spijt van relatie?
zondag 18 april 2021 om 21:59
Hebben jullie wel eens gehad dat jullie er spijt van hadden een relatie in het verleden te zijn aangegaan? Of misschien gevoelens van schaamte ervaren wanneer je terugkijkt naar eerdere relaties? Of gewoon dat je simpelweg dacht: "Hoe had ik nou voor die man/vrouw kunnen vallen? We passen echt niet bij elkaar!" Waardoor/waarom ervaarde je deze gevoelens en wat is er precies fout gegaan in deze relaties?
Of zien jullie vorige relaties die niet zo goed verliepen juist simpelweg als een les?
Of zien jullie vorige relaties die niet zo goed verliepen juist simpelweg als een les?
maandag 19 april 2021 om 00:22
Zeker geen spijt van de relatie. Wel spijt van het feit dat ik mezelf zo heb gericht op het behouden ervan en op het pleasen van iemand, waar ik op dat moment beter voor mezelf had moeten kiezen. En dan niet eens per se vanuit de insteek dat de relatie dan voorbij had moeten zijn, maar vanuit de insteek dat ik mezelf kwijtraakte en geen energie meer voor mezelf overhield.
Als ik ooit weer in de situatie kom van een relatie, dan zou ik willen dat ik mijn tijd niet afstem op hem/gezinsleven, maar ook meer tijd vrijmaak voor de dingen die belangrijk en waardevol zijn voor mezelf. En ja, dat zou dan idd ten koste gaan van de tijd die je aan je relatie kunt besteden.
Als ik ooit weer in de situatie kom van een relatie, dan zou ik willen dat ik mijn tijd niet afstem op hem/gezinsleven, maar ook meer tijd vrijmaak voor de dingen die belangrijk en waardevol zijn voor mezelf. En ja, dat zou dan idd ten koste gaan van de tijd die je aan je relatie kunt besteden.
maandag 19 april 2021 om 02:22
Nee, want ik heb toch een leuke tijd gehad met die personen. Dat het dan uiteindelijk niet is wat je er van verwachtte is jammer, maar dan heb ik niet gelijk spijt van de hele relatie.
Wel vind ik het nu zonde dat ik zo lang bij m’n eerste liefde ben gebleven, terwijl ik er zelf al best snel klaar mee was, maar omdat hij zo graag wilde en ik dacht dat een relatie zo hoorde ben ik gebleven.
Nu heb ik meer levenservaring en zie ik dat je veel meer voor iemand kan voelen dan ik voor hem deed.
Maar het is nooit te laat om overnieuw te beginnen.
Wel vind ik het nu zonde dat ik zo lang bij m’n eerste liefde ben gebleven, terwijl ik er zelf al best snel klaar mee was, maar omdat hij zo graag wilde en ik dacht dat een relatie zo hoorde ben ik gebleven.
Nu heb ik meer levenservaring en zie ik dat je veel meer voor iemand kan voelen dan ik voor hem deed.
Maar het is nooit te laat om overnieuw te beginnen.
maandag 19 april 2021 om 05:14
Geen spijt, geen les. Ik leef gewoon mijn leven en daarin gebeuren dingen en neem ik beslissingen. Maar ik ben ook nooit helemaal verkreukeld en verslagen uit een relatie gekomen, dus ik kijk gewoon op leuke relaties terug waarin ik een fijne tijd heb gehad, maar de koek was op. Ik ga ook nog leuk om met al m’n exen en met twee ben ik zelfs goed bevriend. Ik heb mezelf ook nooit verloren in een relatie.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 19-04-2021 05:48
21.07% gewijzigd
maandag 19 april 2021 om 05:47
Geen spijt van een relatie zelf, wel spijt van hoe ik sommige dingen heb aangepakt (vaak ten nadele tot mezelf).
Soms denk ik wel eens; die tijd had ik ook aan mezelf kunnen besteden, maar dan denk ik dat met de kennis en kunde die ik nu heb, en die ik toen zeer zeker nog niet had.
Soms denk ik wel eens; die tijd had ik ook aan mezelf kunnen besteden, maar dan denk ik dat met de kennis en kunde die ik nu heb, en die ik toen zeer zeker nog niet had.
suusje666 wijzigde dit bericht op 19-04-2021 08:39
0.00% gewijzigd
maandag 19 april 2021 om 08:20
maandag 19 april 2021 om 08:28
Nee hoor, ik heb eigenlijk alleen maar leuke exen gehad. Met iedereen prima uit elkaar gegaan en met sommigen nog jaren luchtig bevriend gebleven. Nooit een slechte relatie gehad waarbij ik mishandeld werd of iets dergelijks.
Natuurlijk ben ik wel eens te lang in een saaie relatie blijven hangen maar ach, spijt? Neuh. Heb ik van geleerd dat ik nu eerder weg zou gaan.
Ik heb wel op mijn zeventiende een keer een half gestoord vriendje gehad voor anderhalve maand, zo een die met zelfmoord ging dreigen toen ik het uit wilde maken. Maar daar heb ik meer medelijden mee gehad dan spijt van gehad.
Natuurlijk ben ik wel eens te lang in een saaie relatie blijven hangen maar ach, spijt? Neuh. Heb ik van geleerd dat ik nu eerder weg zou gaan.
Ik heb wel op mijn zeventiende een keer een half gestoord vriendje gehad voor anderhalve maand, zo een die met zelfmoord ging dreigen toen ik het uit wilde maken. Maar daar heb ik meer medelijden mee gehad dan spijt van gehad.
maandag 19 april 2021 om 08:51
maandag 19 april 2021 om 08:51
De knuffel was inderdaad voor de zin met mezelf moet ik verder.
En dan nog wel in je eentje...
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
maandag 19 april 2021 om 08:54
Ja. Ik kende hem via het werk en had een totaal verkeerd beeld van de man dan hoe hij werkelijk was. Als in: hij had 8 jaar in Amerika gewoond en was getrouwd geweest. Ik dacht: "dat is iemand die weet wat hij wil, met de nodige ervaring en die volwassen in het leven staat."
Niets bleek minder waar. Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die zo onzelfstandig was, een vertekend beeld van de realiteit had en vooral zich zelf heel erg daarin overschatte. Ik had het gevoel zijn moeder te zijn, in plaats van zijn partner. En ik was ook niet de eerste ex die dat zo aangaf.
Niets bleek minder waar. Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die zo onzelfstandig was, een vertekend beeld van de realiteit had en vooral zich zelf heel erg daarin overschatte. Ik had het gevoel zijn moeder te zijn, in plaats van zijn partner. En ik was ook niet de eerste ex die dat zo aangaf.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
maandag 19 april 2021 om 09:02
Ik had tot een paar jaar terug spijt van heel veel dingen op dat gebied maar ik ben daar mee gestopt want:
1 Ik schiet daar geen reet mee op
2 Ik heb er veel van geleerd
3 Ik weet juist daardoor nu steeds beter wat ik wel en niet wil wat betreft relaties
4 Oww en ik ben (na hard werken en dat moet ik nog steeds wel doen) blij met mezelf, dat helpt ook denk ik
Spijt is wat de koe schijt TO
1 Ik schiet daar geen reet mee op
2 Ik heb er veel van geleerd
3 Ik weet juist daardoor nu steeds beter wat ik wel en niet wil wat betreft relaties
4 Oww en ik ben (na hard werken en dat moet ik nog steeds wel doen) blij met mezelf, dat helpt ook denk ik
Spijt is wat de koe schijt TO
maandag 19 april 2021 om 09:14
Ik heb later wel spijt gehad dat ik bij mijn eerste vriendje niet de eer aan mezelf heb gehouden en het zelf heb uitgemaakt. Later toen ik studeerde een jarenlange relatie gehad die echt niet leuk was en dat vind ik achteraf echt zonde van mijn studentenjaren, die had ik heel wat leuker kunnen besteden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 19 april 2021 om 09:19
Dit inderdaad.
En wat iemand hierboven ook al schreef, soms schaamte voor je eigen gedrag. Maar wat dat betreft is het leven als het goed is een lange leerweg, ik hoop in de toekomst niet meer dezelfde fouten te maken.
maandag 19 april 2021 om 09:56
maandag 19 april 2021 om 10:08
Gut wat vreselijk! In je eentje! Dat is toch geen leven.docotrandus schreef: ↑19-04-2021 08:51De knuffel was inderdaad voor de zin met mezelf moet ik verder.
En dan nog wel in je eentje...
maandag 19 april 2021 om 10:14
Ja dat is heel gek.
Ik kan me het gevoel nog herinneren dat ik diegene zo leuk vond en vlinders etc, maar waarom dat nou perse bij die persoon was?
Vooral bij 1 ex is het achteraf heel raadselachtig.
Hij had echt geen leuk karakter, zag er heel raar uit, gedroeg zich heel kinderlijk en dan niet op een leuke manier, maar ik vond dat dus heel grappig en aandoenlijk.
Het was ook eigenlijk niet heel leuk om met hem te zijn, hij zeurde heel veel.
Mensen waarschuwden me ook continu of waren verbaasd als ze ons samen zagen, hele rare dynamiek.
Je ziet dat ik heel blij was maar dan waarmee? Een bozig mankind ernaast die altijd heel vreemd moest doen en dat zie je ook op foto's, en ik er maar verliefderig naar kijken.
ik vond hem echt een PAAR JAAR heel leuk, op zich niks om spijt van te hebben want ik was ook echt blij met/door hem.
Zou er nu allemaal geen genoegen meer mee nemen.
Toen hadden relaties ook niet zo'n prominente plek in mijn leven, ik had een hele leuke vriendengroep, misschien dat dat het was.
maandag 19 april 2021 om 10:28
Nee. Ik vind het wel heel jammer dat ik mijn eerste ‘vriendje’ de kans heb gegeven om me slecht te behandelen. En dat ik zelf niet de kracht had om die ‘relatie’ te beëindigen.
Maar daar heb ik van geleerd. Daarna ben ik uiterst selectief geworden in het aangaan van een relatie. Liever helemaal niet, dan een relatie met een (jonge)man die het niet 1000000000% voor mij is. Daar ben ik achteraf gezien zó blij mee. Mijn tiener en begin twintiger jaren waren echt van mij.
Ik heb mezelf optimaal kunnen ontwikkelen en heb precies gedaan wat ik graag wilde met mijn leven. Ik ben 100% op eigen kracht ‘mezelf’ geworden. Zonder enige invloed van een relatie/partner. Met de juiste partner geloof ik zeker dat bovenstaande ook kan. Behalve dat een relatie hoe dan ook veel invloed heeft. Fijn als dat grotendeels in positieve zin is. Maar ik gun mezelf achteraf gezien dus die tijd voor mezelf.
Liefde en een goede relatie is zeer waardevol en in mijn ogen zeldzaam. Maar het is ook véél rekening houden met, tot een compromis kunnen komen, aanpassen en geduld hebben. Een groot deel van je energie, tijd en aandacht gaat uiteraard naar je relatie. Je deelt letterlijk je leven, zelfs als je (zoals in mijn geval) niet eens samenwoont. Dus ik ben blij dat ik dat niet met meerdere mannen gedaan heb.
Maar daar heb ik van geleerd. Daarna ben ik uiterst selectief geworden in het aangaan van een relatie. Liever helemaal niet, dan een relatie met een (jonge)man die het niet 1000000000% voor mij is. Daar ben ik achteraf gezien zó blij mee. Mijn tiener en begin twintiger jaren waren echt van mij.
Ik heb mezelf optimaal kunnen ontwikkelen en heb precies gedaan wat ik graag wilde met mijn leven. Ik ben 100% op eigen kracht ‘mezelf’ geworden. Zonder enige invloed van een relatie/partner. Met de juiste partner geloof ik zeker dat bovenstaande ook kan. Behalve dat een relatie hoe dan ook veel invloed heeft. Fijn als dat grotendeels in positieve zin is. Maar ik gun mezelf achteraf gezien dus die tijd voor mezelf.
Liefde en een goede relatie is zeer waardevol en in mijn ogen zeldzaam. Maar het is ook véél rekening houden met, tot een compromis kunnen komen, aanpassen en geduld hebben. Een groot deel van je energie, tijd en aandacht gaat uiteraard naar je relatie. Je deelt letterlijk je leven, zelfs als je (zoals in mijn geval) niet eens samenwoont. Dus ik ben blij dat ik dat niet met meerdere mannen gedaan heb.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 20-04-2021 00:05
0.53% gewijzigd
maandag 19 april 2021 om 10:40
Absoluut geen spijt van mijn eerdere relaties, heb er namelijk ook heel veel van geleerd en het heeft mij deels ook gevormd tot de persoon die ik nu ben. Ik weet heel goed wat ik wil, maar nóg beter wat ik niet meer wil.
En ja, als ik nu terugdenk aan mijn 1e serieuze relatie denk ik wel, wat zag ik in godsnaam in die man, maar ik was toen tiener en nog een heel ander persoon dan die ik was op mijn 30e of nu.
Aan mijn laatste relatie heb ik zelfs warme herinneringen al was onze breuk erg verdrietig, want aan de liefde voor elkaar lag het niet, die was nog ruimschoots aanwezig. Helaas is liefde alleen soms niet genoeg en dat was een harde, maar wijze les! Door deze liefde ooit gevoeld te hebben, heb ik mezelf daarna voorgenomen dat ik niet meer settle for less, dat je ook heel gelukkig kunt zijn zonder partner met vooral veel liefde voor jezelf!
En ja, als ik nu terugdenk aan mijn 1e serieuze relatie denk ik wel, wat zag ik in godsnaam in die man, maar ik was toen tiener en nog een heel ander persoon dan die ik was op mijn 30e of nu.
Aan mijn laatste relatie heb ik zelfs warme herinneringen al was onze breuk erg verdrietig, want aan de liefde voor elkaar lag het niet, die was nog ruimschoots aanwezig. Helaas is liefde alleen soms niet genoeg en dat was een harde, maar wijze les! Door deze liefde ooit gevoeld te hebben, heb ik mezelf daarna voorgenomen dat ik niet meer settle for less, dat je ook heel gelukkig kunt zijn zonder partner met vooral veel liefde voor jezelf!
maandag 19 april 2021 om 10:51
Ik heb spijt dat ik er te lang over gedaan heb om het uit te maken. Begin van de relatie was wel leuk dus daar heb ik geen spijt over. Na 4 jaar gingen we samenwonen en toen een jaar ruzie gemaakt. Hoe mensen toch echt anders kunnen zijn wanneer je samenwoont. Ik heb toen wel besloten dat ik bij de volgende relatie geen 4 jaar ga wachten om samen te wonen, wat een tijd verspilling. Bij mijn huidige man ben ik na een half jaar bij hem ingetrokken en nu zijn we al jaren samen.