Stiefvader
zondag 15 september 2019 om 09:17
Ik heb nu 2,5 jaar een relatie met een lieve man en ik heb 2 kinderen uit een eerdere relatie. Sinds een paar maanden wonen we samen. Mijn kinderen zijn om de andere week bij ons.
Wat me opvalt de laatste tijd en waar ik me zorgen over maak is dat mijn partner steeds meer zich begint af te sluiten als de kinderen er zijn. Eigenlijk begint iedereen steeds meer langs elkaar heen te leven.
Ik heb er gisteren met mijn partner over gesproken. Hij geeft aan dat hij geeft om de kinderen (houden van gebruikt hij niet) maar dat hij zich niet vindt passen binnen het gezin.
Ik weet dat hij in het begin dat ze elkaar leerden kennen zijn best nog deed. Hij lijkt nu het bijltje erbij neer gegooid te hebben. Hij is van huis uit gewoon anders gewend en weet niet hoe hij ermee om moet gaan.
Hij doet wel dingen voor de kinderen hoor. Ze hoeven maar een kick te geven en hij holt voor de kinderen. Repareert fietsen, helpt met huiswerk enz. Ook vraagt hij naar ze als ze er niet zijn. Maar als ze er zijn vindt hij het te druk met geluiden en voelt hij zich er niet bij horen.
Iemand ervaring met stiefvaderschap? Ik kan veel vinden over stiefmoeders maar stiefvaders (die naam gebruiken we hier niet trouwens maar zet ik hier neer voor de beeldvorming) vind ik niet zoveel over.
Wat me opvalt de laatste tijd en waar ik me zorgen over maak is dat mijn partner steeds meer zich begint af te sluiten als de kinderen er zijn. Eigenlijk begint iedereen steeds meer langs elkaar heen te leven.
Ik heb er gisteren met mijn partner over gesproken. Hij geeft aan dat hij geeft om de kinderen (houden van gebruikt hij niet) maar dat hij zich niet vindt passen binnen het gezin.
Ik weet dat hij in het begin dat ze elkaar leerden kennen zijn best nog deed. Hij lijkt nu het bijltje erbij neer gegooid te hebben. Hij is van huis uit gewoon anders gewend en weet niet hoe hij ermee om moet gaan.
Hij doet wel dingen voor de kinderen hoor. Ze hoeven maar een kick te geven en hij holt voor de kinderen. Repareert fietsen, helpt met huiswerk enz. Ook vraagt hij naar ze als ze er niet zijn. Maar als ze er zijn vindt hij het te druk met geluiden en voelt hij zich er niet bij horen.
Iemand ervaring met stiefvaderschap? Ik kan veel vinden over stiefmoeders maar stiefvaders (die naam gebruiken we hier niet trouwens maar zet ik hier neer voor de beeldvorming) vind ik niet zoveel over.
pantera88 wijzigde dit bericht op 15-09-2019 10:03
3.36% gewijzigd
zondag 15 september 2019 om 10:07
(een deel van) je verhaal lijkt op dit topic: relaties/oudere-stiefvader-generatiever ... #p30148639
Ik kan me overigens best voorstellen dat een nieuwe partner (nog) niet van je kinderen houdt en nu minder zijn best gaat doen. Hoe rot ook hoor. Als hij er op de praktische gebieden wel voor ze is, is dat wellicht voldoende? Ze hebben immers een vader, neem ik aan? (is vader in beeld?)
Ik kan me overigens best voorstellen dat een nieuwe partner (nog) niet van je kinderen houdt en nu minder zijn best gaat doen. Hoe rot ook hoor. Als hij er op de praktische gebieden wel voor ze is, is dat wellicht voldoende? Ze hebben immers een vader, neem ik aan? (is vader in beeld?)
zondag 15 september 2019 om 10:08
Heeft hij zelf ooit een kinderwens gehad? Of heeft hij deze nu?
Het is lastig, hij vindt jou erg leuk, je kinderen zijn okay, maar hij ziet een gezinsleven toch anders. Met andere regels.
Jij hebt waarschijnlijk dit ideaal plaatje in je hoofd dat je met je nieuwe partner een gezellig leuk gezin bent. De realiteit is, dat veel gezinnen langs elkaar heen leven. En hij heeft een ander plaatje in zijn hoofd.
Je kan 2 dingen doen. Wanneer je kinderen er zijn, dat trekt hij zich meer terug, en ga jij met je kinderen meer dingen samen doen. Of jullie gaan latten. Of je kan blijven hopen dat hij verandert, maar dan kan je lang wachten. Net zoals hij lang kan wachten tot dat jij je manier van opvoeden gaat veranderen. Of je maakt het uit, jullie willen beide wat anders.
Het is lastig, hij vindt jou erg leuk, je kinderen zijn okay, maar hij ziet een gezinsleven toch anders. Met andere regels.
