Sinterklaas met familie
zondag 22 september 2024 om 19:47
Het is weer zover, het sinterklaasfeest in de familie wordt gepland. Datum wordt geprikt en iedereen wordt alweer helemaal enthousiast. Behalve ik 
Context: het betreft mijn schoonfamilie, van huis uit ben ik sowieso niet zo groot geworden met Sinterklaas. We vierden het wel maar toen we daar in onze tienertijd mee stopten, vond ik dat nooit erg. Als kind vond ik de cadeautjes uiteraard leuk, al het gebeuren er omheen eerder eng en later gewoon niet zo boeiend.
Schoonfamilie daarentegen leeft zo ongeveer voor Sinterklaas, dit is echt de grootste feestdag van het jaar. Tien jaar geleden vond ik dat prima, inmiddels zijn er kleinkinderen bij gekomen (ook van onszelf) en vind ik het meer één groot hebberig graaifeest geworden waarbij de kinderen compleet hyperactief en hysterisch worden.
Maar wat doe je dan? Aangeven dat we het met ons eigen gezin gaan vieren zonder alle neefjes/nichtjes enzo? Me er maar weer gewoon overheen zetten en de hele heisa elk jaar voorbereiden en die ene dag nou maar gewoon geven voor de schoonfamilie? Het is uiteindelijk maar één dag maar ik vind er echt helemaal niks aan en zou het veel liever thuis met onze eigen kinderen gezellig vieren.
Context: het betreft mijn schoonfamilie, van huis uit ben ik sowieso niet zo groot geworden met Sinterklaas. We vierden het wel maar toen we daar in onze tienertijd mee stopten, vond ik dat nooit erg. Als kind vond ik de cadeautjes uiteraard leuk, al het gebeuren er omheen eerder eng en later gewoon niet zo boeiend.
Schoonfamilie daarentegen leeft zo ongeveer voor Sinterklaas, dit is echt de grootste feestdag van het jaar. Tien jaar geleden vond ik dat prima, inmiddels zijn er kleinkinderen bij gekomen (ook van onszelf) en vind ik het meer één groot hebberig graaifeest geworden waarbij de kinderen compleet hyperactief en hysterisch worden.
Maar wat doe je dan? Aangeven dat we het met ons eigen gezin gaan vieren zonder alle neefjes/nichtjes enzo? Me er maar weer gewoon overheen zetten en de hele heisa elk jaar voorbereiden en die ene dag nou maar gewoon geven voor de schoonfamilie? Het is uiteindelijk maar één dag maar ik vind er echt helemaal niks aan en zou het veel liever thuis met onze eigen kinderen gezellig vieren.
zondag 29 juni 2025 om 08:24
Nee maar ik zit met een burn-out thuis en het gaat dus heel erg moeizaam. Meneer ligt nu lekker op bed, ik sta de was maar op te hangen. Het gaat deze week met mij ietsje beter (als in, niet meer hele dagen slapen) en dus doet hij weer als vanouds.
Ik vind het lastig slapen als hij nog niet thuis is, maar dat is niet zijn probleem natuurlijk. Het was gewoon een activiteit die heel duidelijk om 12 uur afliep en hij had gezegd ‘dan kom ik daarna gelijk naar huis, gelukkig niet zo laat’. Dat hij dan vervolgens niets laat horen, maakt dat ik me zorgen maak. Als hij gewoon even had geappt ‘het is nog gezellig, ik ga even nog een drankje doen, oké?’ was er niks aan de hand geweest. Maar ik heb het gevoel dat hij mij gewoon totaal vergeet.
zondag 29 juni 2025 om 08:29
Het leest voor mij vooral alsof jullie allebei op een niet constructieve manier bezig zijn, uit frustratie, onmacht, rancune, ik weet het niet. Dat hij zes avonden weg is, lijkt namelijk een kinderachtig protest, maar jouw focus op zijn thuiskomtijd en dat hij midden in de nacht maar even moet vragen hoe het gaat, net zo goed. Jij zal dingen zoeken die hij niet goed doet, hij zal dingen doen die jij niet goed vindt. Dat is de cirkel waar jullie in zitten, zolang daarin geen verandering komt, lijkt de uitkomst me niet verrassend.
zondag 29 juni 2025 om 08:30
Ik vind dat je spijkers op laag water zoekt hier. Dat jij met een burnout thuis zit, is niet echt relevant in deze situatie (hoewel ontzettend naar, daar wil ik geen afbreuk aan doen) omdat de kinderen in bed liggen. En jij ongetwijfeld ook. Iedereen slaapt en er zal hooguit misschien iemand een keer wakker worden.Minik schreef: ↑29-06-2025 08:24Nee maar ik zit met een burn-out thuis en het gaat dus heel erg moeizaam. Meneer ligt nu lekker op bed, ik sta de was maar op te hangen. Het gaat deze week met mij ietsje beter (als in, niet meer hele dagen slapen) en dus doet hij weer als vanouds.
Ik vind het lastig slapen als hij nog niet thuis is, maar dat is niet zijn probleem natuurlijk. Het was gewoon een activiteit die heel duidelijk om 12 uur afliep en hij had gezegd ‘dan kom ik daarna gelijk naar huis, gelukkig niet zo laat’. Dat hij dan vervolgens niets laat horen, maakt dat ik me zorgen maak. Als hij gewoon even had geappt ‘het is nog gezellig, ik ga even nog een drankje doen, oké?’ was er niks aan de hand geweest. Maar ik heb het gevoel dat hij mij gewoon totaal vergeet.
Je doet de situatie geen goed met je vijandigheid. "Ik sta nu maar de was op te hangen " is iets wat je zelf doet, verkiest te doen, om vervolgens hem mee om de oren te kunnen slaan.
itsnojoke wijzigde dit bericht op 29-06-2025 08:31
0.08% gewijzigd
zondag 29 juni 2025 om 08:30
Als je heel eerlijk bent, weet je dit zeker? Ik heb al vaker voorbij zien komen dat man te laat was in jouw ogen. Dat was niet lang nadat je topic had gestart.Minik schreef: ↑29-06-2025 08:24Nee maar ik zit met een burn-out thuis en het gaat dus heel erg moeizaam. Meneer ligt nu lekker op bed, ik sta de was maar op te hangen. Het gaat deze week met mij ietsje beter (als in, niet meer hele dagen slapen) en dus doet hij weer als vanouds.
Ik denk tussen de regels door te lezen dat man sowieso vrijwel niets meer goed kan doen in jouw ogen en je torenhoge verwachtingen hebt. Wil je nog wel echt verder met hem om wie hij is of is het meer vanwege de financiële situatie/veiligheid van het hebben van een relatie?
zondag 29 juni 2025 om 08:32
Dat kan je nu zo schrijven, maar ik vind het heel, heel lastig om te geloven dat dat werkelijk had betekent dat er niks aan de hand was geweest. Geloof je het zelf wel?
zondag 29 juni 2025 om 08:33
Maak je je zorgen als in hij is in een greppel gefietst of lig je jezelf op te naaien omdat je geirriteerd bent?Minik schreef: ↑29-06-2025 08:24Nee maar ik zit met een burn-out thuis en het gaat dus heel erg moeizaam. Meneer ligt nu lekker op bed, ik sta de was maar op te hangen. Het gaat deze week met mij ietsje beter (als in, niet meer hele dagen slapen) en dus doet hij weer als vanouds.
zondag 29 juni 2025 om 08:34
Ja dat meen ik serieus. Want de afgelopen weken ging het eventjes beter en overlegde hij dit soort dingen, en dan zei ik ook gewoon ‘ja prima’ als het thuis gewoon rustig was. Ik heb ook meerdere keren als hij ergens heen was zelf geappt ‘als je nog langer wilt blijven, kan hoor, t is hier rustig’. Het is echt niet dat ik hem niks gun. Ik maakte me vannacht gewoon echt zorgen.
zondag 29 juni 2025 om 08:37
Precies dit.Itsnojoke schreef: ↑29-06-2025 08:23Ook dan: ze zullen afspraken gemaakt hebben over de ochtendshift. Of hij dan tot twaalf of tot twee uur wegblijft, maakt dan toch niet uit? En als ze geen afspraken gemaakt hebben over de ochtendshift, dan is dat niet alleen hem aan te rekenen.
Ze lijkt voortdurend te zoeken naar bewijs van zijn falen. Zoekt en gij zult vinden. Ik weet niet of dat een constructieve instelling is.
zondag 29 juni 2025 om 08:39
Als jij zo vermoeid bent, waarom ga je dan zelf niet ruim voor 12 uur slapen? Dan had je al twee uur meer slaap gehad, je geen zorgen hoeven maken en vandaag niet zo chagrijnig hoeven zijn.Minik schreef: ↑29-06-2025 08:34Ja dat meen ik serieus. Want de afgelopen weken ging het eventjes beter en overlegde hij dit soort dingen, en dan zei ik ook gewoon ‘ja prima’ als het thuis gewoon rustig was. Ik heb ook meerdere keren als hij ergens heen was zelf geappt ‘als je nog langer wilt blijven, kan hoor, t is hier rustig’. Het is echt niet dat ik hem niks gun. Ik maakte me vannacht gewoon echt zorgen.
En die was ligt er morgen ook nog wel, pak een kop koffie en ga lekker in de zon zitten luisteren naar de vogeltjes ofzo.
zondag 29 juni 2025 om 08:43
Doordat je op zo'n detailniveau en ook nog eens zo veel afspraken maakt met je man heb je het de hele dag druk met het controleren van zijn afspraken en je er aan te ergeren dat hij zich er niet aan houdt. Of hij houdt zich er wel aan, maar dat is dan ook geen aanleiding voor vreugde, want dat was immers gewoon de afspraak.
Het kan niet meer gezellig worden zo, laat staan dat hij je een keer positief zou kunnen verrassen, want alles is dicht geregeld of afgevinkt.
Als jij lekker op je kont in de zon zit te niksen kan hij als hij uit bed komt even de was ophangen. O nee, want die hangt al.
Het kan niet meer gezellig worden zo, laat staan dat hij je een keer positief zou kunnen verrassen, want alles is dicht geregeld of afgevinkt.
Als jij lekker op je kont in de zon zit te niksen kan hij als hij uit bed komt even de was ophangen. O nee, want die hangt al.
ldp wijzigde dit bericht op 29-06-2025 08:45
24.20% gewijzigd
zondag 29 juni 2025 om 08:44
Precies. Stop met de lat zo hoog te leggen (voor jezelf en die man).
Je maakt ook van ieder taakje een enorme toestand. Bedenk nou eens even hoeveel tijd de was doen effectief kost: 1 minuut om het in de machine te stoppen, 30 seconden voor het toevoegen van de pod en hem aanzetten. Eruit halen en ophangen: maximaal 10 minuten. 5 minuten vouwen als het droog is.
Het gaat echt nergens over hoor, dus die was inzetten als argument: ik krijg er jeuk van, je vent misschien ook wel.
zondag 29 juni 2025 om 08:44
Eens. Het leidt tot vijandigheid, en daar gedijt niemand lekker op.ldp schreef: ↑29-06-2025 08:43Doordat je op zo'n detailniveau en ook nog eens zo veel afspraken maakt met je man heb je het de hele dag druk met het controleren van zijn afspraken en je er aan te ergeren dat hij zich er niet aan houdt. Of hij houdt zich er wel aan, maar dat is dan ook geen aanleiding voor vreugde, want dat was immers gewoon de afspraak.
Het kan niet meer gezellig worden zo, laat staan dat hij je een keer positief zou kunnen verrassen, want alles is dicht geregeld.
zondag 29 juni 2025 om 09:01
zondag 29 juni 2025 om 09:03
Ik bedoelde de was niet zo als argument, ik bedoelde meer dat ik de ochtendshift op me neem. Overigens duurt de was hier met 3 kinderen en oneindig veel sokken en onderbroeken iets langer dan 10 minuten ophangen, maar dat geeft niet.
Ik maakte me zorgen omdat ik oprecht dacht dat hij het wel even zou laten weten als dingen anders gingen lopen en ik zijn locatie trackte op het moment dat hij blijkbaar richting een café ging, maar dat is dezelfde route als het ziekenhuis voor een vrij groot stuk. Ik snapte er echt niks van want het type activiteit wat hij deed nodigt echt totaal niet uit voor een drankje op een andere locatie achteraf. Daarom maakte ik me zorgen.
Dan echt een oprechte vraag aan jullie: als je partner zegt om tijdstip x thuis te zijn en hij komt niet en laat niks weten en is niks bereikbaar, vinden jullie dat dan allemaal écht normaal? En mag je daar dan niks van vinden?
Want als dat echt normaal is, dan ben ik misschien gewoon totaal ongeschikt voor een relatie. Want ik trek dit niet.
Ik maakte me zorgen omdat ik oprecht dacht dat hij het wel even zou laten weten als dingen anders gingen lopen en ik zijn locatie trackte op het moment dat hij blijkbaar richting een café ging, maar dat is dezelfde route als het ziekenhuis voor een vrij groot stuk. Ik snapte er echt niks van want het type activiteit wat hij deed nodigt echt totaal niet uit voor een drankje op een andere locatie achteraf. Daarom maakte ik me zorgen.
Dan echt een oprechte vraag aan jullie: als je partner zegt om tijdstip x thuis te zijn en hij komt niet en laat niks weten en is niks bereikbaar, vinden jullie dat dan allemaal écht normaal? En mag je daar dan niks van vinden?
Want als dat echt normaal is, dan ben ik misschien gewoon totaal ongeschikt voor een relatie. Want ik trek dit niet.
zondag 29 juni 2025 om 09:03
Mijn man heeft ook een grotere behoefte aan dingen buitenshuis ondernemen. Afgelopen week was hij bijvoorbeeld vier avonden (gedeeltelijk) weg waarvan 2x sporten, 1x vrijwilligerswerk en 1x borrel met vrienden. En vanochtend is hij weer gaan sporten.
Ik vind dat geen probleem en hij hoeft mij ook niet te appen met de vraag hoe het gaat. Ik doe zelf mijn eigen ding en als ik hem nodig heb dan komt hij naar huis. Zou je dat niet concreter kunnen afspreken met elkaar? In de praktijk komt het overigens bijna nooit voor dat ik hem vraag naar huis te komen.
Ik vind dat geen probleem en hij hoeft mij ook niet te appen met de vraag hoe het gaat. Ik doe zelf mijn eigen ding en als ik hem nodig heb dan komt hij naar huis. Zou je dat niet concreter kunnen afspreken met elkaar? In de praktijk komt het overigens bijna nooit voor dat ik hem vraag naar huis te komen.
zondag 29 juni 2025 om 09:05
Wij spreken meestal niet echt een tijd af. Als we dat wel doen dan verwacht ik wel een berichtje dat hij wat later is. Dat doe ik zelf andersom ook.
hannelore_ wijzigde dit bericht op 29-06-2025 09:06
0.22% gewijzigd
zondag 29 juni 2025 om 09:06
Ik zou sowieso dat tracken uitzetten. Snap ik sowieso al niet waarom je dat zou doen maar als je je er zorgen door gaat maken: helemaal niet doen. Je maakt jezelf gek.Minik schreef: ↑29-06-2025 09:03Ik bedoelde de was niet zo als argument, ik bedoelde meer dat ik de ochtendshift op me neem. Overigens duurt de was hier met 3 kinderen en oneindig veel sokken en onderbroeken iets langer dan 10 minuten ophangen, maar dat geeft niet.
zondag 29 juni 2025 om 09:07
Eerder hoefde hij me ook echt niet te appen, maar sinds ik met die burn-out zit, is alles gewoon wat lastiger en heb ik daar dus wel behoefte aan. En dat weet hij, want dat hebben we uitgebreid besproken. Overigens wilde ik eerder ook dat hij het liet weten als het totaal anders liep en hij daardoor veel later thuis zou zijn. Maar dan hoefde hij dat allemaal niet zo te overleggen.Hannelore_ schreef: ↑29-06-2025 09:03Mijn man heeft ook een grotere behoefte aan dingen buitenshuis ondernemen. Afgelopen week was hij bijvoorbeeld vier avonden (gedeeltelijk) weg waarvan 2x sporten, 1x vrijwilligerswerk en 1x borrel met vrienden. En vanochtend is hij weer gaan sporten.
Dat naar huis komen, eerder werd ik gewoon genegeerd, hoe hard ik hem ook smeekte. De afgelopen weken is hij een paar keer wél naar huis gekomen voor het eerst in ons huwelijk, omdat het met mij zo slecht ging (ter vergelijking, na mijn keizersnede hoefde ik hem niet te vragen eerder thuis te komen toen hij weer ging werken (6 dagen na de operatie), dus deze weken was echt een bizar verschil). En nu is hij dus weer op standje onbereikbaar. Dus al was het nodig geweest, had ik hem niet kunnen bereiken.
En ik bel echt niet om de haverklap of hij alsjeblieft naar huis kan komen. Dat is in ons huwelijk op één hand te tellen geweest en alleen als het echt echt niet ging (kotsende kinderen, zelf ziek, etc) maar dan kwam hij dus nooit. Sinds ik nu met een burn-out thuis zit, is het een paar keer voorgekomen en kwam hij dus wel.
zondag 29 juni 2025 om 09:08
Mijn man heeft meer avondactiviteiten dan ik. Prima, ik heb daar minder behoefte aan. Om een niet-bestaand probleem op te lossen, spreken wij gewoon geen tijd af waarop hij thuis is. Dat is voor ons normaal. Aan locatie tracken doen we al helemaal niet.Minik schreef: ↑29-06-2025 09:03Ik bedoelde de was niet zo als argument, ik bedoelde meer dat ik de ochtendshift op me neem. Overigens duurt de was hier met 3 kinderen en oneindig veel sokken en onderbroeken iets langer dan 10 minuten ophangen, maar dat geeft niet.
In de rest van je reactie vind ik dat je jezelf een beetje voor de gek houdt. Waarom moet je überhaupt een tijd afspreken? Waarom moet je zijn locatie kunnen tracken?
En hoezo trek je het niet om dat gewoon los te laten? Hij is je kind toch niet?
zondag 29 juni 2025 om 09:13
Ik sta als noodcontact in zijn telefoon, ik ga er vanuit dat ik gebeld word als hij onderweg is naar het ziekenhuis oid.Minik schreef: ↑29-06-2025 09:03Ik bedoelde de was niet zo als argument, ik bedoelde meer dat ik de ochtendshift op me neem. Overigens duurt de was hier met 3 kinderen en oneindig veel sokken en onderbroeken iets langer dan 10 minuten ophangen, maar dat geeft niet.
zondag 29 juni 2025 om 09:14
Wij tracken elkaar niet en spreken geen tijd af als het verder niet iets uit maakt voor de ander. Als iemand de hele dag/ avond weg is dan is dat voldoende om te weten.
Zelfs van mijn ouders kreeg ik vroeger geen tijd meer. Je weet toch niet hoe het loopt waar je bent? Je gaat toch niet eerder naar huis omdat je die tijd met je partner hebt afgesproken terwijl die tijd verder nergens voor staat? Ik zou het idioot vinden om eerder weg te gaan uit een vergadering/ uit de kroeg omdat ik nou eenmaal om 00.30 met mijn partner had afgesproken. Die slaapt dan neem ik aan.
Dat is natuurlijk anders als je hebt afgesproken de kinderen te halen/ wel of niet mee-eten of iets anders waar de ander ook rekening mee houdt.
Zelfs van mijn ouders kreeg ik vroeger geen tijd meer. Je weet toch niet hoe het loopt waar je bent? Je gaat toch niet eerder naar huis omdat je die tijd met je partner hebt afgesproken terwijl die tijd verder nergens voor staat? Ik zou het idioot vinden om eerder weg te gaan uit een vergadering/ uit de kroeg omdat ik nou eenmaal om 00.30 met mijn partner had afgesproken. Die slaapt dan neem ik aan.
Dat is natuurlijk anders als je hebt afgesproken de kinderen te halen/ wel of niet mee-eten of iets anders waar de ander ook rekening mee houdt.
zondag 29 juni 2025 om 09:15
Dat tracken zou ik per direct stoppen, zeker als je je dingen in je hoofd gaat halen als "dat is op weg naar het ziekenhuis". Zo vind je nooit rust natuurlijk. Tijd afspreken als één van ons een dag of avond weg is, doen we hier eigenlijk ook niet.
Ik snap het burnout-verhaal overdag heus wel, maar je hebt het nu over de nacht. Volgens mij kan je dan gewoon op tijd naar bed en gaan slapen, dan maakt het toch niet uit of hij 12 uur thuis is of 4 uur? Misschien wordt er een kind wakker, misschien niet, en als het ineens een grote kotspartij wordt, dan kan je hem altijd nog vragen om naar huis te komen. Een uitgelezen kans om direct nadat de kinderen naar bed gaan zelf ook te gaan liggen toch?
Ik snap het burnout-verhaal overdag heus wel, maar je hebt het nu over de nacht. Volgens mij kan je dan gewoon op tijd naar bed en gaan slapen, dan maakt het toch niet uit of hij 12 uur thuis is of 4 uur? Misschien wordt er een kind wakker, misschien niet, en als het ineens een grote kotspartij wordt, dan kan je hem altijd nog vragen om naar huis te komen. Een uitgelezen kans om direct nadat de kinderen naar bed gaan zelf ook te gaan liggen toch?
zondag 29 juni 2025 om 09:22
Volgens mij zie jij dit huwelijk niet meer zitten en wil je voor jezelf dat kunnen verantwoorden en ben je daarom in therapie gegaan. Onder t mom van: ik heb echt álles geprobeerd….
Als je mijn partner was, zou ik doodmoe van je worden.
Wat maakt dat je de hele tijd zo met hem bezig bent? Serieuze vraag. Je lijkt geobsedeerd door hem.
Ik ben zelf heel uithuizig en mijn man helemaal niet. Ik vind t fijn om veel dingen te doen naast full time werken en vier kinderen. Dat betekent dat ik minstens vier avonden weg ben. Mijn man zegt dat ie er zelf niet aan zou moeten denken maar ziet dat ik er gelukkig van word.
En gunt mij dat dus. Want zo lijkt het inmiddels:
Alsof jij je man dat niet gunt en hem van alles kwalijk neemt.
Zou je zelf ook graag meer dingen doen buitenshuis?
Je hebt echt vooral en alleen invloed op wat je zélf denkt en doet, niet op een anders z’n denken en doen. Begin dáár.
Als je mijn partner was, zou ik doodmoe van je worden.
Wat maakt dat je de hele tijd zo met hem bezig bent? Serieuze vraag. Je lijkt geobsedeerd door hem.
Ik ben zelf heel uithuizig en mijn man helemaal niet. Ik vind t fijn om veel dingen te doen naast full time werken en vier kinderen. Dat betekent dat ik minstens vier avonden weg ben. Mijn man zegt dat ie er zelf niet aan zou moeten denken maar ziet dat ik er gelukkig van word.
En gunt mij dat dus. Want zo lijkt het inmiddels:
Alsof jij je man dat niet gunt en hem van alles kwalijk neemt.
Zou je zelf ook graag meer dingen doen buitenshuis?
Je hebt echt vooral en alleen invloed op wat je zélf denkt en doet, niet op een anders z’n denken en doen. Begin dáár.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in