Stiefkind bij ons/mij wonen
maandag 21 april 2025 om 07:59
Even een andere gebruikersnaam aangemaakt ivm herkenning;
Sinds 6 jaar een relatie. Beide twee kinderen uit een eerdere relatie. Ik een puber van 17 en kind van 10, hij twee kinderen onder de 8 jaar.
Omgang met de vader van mijn kinderen verloopt redelijk soepel, omgang met de moeder en de omgangsregeling met zijn kinderen loopt stroef. Dit heeft o.a. te maken gehad met kinderontvoering en ouderverstoting door de moeder.
Het gaat soms goed en dan zijn er periodes dat de kinderen worden weggehouden van hun vader.
De afgelopen 3 jaar waren zwaar (en vaak ook leuk!) Na een mentale breakdown en daarop volgende burn out is mijn partner bij mij komen wonen met aanhouden van de eigen woning voor de weekenden/weken/vakanties periodes met zijn kinderen. Dat leek ons verstandig zodat ze niet in hun kwetsbare situatie heen en weer gesleep zouden worden. We doen wel dagjes uit of sporadisch logeren met alle kinderen.
Mijn puber kreeg te maken met een depressie en moeilijkheden op school. Daarvoor is er zelfs ontheffing van de leerplicht om zich te richten op herstel. Er is in ons gezin/huis op dit moment sprake van vrijwillige hulp door een wijkteam hiervoor omdat dochter zichzelf ook beschadigde en ruzies uit de hand liepen waarbij ze uiteindelijk ook een paar keer tijdelijk niet thuis heeft gewoond. Dit waren periodes van 4 weken bij haar vader of toenmalig vriendje.
Op dit moment gaat het goed met mijn dochter.
Mijn partner is altijd behulpzaam en supportive richting mijn dochter geweest.
Er is een periode geweest dat het toenmalig vriendje van dochter niet thuis kon wonen en die heeft een maand of drie hier gebivakkeerd. Wat gezellig was, maar ook wel “veel” zo nu en dan. Ik voelde wel dat ik veel van mijn eigen ruimte moest inleveren en ben ook opgelucht dat hij weer zijn eigen plek heeft.
Mijn jongste van 10 is een gezonde, drukke kerel die momenteel wel onderzocht word op ADHD.
Afijn. Dit is een beetje mijn bagage op dit moment, echter in verhouding tot een jaar geleden zit ik in een rustig vaarwater en voel ik mij goed en gaat het met mijn gezin ook goed. Ik ben gelukkig.
Tot twee weken geleden. Kind van partner is na wederom maanden van weghouden van vader door de moeder, zo ontzettend boos geworden en onhandelbaar dat dit geresulteerd heeft tot tussenkomst van politie en veilig thuis/jeugdzorg. Voorlopig kan kind niet zomaar terug naar de moeder. Omdat kind momenteel 2 weken vakantie heeft, is mijn partner nu in zijn eigen huis en zorgt voor kind met ondersteuning van zijn moeder/oma van kind.
En jullie voelen het misschien al aankomen, omdat partner nog herstellende is van zware burn-out en in een emdr traject zit, is mij gevraagd voorlopig zowel partner als zijn kind in huis te nemen zodat hij ontzien kan worden op bepaalde momenten.
En ik zie het dus niet zitten. Ik merk aan mijn partner dat hij fantaseert over met zijn allen in mijn huis wonen, dat zijn kind helemaal weer de oud wordt en iedereen lang en gelukkig leeft.
Echter zie ik dus behoorlijk wat beren op de weg en met name voor mijn eigen kinderen. En mijn eigen welzijn. En dat mijn vrijheid en ruimte beperkt word. En ik opdraai voor 24/7
zorg terwijl ik een eigen bedrijf en baan heb. En wat als het kind zo’n trauma heeft dat er echt professionele hulp nodig is die ik niet kan bieden? Of een gevaar vormt voor mijn kinderen?
Ik heb aangegeven dat ik een logeerpartij van een dag of 4/5 echt heel leuk vind, echter wil ik niet de volledige zorg over een kind met complex trauma/gedrag terwijl het net een beetje op de rit is met mijn eigen dochter en ik ook nog de 10 jarige moet begeleiden in een adhd traject.
Ik ben het gesprek aangegaan met mijn partner, dat kan ook want onze relatie is gewoon goed en we kunnen alles delen, toch is hij teleurgesteld en had andere verwachtingen. Ze komen i.i.g. logeren, ik heb duidelijk aangegeven geen verwachtingen te willen scheppen over pertinent hier wonen etc.
Ik voel mij schuldig en sterk tegelijk omdat ik mijn grenzen heb aangegeven.
Heb ik hier goed aan gedaan? Of had ik gewoon hier wel in mee moeten gaan.
Sinds 6 jaar een relatie. Beide twee kinderen uit een eerdere relatie. Ik een puber van 17 en kind van 10, hij twee kinderen onder de 8 jaar.
Omgang met de vader van mijn kinderen verloopt redelijk soepel, omgang met de moeder en de omgangsregeling met zijn kinderen loopt stroef. Dit heeft o.a. te maken gehad met kinderontvoering en ouderverstoting door de moeder.
Het gaat soms goed en dan zijn er periodes dat de kinderen worden weggehouden van hun vader.
De afgelopen 3 jaar waren zwaar (en vaak ook leuk!) Na een mentale breakdown en daarop volgende burn out is mijn partner bij mij komen wonen met aanhouden van de eigen woning voor de weekenden/weken/vakanties periodes met zijn kinderen. Dat leek ons verstandig zodat ze niet in hun kwetsbare situatie heen en weer gesleep zouden worden. We doen wel dagjes uit of sporadisch logeren met alle kinderen.
Mijn puber kreeg te maken met een depressie en moeilijkheden op school. Daarvoor is er zelfs ontheffing van de leerplicht om zich te richten op herstel. Er is in ons gezin/huis op dit moment sprake van vrijwillige hulp door een wijkteam hiervoor omdat dochter zichzelf ook beschadigde en ruzies uit de hand liepen waarbij ze uiteindelijk ook een paar keer tijdelijk niet thuis heeft gewoond. Dit waren periodes van 4 weken bij haar vader of toenmalig vriendje.
Op dit moment gaat het goed met mijn dochter.
Mijn partner is altijd behulpzaam en supportive richting mijn dochter geweest.
Er is een periode geweest dat het toenmalig vriendje van dochter niet thuis kon wonen en die heeft een maand of drie hier gebivakkeerd. Wat gezellig was, maar ook wel “veel” zo nu en dan. Ik voelde wel dat ik veel van mijn eigen ruimte moest inleveren en ben ook opgelucht dat hij weer zijn eigen plek heeft.
Mijn jongste van 10 is een gezonde, drukke kerel die momenteel wel onderzocht word op ADHD.
Afijn. Dit is een beetje mijn bagage op dit moment, echter in verhouding tot een jaar geleden zit ik in een rustig vaarwater en voel ik mij goed en gaat het met mijn gezin ook goed. Ik ben gelukkig.
Tot twee weken geleden. Kind van partner is na wederom maanden van weghouden van vader door de moeder, zo ontzettend boos geworden en onhandelbaar dat dit geresulteerd heeft tot tussenkomst van politie en veilig thuis/jeugdzorg. Voorlopig kan kind niet zomaar terug naar de moeder. Omdat kind momenteel 2 weken vakantie heeft, is mijn partner nu in zijn eigen huis en zorgt voor kind met ondersteuning van zijn moeder/oma van kind.
En jullie voelen het misschien al aankomen, omdat partner nog herstellende is van zware burn-out en in een emdr traject zit, is mij gevraagd voorlopig zowel partner als zijn kind in huis te nemen zodat hij ontzien kan worden op bepaalde momenten.
En ik zie het dus niet zitten. Ik merk aan mijn partner dat hij fantaseert over met zijn allen in mijn huis wonen, dat zijn kind helemaal weer de oud wordt en iedereen lang en gelukkig leeft.
Echter zie ik dus behoorlijk wat beren op de weg en met name voor mijn eigen kinderen. En mijn eigen welzijn. En dat mijn vrijheid en ruimte beperkt word. En ik opdraai voor 24/7
zorg terwijl ik een eigen bedrijf en baan heb. En wat als het kind zo’n trauma heeft dat er echt professionele hulp nodig is die ik niet kan bieden? Of een gevaar vormt voor mijn kinderen?
Ik heb aangegeven dat ik een logeerpartij van een dag of 4/5 echt heel leuk vind, echter wil ik niet de volledige zorg over een kind met complex trauma/gedrag terwijl het net een beetje op de rit is met mijn eigen dochter en ik ook nog de 10 jarige moet begeleiden in een adhd traject.
Ik ben het gesprek aangegaan met mijn partner, dat kan ook want onze relatie is gewoon goed en we kunnen alles delen, toch is hij teleurgesteld en had andere verwachtingen. Ze komen i.i.g. logeren, ik heb duidelijk aangegeven geen verwachtingen te willen scheppen over pertinent hier wonen etc.
Ik voel mij schuldig en sterk tegelijk omdat ik mijn grenzen heb aangegeven.
Heb ik hier goed aan gedaan? Of had ik gewoon hier wel in mee moeten gaan.
zaterdag 10 mei 2025 om 11:09
Helpt het om het te zien als een proces? Je zit er middenin en je weet zeker dat je over een half jaar meer zicht hebt op de ontwikkelingen. Nu al conclusies verbinden (uitmaken) is voorbarig. Doe het even met wat er nu wel is en zie dan verder. Laat het grote vraagstuk (hoe verder met de relatie) ondertussen even rusten.
Ik schrijf dit nu heel kalm, heb zelf wel in paniek gehandeld in een vergelijkbare situatie, en ik heb nu zoveel vraagtekens bij of dat de juiste beslissing was. Of het niet met wat geduld beter had kunnen aflopen.
Ik schrijf dit nu heel kalm, heb zelf wel in paniek gehandeld in een vergelijkbare situatie, en ik heb nu zoveel vraagtekens bij of dat de juiste beslissing was. Of het niet met wat geduld beter had kunnen aflopen.
zaterdag 10 mei 2025 om 11:34
Vakantie en vrije tijd zonder kinderen willen is niet egoïstisch. Zo te horen heb je veel op je bord (zorg voor kinderen en ouders). Je moet toch kunnen bijtanken? Uitrusten, opladen. Hoe hou je dit anders allemaal vol?DonnaDo schreef: ↑10-05-2025 08:23Ik heb heel veel aan jullie inzichten, dank daarvoor.
Ik denk wel dat we een eind komen als ik groen licht krijg om met behoud van de relatie, er zonder strijd ruimte blijft voor mijzelf. Wel op vakantie met mijn kinderen als het bij hem niet gaat. Of toch naar een leuk festival met een vriendin zonder hem als het niet lukt om dat in te passen.
Waarom zou je in hemelsnaam niet zonder hem naar een festival mogen? Daar hoef je toch geen groen licht voor? Een relatie is toch geen gevangenis?
Toen ik al wel samenwoonde maar geen kinderen had, was zoiets eerder een mededeling dan een overleg. En dan zei mijn partner: “veel plezier.” Klaar.
zaterdag 10 mei 2025 om 11:36
Hoezo? Is dat iets wat niet kan volgens hem?DonnaDo schreef: ↑10-05-2025 08:23Ik heb heel veel aan jullie inzichten, dank daarvoor.
Ik denk wel dat we een eind komen als ik groen licht krijg om met behoud van de relatie, er zonder strijd ruimte blijft voor mijzelf. Wel op vakantie met mijn kinderen als het bij hem niet gaat. Of toch naar een leuk festival met een vriendin zonder hem als het niet lukt om dat in te passen.
zaterdag 10 mei 2025 om 11:53
Oh, ik denk dat die gedachte vanuit mij komt omdat we door alle drukte juist even konden ontsnappen in onze weekenden zonder kinderen, met zijn tweetjes naar een festival. Of samen op avontuur in Albanië. Dat zijn van die uitspattingen waar we samen veel energie uit halen en die we ook echt met zijn tweetjes doen/deden. Die luxe was/is er omdat we regelmatig een weekend zonder kinderen hebben/hadden.
Dat zal -en dat lijkt mij realistisch- anders zijn straks. En dat is niet erg, misschien wel wennen. Vriend en ik zijn allebei avonturiers en daar hebben we elkaar ook helemaal in gevonden. Daar zijn echt mooie herinneringen gemaakt en hebben we ook ontdekt dat we ook de allerbeste vrienden naast geliefden zijn.
Ik zal die drang voor avontuur persoonlijk niet snel opgeven. Ben ik altijd al geweest.
Dat zal -en dat lijkt mij realistisch- anders zijn straks. En dat is niet erg, misschien wel wennen. Vriend en ik zijn allebei avonturiers en daar hebben we elkaar ook helemaal in gevonden. Daar zijn echt mooie herinneringen gemaakt en hebben we ook ontdekt dat we ook de allerbeste vrienden naast geliefden zijn.
Ik zal die drang voor avontuur persoonlijk niet snel opgeven. Ben ik altijd al geweest.
zaterdag 10 mei 2025 om 12:13
Hij is haar vader. Dat je bewondering hebt dat hij zijn verantwoordelijkheid pakt vind ik vreemd. Het is normaal dat hij dat doet, niks bewonderingswaardig. Zit die ervaring met die ex en de vader van je oudste, niet in de weg? Is dat jouw referentiekader? Dan zou ik me eens afvragen of dat wel een goed referentiekader is. En hoezo groen licht? Het is heel normaal dat jij met jouw kinderen op vakantie gaat. Wat gebeurt er als hij daar een rood licht voor geeft? Krijg je dan straf?DonnaDo schreef: ↑10-05-2025 08:26Alle lijkt bij ons ook aan twee kanten te werken.
Ik bewonder mijn vriend wel degelijk dat hij onmiddellijk mogelijkheden zoekt en maakt om een vader voor zijn dochter te zijn. Ongeacht de consequenties en veranderingen. Ik zou niet anders willen dan dat hij dat doet.
Mijn 17 jarige heeft namelijk minimaal en moeizaam contact met haar vader omdat die alweer aan de derde leg begonnen is en dat belangrijker lijkt te vinden. Een deel van haar problematiek van afwijzing door een ouder ligt ook daar.
zaterdag 10 mei 2025 om 13:01
Niet letterlijk. Maar als ik bijvoorbeeld -concreet voorbeeld- aangeef dat ik dit jaar mijn verjaardag vier met alleen volwassenen, dan zegt hij al snel; hoezo kinderen er niet bij? Is toch gezellig?dweedledee schreef: ↑10-05-2025 12:37Dus eigenlijk reageer je weer behoorlijk emotioneel op iets wat een regelrechte aanname is? Hij heeft toch helemaal niet gezegd dat jij niet weg “mag” zonder hem?
Terwijl ik gewoon een fles bubbels wil openen, grote mensen gesprekken wil voeren en misschien wel laat opblijven.
zaterdag 10 mei 2025 om 13:05
Nee, ik heb geen “goed” referentie kader. Mijn moeder vertrok toen ik 11 was en de vader van dochter toen ze 5 was.Bontebok schreef: ↑10-05-2025 12:13Hij is haar vader. Dat je bewondering hebt dat hij zijn verantwoordelijkheid pakt vind ik vreemd. Het is normaal dat hij dat doet, niks bewonderingswaardig. Zit die ervaring met die ex en de vader van je oudste, niet in de weg? Is dat jouw referentiekader? Dan zou ik me eens afvragen of dat wel een goed referentiekader is. En hoezo groen licht? Het is heel normaal dat jij met jouw kinderen op vakantie gaat. Wat gebeurt er als hij daar een rood licht voor geeft? Krijg je dan straf?
Ik heb wel een ander beeld van ouderschap.
zaterdag 10 mei 2025 om 13:08
DonnaDo schreef: ↑10-05-2025 13:01Niet letterlijk. Maar als ik bijvoorbeeld -concreet voorbeeld- aangeef dat ik dit jaar mijn verjaardag vier met alleen volwassenen, dan zegt hij al snel; hoezo kinderen er niet bij? Is toch gezellig?
Terwijl ik gewoon een fles bubbels wil openen, grote mensen gesprekken wil voeren en misschien wel laat opblijven.
En als jij dat in je laatste zin tegen hem zegt, dramt hij dan nog door over wel de kinderen erbij? Of hij snapt hij je wens?
Coffee is never my cup of tea
zaterdag 10 mei 2025 om 13:08
zaterdag 10 mei 2025 om 13:12
Hij snapt het dan wel.Marianneke schreef: ↑10-05-2025 13:08En als jij dat in je laatste zin tegen hem zegt, dramt hij dan nog door over wel de kinderen erbij? Of hij snapt hij je wens?
zaterdag 10 mei 2025 om 14:01
hij stelt een vraag, niet meer en niet minder.DonnaDo schreef: ↑10-05-2025 13:01Niet letterlijk. Maar als ik bijvoorbeeld -concreet voorbeeld- aangeef dat ik dit jaar mijn verjaardag vier met alleen volwassenen, dan zegt hij al snel; hoezo kinderen er niet bij? Is toch gezellig?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 10 mei 2025 om 14:50
zaterdag 10 mei 2025 om 15:06
Precies. En wat daarna volgt, over naar een festival gaan met een vriendin en zonder hem, ook. Hoe is dat nu dan, TO?Marianneke schreef: ↑10-05-2025 08:43Dit is heel belangrijk in iedere relatie, vind ik. Als je niet de ruimte voelt om alleen met je eigen kinderen op vakantie te kunnen, lijkt me er iets mis gaan. Je moet daar van een partner imo gewoon ruimte voor krijgen. Zonder voorwaardes als ‘als het bij hem niet gaat’.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zaterdag 10 mei 2025 om 15:11
TO, je lijkt deze vragen te ontwijken. Hoeveel ruimte is er in je relatie om iets zonder hem te doen?Kipzonderkop schreef: ↑10-05-2025 11:34Vakantie en vrije tijd zonder kinderen willen is niet egoïstisch. Zo te horen heb je veel op je bord (zorg voor kinderen en ouders). Je moet toch kunnen bijtanken? Uitrusten, opladen. Hoe hou je dit anders allemaal vol?
Waarom zou je in hemelsnaam niet zonder hem naar een festival mogen? Daar hoef je toch geen groen licht voor? Een relatie is toch geen gevangenis?
Toen ik al wel samenwoonde maar geen kinderen had, was zoiets eerder een mededeling dan een overleg. En dan zei mijn partner: “veel plezier.” Klaar.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zaterdag 10 mei 2025 om 15:19
zaterdag 10 mei 2025 om 15:20
Huh? Hoe kom je hierbij?dweedledee schreef: ↑10-05-2025 14:50Ik vind je echt weinig constructief, TO. Je bent opzettelijk overal beren op de weg aan het gooien en je gedraagt je als een kleuter die haar zin niet krijgt.
Als je je nog langer zo achtergesteld blijft voelen, zou ik de relatie beëindigen. Deze krijgt namelijk geen enkele kans op deze manier.
zaterdag 10 mei 2025 om 15:25
DonnaDo schreef: ↑10-05-2025 13:01Niet letterlijk. Maar als ik bijvoorbeeld -concreet voorbeeld- aangeef dat ik dit jaar mijn verjaardag vier met alleen volwassenen, dan zegt hij al snel; hoezo kinderen er niet bij? Is toch gezellig?
En dan is de vraag. Doe je, ondanks dat hij het met kinderen wil, je eigen zin of pas je je aan aan hem?
Of pas je je een volgende keer aan en noem je niet meer wat je wil, omdat je weet hoe hij erover denkt?
Je hoeft niet overal hetzelfde over te denken, jullie zijn verschillende mensen, natuurlijk vind je niet dezelfde dingen leuk. Dat zou zelfs gek zijn, als je altidj op 1 lijn zou zitten.
Waar neig je nu naar, TO? Blijven, of uitmaken?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zaterdag 10 mei 2025 om 15:30
Dan denk ik dat jij teveel belang toekent aan die vraag 'waarom niet met de kinderen?'
Vul niet voor hem in wat hij wel of niet wil of aan jou toestaat of jou groen licht voor geeft.
Ik vind je heel zwartwit, er zijn niet veel grijstinten. De relatie kan op het moment niet zo ingevuld worden als voorheen, dan is je enige idee blijkbaar uitmaken. Hij vraagt waarom jij iets alleen wilt doen of zonder kinderen en jij vult direct in dat hij jou idee dus niet goed vindt.
Het zou fijn zijn als het je lukt om in te zien dat er ook nog vele mogelijkheden tussen de 2 uitersten in liggen. En dat iets wat nu niet mogelijk is over een poosje vast wel weer gaat.
Coffee is never my cup of tea
zondag 11 mei 2025 om 10:07
Door objectief te lezen, in plaats van enorm te projecteren, zoals jij doet.
Om een of andere reden loop je TO haar vent enorm af te fakkelen en leg je de schuld steeds bij hem neer. Terwijl juist TO degene is die destructief gedrag vertoont.
zondag 11 mei 2025 om 10:41
Eens.dweedledee schreef: ↑11-05-2025 10:07Door objectief te lezen, in plaats van enorm te projecteren, zoals jij doet.
Om een of andere reden loop je TO haar vent enorm af te fakkelen en leg je de schuld steeds bij hem neer. Terwijl juist TO degene is die destructief gedrag vertoont.
Maar ze beseft en erkent het gelukkig wel.
zondag 11 mei 2025 om 11:03
Ik ben het met je eens.dweedledee schreef: ↑11-05-2025 10:07Door objectief te lezen, in plaats van enorm te projecteren, zoals jij doet.
Op mij komt het over alsof het gewoon echt teveel is voor TS. Niet alleen deze situatie maar al jaren deze hoogspanning, van probleem naar probleem. Wellicht dat ze daarom de dingen gewoon wat minder helder ziet.
Net zoals sommigen terecht opmerken dat vriend door burn-out wellicht moeite heeft om dingen te overzien en onthouden, kan dat ook best bij TS spelen.
Alleen daarom is het goed om even rust te nemen, pas op de plaats.
zondag 11 mei 2025 om 11:31
Noem dat maar objectief, je laat een aantal essentiele dingen buiten beschouwing. Enkel om TO af te fikken.dweedledee schreef: ↑11-05-2025 10:07Door objectief te lezen, in plaats van enorm te projecteren, zoals jij doet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in