Jij hebt waarschijnlijk dit ideaal plaatje in je hoofd dat je met je nieuwe partner een gezellig leuk gezin bent. De realiteit is, dat veel gezinnen langs elkaar heen leven. En hij heeft een ander plaatje in zijn hoofd.
Je kan 2 dingen doen. Wanneer je kinderen er zijn, dat trekt hij zich meer terug, en ga jij met je kinderen meer dingen samen doen. Of jullie gaan latten. Of je kan blijven hopen dat hij verandert, maar dan kan je lang wachten. Net zoals hij lang kan wachten tot dat jij je manier van opvoeden gaat veranderen. Of je maakt het uit, jullie willen beide wat anders.
hamerhaai wijzigde dit bericht op 15-09-2019 10:09
3.54% gewijzigd
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zondag 15 september 2019 om 10:13
Als hij zich niet prettig voelt bij de levendigheid die er is als de kinderen thuis zijn, dan zal hij degene moeten zijn die (heel dichtbij?) ander onderdak moet zoeken. Of hij maakt een werkkamer voor zichzelf?
Als hij samen wil wonen maar de aanwezigheid van de kinderen niet trekt, gaan de kinderen nog voor. Als ze het huis uit zijn, kan hij er weer bij.
Laat de kinderen niet wegpesten door een buitenstaander. Ook hoeven ze niet altijd op hun kamer te zitten in een normaal gezin, dus laat dat svp ook niet gebeuren.
Als hij samen wil wonen maar de aanwezigheid van de kinderen niet trekt, gaan de kinderen nog voor. Als ze het huis uit zijn, kan hij er weer bij.
Laat de kinderen niet wegpesten door een buitenstaander. Ook hoeven ze niet altijd op hun kamer te zitten in een normaal gezin, dus laat dat svp ook niet gebeuren.
zondag 15 september 2019 om 10:16
Mijn kinderen zijn om de andere week bij ons. Dus ze hebben een vader die voor ze zorgt.
Voordat we gingen samenwonen had hij ook wel moeite met de drukte maar merkte ik niet zo dat hij zich terug trok. Ik vind het ook een druk op onze relatie omdat hij zich volledig terug trekt waarbij andere dingen in huis ook versloffen.
Maar ik denk dat jullie gelijk hebben als je zegt dat ik andere verwachtingen heb. Misschien verwacht ik wel te veel. Daarom ben ik benieuwd naar andere ervaringen.
Voordat we gingen samenwonen had hij ook wel moeite met de drukte maar merkte ik niet zo dat hij zich terug trok. Ik vind het ook een druk op onze relatie omdat hij zich volledig terug trekt waarbij andere dingen in huis ook versloffen.
Maar ik denk dat jullie gelijk hebben als je zegt dat ik andere verwachtingen heb. Misschien verwacht ik wel te veel. Daarom ben ik benieuwd naar andere ervaringen.
zondag 15 september 2019 om 10:17
Ik zou terug gaan naar latten. Jouw partner kan kiezen om te vertrekken uit deze situatie, jouw kinderen niet. En ik vind dat kinderen nooit het gevoel moeten hebben dat ze te veel zijn. Zoiets voelen kinderen aan. Ik kan me heel goed voorstellen dat jouw partner het soms te druk vindt met jouw kinderen, maar helaas. Ze zijn er nou eenmaal en hij is de volwassene, dus hij moet er een volwassen oplossing voor vinden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
zondag 15 september 2019 om 10:18
Dat gebeurt zeer zeker niet. Ze nemen een zeer prominente plek in in huis . Als hij thuis komt zit de bank vol met hun spullen, hij kan geen tv kijken, niet eten wat hij wil en wanneer hij wil. Hij heeft daar moeite mee.parbleumondieu schreef: ↑15-09-2019 10:13Als hij zich niet prettig voelt bij de levendigheid die er is als de kinderen thuis zijn, dan zal hij degene moeten zijn die (heel dichtbij?) ander onderdak moet zoeken. Of hij maakt een werkkamer voor zichzelf?
zondag 15 september 2019 om 10:20
Er staat om de andere week dus ik neem aan week op/week af.ZaraZara100 schreef: ↑15-09-2019 10:10Jij hebt co-ouderschap dus je kinderen zijn dan steeds anderhalve week bij jou jullie?
zondag 15 september 2019 om 10:25
Wacht even, maar dat kan toch ook niet als de kinderen bij hun vader zijn? Dan ben jij er toch? Dan kan hij toch ook niet tv kijken wat hij wil, eten wat hij wil en wanneer hij wil? Dan moet hij toch ook rekening met jou houden? Hoe gaat dat dan in de kindvrije week?
zondag 15 september 2019 om 10:29
Waarom niet? Iedereen in huis heeft toch inspraak? Dat is in een gewoon gezin ook. Soms wil man of ik tv kijken en dan heeft dochter pech, volgende keer andersom.
Dat hij niet op de bank kan zitten vanwege de zooi lijkt me bij uitstek iets om te bespreken met je kinderen en regels voor te stellen. Het zijn niet zijn kinderen, dus dit moet jij doen.
Je kinderen leven gewoon door zoals ze gewend zijn. Het is aan jou om ze te leren dat ze ruimte voor hem moeten maken.
dropdrop wijzigde dit bericht op 15-09-2019 10:30
9.05% gewijzigd
zondag 15 september 2019 om 10:29
Rekening houden met 1 ander is echt anders. Ik vind de dynamiek in mijn gezin al echt anders als 1 puber op kamp is een paar dagenMarlouse schreef: ↑15-09-2019 10:25Wacht even, maar dat kan toch ook niet als de kinderen bij hun vader zijn? Dan ben jij er toch? Dan kan hij toch ook niet tv kijken wat hij wil, eten wat hij wil en wanneer hij wil? Dan moet hij toch ook rekening met jou houden? Hoe gaat dat dan in de kindvrije week?
zondag 15 september 2019 om 10:31
Goede opmerking. Ik beken dat ik daar ook wel eens tegenaan loop. In de week dat de kinderen er niet zijn is er weinig regelmaat om de werktijden heen. Dat houdt in dat we veel tv kijken terwijl ik er niet zoveel zin (Ik dram ook wel eens mijn zin door hoor en 2 avonden in de week is hij weg en kan ik doen waar ik zin in heb) in heb en we eten dus rustig om 20 uur pas.Marlouse schreef: ↑15-09-2019 10:25Wacht even, maar dat kan toch ook niet als de kinderen bij hun vader zijn? Dan ben jij er toch? Dan kan hij toch ook niet tv kijken wat hij wil, eten wat hij wil en wanneer hij wil? Dan moet hij toch ook rekening met jou houden? Hoe gaat dat dan in de kindvrije week?
Maar goed, dat vind ik niet zo erg.
En probeer ook wel te leren aan de kinderen dat ze rekening houden met hem/ mij. Maar het is wel een puntje om op te letten.
Ik voel me gewoon een beetje ordebewaker om het iedereen naar de zin te maken en voel me er wat in falen.
pantera88 wijzigde dit bericht op 15-09-2019 10:35
15.95% gewijzigd
zondag 15 september 2019 om 10:31
zondag 15 september 2019 om 10:33
Dit dus. Kinderen moeten op 1 staan. Vriend zoekt maar eigen woonruimte.parbleumondieu schreef: ↑15-09-2019 10:13Als hij zich niet prettig voelt bij de levendigheid die er is als de kinderen thuis zijn, dan zal hij degene moeten zijn die (heel dichtbij?) ander onderdak moet zoeken. Of hij maakt een werkkamer voor zichzelf?
zondag 15 september 2019 om 10:34
Als je een samengesteld gezin vormt, dan moet er aandacht zijn voor ieders behoeften. Wat let je om de kinderen te leren om hun rommel op te ruimen? Waarom niet eerst de kinderen laten eten en zelf later eten? Is er een alternatieve plek te realiseren waar hij even rustig tv kan kijken na een lange dag werken? Je zult gezamenlijk op zoek moeten naar een modus die voor iedereen werkt.Pantera88 schreef: ↑15-09-2019 10:31Goede opmerking. Ik beken dat ik daar ook wel eens tegenaan loop. In de week dat de kinderen er niet zijn is er weinig regelmaat om de werktijden heen. Dat houdt in dat we veel tv kijken terwijl ik er niet zoveel zin (Ik dram ook wel eens mijn zin door hoor en 2 avonden in de week is hij weg en kan ik doen waar ik zin in heb) in heb en we eten dus rustig om 20 uur pas.
zondag 15 september 2019 om 10:34
Klinkt mij niet als een ideale relatie. Zou gaan latten en er voor de kinderen zijn.Pantera88 schreef: ↑15-09-2019 10:31Goede opmerking. Ik beken dat ik daar ook wel eens tegenaan loop. In de week dat de kinderen er niet zijn is er weinig regelmaat om de werktijden heen. Dat houdt in dat we veel tv kijken terwijl ik er niet zoveel zin (Ik dram ook wel eens mijn zin door hoor en 2 avonden in de week is hij weg en kan ik doen waar ik zin in heb) in heb en we eten dus rustig om 20 uur pas.
zondag 15 september 2019 om 10:36
Dropdrop schreef: ↑15-09-2019 10:29Waarom niet? Iedereen in huis heeft toch inspraak? Dat is in een gewoon gezin ook. Soms wil man of ik tv kijken en dan heeft dochter pech, volgende keer andersom.
Dat hij niet op de bank kan zitten vanwege de zooi lijkt me bij uitstek iets om te bespreken met je kinderen en regels voor te stellen. Het zijn niet zijn kinderen, dus dit moet jij doen.
Je kinderen leven gewoon door zoals ze gewend zijn. Het is aan jou om ze te leren dat ze ruimte voor hem moeten maken.
Dat laatste vind ik niet. Het is hun huis. Vriend komt er bij in. Als het hem niet aanstaat gaat ie maar zelf ergens wonen.