Symbolisch kado

24-10-2008 03:04 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tis al laat, maar ik kan nog niet slapen. Ik had vlak voordat ik naar bed wilde gaan nog even met mijn vriend gebeld. Het begon als een leuk gesprek, maar eindigde aan mijn kant in een tranendal, dus vandaar dat ik even van me af wil schrijven.

Ik heb gisteren onverwachts een kado van mijn vriend gehad. Een ketting met een parel, gemaakt door zijn moeder die goudsmid is. Hij zei dat de parel symbool stond voor het kindje. (Ik heb afgelopen zomer een abortus gehad). Ik vond het een heel mooi gebaar en erg lief van hem. Vanavond aan de telefoon wilde ik nogmaals zeggen dat ik het heel erg waardeerde en het heel lief van hem vond. Ik zei dat ik nog nooit zoiets heb gekregen van iemand en het voor mij heel bijzonder was, en er daarom nogal ondersteboven van was. Ik zei toen lachend: ja voor jou is het natuurlijk ook nieuw.

Toen was het even stil. Hij vertelde me daarna, dat hij aan zijn beste vriendin ook een tijd terug een ketting had gegeven. Goed, dat kan.

Echter, toen ik vroeg wat voor ketting het dan precies was en wat de reden ervoor was zei hij dat hij haar ook een parelketting had gegeven, ook gemaakt door zijn moeder! Die ketting stond als symbool voor hun vriendschap en de moeilijke emotionele tijd die ze samen hadden doorgemaakt (hij was verliefd op haar, maar dat liep op niks uit en ze zijn nog steeds goede vrienden gebleven).

Dit kwetste me eigenlijk heel erg toen hij dat vertelde. Ik zag een enorme overeenkomst met deze situatie en kon het eerlijk gezegd niet geloven toen hij doodleuk vertelde dat hij haar ook een parel had gegeven, juist omdat hij bij mij zo benadrukte dat het vooral om de parel ging als symbool voor het kindje.

Hij legde me nog wel uit dat hoewel hij haar dus precies hetzelfde heeft gegeven, het nu bij mij een heel andere betekenis heeft en ik niet een vergelijking moet trekken. Hij zei ook dat hij zoiets nooit geeft en het voor hem een teken is dat ik heel belangrijk voor hem ben en hij veel om me geeft. Tja, als hij haar precies hetzelfde heeft gegeven, wat betekent het dan? Ik vind dat hij zichzelf soort van tegenspreekt.

Misschien reageer ik te overdreven of te emotioneel, maar voor mij ligt dit heel gevoelig. Die abortus en het kindje wat er niet meer is, is iets wat me heel erg aangegrepen heeft en wat voor mij heel persoonlijk is.

Ik begrijp dan ook niet waarom hij dan als symbool voor het kindje iets geeft, wat hij precies hetzelfde ook als een symbool aan haar heeft gegeven. Hij zei dat die parel symbool stond voor het kindje.

Ik begrijp het gewoon niet. En mijn vriend begrijpt mij niet. Hij begrijpt niet dat ik hier verdrietig om werd. Ik heb gezegd dat ik het nu even niet kon begrijpen en even moest laten bezinken. Ik twijfel nu beetje aan mezelf of mn reactie wel gepast is, en of ik niet overdrijf.
Weet je, ik begrijp heel goed dat je zo reageert, maar laat het inderdaad even bezinken.....jij zou zoiets niet doen omdat het gebaar voor je gevoel in waarde zou afnemen, maar ik vind het eigenlijk wel manneneigen om daar anders in te staan......probeer dus echt de waarde van je vriend hieraan te hangen......hij heeft het op een bepaalde manier bedoeld....dàt is waar het omgaat, dat hij een vriendin ook een/zo'n ketting heeft gegeven doet daar niks aan af....das een beetje een onhandige mannenactie van een kerel die zich niet realiseert dat dat niet zo goed overkomt bij z'n vriendin....maar laat die 'onhandigheid' (of 'ander inzicht', zo kan je het ook noemen) nou geen afbreuk doen aan het kado wat jij hebt gekregen....dat is alleen maar zonde, joh!
Eerlijk gezegd vind ik je reactie overdreven.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:Distractions schreef op 24 oktober 2008 @ 03:04:

Ik begrijp dan ook niet waarom hij dan als symbool voor het kindje iets geeft

ik zou 't ook nogal kwetsend vinden als hij iets geeft in 't teken van iets wat ik niet wilde hebben, lekkere kerel dat ie 't er nog ff inwrijft

en dan hetzelfde kado aan 'n andere vriendin ook geven

typisch 'n staaltje mannen-attentheid, ze bedoelen 't ongetwijfeld goed, maar 't komt niet echt prettig over
Ik kan me heel goed voorstellen dat het zo voelt voor jou. Hij had eigenlijk gewoon niet moeten zeggen dat hij die vriendin ook zo'n ketting had gegeven dan was er niks aan de hand geweest. Beetje dom van hem. Maar het neemt niet weg dat het een heel mooi gebaar is en dan vooral wat hij er bij heeft gezegd toen hij het aan je gaf. Dat heeft hij niet tegen haar gezegd, dat is iets tussen jullie samen. En dat is toch super mooi?! Haar parel heeft dus niet dezelfde betekenis als jouw parel!

Laat het ff bezinken...
quote:Kapara schreef op 24 oktober 2008 @ 08:40:

Maar het neemt niet weg dat het een heel mooi gebaar is en dan vooral wat hij er bij heeft gezegd toen hij het aan je gaf. Mooi gebaar? Een ketting geven voor 'n kind wat je hebt laten verwijderen? Ik zou het 'n mooi gebaar hebben gevonden als ie van me hield, niet voor het ongelukje wat je ongedaan laat maken.
Ik vind het juist erg lief over komen: hij mag dan wel 2x hetzelfde cadeau hebben gegeven, maar 2x heeft hij een hele mooie (verschillende) gedachte daarachter.

Sowieso denk ik dat veel mannen niet zo snel een cadeau zullen geven dat symbool staat voor iets: veel mannen zijn erg recht-toe-recht-aan en denken niet in en over symbolen (misschien ben ik bevooroordeeld hierin, maar dat zijn echt mijn ervaringen). Dus dat hij zoiets wel doet, wil toch wel zeggen dat het op die manier een speciale jongen is, denk ik.

Ik snap wel dat het je kwetst, maar probeer ook het goede en mooie er van in te zien.
quote:elninjoo schreef op 24 oktober 2008 @ 08:47:

[...]

Mooi gebaar? Een ketting geven voor 'n kind wat je hebt laten verwijderen? Ik zou het 'n mooi gebaar hebben gevonden als ie van me hield, niet voor het ongelukje wat je ongedaan laat maken.Ik neem aan dat het een beslissing van hun BEIDE was om het kind te laten verwijderen?!
quote:elninjoo schreef op 24 oktober 2008 @ 08:47:

[...]

Mooi gebaar? Een ketting geven voor 'n kind wat je hebt laten verwijderen? Ik zou het 'n mooi gebaar hebben gevonden als ie van me hield, niet voor het ongelukje wat je ongedaan laat maken.TO zegt in het begin al dat ze het een mooi cadeau vond en het erg waardeert. Je kent het verhaal hierachter niet en weet niet waarom de abortus is gedaan, maar blijkbaar valt het cadeau wel in goede aarde- dus ik zie het probleem dáárvan niet zo...
Bedankt voor de reacties:

Nog even ter verduidelijking: Ik vind het wel fijn dat hij mij een symbolisch kado heeft geven. Ik vind het niet fijn dat hij een symbool heeft genomen wat hij al eerder heeft gebruikt.

Ik begrijp wel dat het een soort mannelijke onhandigheid zou kunnen zijn...ik kan het nu alleen nog niet zo rationeel bekijken.

Anhar, Lindaatje, en Kapara...ik vind het wel fijn dat jullie het zo positief naar mijn vriend toe kunnen bekijken. In welk opzicht kunnen jullie t dan wel begrijp van mij? Qua gevoel?

Zouden jullie zelf dan dat gevoelsaspect weg kunnen redeneren en je er ook niet rot door voelen?
Mag ik ook reageren?

Ik vind het heel lief van hem. Ik denk dat veel mannen zoiets snel weer "vergeten" en dat er genoeg vrouwen heel alleen zitten met de emotionele consequenties van een abortus. Dus alleen dat al vind ik heel fijn voor je, dat hij zich er betrokken bij voelt.

Daarnaast: als iets "man" schreeuwt is het wel dit. Hij maakt niet die vergelijking, hij geeft twee vrouwen die veel voor hem betekenen op hun eigen manier een mooi cadeau. Misschien is hij gek op parels, neemt hij aan dat vrouwen dol zijn op parels, zag hij deze en vond hij deze gewoon het mooist. De intentie blijft even waardevol ook al voelt het voor jou nu niet meer uniek.

Misschien een beetje gemakzuchtig van hem maar er zijn niet veel mannen geloof ik die daar enorm over nadenken, dat het wel uniek moet zijn (denk maar aan de wasmachines voor moederdag ).

Geniet van je cadeau, van de betekenis die eraan zit voor hem en jou. Dat is al uniek, het idee. Heb je de abortus wel goed verwerkt? Of zit daar nog een pijnpunt?
Even los van het parelverhaal: ik zou niet blij zijn met een vriend die een beste vriendin heeft waar hij ook ooit verliefd op is geweest. En dan geeft hij haar ook nog een ketting...

Distractions, is dat niet hetgeen wat je tegen staat?
quote:MissKaatje schreef op 24 oktober 2008 @ 09:50:

Even los van het parelverhaal: ik zou niet blij zijn met een vriend die een beste vriendin heeft waar hij ook ooit verliefd op is geweest. En dan geeft hij haar ook nog een ketting...

Daar zou ik ook niet blij mee zijn. En ook niet met het feit dat ik hetzelfde kreeg als wat zij al heeft gekregen.

Wel lief en attent dàt hij iets geeft, dat dan wel.
Ik zou het ook niet op het moment zelf weg kunnen relativeren... Daarom benadruk ik de goede intenties (voor jou) en denk ik dat je het even moet laten bezinken.

Het is altijd makkelijker om te zeggen hoe iemand anders het bedoelt als je er zelf niet in zit...
Dat hij precies hetzelfde heeft gegeven aan iemand anders (zij het met een andere symboliek erbij) maakt het cadeau niet meer uniek. Dat hij het ook aan een ander heeft gegeven, maakt JOU niet meer uniek als iemand die een dergelijk gevoelig cadeau heeft gekregen.

Dat is twee maal van uniek naar niet uniek, in 1 telefoongesprek.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar emotioneel van werd.

Het doet heel erg af aan het gevoel wat je er op het eerste moment bij had toen je het kreeg. Je kreeg een ontzettend fijn gevoel van het speciale van het gebaar, van het eigene, en het gevoelige ervan. Dat heeft hij met zijn bekentenis grotendeels om zeep geholpen.

Dus ik vind niet dat je bovenstaande moet ontkennen en wegrelativeren, hoe mooi het gebaar ook was, dit is ook gewoon een feit.

Ik denk wel dat je het erover moet hebben met je vriend hoe uniek je voor hem bent en wat er nog is tussen hem en die vriendin (ook al wil zij niets met hem, kennelijk zit er dus nog iets). Dat zou ik willen uitpraten. Het cadeau is, hoe wrang ook in dit geval, ook daar symbolisch voor: hij heeft twee vrouwen waar hij om geeft. Jij wilt graag de belangrijkste zijn. Check dat, want door zijn daden geeft hij jou dat gevoel niet, hij doet precies hetzelfde bij een andere vrouw. Ik denk dat het daar in dit geval om gaat.
Ik snap dat gezever niet. Jullie weten allemaal dat mannen wat dat betreft ietwat onhandig kunnen zijn. Hij heeft twee vrouwen iets willen geven die belangrijk voor hem zijn. De een iets met symboliek, dat heeft hij er heel mooi bijverzonnen. Prachtig toch?

Waarom moeten vrouwen dan er weer van alles bij verzinnen, nachten wakker liggen en alles tot op de laatse letter uitpluizen zodat ze, aan het eind van het liedje, het kado niet meer waarderen en het gebaar al evenmin.
Het lijkt mij ook manneneigen en eigenlijk is dat niet zo raar. Wat Whopper zegt: mannen slaan de plank nu eenmaal vrij vaak mis met attente cadeautjes voor vrouwen, dus kan ik me helemaal voorstellen dat zo'n man, als ie eindelijk eens een echt blije reactie krijgt bij het geven van een cadeau denkt: Jottum, dat doen we vaker!

En geef ze eens ongelijk. Gezeur.
Sterker, dan is 't toch heel logisch dat de vriend van TO juist in zo'n gevoelig geval als een abortus een 'veilig' cadeau wil geven?
quote:Distractions schreef op 24 oktober 2008 @ 09:10:

Bedankt voor de reacties:

Nog even ter verduidelijking: Ik vind het wel fijn dat hij mij een symbolisch kado heeft geven. Ik vind het niet fijn dat hij een symbool heeft genomen wat hij al eerder heeft gebruikt.

Ik begrijp wel dat het een soort mannelijke onhandigheid zou kunnen zijn...ik kan het nu alleen nog niet zo rationeel bekijken.

Anhar, Lindaatje, en Kapara...ik vind het wel fijn dat jullie het zo positief naar mijn vriend toe kunnen bekijken. In welk opzicht kunnen jullie t dan wel begrijp van mij? Qua gevoel?

Zouden jullie zelf dan dat gevoelsaspect weg kunnen redeneren en je er ook niet rot door voelen?

Sorry voor de late reactie, was even druk (met dansen en springen, heb net te horen gekregen dat ik volgende maand mag afstuderen)... Maar bij deze alsnog.

Ik zou zelf hetzelfde voelen als jij, maar uiteindelijk ook wel realiseren (door mijn verstand) dat het juist positief is. En wel bijzonder, omdat het niet om het object gaat (de ketting) maar om het gebaar (dat hij met je mee leeft).
Ik denk dat hij niet DE parel in het algemeen als symbool voor het kindje ziet maar DEZE parel in het bijzonder. Deze parel heeft hij voor jou uitgekozen voor jouw ketting. Daar gaat het om. Als je dit in gedachten kan houden denk ik dat je het kado weer net zo kan waarderen als toen je nog niet wist dat hij iemand anders ook een parel heeft gegeven.
Hmmm, jullie vallen die mannen die lom zijn en onnadenken allemaal wel heel erg bij. Ik vind het nogal lomp om twee keer hetzelfde cadeau te geven. Helemaal als je het eerst een superuniek cadeau laat lijken en daarna blijkt dta hij het ook eens heeft gegeven aan een vriendin waarop hij verliefd was....

Nee, ik zou de parel echt weer aan hem teruggeven. Hoe moet hij anders leren over dat soort dingen na te denken? Bovendien zou ik het ding denk ik niet meer zo graag dragen, er blijft een bijsmaak aan zitten.

(die moeder die beide kettingen heeft gemaakt had overigens ook wel eens in mogen grijpen, die had toch ook tenminste aan kunnen voelen dat t niet heel attent was, twee keer hetzelfde?)
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Misschien is de moeder het wel met ons eens... En werkt ze daarom mee. Anyhow, dat doet er niet toe.

Distractions, het gaat er uiteindelijk om wat jíj er van vindt. Aan de hand daarvan zul je ook je keuzes moeten maken in al dan niet accepteren.
Ik zou het ook ècht niet leuk vinden als hij iets waarvan ik dacht dat hij het speciaal voor mij had uitgezocht en wat zo'n bijzondere betekenis zou hebben ook aan 'een vriendin' zou geven. Zeker niet als hij ook nog eens verliefd op die vriendin is geweest. De ketting zou toch die bijzondere symbolische betekenis voor een groot deel verliezen als zou blijken als hij die bij wijze van spreken aan jan en alleman uitdeelt. Het zou anders geweest zijn als hij haar een ander soort ketting gegeven zou hebben. Ook niet heel leuk, maar dan blijft die parel in ieder geval symbool staan voor je abortus. Het lijkt me namelijk reuze pijnlijk om diezelfde parel ook bij die vriendin om haar nek te zien hangen, alser voor jou zo'n emotionele betekenis aan hangt.
quote:Linndaatje schreef op 24 oktober 2008 @ 11:27:

Misschien is de moeder het wel met ons eens... En werkt ze daarom mee. Anyhow, dat doet er niet toe.Waarschijnlijk weet die moeder niet eens dat hij die symboliek van die abortus erbij zou halen als hij die ketting zou geven? Maar inderdaad, dat doet er niet toe.
Ik zou dat heel anders ervaren denk ik. Het hangt ervanaf of hij verder is gegaan met zijn leven, over die verliefdheid heen is en nu er 100% met mij voor gaat.

Dat meer mensen heel bijzonder en belangrijk kunnen zijn voor iemand vind ik zelf juist goed, een fijn idee. Dat een relatie uniek is, moet zo blijven. Dat er meer mensen zijn die ook heel veel waarde hebben voor de ander, daar is in essentie niets bedreigends aan. Dat zegt niets over jouw positie of je waarde voor iemand.

Om dan iets te "delen" met iemand van wie je weet hoeveel je partner ook van haar houdt, ik zou dat niet erg vinden. Niet teveel vergelijken, gevoelens laten zich niet vergelijken. Elke liefde is anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven