Stomme schoonouders.

27-05-2020 21:02 798 berichten
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.

En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.

Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'

Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Boomtak2 schreef:
27-05-2020 23:01
Dat heb ik zeker gedaan ik probeer het van de andere kant te begrijpen en ik snap best dat het raar is dat iemand met een briefje aan komt lopen, en ik wil het ook helemaal niet goed praten want dat vind ik ook raar. Het lijkt me gewoon zonde als er na 6 maanden al onherstelbare ruzie komt daar wordt niemand blij van.
TO heeft aangegeven dat ze gewoon welkom is. Zand erover en klaar. Wmb heeft TO echt meer dan genoeg gedaan handreikingen gedaan, als vriendinnetje de prinses ervoor kiest om die handreikingen af te slaan kan TO daar niks aan doen.
Andersom schreef:
27-05-2020 23:06
Tja, ze moet hier niet slapen of eten he, dat wilden zij en zoon zelf. Als ik haar vrijheid ontneem in douche op haar tijd, dan kan ze thuis gaan slapen en douchen.
Gelijk heb je.
EllaBowie schreef:
27-05-2020 23:03
Dan zal dat best heel erg wennen zijn. Heeft niks met geen rekening willen houden te maken, maar er nooit over hoeven na te denken en ineens die vrijheid kwijt zijn. Ik kreeg bij m’n schoonmoeder te horen dat we teveel wc papier gebruikten en ik de wc deksel dicht moest doen. Dat is aardig wennen en ik vond het best lastig dat je daarop aangesproken werd.
Weet je,... mijn generatie heeft ineens parttime schoonkinderen in huis. Want een beetje buiten de deur verkering in alleen het weekend is er niet meer bij. Nee,... ze moeten elkaar elke dag zien, samen slapen en samen douchen of romantisch samen in bad terwijl schoonma de piepers schilt . Je bent een heel stuk van je privacy kwijt, Je merkt meer van het private life van je kind dan je lief is, het kost je klauwen met geld, maar benoem je dat de plee steeds verstopt raakt dan is het zo lastig voor de parttime inwonende aanhang....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
27-05-2020 23:08
Weet je,... mijn generatie heeft ineens parttime schoonkinderen in huis. Want een beetje buiten de deur verkering in alleen het weekend is er niet meer bij. Nee,... ze moeten elkaar elke dag zien, samen slapen en samen douchen of romantisch samen in bad terwijl schoonma de piepers schilt . Je bent een heel stuk van je privacy kwijt, Je merkt meer van het private life van je kind dan je lief is, het kost je klauwen met geld, maar benoem je dat de plee steeds verstopt raakt dan is het zo lastig voor de parttime inwonende aanhang....
Je moet dat ook explainen BGB.
Bedankt voor jullie input, ik ga even slapen en morgen vroeg werken. Hier en daar toch nog wel wat stof tot nadenken.
Welterusten.
lemoos2 schreef:
27-05-2020 23:10
Je moet dat ook explainen BGB.
Ja, kennelijk.
Maar als de plee verstopt is bel je toch gewoon de ruimer en koop je dunner papier :-D ?
Nee?

Of je laat hen het zelf ruimen?
wissewis wijzigde dit bericht op 27-05-2020 23:11
2.25% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Nou dit inderdaad. Mocht bij ons vroeger echt niet. Was ook niet altijd leuk, maar dit van nu is gewoon te ingewikkeld. Zeker door corona, want ze gaan ook ineens helemaal niet meer uit.
lemoos2 schreef:
27-05-2020 23:06
Serieus?
Ja vind ik wel. Nooit over de badkamer hoeven na te denken en dan ineens wel is wennen in de zin dat je er nooit rekening mee hebt hoeven te houden en nu wel. Betekent niet dat het een rare regel is, maar dat ze het in haar systeem moet krijgen.
Ik heb alleen je issue gelezen, maar ik zou heel raar opkijken als zo'n snotneus me kwam vertellen hoe we alles aan moeten pakken omdat zij dat gewend is. Ik zou haar vragen of ze een sneeuwvlokje is, en of ze niet liever thuis aan tafel zit.

Daarna zou ik natuurlijk wel in gesprek gaan met haar omdat zij blijkbaar belangrijk is voor mijn zoon, en we een manier moeten vinden om respectvol met elkaar om te gaan, terwijl we elkaar in de waarde laten. Maar ik zou echt duidelijk zijn dat sommige dingen in de grote mensen wereld nu anders gaan dan zij gewend is vanuit huis. En me hier ook niet in aanpassen.
m-april schreef:
TO heeft aangegeven dat ze gewoon welkom is. Zand erover en klaar. Wmb heeft TO echt meer dan genoeg gedaan handreikingen gedaan, als vriendinnetje de prinses ervoor kiest om die handreikingen af te slaan kan TO daar niks aan doen.
Misschien heeft schoondochter andere dingen aan haar hoofd of meer tijd of ruimte nodig. Dat kunnen wij toch allemaal niet voor haar invullen.

Ik zeg ook zeker niet dat TO er iets aan kan doen. Het enige wat ik aan wilde geven is dat dingen die voor de ene persoon normaal zijn, voor de ander wat heftig over kunnen komen. Met mijzelf als voorbeeld omdat ik hier ook echt nog nooit van heb gehoord.
Waarschijnlijk komt ze vanzelf wel weer een keer terug als het voor beide partijen goed voelt.

TO heeft handreikingen gegeven, maar schoondochter heeft blijkbaar even geen behoefte aan een handreiking en TO komt op mij een beetje over alsof ze ook geen behoefte heeft aan schoondochter. De spanning straalt er in mijn ogen vanaf in de berichtjes, dat voelt ze ook echt wel aan hoor.
boomtak2 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 23:21
8.76% gewijzigd
Mijn broer kwam wel eens met van die types thuis waarvan we dachten: Wat moeten we ermee?!
Inmiddels heeft hij een leuke vrouw maar bij sommige exen had ik echt zoiets van ik hoop toch niet dat dat m'n schoonzusje wordt. :hihi:

Niet dat ik dat liet merken maar het waren echt zulke andere types dan wij als gezin.
27-05-2020 23:03
Grappig wel. Ik lees een overassertief , zichzelf en haar plaats overschattend betweterig hittepetitje.
Ja, dat zou ook kunnen.

Maar in mijn ervaringen met 20-jarige meisjes (daar werk ik mee), roept een hittepetitje dit gewoon tijdens ‘placeren’ (vaste plek? omg, be-la-che-lijk, ik blijf hier zitten hoor). Briefjes met lijstjes zijn er voor de meisjes die het wat moeilijker vinden.
Andersom schreef:
27-05-2020 23:11
Nou dit inderdaad. Mocht bij ons vroeger echt niet. Was ook niet altijd leuk, maar dit van nu is gewoon te ingewikkeld. Zeker door corona, want ze gaan ook ineens helemaal niet meer uit.
Klopt. Valt niet altijd mee. Zolang je kinderen thuis wonen - ook al zijn ze 20 - zie je ze toch ( ergens nog ) als kinderen ( en zo gedragen ze zich op bepaalde vlakken vaak ook ) en zeg je weleens zoiets als “ ruim je kamer nou eens op / zou je ook niet eens een keer .... “ etc. en dat wordt ineens heel raar met zo’n schoonkind er bij. Want spreek je die ook aan ? Hoop je dat die de hint ook opvat ? Is het nou een gast of draait ze volledig mee met het gezin ?
Lastig.
Ik ken de part time in huis wonen situatie niet aangezien wij op 18 uit huis waren, dus misschien is dat nu anders? Waar het om gaat is dat het ligt aan de situatie, tuurlijk zijn regels regels alleen soms is dat voor de andere partij wennen als ze compleet anders zijn. Dat kost soms tijd.
HennieHen schreef:
27-05-2020 23:18
Ja, dat zou ook kunnen.

Maar in mijn ervaringen met 20-jarige meisjes (daar werk ik mee), roept een hittepetitje dit gewoon tijdens ‘placeren’ (vaste plek? omg, be-la-che-lijk, ik blijf hier zitten hoor). Briefjes met lijstjes zijn er voor de meisjes die het wat moeilijker vinden.
Maar, dat vind ik dan weer apart (ik ben zelf 30 en kan 10 jaar geleden nog wel voor de geest halen), dit kon ik wel dénken, maar geen haar op mijn hoofd die dit serieus ging bespreken..
HennieHen schreef:
27-05-2020 23:18
Ja, dat zou ook kunnen.

Ik heb 20 jarige collega’s. Die zouden met een lijstje komen.
27-05-2020 23:21
Is het nou een gast of draait ze volledig mee met het gezin ?
Lastig.
Hangt er ook vanaf hoe vaak ze precies blijft slapen.
Iemand die 1 keer om de 14 dagen blijft slapen is een gast.

Iemand die elke week 2 à 3 nachten blijft pitten zou ik écht meer als een bewoner gaan behandelen dan als gast.
En die mag eventueel mee die mesthoop gaan opruimen, want ze moet er zelf in slapen en mogelijk is een deel van wat op de grond ligt van haar.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Andersom schreef:
27-05-2020 23:07
Dat is dus ook precies mijn beeld dat ik inmiddels van haar heb.
Dat blijkt ook wel uit het topic.
En dat mag.
Dat is de keuze die je moet maken.

Mijn beroepsmatige ervaring met de doelgroep 20-jarige meisjes is dat die helemaal nog niet zo volwassen zijn en zich ook niet zo goed in anderen kunnen verplaatsen en heel beledigd kunnen raken van een ‘zo doen wij het nu eenmaal’ en daar dan maanden over kunnen blijven mokken.

Dat betekent niet dat je alles moet aanpassen aan de grillen van het lijstje, maar ik vind toch dat je haar teveel credits geeft voor hoe ontwikkeld en reflectief en volwassen 20-jarige meisjes zijn.
EllaBowie schreef:
27-05-2020 23:22
Ik ken de part time in huis wonen situatie niet aangezien wij op 18 uit huis waren, dus misschien is dat nu anders? Waar het om gaat is dat het ligt aan de situatie, tuurlijk zijn regels regels alleen soms is dat voor de andere partij wennen als ze compleet anders zijn. Dat kost soms tijd.
Nee, dat kost geen tijd. Dat doe je direct.
En daar mag je van alles van vinden, maar je gaat niet pas na 10 keer op “ jouw momentje “ douchen je aanpassen aan de rest.
HennieHen schreef:
27-05-2020 23:24
Dat blijkt ook wel uit het topic.
En dat mag.
Dat is de keuze die je moet maken.

Mijn beroepsmatige ervaring met de doelgroep 20-jarige meisjes is dat die helemaal nog niet zo volwassen zijn en zich ook niet zo goed in anderen kunnen verplaatsen en heel beledigd kunnen raken van een ‘zo doen wij het nu eenmaal’ en daar dan maanden over kunnen blijven mokken.

Dat betekent niet dat je alles moet aanpassen aan de grillen van het lijstje, maar ik vind toch dat je haar teveel credits geeft voor hoe ontwikkeld en reflectief en volwassen 20-jarige meisjes zijn.
Zijn die 20 jarigen jouw collega’s ?
EllaBowie schreef:
27-05-2020 23:13
Ja vind ik wel. Nooit over de badkamer hoeven na te denken en dan ineens wel is wennen in de zin dat je er nooit rekening mee hebt hoeven te houden en nu wel. Betekent niet dat het een rare regel is, maar dat ze het in haar systeem moet krijgen.
Maar ervaar je dat dan ook echt als ‘een stukje vrijheid inleveren’ als iemand iets van je vraagt m.b.t. hun huis/huishouden?

Ik kreeg die eerste weken zoveel ‘vragen’. Ik dacht gewoon ‘Dit moet ik onthouden voor de volgende keer want ik vind deze jongen echt heel leuk’.
En mijn vriend (nu man) heeft heeeeeel vaak denkbeeldig zijn onderkaak moeten oprapen tijdens de interactie met mijn moeder. Een half jaar later wist hij precies hoe en wat. En als we het niet wisten dan vroegen we aan elkaar: “Zeg, wat moet ik met die handdoek? Eerst uithangen en zo ja waar? Of in de wasbox?
En we tolkten voor de wederzijdse ouders (“Nee pap, ze is geen prinses maar bij haar thuis mag je dus echt niet als gast zomaar in de kasten duiken, je kent haar moeder niet” of “Nee mam, hij vindt niet dat je te weinig serveert, bij hen thuis moet je opeten wat je opschept en jij schept hier voor ons die borden vol”)
Wissewis schreef:
27-05-2020 23:23

Iemand die elke week 2 à 3 nachten blijft pitten zou ik écht meer als een bewoner gaan behandelen dan als gast.
En die mag eventueel mee die mesthoop gaan opruimen, want ze moet er zelf in slapen en mogelijk is een deel van wat op de grond ligt van haar.
Ja, mijn idee. En als dat dan allemaal lekker loopt wordt zo iemand ook wel heel erg eigen, hoor.
Doet me een beetje denken aan mijn schoonzus. In de tijd dat broer en ik nog thuis woonden (klaar met school, beide aan het werk) moesten we kostgeld betalen. Vonden we prima. Broer had een vriendin (ook thuiswonend, in een andere stad) en zij ging in “onze” stad aan het werk. Ze was de hele werkweek bij ons (slapen, eten, douchen, bank hangen, etc). In het weekend ging ze naar haar ouders. Na een paar maanden hebben mijn ouders aangegeven dat zij ook kostgeld (naar rato) moest betalen, wel zo eerlijk naar broer en mij. Gesprek gehad, was allemaal prima, begrip etc. De volgende dag heeft ze haar spullen gepakt en heeft nooit meer bij ons geslapen of gegeten.
Nooit meer goed gekomen, dat lijkt me duidelijk.
HennieHen schreef:
27-05-2020 23:00
Vriendinnetje is pas 20 en nog helemaal niet uitontwikkeld. Ze is opgevoed op een bepaalde manier en heeft van iemand het advies gekregen dat ze alles op een briefje moest schrijven om het ‘bespreekbaar’ te maken. En toen bleek het niet bespreekbaar te zijn, maar verdedigd te worden als ‘zo doen wij het nou eenmaal want dit vinden we handig’.

Mij lijken jullie afspraken ook handig, daar niet van. Maar het leest alsof vriendinnetje het gevoel heeft opzij te zijn geschoven terwijl ze zelf er heel verl moeite mee had en lang had nagedacht over een lijstje met te bespreken punten, waar ze waarschijnlijk ook wat moed heeft moeten verzamelen om het te durven bespreken.

Als je het prima vindt dat je zoon en vriendinnetje minder vaak ziet: volhouden.

Als je het niet prima vindt: uitnodigen voor de lieve vrede en gezellig houden.

Blijf je slapen? Gezellig! Kies een vrije stoel. Morgen heb ik de badkamer om x uur en Piet om x uur en dochter om x uur, dan kun je daar omheen plannen.
Ik ben dus zelf een gevalletje schoondochter die ruzie heeft met schoonouders en ben inmiddels vreselijk bang voor ze waardoor ik niet meer langs durf, en echt.. dit is een hele goede post. Oordeel alsjeblieft niet te snel dat is het enige wat ik nog wil meegeven. Hou er rekening mee dat er een kans bestaat dat ze juist onzeker is en niet meer durft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven