Stomme schoonouders.

27-05-2020 21:02 798 berichten
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.

En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.

Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'

Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
Ik geloof dat het in mijn omgeving nog wel meevalt met het probleem van schoonouders, of het is in ieder geval net zo'n probleem als de eigen ouders ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eventueel wel nog zeggen dat ze 't maar uitvecht met je zoon.

Ze kan op stoel A of B gaan zitten.
(Waarbij A of B de stoel van je zoon is.)

Maar C en D zijn voor jou en je man, E en F voor broers en zussen, dus van die stoelen blijft ze af.
wissewis wijzigde dit bericht op 27-05-2020 21:16
9.21% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
27-05-2020 21:11
Haar heel hard uitlachen :-D.
Liefst wel achter haar en je zoon's rug.

Het is jouw huis en zij heeft na een half jaar niet te protocollen hoe jij je eettafel schikt.

Als ze voor zo'n futiliteit wegblijft ... dan wordt het geen blijfertje.

Ik zou ook moeten lachen als ze zoiets zou vragen, denk ik. TO, hoe heb je gereageerd toen ze je "confronteerde"? Heb je je lachen kunnen inhouden of was je te verbaasd?
Alle reacties Link kopieren
Overigens zitten wij hier ook altijd op dezelfde plek aan tafel, maar even zo makkelijk gaat men ergens anders zitten als er gasten zijn die eerder een stoel hebben gekozen.
Moet er per se aan de plek vastgehouden worden als er een gast is? Of is het meisje geen gast meer en heeft ze ook een plek toegewezen gekregen en vindt ze dat raar?
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
27-05-2020 21:11
Haar heel hard uitlachen :-D.
Liefst wel achter haar en je zoon's rug.

Het is jouw huis en zij heeft na een half jaar niet te protocollen hoe jij je eettafel schikt.

Als ze voor zo'n futiliteit wegblijft ... dan wordt het geen blijfertje.
Nou inderdaad! Zij maakt toch niet de dienst uit. Wel bijzonder dat ze daarom weg blijft, oppervlakkig meisje.
Find people who will make you better (M. Obama)
ViezeHond schreef:
27-05-2020 21:11
Aanpassen.

Wie, zij of wij?
Andersom schreef:
27-05-2020 21:12
Nou, hoe ga je om met de dingen die je niet leuk vind?

Confronteren of accepteren?
Zolang ze niet over een persoonlijke grens heen gaan, accepteer ik het. En dan is accepteren echt accepteren, dus ook niets tegen mijn vriend zeggen.

Ik heb moeilijke, stugge schoonouders, lever een moeilijke, stugge schoonvader aan en volgens zoon ben ik een stomme schoonmoeder.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
27-05-2020 21:15
Het waren meerdere dingen, naast de tafelschikking maar allemaal van dezelfde aard en ernst in onze ogen.
Ik had er ook ooit zo eentje...wat een verschrikking was dat, zeg. Sterkte , want je zit er maar mooi mee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
27-05-2020 21:10
Niks. Hopen dat je zoon bij zinnen komt.
Niet je zoon laten kiezen.

Dat proberen wij ook niet te doen. Zij echter zit erg aan hem te trekken om dat wel te doen.
Andersom schreef:
27-05-2020 21:08
Vriendin van onze zoon, (beiden nipt 20+, relatie van zes maanden) heeft ons onlangs geconfronteerd met onze tekortkomingen. Hoe zij dingen thuis anders gewend is en die ze bij ons ook graag zo zou zien.

Dingen die voor ons en anderen gewoon normaal zijn en gewoon passen in de dagelijkse dingen in ons gezin.

Vergelijkbaar met:
Wij hebben thuis een vaste plek aan tafel, zij hebben dat niet, dus of wij daar rekening mee kunnen houden?

Sinds wij daar dus niet in mee zijn gegaan, komt ze nauwelijks nog hier, wat nu tussen ons en zoon in komt te staan. Wat te doen?
Ik had haar heel hard uitgelachen.
Een verkering van 6 maanden! Jullie zijn de ouders van haar vriendje, (nog) niet haar schoonouders. Wat denkt ze wel?
Niks veranderen dus en zo normaal mogelijk doen. Zeg tegen je zoon dat ze altijd welkom is.
Andersom schreef:
27-05-2020 21:08
Vriendin van onze zoon, (beiden nipt 20+, relatie van zes maanden) heeft ons onlangs geconfronteerd met onze tekortkomingen. Hoe zij dingen thuis anders gewend is en die ze bij ons ook graag zo zou zien.

Dingen die voor ons en anderen gewoon normaal zijn en gewoon passen in de dagelijkse dingen in ons gezin.

Vergelijkbaar met:
Wij hebben thuis een vaste plek aan tafel, zij hebben dat niet, dus of wij daar rekening mee kunnen houden?

Sinds wij daar dus niet in mee zijn gegaan, komt ze nauwelijks nog hier, wat nu tussen ons en zoon in komt te staan. Wat te doen?
Ik vind dat behoorlijk onbeschoft en onrealistisch van die vriendin. Zeker na 6 maanden. Ze heeft blijkbaar thuis niet geleerd dat elders dingen anders gaan dan ze gewend is en dat ze zich daar wel wat aan moet aanpassen.

Ze klinkt als zo'n prinsesje dat ongemanierdheid verward met assertief zijn.
anoniem_388053 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 21:22
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
27-05-2020 21:08
Vriendin van onze zoon, (beiden nipt 20+, relatie van zes maanden) heeft ons onlangs geconfronteerd met onze tekortkomingen. Hoe zij dingen thuis anders gewend is en die ze bij ons ook graag zo zou zien.

Dingen die voor ons en anderen gewoon normaal zijn en gewoon passen in de dagelijkse dingen in ons gezin.

Vergelijkbaar met:
Wij hebben thuis een vaste plek aan tafel, zij hebben dat niet, dus of wij daar rekening mee kunnen houden?

Sinds wij daar dus niet in mee zijn gegaan, komt ze nauwelijks nog hier, wat nu tussen ons en zoon in komt te staan. Wat te doen?

:mrgreen: Die lach je vierkant uit toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ja, als ik er over nadenk, had ik als kind van 20 ook niets gezegd van de tafelschikking bij mijn schoonouders. Ik heb wel een bord vol orgaanvlees afgeslagen en dat vond ik al ongemakkelijk, al vonden mijn schoonouders dat verder helemaal niet erg. En ik heb een keer gevraagd of ik mijn bord mocht omspoelen voor er vla in kwam. Misschien vinden ze mij ook wel brutaal, maar ze zijn niet actief op dit forum, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
27-05-2020 21:16
Overigens zitten wij hier ook altijd op dezelfde plek aan tafel, maar even zo makkelijk gaat men ergens anders zitten als er gasten zijn die eerder een stoel hebben gekozen.
Moet er per se aan de plek vastgehouden worden als er een gast is? Of is het meisje geen gast meer en heeft ze ook een plek toegewezen gekregen en vindt ze dat raar?
Zo’n meisje eet dan waarschijnlijk geregeld mee, he. Is iets anders als een keertje een gast.

TO je zoon woont toch nog thuis ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de perfecte schoonouders, staan rustig, al jaren op de schoorsteenmantel. Nooit een onvertogen woord met ze.
labradokus wijzigde dit bericht op 27-05-2020 21:20
0.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
27-05-2020 21:18
Ik had haar heel hard uitgelachen.
Een verkering van 6 maanden! Jullie zijn de ouders van haar vriendje, (nog) niet haar schoonouders. Wat denkt ze wel?
Niks veranderen dus en zo normaal mogelijk doen. Zeg tegen je zoon dat ze altijd welkom is.
En zelfs als er over schoonouders gesproken wordt en ze straks 30 is heeft ze het nog altijd te doen met de stoel die haar aangeboden wordt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Pergamon schreef:
27-05-2020 21:13
Ik zou hier niks mee doen. Benadrukken (desnoods herhaaldelijk) dat ze welkom is en blijft, maar dat er niks gaat veranderen.

Ik vind met name mijn schoonmoeder erg vervelend. Maar dan hebben we het in de categorie "gebruikte zonder te vragen mijn epileerapparaat op haar 'onderkantje'", dus dat vind ik anders. Ik probeer haar te tolereren en beleefd te blijven, maar dat lukt niet altijd.

Doen we ook. Hebben aan zoon aangegeven dat ze gewoon welkom is, maar dat wij niet veel zullen veranderen in deze dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net dat het over de vriendin van je zoon gaat. Als zij wegblijft omdat ze het ergens niet mee eens is dan blijft ze toch lekker weg. Het is jouw huis. Nogmaals: je hoeft niet close te zijn met je schoonfamilie. Zolang jij gewoon vriendelijk blijft tegenover dat meisje zal het niet tussen jou en je zoon in komen te staan.
Jouw huis, jouw regels. Bizar dat ze denkt dat ze wel even de dienst uit kan maken bij jullie thuis.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
27-05-2020 21:18
Dat proberen wij ook niet te doen. Zij echter zit erg aan hem te trekken om dat wel te doen.
Lekker laten trekken. Beetje puberella nog. Ze heeft haar hand nu al overspeeld. En straks is het weer zomer, ziet zoon een ander leuk meisje (eentje die niet constant zeurt en nu al onvoorwaardelijke trouw afdwingt :-)) en al je problemen lossen zich vanzelf op. Zo zijn ze voor mijn buurvrouw vorige week ook opgelost (alleen had zij een 17-jarige ‘schoondochter’ die de problemen met haar eigen moeder besprak en vervolgens ging die moeder de buurvrouw appen. In de categorie: “Onze Isabeau-Belle voelde zich voor het blok gezet toen jij zaterdag afbakbroodjes voor de lunch had gehaald. Ze eet het liefst geen koolhydraten”). ,
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
27-05-2020 21:18
Ik vind dat behoorlijk onbeschoft en onrealistisch van die vriendin. Zeker n 6 maanden. Ze heeft blijkbaar thuis niet geleerd dat elders dingen anders gaan dan ze gewend is en dst ze zich daar wel wat aan moet aanpassen.

Ze klinkt als zo'n prinsesje dat ongemanierdheid verward met assertief zijn.
Dit.
Andersom schreef:
27-05-2020 21:21
Doen we ook. Hebben aan zoon aangegeven dat ze gewoon welkom is, maar dat wij niet veel zullen veranderen in deze dingen.
Nou, dat is niet meer dan terecht hoor. En als zij niet meer komt omdat ze een vaste plek aan de eettafel heeft, zegt dat toch meer over haar? Nu maar hopen dat je zoon dat dan ook snel gaat zien.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
27-05-2020 21:08
Vriendin van onze zoon, (beiden nipt 20+, relatie van zes maanden) heeft ons onlangs geconfronteerd met onze tekortkomingen. Hoe zij dingen thuis anders gewend is en die ze bij ons ook graag zo zou zien.

Dingen die voor ons en anderen gewoon normaal zijn en gewoon passen in de dagelijkse dingen in ons gezin.

Vergelijkbaar met:
Wij hebben thuis een vaste plek aan tafel, zij hebben dat niet, dus of wij daar rekening mee kunnen houden?

Sinds wij daar dus niet in mee zijn gegaan, komt ze nauwelijks nog hier, wat nu tussen ons en zoon in komt te staan. Wat te doen?

Ik vind het nogal ongepast van vriendin, maar zou er verder geen woorden aan vuil maken.

Ik vond bepaalde gewoontes van schoonouders niet fijn, maar heb daar uiteraard in hun huis niks van gezegd. Kreeg de eerste keer dat ik daar ging eten alleen een vork, toen even een mes erbij gepakt, dat wel.

Waar ik wel de grens trok is toen ze in ons huis en bij onze kinderen hun gewoontes en regels op probeerden te dringen. Dat is mijn huis, daar bepalen wij hoe Wij het doen (niet hoe zij het doen)

Ik denk dus dat de strekking is, mijn huis mijn gewoonte , jouw huis, jouw gewoonten, prima verder
lemoos2 schreef:
27-05-2020 21:13
Nou, poot stijf houden, dat zou ik doen. Ik laat mij echt niet door een mokkel/blaag van koud 20 dicteren wat er in mijn huishouden moet gebeuren. Als het thuis zoveel fijner is dan moet ze daar gaan zitten.

Ik zou het ook als heel onbeschoft zien. Zou ik nooit in mijn hoofd hebben durven halen en ik hoop dat ik over 11 jaar dusdanig resultaat zie van mijn pogingen tot opvoeden bij zoon dat hij zoiets onbeschofts niet gaat doen.
Plus herkent.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
27-05-2020 21:06
Besef dat je zelf ooit ook een schoonouder wordt. En diezelfde stomme schoonouders hebben toch maar een heel leuk kind opgevoed.
Moet je jezelf wel eerst voortplanten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven