Schoonmoeder

24-02-2020 13:33 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva forum,

Ik heb even behoefte aan een beetje feedback.
Situatie is al volgt, ik ben Nederlandse, mijn vriend komt uit het buitenland en samen wonen we in een ander buitenland.
Ik ben inmiddels 8 maanden zwanger van ons eerste kind en dit loopt allemaal zoals het zijn moet. Als het kind geboren wordt, heb ik met mijn ouders afgesproken dat ze gelijk onze kant op mogen komen om hun eerste kleinkind te zien en te leren kennen. Ze komen waarschijnlijk met de auto en kunnen dan bij ons in huis op de slaapbank blijven slapen. Waar wij nu wonen is het gewoonte om na een bevalling een paar dagen in het ziekenhuis te blijven met de baby. We zullen zien hoe het loopt. Verder wat dat betreft geen problemen.

Mijn schoonmoeder heeft aangegeven dat zij graag een paar weken later wil komen, samen met broer en zus van mijn vriend. Ze komen met het vliegtuig en mijn vriend heeft aangegeven dat zijn moeder bij ons op de slaapbank kan slapen en dat zijn broer en zus misschien ergens een hotel of airbnb kunnen zoeken omdat het anders wat veel wordt in ons huis.
Daarop heeft zijn moeder gereageerd dat zij ook wel een hotel zoekt omdat ze denkt dat het te onrustig is voor de baby als zij daar slaapt, en vanwege een akkefietje 2 jaar geleden. Hierbij sliep schoonmoeder ook bij ons en dit is mij toen vrij slecht bevallen. Ze zat de hele dag op de bank wijn te drinken, verwachte dat wij haar rond zouden leiden en zouden vermaken en voeden. Toen ze rode wijn vlekken op de meubels ging maken met haar glas ben ik uit mijn slof geschoten. Laten heb ik hier weer mijn excuses voor aangeboden.

Nu komt het werkelijke probleem, lang verhaal. Mijn vriend heeft gister aan mij aangegeven dat hij verdrietig en teleurgesteld is dat zijn moeder zich nu niet welkom voelt in ons huis. Hij vindt dat ik hier wat aan moet doen, zodat zij zich wel weer prettig en welkom voelt.
Ik zit hier nu sinds gister over na te denken. Eigenlijk vind ik het wel prettig als ze in een hotel zou gaan.
Tevens heb ik mijn excuses aangeboden. Moet ik dit nog een keer doen? En zo ja, hoe dan het beste?

Als laatste wil ik nog even meegeven dat schoonmoeder en ik eigenlijk best goed door een deur kunnen normaal gesproken. We zijn erg anders van karakter en cultuur speelt misschien ook een rol, maar het heeft behalve die ene keer nog nooit gebotst.

Ik zou graag wat feedback willen. Zeker ook omdat het kan zijn dat ik op dit moment wat hormoongestuurd denk.
Ik zou graag tot een oplossing willen komen waar iedereen gelukkig mee is uiteindelijk.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Ow, wat betreft die ervarenheid van (schoon) ouders - leuk en aardig dat ze jou, je man en broers zussen grootgebracht hebben, maar dat is ca 30 jaar geleden en je zult zien dat ze daar echt niet meer alles van herinneren.
"Vroegah lag de baby in een reiswieg op de achterbank in de auto" "Vroegah - lieten we je gewoon huilen tot je sliep (ook als dat 1 uur duurde)" "Vroegah - gaf ik je gewoon een flesje water als je s nachts wakker werd", enz.
Bjorg schreef:
26-02-2020 10:30
Ow, wat betreft die ervarenheid van (schoon) ouders - leuk en aardig dat ze jou, je man en broers zussen grootgebracht hebben, maar dat is ca 30 jaar geleden en je zult zien dat ze daar echt niet meer alles van herinneren.
"Vroegah lag de baby in een reiswieg op de achterbank in de auto" "Vroegah - lieten we je gewoon huilen tot je sliep (ook als dat 1 uur duurde)" "Vroegah - gaf ik je gewoon een flesje water als je s nachts wakker werd", enz.
Zo ongeveer alles is tegenwoordig anders 😉
Van luiers tot hoeveel laagjes babykleren tot vervoer tot wiegendoodpreventie.

Aan (schoon)moeders adviezen en ervaringen en bewaarde spullen had ik dus helemaal niks (dat kwam dus ongevraagd, totdat ik er toch niks mee deed). Klinkt lullig, maar als hun enige en laatste ervaring dateert uit de jaren 60 en 70 heb je niets aan die ervaring.
Klinkt misschien stom. Maar ik zou echt onderscheid maken tussen mijn ouders en schoonouders.

Jij bent degene die moet bevallen. Niet je vriend. Ik zou ook mijn ouders beter kunnen handelen dan schoonouders.
Daarnaast zeg je ook dat jouw ouders zichzelf kunnen vermaken terwijl jij je schoonmoeder zou moeten vermaken
It's not just about who is REAL to your face; it's also about who stays LOYAL behind your back.
Toen ik uit het ziekenhuis kwam na de geboorte van mijn kinderen vond ik het erg fijn dat de kraamhulp nog even op zich liet wachten. Even 20 minuten alleen met ons nieuwe gezin. Dat ben je in het ziekenhuis natuurlijk ook niet echt (al heb ik niets te klagen over de zorg en over de kraamsuite).
De kraamhulp was fijn. Ook ouders en schoonouders kwamen nog even. Hartstikke welkom en lief maar ook toen was het fijn dat ze 's avonds weer weg waren. Het is gewoon erg veel en ik had behoefte aan rust en als ik op bed lag (met baby) had ik toch niet recht rust als ik wist dat er gasten beneden waren.

Ik weet dat er mensen zijn die andere ervaringen hebben. Het is natuurlijk heel persoonlijk.
Single-girl schreef:
01-03-2020 05:02
Klinkt misschien stom. Maar ik zou echt onderscheid maken tussen mijn ouders en schoonouders.

Jij bent degene die moet bevallen. Niet je vriend. Ik zou ook mijn ouders beter kunnen handelen dan schoonouders.
Daarnaast zeg je ook dat jouw ouders zichzelf kunnen vermaken terwijl jij je schoonmoeder zou moeten vermaken
Precies, dat bedoelde ik dus. Dan kan het allemaal wel erg oneerlijk zijn, maar als ik me er niet goed bij voel, dan is het pech voor schoonouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven