je vriend onervaren blijft. Juist goed als je moeder niet overal bij is zodat jullie zelf ook kunnen ontdekken hoe het gaat met jullie baby.
Alle reacties Link kopieren
Ouders thuis op de slaapbank zou ik ook niet willen met een pasgeboren baby. Wat dat betreft schat jouw schoonmoeder dat beter in dan jouw ouders. Ik zou er zeker over denken om ook voor hen een hotel te regelen.

Schoonmoeder is de slaapbank aangeboden, maar dit heeft ze zelf geweigerd. Het is niet zo dat jullie onderscheid maakten daarin, dat heeft ze zelf gedaan met een goede reden. Onderschat echt niet hoe fijn het is om niet te veel mensen over de vloer te hebben in het begin. Wellicht voor de bevalling wel het akkefietje uitpraten en duidelijk maken dat ze een volgende keer echt welkom is op de bank en dat je het waardeert dat ze nu zo rekening houdt met jullie. Overigens vind ik wel dat als schoonmoeder over jouw grenzen gaat bij het logeren dat jouw vriend daar ook oog voor mag hebben.
Alle reacties Link kopieren
Misschien hebben jullie gelijk en is het beter als mijn eigen ouders ook niet bij ons slapen.

Tevens is wel zo dat ik van mijn eigen ouders veel meer kan verdragen dan van mijn schoonouders. Dat maakt dus veel uit.
Nu is het wel zo dat mijn vriend het precies anders om heeft ;-)

Het zou trouwens allemaal gaan om een paar dagen, niet om weken. Zeker waarbij de eerste dagen na de bevalling ik misschien nog in het ziekenhuis verblijf. Maar dat is nog onduidelijk.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat er geen wijn in huis is.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven