Stiefkind mag niet op familiefoto

16-11-2017 12:27 567 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn 60 jaar getrouwd en nu willen ze als cadeau een foto van de kinderen, klein- en achterkleinkinderen plus alle partners.
De partner van mijn kind heeft een kind uit een vorige relatie. En nu willen mijn ouders niet hebben dat dit kind op de foto komt omdat het "niks van ze is". Aan mij de ondankbare taak dit zo te regelen. Wat ik ook doe, er zullen mensen teleurgesteld en boos zijn.
Viva forummers, wat vinden jullie hier van?
Alle reacties Link kopieren
Compleet gezin of niet.
-anna- schreef:
16-11-2017 13:13
Nee, ik voel me tussen de vuurlinies staan en ik wil niemand voor het hoofd stoten. Wat onmogelijk wordt. Als mijn kind en partner zich terugtrekken, wat ik volkomen begrijp, wil ik helemaal geen foto meer. Vindt het wel verschrikkelijk om mijn ouders verdriet aan te doen.
Om de vraag van vele te beantwoorden: ze kennen elkaar 2,5 jaar en samen hebben pas ook een kind ( die uiteraard juist wel op de foto moet).
Het is niet leuk je ouders verdriet te doen, maar ik vind wat je ouders doen ook niet leuk. Stiefkind mag niet op de foto terwijl broertje/zusje dat wel mag. Ik ging niet op die foto, echt niet.
_Marana_ schreef:
16-11-2017 13:14
Ai, dan vind ik het helemaal pijnlijk dat dat stiefkind, onderdeel van het gezin, er niet op mag. Ik zou achter mijn kind staan, en mijn ouders dan maar voor het hoofd stoten.
Inderdaad. Stiefkind is door de geboorte van het andere kindje toch ook gewoon het halfbroertje/zusje? Daar hebben de (over)grootouders kennelijk nog helemaal niet bij stilgestaan.
anoniem_146139 wijzigde dit bericht op 16-11-2017 13:20
10.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als gezin niet meedoen aan dit fotomoment. Het hele gezin is welkom of het hele gezin komt niet.
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
16-11-2017 12:57
Het is voor TO een stiefkleinkind. Haar kind heeft een relatie met de ouder van het kind dat niet op de foto mag.
Ach, lezen is een vak, nu zie ik het ook. Dat maakt het nog lastiger en nog pijnlijker. Moeilijk, maar dan toch even bespreken met dochter. En ik zou dan zeggen dat mijn insteek is met z'n alleen of helemaal niet.
Ik zou inderdaad meerdere foto's laten maken.
Zie je toch wel vaker: een met alleen de kinderen, een met alle kleinkinderen etc. kan gelijk in één moeite door.
Alle reacties Link kopieren
ekster1980 schreef:
16-11-2017 12:28
Ik vind dat je ouders echt niet lief zijn. Familie is niet alleen bloed maar ook de mensen waarvan je houd. Ik zou zelf dus ook niet op de foto gaan.
Helemaal mee eens.
Ik wil/krijg ook alleen foto's met daarop mijn eigen kinderen voor aan de muur. Gedoe iedere keer anders als de aanhang wisselt...:)
Mijn dochter heeft een vriend met een zoon van haar leeftijd. Kunnen wij prima mee opschieten. Is zeker welkom. Maar ik hoef hem niet aan de muur. En mijn moeder zou dit zeker niet willen.........
Ze zijn maar 1 keer 60 jaar getrouwd en ook nog eens dicht bij de dood. Ik zou gewoon aan hun wens voldoen.
Alle reacties Link kopieren
7102 schreef:
16-11-2017 13:16
gek he bij mensen van in de 80


Mijn ouders zijn ook rond de 80. Mijn broer heeft na zijn scheiding nu voor de tweede keer een relatie met een vrouw met kinderen. Beide vrouwen trokken met hun kinderen bij mijn broer in huis (na elkaar dus :P ), en mijn ouders hebben beide keren die kinderen met open armen ontvangen, bezoeken de verjaardagen van die kinderen, en hebben mijn broers stiefkinderen meegenomen bij ons familieweekend (op kosten van mijn ouders dus). Natuurlijk staan de stiefkinderen op de familiefoto's.
Ok, stiefachterkleinkind is een stapje verder weg, maar ik zie niet waarom ze daar anders naar zouden handelen. Gelukkig zijn niet alle ouderen hetzelfde.
_Marana_ schreef:
16-11-2017 13:12
Maar de ouder van het kind zullen ze net zoveel/zo weinig zien/kennen. En die mag wel op de foto.

Als je geen 'vervuiling' wilt doe dan een familie foto zonder partners. Dus alleen kinderen en kleinkinderen. Geen aangetrouwde schoon(klein)kinderen, je weet nooit of die nog wel levenslang in de familie blijven.
Dat zou ik ook doen. Maar hee, het is hun feestje, hun foto. Als dat is wat die oudjes willen dan ga je toch niet moeilijk doen over een een stiefkind?

Want wat is een stiefkind nu eigenlijk precies? Het heeft zijn eigen moeder, zijn eigen vader, zijn eigen set groot en overgrootouders. Waarom de boel principieel moeilijker maken dan het is? Een normaal mens heeft twee ouders, vier grootouders en acht overgrootouders. Met een beetje geluk heeft dit kind er ZESTIEN!
Alle reacties Link kopieren
+ ik realiseer mij hoe veel geluk ik heb met mijn partner en schoonouders die mijn kind uit een eerdere relatie gewoon accepteren als hun (klein)kind en geen onderscheid maken tussen hem of zijn broertje die biologisch wel van mijn partner en mij is.
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
16-11-2017 13:20
Het ging mij er om dat de andere het ouderwets vond. Maar ze zijn gewoon ouderwets als je in de 80 bent.
anoniem_320683 wijzigde dit bericht op 16-11-2017 13:22
64.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tsja, misschien stoot je je ouders voor het hoofd. Maar dat leed valt nogal in het niet bij dat van je stiefkleinkind als die de boodschap doorkijgt: jij hoort er als enige van de hele familie niet bij.

Echt een no-brainer dit.
strikjemetstippels schreef:
16-11-2017 13:20
Ze zijn maar 1 keer 60 jaar getrouwd en ook nog eens dicht bij de dood. Ik zou gewoon aan hun wens voldoen.
Als ik 60 jaar getrouwd ben ben ik 80. Hoop er dan toch nog een jaar of 20 aan te plakken!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou daar echt niet mee akkoord gaan. En ik zou het ze ook zelf laten vertellen als ze het zo graag willen. En mochten ze niet van gedachten veranderen zou ik zelf ook weigeren op de foto te gaan :bye:
Ik zou in ieder geval echt niet begrijpen waarom een stiefkind niet op de foto mag. Kinderen uitsluiten omdat ze volgens volwassenen buiten de boot vallen :sick:
anoniem_338613 wijzigde dit bericht op 16-11-2017 13:24
1.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn stiefkids zijn wel onderdeel van het gezin, maar niet van mijn hele familie.
Andersom ook, mijn kids zijn ook niet onderdeel van de gehele familie van mijn man.

Wij hebben daar toch wel bewust voor gekozen om dat niet te gaan afdwingen of te forceren.
Mijn ouders zijn niet opa en oma van stiefkids, zij hebben al een opa en oma.
Mijn schoonouders zijn ook niet opa en oma van mijn kids, zelfde verhaal.

Wij vinden het zelf een fijne manier om het op deze manier in te vullen.
Wij zijn een samengesteld gezin, maar iedereen heeft zijn eigen familie.
Ook binnen ons gezin doen we niet altijd alles gezamelijk maar ook zo nu en dan als basisgezin los van elkaar.

In ons geval zou het dan ook heel onlogisch zijn om stiefkids op een georganiseerde familiefoto erbij te zetten.
Zouden ze zelf ook raar vinden.

Daarnaast bestaat prima dat iedereen welkom is, en er gezellig en gemoedelijk met elkaar wordt omgegaan.
Lacuba schreef:
16-11-2017 13:22
Als ik 60 jaar getrouwd ben ben ik 80. Hoop er dan toch nog een jaar of 20 aan te plakken!
Dat kun je best hopen maar gemiddeld worden mensen in NL laag in de 80.
Alle reacties Link kopieren
Grobbekuiken schreef:
16-11-2017 13:18
Inderdaad. Stiefkind is door de geboorte van het andere kindje toch ook gewoon het halfbroertje/zusje? Daar hebben de (over)grootouders kennelijk nog helemaal niet bij stilgestaan.
Ik bedoel maar...
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik denk dat het voor kind allemaal zelf wel losloopt, heeft het notabene zelf al over zijn eigen gezin.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
16-11-2017 13:20
Dat zou ik ook doen. Maar hee, het is hun feestje, hun foto. Als dat is wat die oudjes willen dan ga je toch niet moeilijk doen over een een stiefkind?

Want wat is een stiefkind nu eigenlijk precies? Het heeft zijn eigen moeder, zijn eigen vader, zijn eigen set groot en overgrootouders. Waarom de boel principieel moeilijker maken dan het is? Een normaal mens heeft twee ouders, vier grootouders en acht overgrootouders. Met een beetje geluk heeft dit kind er ZESTIEN!
Welkom in 2017. Er zijn niet veel 'normale' mensen meer. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
16-11-2017 13:20
Dat zou ik ook doen. Maar hee, het is hun feestje, hun foto. Als dat is wat die oudjes willen dan ga je toch niet moeilijk doen over een een stiefkind?

Want wat is een stiefkind nu eigenlijk precies? Het heeft zijn eigen moeder, zijn eigen vader, zijn eigen set groot en overgrootouders. Waarom de boel principieel moeilijker maken dan het is? Een normaal mens heeft twee ouders, vier grootouders en acht overgrootouders. Met een beetje geluk heeft dit kind er ZESTIEN!
Niet moeilijk doen over een stiefkind? Dat kind komt daar wel gewoon over de vloer hè. En ziet dan iedere keer een foto waar de hele familie opstaat, inclusief zijn ouder en stiefouder en zijn broertje/zusje. Maar hij mocht er niet bij. Dat doe je een kind toch niet aan?

De ouders van TO zijn degenen die moeilijk doen.
mollymalone wijzigde dit bericht op 16-11-2017 13:27
0.17% gewijzigd
En hoe gaat het dan met Kerst? Pietje mag niet komen want het is niks van mij? Raar gedoe.
strikjemetstippels schreef:
16-11-2017 13:23
Dat kun je best hopen maar gemiddeld worden mensen in NL laag in de 80.
Ja maar om nu te stellen dat ze vlakbij de dood staan....
Alle reacties Link kopieren
Ttass schreef:
16-11-2017 13:27
En hoe gaat het dan met Kerst? Pietje mag niet komen want het is niks van mij? Raar gedoe.
Dat zegt ze toch ze zijn van harte welkom tijdens de feestdagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven