Stomme schoonouders.

27-05-2020 21:02 798 berichten
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.

En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.

Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'

Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
28-05-2020 14:11
De ouders van mijn ex vriend destijds, hadden een hond, en die hond sprong altijd als een wildebras tegen mensen aan heel irritant, ondanks mijn afkeurende blikken, hebben ze hun hond nooit terechtgewezen, want oh hij was zo speels en lief, dussss ik heb hem een keer een mep verkocht met een opgerolde metro krantje ( dit heb ik met voorbedachte rade gedaan) en de keren daarna ging ik niet mee wanneer mijn vriend zijn ouders ging bezoeken, maar uiteindelijk hebben ze aangegeven dat ze de hond speciaal voor mij in de tuin of kamer zouden opsluiten wanneer ik kwam.
Tja het was kiezen of delen, en ik vond hun besluit erg verstandig. Soms zal je als ouder moeten buigen, want als de schoondochter/zoon wel een blijvertje is, dan kan je je kind verliezen, en dat wil je niet.
Nou dat vind ik ook een prima iets om aan te geven/bespreken, dat je dit niet wilt, gaat over jouw lijf immers.

Aanvulling; ik bedoel ook dat je dit beter kunt bespreken dan dat je de hond gaat slaan
poeszie wijzigde dit bericht op 28-05-2020 14:49
4.74% gewijzigd
Miskotto schreef:
De ouders van mijn ex vriend destijds, hadden een hond, en die hond sprong altijd als een wildebras tegen mensen aan heel irritant, ondanks mijn afkeurende blikken, hebben ze hun hond nooit terechtgewezen, want oh hij was zo speels en lief, dussss ik heb hem een keer een mep verkocht met een opgerolde metro krantje ( dit heb ik met voorbedachte rade gedaan) en de keren daarna ging ik niet mee wanneer mijn vriend zijn ouders ging bezoeken, maar uiteindelijk hebben ze aangegeven dat ze de hond speciaal voor mij in de tuin of kamer zouden opsluiten wanneer ik kwam.
Tja het was kiezen of delen, en ik vond hun besluit erg verstandig. Soms zal je als ouder moeten buigen, want als de schoondochter/zoon wel een blijvertje is, dan kan je je kind verliezen, en dat wil je niet.
Dus om het samen te vatten: je ergerde je, liet het enkel passief-agressief merken met afkeurende blikken maar trok je mond niet open en vervolgens sloeg je de hond. Bij mij zou je niet meer welkom zijn geweest. Rare actie. Als je er niet van gediend bent, zeg je dat gewoon op een normale manier, in plaats van te verwachten dat mensen je blikken kunnen lezen en geërgerd zijn als ze dat blijkbaar niet doen.
rubiks schreef:
28-05-2020 14:25
Dus om het samen te vatten: je ergerde je, liet het enkel passief-agressief merken met afkeurende blikken maar trok je mond niet open en vervolgens sloeg je de hond. Bij mij zou je niet meer welkom zijn geweest. Rare actie. Als je er niet van gediend bent, zeg je dat gewoon op een normale manier, in plaats van te verwachten dat mensen je blikken kunnen lezen en geërgerd zijn als ze dat blijkbaar niet doen.
Hier ook, blijvertje of geen blijvertje, hier was je niet meer welkom.
Wat vindt de rest van het gezin er eigenlijk van TO?
blauwe_emmer schreef:
28-05-2020 14:30
Hier ook, blijvertje of geen blijvertje, hier was je niet meer welkom.
Alles is bespreekbaar wat mij betreft, maar mijn hond slaan is geen optie idd.
Miskotto schreef:
Ik had jou dus net zo hard met die krant de deur uit geslagen. Je hebt een mond om te praten en niets geeft jou het recht om mijn hond te slaan.
Ik word van dit topic best wel trots op mijn moeder.

Want wij zijn ook van de vaste plaatsen aan tafel en je doet wat de rest doet. No way dat ik na het avondeten bijvoorbeeld nog een boterham kon gaan smeren. Na het avondeten krijg je fris en een koekje. En als het weekend is later nog chips of een slaatje.

Maar als mijn (buitenlandse) zwager nu komt logeren, maakte mijn moeder mooi wel gewoon noedelsoep voor hem 's ochtends, terwijl ze voor zichzelf een boterham met hagelslag smeert (zoals elke ochtend).

Waarmee ik niet wil zeggen dat TO zich moet aanpassen. Dit wicht is alle omgangsvormen uit het oog verloren of heeft ze nooit geleerd. Ik zou er pas weer energie in steken als ze gaan samenwonen of trouwen of zo. Kans is klein dat dit een blijvertje is.
Het-groepje schreef:
28-05-2020 11:33
Ja dat klopt. De actieradius is veel groter. Mijn ene zusje heeft eindelijk een woning (!!!) gevonden in een heel ander dorp, komt vanuit een stad en werkt daar ook (niet de hoofdstad).
Er bleek een snelbus te gaan waardoor zij binnen 20 minuten op het werk zit. Dus: troosteloze flat, rare buurt, heel ander dorp, ineens allemaal jonge werkende mensen die daar gaan wonen want werk goed bereikbaar.
Leuk toch, krijg je daar een soort campus. Ik vind de verwachtingen van 18-25 jarigen onrealistisch hoog. Veel mensen van alle generaties beginnen klein en armoedig op een niet populaire plek.
Mijn ouders hebben ook aardig wat moeten doorstaan met de vriendinnetjes die ik in mijn leven mee naar huis heb genomen. Een kreeg het voor elkaar om mijn moeder overstuur te maken met de opmerking dat op onze bruiloft alleen knappe mensen mochten komen, absoluut geen kinderen, en iedereen moest in het paars, want dat was haar lievelingskleur en dan viel zij in het wit het meest op. Sorry, mam :shame:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Miskotto schreef:
Miskotto schreef:
Slaan met krant in het huis van je schoonouders? Een dier slaan omdat hij enthousiast is?
Wat was er mis met een gesprek hierover met je schoonouders?
Persoonlijk zou ik jou in plaats van de hond in de tuin zetten na zo n actie.doelbewust kiezen voor slaan is fout! Zeker als het je eigen dier niet is, zeker als je bij een ander thuis bent.
Het is inmiddels uit toch?
TanteOlivia schreef:
28-05-2020 15:18
Leuk toch, krijg je daar een soort campus. Ik vind de verwachtingen van 18-25 jarigen onrealistisch hoog. Veel mensen van alle generaties beginnen klein en armoedig op een niet populaire plek.
Nu nog steeds hoor. Alleen zelfs dat is lastig te vinden, of er zijn allerlei voorwaarden waaraan je moet voldoen. Ligt er misschien aan waar je woont, maar hier in de omgeving wel in ieder geval. Van mijn kinderen en hun vrienden (twintigers) is tenminste niemand kieskeurig, maar ook niemand komt makkelijk aan woonruimte.
blijfgewoonbianca schreef:
27-05-2020 22:53
Pas als hij het rot genoeg vindt dumpt hij haar.

Dus : haar voor veel dingen uit blijven nodigen en zoon er van overtuigen dat je dat echt gezellig lijkt.
Wat mij betreft is dit het beste advies. En interesse in hun activiteiten/plannen tonen. En repeat. En repeat. Zelfs bij in eerste instantie nul resultaat het 'gewone' gedoetje blijven doen.

En TO: ik vind het oprecht sneu voor jou dat je zoon minder ziet en hem ziet 'worstelen' met loyaliteit. Maar jullie blijven zijn gezin, hij heeft een goede basis meegekregen en komt vanzelf weer bij zinnen. Ik hoop voor jou dat dat snel gebeurt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Gelukkig is het nu vooral een gezellig “jeugd van tegenwoordig”-topic geworden en wordt schoondochter ook al voor knettergek uitgemaakt.

Ik vind het echt heel ver gaan voor een actie die ook als onhandig kan worden uitgelegd. O en ze was wat vrij. Tja; dat is ook best lastig hè? Blijf je op je kont zitten tot je wat te drinken krijgt; ben je een prinsesje. Duik jezelf de kasten in, dan ben je onbeschoft. Het is best moeilijk om de wereld als volwassene te navigeren. Dat gaat met vallen en opstaan. En dat is niet ineens perfect als je 20 bent.

En to komt nou zelf ook niet over als de meest flexibele, empathische persoon ever. Die gooit ook gewoon kont tegen de krib en my way or the highway.

Zou zoon, zoals zoveel kinderen, misschien een partner uit hebben gezocht die vergelijkbare karaktertrekken heeft?

Hij probeerde in ieder geval nog te onderhandelen en schipperen tussen de twee dwarse dames.

Echt verbaasd over het gebrek aan inlevingsvermogen in dit topic. Enkele forummers daargelaten. :)
Merrick schreef:
28-05-2020 15:47
Gelukkig is het nu vooral een gezellig “jeugd van tegenwoordig”-topic geworden en wordt schoondochter ook al voor knettergek uitgemaakt.

Ik vind het echt heel ver gaan voor een actie die ook als onhandig kan worden uitgelegd. O en ze was wat vrij. Tja; dat is ook best lastig hè? Blijf je op je kont zitten tot je wat te drinken krijgt; ben je een prinsesje. Duik jezelf de kasten in, dan ben je onbeschoft. Het is best moeilijk om de wereld als volwassene te navigeren. Dat gaat met vallen en opstaan. En dat is niet ineens perfect als je 20 bent.

En to komt nou zelf ook niet over als de meest flexibele, empathische persoon ever. Die gooit ook gewoon kont tegen de krib en my way or the highway.

Zou zoon, zoals zoveel kinderen, misschien een partner uit hebben gezocht die vergelijkbare karaktertrekken heeft?

Hij probeerde in ieder geval nog te onderhandelen en schipperen tussen de twee dwarse dames.

Echt verbaasd over het gebrek aan inlevingsvermogen in dit topic. Enkele forummers daargelaten. :)
Nou, zo lees ik het allemaal niet hoor.

edit: ik zit zelf tot over mijn oren in "de jeugd van tegenwoordig" met kinderen, hun verkeringen, vrienden, vriendinnen, neven en nichten, allemaal pakweg tussen de achttien en achtentwintig jaar, en er is er werkelijk niet één die niet op een normale manier in mijn huis kan verkeren en met me kan communiceren. En dat terwijl ik gewoon een setje huisregels heb. Dat schijnen ze thuis ook zo gewend te zijn, want niemand is er over gevallen tot nu toe.
anoniem_395087 wijzigde dit bericht op 28-05-2020 15:58
16.81% gewijzigd
Merrick schreef:

Want niemand hier is 20 geweest en heeft ooit schoonouders ontmoet? :sarcastic: Allemaal geboren als een schoonmoeder?

Ik vind het knap dat sommige dit akkefietje in de schoenen van TO proberen te schuiven. Als zij nou dit, als zij nou dat, vaste plaatsen aan de eettafel is ook stooooooom, vaste plaatsen = liefdeloos en meer van die ontzettende vergezochte invuloefeningen. Terwijl er al meerdere keren uit is gelegd dat er helemaal geen rigide vaste plaatsen zijn, maar gewoon gewoonteplekken. Dat hebben wij ook, zowel vroeger in mijn gezin toen ik jong was als nu in mijn gezin nu ik zelf kinderen heb. Is dat in beton gegoten? Nee, ik zit het liefst het dichtst bij de keuken (en de wijnkoelkast), dus ga ik daar automatisch zitten.
Het moment dat een 20-jarige (geen 14, geen 16, maar freaking 20 jaar) verkering na een half jaar over de vloer komen met een lijstje komt en even gaat vertellen wát er allemaal niet goed is en waar zij zich allemaal aan stoort is echt het moment dat je gewoon af bent. Dat heeft echt geen ene reet meer met onhandig of onzekerheid te maken, daar is voorbereidend werk aan vooraf gegaan, wellicht overleg. Dit is gewoon idioot brutaal met voorbedachte rade, geen onhandige flapuit-actie.
Ik vind het bijna een lintje waard dat TO niet over de grond heeft liggen rollen van het lachen. Ik heb dat wel even voor haar gedaan.
nessemeisje wijzigde dit bericht op 28-05-2020 15:59
Reden: toevoeging
7.65% gewijzigd
nessemeisje schreef:
28-05-2020 15:58
Want niemand hier is 20 geweest en heeft ooit schoonouders ontmoet? :sarcastic: Allemaal geboren als een schoonmoeder?

Ik vind het knap dat sommige dit akkefietje in de schoenen van TO proberen te schuiven. Als zij nou dit, als zij nou dat, vaste plaatsen aan de eettafel is ook stooooooom, vaste plaatsen = liefdeloos en meer van die ontzettende vergezochte invuloefeningen. Terwijl er al meerdere keren uit is gelegd dat er helemaal geen rigide vaste plaatsen zijn, maar gewoon gewoonteplekken. Dat hebben wij ook, zowel vroeger in mijn gezin toen ik jong was als nu in mijn gezin nu ik zelf kinderen heb. Is dat in beton gegoten? Nee, ik zit het liefst het dichtst bij de keuken (en de wijnkoelkast), dus ga ik daar automatisch zitten.
Het moment dat een 20-jarige (geen 14, geen 16, maar freaking 20 jaar) verkering na een half jaar over de vloer komen met een lijstje komt en even gaat vertellen wát er allemaal niet goed is en waar zij zich allemaal aan stoort is echt het moment dat je gewoon af bent. Dat heeft echt geen ene reet meer met onhandig of onzekerheid te maken, daar is voorbereidend werk aan vooraf gegaan, wellicht overleg. Dit is gewoon idioot brutaal met voorbedachte rade, geen onhandige flapuit-actie.
Ik vind het bijna een lintje waard dat TO niet over de grond heeft liggen rollen van het lachen. Ik heb dat wel even voor haar gedaan.
Wijnkoelkast :proud: :heart:
karnemelk schreef:
27-05-2020 21:58
Hmmm vind jullie eigenlijk ook wel wat rigide. Vaste tafelplekken waar niet van afgeweken mag worden. Schoondochter moet een douche afspraak maken.
Je zou toch ook kunnen zeggen; waar wil jij zitten of haar gewoon ergens laten gaan zitten en je kan toch ook benoemen dat jullie tussen dan en dan echt de badkamer nodig hebben maar dat ze daarbuiten welkom is om gebruik te maken ervan (of het ook even op zijn beloop laten).
Ja jullie huis/ jullie regels maar Ik vind jullie eigenlijk net zo star en eisend als haar in de paar voorbeelden die je benoemd.
Lijkt me ook echt vreselijk eerlijk gezegd. Toch zou ik er als schoondochter niets van zeggen. Is hun huis, hun manieren.

Meestal sta ik in schoonmoeder topics aan de kant van schoondochter, omdat schoonmoeder een vreselijke bemoeial is . Nu is echt vrij duidelijk dat schoondochter een bemoeiallerig prinsesje is.
Lachattenoir schreef:
28-05-2020 16:10
Lijkt me ook echt vreselijk eerlijk gezegd. Toch zou ik er als schoondochter niets van zeggen. Is hun huis, hun manieren.

Meestal sta ik in schoonmoeder topics aan de kant van schoondochter, omdat schoonmoeder een vreselijke bemoeial is . Nu is echt vrij duidelijk dat schoondochter een bemoeiallerig prinsesje is.
Maar wat is er in vredesnaam mis met afspreken wie er hoe laat de douche gebruikt, als er meerdere mensen binnen een korte tijd de deur uit moeten?
Merrick schreef:

Niemand verwacht perfectie, wel enige progressie na de peuterleeftijd

Ahhhh...die conclusie kun jij dan wel trekken?

Lekker even onder de gordel trappen naar TO

Ik verbaas mij dan weer niet over dit soort reacties van zelfbenoemde toetsenbordridders. Het gebrek aan empathie is in ieder geval duidelijk aanwezig. Zal wel met identificatie te maken hebben.
Merrick schreef:

Welk topic heb jij gelezen? Ik vond het juist leuk dat ze meteen zo vrij was. Prima, juist. Voel je thuis, doe als thuis.

Dat van die plaatsen is ondertussen aardig een eigen leven gaan leiden.

Meisje kwam eten, tafel was gedekt, iedereen gaat zitten. Zoon schuift galant stoel voor haar uit. Laat haar plaatsnemen, vervolgens gaat ze alle volgende keren daar zitten. Hoe kon ik weten dat ze dat raar vind?

Dat hoorde ik pas tijdens dat gesprek.

En de toon van dat gesprek maakt dat ik nu niet veel meer wil aanpassen.

Etenstijd op doordeweekse dagen hier is of half zes of zes uur, omdat er dan altijd wel iemand moet sporten of werken. En half zes is dan niet tien over half. Dus kom je later dan is dat prima, maar zij die thuis zijn, zijn dan al begonnen. Je kunt dan niet verwachten dat we gaan zitten wachten op de laatkomers, want we eten met reden zo vroeg. Je bent ondertussen net zo welkom en desnoods warm ik nog even iets op. Dat is de deal als je hier mee wilt eten, niks meer niks minder. Als je dat interpreteerde als niet welkom zijn, doe je dat wel zelf.

-Kan ik morgen hier eten?
-Ja, is prima, we eten vroeg want Kind3 moet werken. Haal je dat half zes?
-Ja, dat haal ik wel.
Na drukke werkdag zo nog even alles lezen van vandaag.
Andersom schreef:
28-05-2020 16:34
Welk topic heb jij gelezen? Ik vond het juist leuk dat ze meteen zo vrij was. Prima, juist. Voel je thuis, doe als thuis.

Dat van die plaatsen is ondertussen aardig een eigen leven gaan leiden.

Meisje kwam eten, tafel was gedekt, iedereen gaat zitten. Zoon schuift galant stoel voor haar uit. Laat haar plaatsnemen, vervolgens gaat ze alle volgende keren daar zitten. Hoe kon ik weten dat ze dat raar vind?

Dat hoorde ik pas tijdens dat gesprek.

En de toon van dat gesprek maakt dat ik nu niet veel meer wil aanpassen.

Etenstijd op doordeweekse dagen hier is of half zes of zes uur, omdat er dan altijd wel iemand moet sporten of werken. En half zes is dan niet tien over half. Dus kom je later dan is dat prima, maar zij die thuis zijn, zijn dan al begonnen. Je kunt dan niet verwachten dat we gaan zitten wachten op de laatkomers, want we eten met reden zo vroeg. Je bent ondertussen net zo welkom en desnoods warm ik nog even iets op. Dat is de deal als je hier mee wilt eten, niks meer niks minder. Als je dat interpreteerde als niet welkom zijn, doe je dat wel zelf.

-Kan ik morgen hier eten?
-Ja, is prima, we eten vroeg want Kind3 moet werken. Haal je dat half zes?
-Ja, dat haal ik wel.
Je klinkt als een hele leuke en gastvrije schoonmoeder. Ik vind ook echt niet dat jij op wat voor manier dan ook schuld hebt aan de situatie zoals hij nu is. Ik hoop voor je dat je zoon snel tot inkeer komt. Blijf haar wel uitnodigen en benadrukken dat ze welkom is.

Ik snap echt niet waar ze het lef vandaan haalt om met zo'n lijstje te komen.
Andersom schreef:
28-05-2020 16:37
Na drukke werkdag zo nog even alles lezen van vandaag.
Dan heb je nog wel even werk 😅gevoelig onderwerp. Nou in ieder geval heel week succes/sterkte (?) met alles, ik hoop dat jullie alsnog je draai met elkaar kan vinden. Of in ieder geval jij met je zoon, dat is het het belangrijkst.
m-april schreef:
28-05-2020 17:39
Je klinkt als een hele leuke en gastvrije schoonmoeder. Ik vind ook echt niet dat jij op wat voor manier dan ook schuld hebt aan de situatie zoals hij nu is. Ik hoop voor je dat je zoon snel tot inkeer komt. Blijf haar wel uitnodigen en benadrukken dat ze welkom is.

Ik snap echt niet waar ze het lef vandaan haalt om met zo'n lijstje te komen.
Mhew.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven