Stiefkind mag niet op familiefoto

16-11-2017 12:27 567 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn 60 jaar getrouwd en nu willen ze als cadeau een foto van de kinderen, klein- en achterkleinkinderen plus alle partners.
De partner van mijn kind heeft een kind uit een vorige relatie. En nu willen mijn ouders niet hebben dat dit kind op de foto komt omdat het "niks van ze is". Aan mij de ondankbare taak dit zo te regelen. Wat ik ook doe, er zullen mensen teleurgesteld en boos zijn.
Viva forummers, wat vinden jullie hier van?
Alle reacties Link kopieren
[...]


Ik vind dit echt niet kunnen! Het kind hoort er gewoon bij.

Hoe moet dat kindje zich wel niet voelen, zo ongewenst.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-11-2017 13:13
Reden: op quote
67.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gurly3 schreef:
16-11-2017 13:04
Waarom niet meerdere foto's?

Maak er 1 met alleen het gezin ( bloedverwanten/het gezin en kinderen daarvan )
En een andere waar iedereen op staat.

Ik zou dan dan ook beide foto's geven.
Dit!
Ah! bril opgezet ik lees het eindelijk goed. :roll:

Tsja ik snap de ouders wel eerlijk gezegd, volgens mij is dat kind bijna een vreemde voor hun, althans dat kan ik mij zo voorstellen als het 'zo ver weg' is.

Snap niet waarom dat officieel moet worden meegedeeld aan het betreffende kind. Die krijgt er toch überhaupt niets van mee? Of wordt het een heel spektakel?

Maar nee, ik zou mij zeker niet voor hun karretje laten spannen.
Alle reacties Link kopieren
Ok ik lees nu dat ze echt een gezin vormt met partner en stiefkind en kind wel vaak met de familie is bij speciale gelegenheden.

Dan konden opa en oma wat mij betreft de boom in.

Leuk van opa en oma, zo vlak voor de feestdagen nog even lekker drama maken.
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
16-11-2017 13:03
Haha nee! You can checkout anytime you want but you can never leave... :'(
Patterdepat :there: .
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Oudblond schreef:
16-11-2017 12:34
Mijn hele gezin zou ontbreken op die foto. Niemand zou 'iets' hoeven regelen, ik zou heel duidelijk zijn: Mijn hele gezin of niemand van het gezin. Aan ouders de keuze. Stiefkind hoeft hier hoop ik niets van mee te krijgen! Hoe 'ongewenster' kan je je voelen als kind als de hele familie samen op de foto gaat en kind mag aan de zijlijn toekijken. En nog jaren op die foto zitten kijken als die pontificaal in de kamer hangt
Hier ben ik het helemaal mee eens,
Het hangt er toch ook vanaf hoelang het stiefkind al over de vloer komt bij de familie? Is die relatie van jouw kind al lang of is het pas sinds kort? Ik snap dat grootouders een achterkleinkind wat ze bijna nooit gezien hebben niet persé op de foto hoeven.

Ik zou er zeker tussenuit blijven TO, laat je ouders dit zelf maar regelen. Je hebt de neiging om zowel met je ouders mee te praten en met je kind, begrijpelijk, maar straks ben jij de pineut in dit verhaal.
Alle reacties Link kopieren
-anna- schreef:
16-11-2017 12:52

Mijn kind is ondertussen ook al op de hoogte en die gaf aan dat, inderdaad, het kind nu eenmaal een onderdeel van het gezin vormt. En als de partner dit hoort die zeker dan ook niet op de foto wil. Mijn kind kiest ook voor het eigen gezin en wil er dan ook niet op.
En wat vinden je ouders daarvan?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet zo zwart/wit eigenlijk.

Ligt er ook wel aan hoe de band is, of stiefkleinkind ook echt volledig onderdeel is van de familie , of dat ze kind maar af en toe zien..
Volgens mij is het uiteindelijke doel dat het een kado wordt wat voor je ouders een bepaalde emotionele waarde heeft,en ze graag op een bepaalde manier willen invullen.
Je kan een band overigens ook niet afdwingen.
Niet voor iedereen in een familie voelt stief als familie., binnen een gezin met zijn allen opgroeien is toch echt anders dan een complete familie met opa oma, tante oom, nichtje, neefje etc. Zien te verenigen met stief als one happy familie.

Ik zou het idd ook zo oplossen dat je verschillende samenstellingen op de foto zet.
Kunnen opa en oma zelf kiezen wat ze uiteindelijk aan de muur willen hangen.
Alle reacties Link kopieren
Nirakkam schreef:
16-11-2017 13:09
Ik snap dat grootouders een achterkleinkind wat ze bijna nooit gezien hebben niet persé op de foto hoeven.

Mwah zoiets kan ook heel goed gelden voor wel bloedverwanten of partners die geen zin in hun schoonfamilie hebben en zich zelden laten zien.
judy_hopps wijzigde dit bericht op 16-11-2017 13:11
13.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me het standpunt van TO's ouders helemaal niet indenken. Of ja, ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die zo denken, maar ik heb er absoluut geen begrip voor. Een kind zo buitensluiten, bah. Als ik TO was, zou ik solidair zijn met het gezin van mijn kind en niet op de foto gaan.

En ik ben een enorme conflictmijder en hartstikke flexibel, maar dit soort lompigheid stuit mij zwaar tegen de borst.
mollymalone wijzigde dit bericht op 16-11-2017 13:13
2.82% gewijzigd
-anna- schreef:
16-11-2017 12:52
Dank jullie wel, al zoveel reacties!
AeonOfWinter, ik vind de mening van anderen waardevol.
Ik heb al aangegeven tegen mijn ouders dat er een probleem bij mij wordt weggelegd waarop mijn vader aangaf dat ik de partner van het kind maar meteen naar hem moet sturen en ikzelf niet de discussie hoef aan te gaan.
Mijn kind is ondertussen ook al op de hoogte en die gaf aan dat, inderdaad, het kind nu eenmaal een onderdeel van het gezin vormt. En als de partner dit hoort die zeker dan ook niet op de foto wil. Mijn kind kiest ook voor het eigen gezin en wil er dan ook niet op.
Wat heeft deze foto dan nog voor zin...Ik heb ook best wel begrip voor het standpunt van mijn ouders, het is ook een generatie dingentje. Maar begrijp mijn kind ook heel goed. Overigens is er niet echt een band met dit achterkleinkind, ze zien het vrij weinig.
Ik denk dat het uiteindelijk heel simpel is..
Noemt dat stiefkind jou OMA? Heeft hij een band met jou?
Noemt dat stiefkind zijn overgrootouders überhaupt iets? Kent hij hun namen? Zou het ze op straat herkennen? Is hij wel eens binnen geweest?
-anna- schreef:
16-11-2017 12:52
Dank jullie wel, al zoveel reacties!
AeonOfWinter, ik vind de mening van anderen waardevol.
Ik heb al aangegeven tegen mijn ouders dat er een probleem bij mij wordt weggelegd waarop mijn vader aangaf dat ik de partner van het kind maar meteen naar hem moet sturen en ikzelf niet de discussie hoef aan te gaan.
Mijn kind is ondertussen ook al op de hoogte en die gaf aan dat, inderdaad, het kind nu eenmaal een onderdeel van het gezin vormt. En als de partner dit hoort die zeker dan ook niet op de foto wil. Mijn kind kiest ook voor het eigen gezin en wil er dan ook niet op.
Wat heeft deze foto dan nog voor zin...Ik heb ook best wel begrip voor het standpunt van mijn ouders, het is ook een generatie dingentje. Maar begrijp mijn kind ook heel goed. Overigens is er niet echt een band met dit achterkleinkind, ze zien het vrij weinig.
Ik denk dat het uiteindelijk heel simpel is..
Noemt dat stiefkind jou OMA? Heeft hij een band met jou?
Noemt dat stiefkind zijn overgrootouders überhaupt iets? Kent hij hun namen? Zou het ze op straat herkennen? Is hij wel eens binnen geweest?
Alle reacties Link kopieren
consuelabananahammok schreef:
16-11-2017 13:09
Ik vind het niet zo zwart/wit eigenlijk.

Ligt er ook wel aan hoe de band is, of stiefkleinkind ook echt volledig onderdeel is van de familie , of dat ze kind maar af en toe zien..
Volgens mij is het uiteindelijke doel dat het een kado wordt wat voor je ouders een bepaalde emotionele waarde heeft,en ze graag op een bepaalde manier willen invullen.
Je kan een band overigens ook niet afdwingen.
Niet voor iedereen in een familie voelt stief als familie., binnen een gezin met zijn allen opgroeien is toch echt anders dan een complete familie met opa oma, tante oom, nichtje, neefje etc. Zien te verenigen met stief als one happy familie.

Ik zou het idd ook zo oplossen dat je verschillende samenstellingen op de foto zet.
Kunnen opa en oma zelf kiezen wat ze uiteindelijk aan de muur willen hangen.

Maar de ouder van het kind zullen ze net zoveel/zo weinig zien/kennen. En die mag wel op de foto.

Als je geen 'vervuiling' wilt doe dan een familie foto zonder partners. Dus alleen kinderen en kleinkinderen. Geen aangetrouwde schoon(klein)kinderen, je weet nooit of die nog wel levenslang in de familie blijven.
Alle reacties Link kopieren
-Kia-Ora- schreef:
16-11-2017 12:59
Oftewel je vindt gewoon dat je ouders gelijk hebben. En gaat zelf dus gewoon lachen voor het vogeltje. En doet net of je je kind begrijpt zodat je daar geen gedoe mee krijgt. Leuk ook voor je kleinkind... wat vindt jij zelf eigenlijk van je kleinkind?
Nee, ik voel me tussen de vuurlinies staan en ik wil niemand voor het hoofd stoten. Wat onmogelijk wordt. Als mijn kind en partner zich terugtrekken, wat ik volkomen begrijp, wil ik helemaal geen foto meer. Vindt het wel verschrikkelijk om mijn ouders verdriet aan te doen.
Om de vraag van vele te beantwoorden: ze kennen elkaar 2,5 jaar en samen hebben pas ook een kind ( die uiteraard juist wel op de foto moet).
Alle reacties Link kopieren
-Kia-Ora- schreef:
16-11-2017 13:05
Dat betwijfel ik, als ze allemaal zo als to plus ouders denken. Komen immers uit hetzelfde nest...
En dat betwijfel ik.
Hoeveel mensen zouden op die foto staan? En niemand zou zijn mond opentrekken tegenover de overgrootouders?
Alle reacties Link kopieren
-anna- schreef:
16-11-2017 13:13
Nee, ik voel me tussen de vuurlinies staan en ik wil niemand voor het hoofd stoten. Wat onmogelijk wordt. Als mijn kind en partner zich terugtrekken, wat ik volkomen begrijp, wil ik helemaal geen foto meer. Vindt het wel verschrikkelijk om mijn ouders verdriet aan te doen.
Om de vraag van vele te beantwoorden: ze kennen elkaar 2,5 jaar en samen hebben pas ook een kind ( die uiteraard juist wel op de foto moet).


Ai, dan vind ik het helemaal pijnlijk dat dat stiefkind, onderdeel van het gezin, er niet op mag. Ik zou achter mijn kind staan, en mijn ouders dan maar voor het hoofd stoten.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
16-11-2017 13:11
Ik denk dat het uiteindelijk heel simpel is..
Noemt dat stiefkind jou OMA? Heeft hij een band met jou?
Noemt dat stiefkind zijn overgrootouders überhaupt iets? Kent hij hun namen? Zou het ze op straat herkennen? Is hij wel eens binnen geweest?
Datzelfde geldt natuurlijk ook voor biologische achterkleinkinderen. Genoeg die (ook) nog nooit bij betovergrootouder binnen zijn geweest...
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Als ik jouw schoonzoon was dan zou ik niet eens per sé op de foto wíllen, laat staan dat ik mijn kind uit principe opzadel met een extra set overgrootouders.
-Kia-Ora- schreef:
16-11-2017 13:14
Datzelfde geldt natuurlijk ook voor biologische achterkleinkinderen. Genoeg die (ook) nog nooit bij betovergrootouder binnen zijn geweest...
Zet dan de buurman ook op de foto. Met z'n hond.
Alle reacties Link kopieren
_Marana_ schreef:
16-11-2017 13:12
Maar de ouder van het kind zullen ze net zoveel/zo weinig zien/kennen. En die mag wel op de foto.

Als je geen 'vervuiling' wilt doe dan een familie foto zonder partners. Dus alleen kinderen en kleinkinderen. Geen aangetrouwde schoon(klein)kinderen, je weet nooit of die nog wel levenslang in de familie blijven.

Precies. Om hoeveel mensen zal het nou gaan in totaal? Flink wat verwacht ik. En dan begrijpt TO haar ouders wel als dat éne achterkleinkind er pertinent niet op mag? Serieus? Heeft dat kind een andere kleur ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat ik ook gezegd zou hebben dat er dan geen andere kinderen (dus jij ook niet TO) op de foto komen of gewoon helemaal geen familie foto laten maken. Hoe denk je dat het stiefkind zich voelt door zo'n actie? Samengestelde gezinnen komen nu eenmaal voor anno 2017 en mensen zouden rekening moeten houden met elkaar. Dit is een ouderwetse en onnodig krekende opstelling van je ouders waar alleen maar gedoe en gesteggel van komt.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
16-11-2017 13:16
Ik geloof dat ik ook gezegd zou hebben dat er dan geen andere kinderen (dus jij ook niet TO) op de foto komen of gewoon helemaal geen familie foto laten maken. Hoe denk je dat het stiefkind zich voelt door zo'n actie? Samengestelde gezinnen komen nu eenmaal voor anno 2017 en mensen zouden rekening moeten houden met elkaar. Dit is een ouderwetse en onnodig krekende opstelling van je ouders waar alleen maar gedoe en gesteggel van komt.
gek he bij mensen van in de 80
Alle reacties Link kopieren
-anna- schreef:
16-11-2017 13:13
Nee, ik voel me tussen de vuurlinies staan en ik wil niemand voor het hoofd stoten. Wat onmogelijk wordt. Als mijn kind en partner zich terugtrekken, wat ik volkomen begrijp, wil ik helemaal geen foto meer. Vindt het wel verschrikkelijk om mijn ouders verdriet aan te doen.
Om de vraag van vele te beantwoorden: ze kennen elkaar 2,5 jaar en samen hebben pas ook een kind ( die uiteraard juist wel op de foto moet).

Wauw. En jij hebt serieus begrip dat je ouders het stiefbroertje pertinent niet op de foto willen?
Alle reacties Link kopieren
-anna- schreef:
16-11-2017 13:13
Nee, ik voel me tussen de vuurlinies staan en ik wil niemand voor het hoofd stoten. Wat onmogelijk wordt. Als mijn kind en partner zich terugtrekken, wat ik volkomen begrijp, wil ik helemaal geen foto meer. Vindt het wel verschrikkelijk om mijn ouders verdriet aan te doen.
Om de vraag van vele te beantwoorden: ze kennen elkaar 2,5 jaar en samen hebben pas ook een kind ( die uiteraard juist wel op de foto moet).
Dat valt echt niet uit te leggen aan jouw "stiefkleinkind" dan. Ik zou het niet zien als je ouders verdriet doen, die doen jouw dochter, haar gezin en uiteindelijk zichzelf verdriet met zo'n starre opstelling.
Dus ik zou wel een boodschap overbrengen, maar dan aan je ouders ipv je dochter. OF iedereen op de foto, OF geen foto. Nu leg je alle verantwoordelijkheid bij je dochter en schoonzoon, terwijl zij dit probleem niet hebben gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven