Taakverdeling gezin
vrijdag 7 februari 2020 om 20:48
Ik zou graag aan de dames hier vragen wie er het meest in het huishouden doet en wie er ook het meest organiseert rond de kinderen. Ik merk dat mijn man gewoon uit zichzelf aan niet veel denk. Hij doet boodschappen maar ik moet wel een lijstje maken .... Uit zichzelf zal hij ook niet denken om bv een afspraak te maken omdat onze zoon bv naar de tandarts moet op controle. Hij zal ook niet kijken in de agenda of er huiswerk gemaakt moet worden. Ik vind dit allemaal mentaal zeer vermoeiend omdat ik dan aan alles moet denken. Hij vind het vanzelfsprekend dat ik dit allemaal voor mijn rekening neem. Uiteraard heb ik dit al veeeeel keren besproken met hem, helaas zonder veel resultaat. Het is alsof hij mijn derde kind is en ik heel tijd instructies moet geven. Na bijna 10 jaar samen merk ik dat dit mij de laatste tijd meer en meer stoort. Ik ben ook recent bevallen van ons tweede kindje. Daar helpt hij wel veel mee: in bad steken, flesje geven, pamper verversen doet hij allemaal uit zichzelf. Zijn gewoon de andere dingen qua organisatie die hij niet doet. Waarschijnlijk is dit voor veel dames herkenbaar...
zaterdag 8 februari 2020 om 11:33
Ik doe alles in het huishouden (schoonmaken, wassen, boodschappen, koken, dieren verzorgen enz) Ik werk 32 uur en mijn man werkt in de 5-ploegen. Hij doet de tuin (tuin is nog niet klaar, is een heel project geworden) en onderhoud van het huis. Ook regelt hij de bankzaken en alle administratie.
Wij hebben geen kinderen.
Wij hebben geen kinderen.
zaterdag 8 februari 2020 om 11:39
Ik doe het meest; man werkt het meest.... Vroeger toen de kinderen klein waren had hij de verantwoording voor de 2 jongste; 2 jongens. En ik voor de 3 oudsten; . Omdat een van de jongens niet altijd goed begrepen werd op school, en we vaak moesten opdraven, was dat zijn klusje.....
Nu doet hij òchtends de honden, gaat werken, komt tussendoor als hij geen patiënt heeft buurten, en als ik avonddienst heb moet hij koken, wassen, en de beesten doen...
Koken doet manlief vaak het weekend, en boodschappen doe ik, omdat hij echt te veel lekkers koopt..
De tuin doet hij, en daarvoor doe ik de administratie.
Nu doet hij òchtends de honden, gaat werken, komt tussendoor als hij geen patiënt heeft buurten, en als ik avonddienst heb moet hij koken, wassen, en de beesten doen...
Koken doet manlief vaak het weekend, en boodschappen doe ik, omdat hij echt te veel lekkers koopt..
De tuin doet hij, en daarvoor doe ik de administratie.
zaterdag 8 februari 2020 om 11:39
Wat mijn man doet mijn man en ik doe het niet. Net zoals ik doet hij zaken op zijn eigen manier. Ik ken ze wel, vrouwen die hun man niet de was op laten hangen omdat het lelijk hangt. En ik ken ook mannen die het expres lelijk ophangen, zodat ze het niet hoeven. Maar als de zon hard genoeg schijnt, wordt het toch droog, dus mij kan het niet schelen.
zaterdag 8 februari 2020 om 11:41
O nee?
Dagje thuis met de kinderen is gewoon heerlijk ontspannen. Lekker naar de dierentuin oid. Hoe is dat niet als een vrije dag?
zaterdag 8 februari 2020 om 11:42
Misschien omdat ze beiden gewoon zich prettig voelen bij die rolverdeling?Timetraveler schreef: ↑08-02-2020 09:16Oh over dit soort grote thema's in een relatie zou ik echt wel flink ruziemaken. Sterker nog, ik zou er een relatie om verbreken (maar ik kan dan ook slecht tegen bepaalde verwachtingen waar ik aan zou moeten voldoen puur en alleen omdat ik een vrouw ben). Ik vind het zelfs ergens knap dat er blijkbaar zoveel mannen met een dergelijke houding/opstelling toch blijkbaar een relatie hebben met een hartstikke leuke vrouw die daar mee akkoord gaat.
zaterdag 8 februari 2020 om 12:09
zaterdag 8 februari 2020 om 12:31
Ja, maar als mijn man en ik elkaar aanvullen, gebeurt er niets in huis. Kennelijk zitten wij wel hetzelfde in elkaar, want wij vinden dat allebei niet leuk om te doen. Dus hebben we afspraken. Dat is niet moeilijk doen, dat is juist hartstikke handig en duidelijk
Later is nu
zaterdag 8 februari 2020 om 12:34
Oh, dus hij moet wel de boodschappen doen, maar vooral jóuw boodschappen. Als hij het doet, doet hij het ook he. Jeetje. Als je niet wilt dat hij zich als een (onmondig) kind gedraagt, behandel hem dan niet zo.
Later is nu
zaterdag 8 februari 2020 om 12:36
Omdat er ook huishouden is
Later is nu
zaterdag 8 februari 2020 om 13:26
Ik doe het meeste in het huishouden, ik werk als zelfstandige vanuit huis en dat heb ik graag netjes en op orde. Vriend doet ook genoeg, maar een echte verdeling is er niet. Ik ben wel degene die meestal kookt. Vriend heeft een zoontje die er ongeveer de helft van de tijd is.
We zijn wel weer op zoek naar een nieuwe huishoudelijke hulp voor met name het strijkgoed. De vorige was erg fijn maar vanwege een verhuizing hebben we afscheid moeten nemen.
We zijn wel weer op zoek naar een nieuwe huishoudelijke hulp voor met name het strijkgoed. De vorige was erg fijn maar vanwege een verhuizing hebben we afscheid moeten nemen.
zaterdag 8 februari 2020 om 14:11
Ook zonde vh geld om een hulp aan te nemen voor voornamelijk strijkers? Ik strijk serieus bijna niks. 9 vd 10 kledingstukken zitten zodanig 'strak' dat het vanzelf goed zit als je het aanhebt. Overhemden van mn man was ik voorzichtig met de hand en hang ik gelijk uit. Zijn dan zo goed als kreukvrij. Zelf heb ik eigenlijk bijna geen kleding die gestreken moet worden. Heerlijk! Want vind het ook een rotwerk.
Wat moet er bij jullie allemaal gestreken worden? Spijkerbroeken en truien of rokjes van de kinderen hoef ik ook niet te strijken.
Wat moet er bij jullie allemaal gestreken worden? Spijkerbroeken en truien of rokjes van de kinderen hoef ik ook niet te strijken.
zaterdag 8 februari 2020 om 14:44
Ach, wij draaien met ons tweeën echt geen perfect huishouden dus ik heb ook geen zin om daar verwachtingen om te hebben die we beiden niet waar kunnen maken.
Man heeft een blinde vlek voor sommige dingen, weigert maar iets met de hand af te wassen en als hij kookt dan eten we vrijwel altijd hetzelfde. Op zijn vrije dag op vrijdag ben ik diegene die de meisjes klaarmaakt voor school. Hij doet de was momenteel en mijn sokkenla blijft leeg, maar vind ze altijd terug in de ondergoed- en sokkenlade van mijn dochters.
Onder grote klussen verstaat hij stofzuigen en in de tuin werken (die hij verwaarloosd) terwijl ik alle andere klussen doe zoals de badkamer, ramen lappen, de keuken soppen e.d.
Ik daarentegen ben een rommelkont en laat veel achter me slingeren, wat man dan vaak opruimt. Ik ben een chaoot en kan gemakkelijk afgeleid zijn, om dan terug te komen en weer met iets anders te beginnen. Dus grote schoonmaakklussen gebeuren dan wel maar blijft er in de badkamer een dweil en een vaatdoek liggen bijvoorbeeld. En eerlijk: ik stel heel gemakkelijk dingen uit tot morgen en kan lui zijn.
Het is geen vieze boel bij ons, er is altijd ruimte voor verbetering en daar streven we ook wel naar, ondanks 2 jonge kinderen. Maar bij ons is er dan wel nooit gezeik over het huishouden en dat vind ik het allerfijnste!
Ruzie om een goedlopend huishouden is het me allemaal nooit waard, ook al zouden we het spik en span hebben.
Man heeft een blinde vlek voor sommige dingen, weigert maar iets met de hand af te wassen en als hij kookt dan eten we vrijwel altijd hetzelfde. Op zijn vrije dag op vrijdag ben ik diegene die de meisjes klaarmaakt voor school. Hij doet de was momenteel en mijn sokkenla blijft leeg, maar vind ze altijd terug in de ondergoed- en sokkenlade van mijn dochters.
Onder grote klussen verstaat hij stofzuigen en in de tuin werken (die hij verwaarloosd) terwijl ik alle andere klussen doe zoals de badkamer, ramen lappen, de keuken soppen e.d.
Ik daarentegen ben een rommelkont en laat veel achter me slingeren, wat man dan vaak opruimt. Ik ben een chaoot en kan gemakkelijk afgeleid zijn, om dan terug te komen en weer met iets anders te beginnen. Dus grote schoonmaakklussen gebeuren dan wel maar blijft er in de badkamer een dweil en een vaatdoek liggen bijvoorbeeld. En eerlijk: ik stel heel gemakkelijk dingen uit tot morgen en kan lui zijn.
Het is geen vieze boel bij ons, er is altijd ruimte voor verbetering en daar streven we ook wel naar, ondanks 2 jonge kinderen. Maar bij ons is er dan wel nooit gezeik over het huishouden en dat vind ik het allerfijnste!
Ruzie om een goedlopend huishouden is het me allemaal nooit waard, ook al zouden we het spik en span hebben.
zaterdag 8 februari 2020 om 16:37
zaterdag 8 februari 2020 om 18:57
Nooit gehad eerlijk gezegd. Ik vind het wel lekker zo’n dagje dat je lekker met je kinderen (die van mij zijn nog steeds vrij jong) iets leuks kan gaan doen.
Overigens vind ik het huishouden ook niets voorstellen. Ik besteed het grotendeels uit, maar als je een beetje normaal woont, dan is het toch allemaal in een vloek en een zucht gedaan. Totaal onvergelijkbaar met de werkdruk als je een bedrijf dient te runnen.
Zo ervaar ik dat in ieder geval.
zaterdag 8 februari 2020 om 18:59
Dat kan natuurlijk.
Het gaat mij een beetje om mensen die uit principe per sé zaken gelijk willen regelen. Dat is vaker niet dan wel efficiënt.
zaterdag 8 februari 2020 om 19:02
Je kan toch in de ochtend die huishoudelijke taken doen? Mik een was erin om 7.30u, dan kan die om 10.30u in de droger en de tweede was start je als je vertrekt. In de rest van de tijd kun je prima het huis poetsen. Kinderen laat je gewoon ‘meehelpen’.
En dan na de lunch ga je. 12.30u daar. Tot 15.30u. Terug de tweede was ophangen. Daarna koken.
Onvergelijkbaar met het runnen van een bedrijf hoor.
zaterdag 8 februari 2020 om 19:09
Dat kan heel lekker zijn. Bij ons is het echter;DS1971 schreef: ↑08-02-2020 18:57Nooit gehad eerlijk gezegd. Ik vind het wel lekker zo’n dagje dat je lekker met je kinderen (die van mij zijn nog steeds vrij jong) iets leuks kan gaan doen.
Overigens vind ik het huishouden ook niets voorstellen. Ik besteed het grotendeels uit, maar als je een beetje normaal woont, dan is het toch allemaal in een vloek en een zucht gedaan. Totaal onvergelijkbaar met de werkdruk als je een bedrijf dient te runnen.
Zo ervaar ik dat in ieder geval.
Oudste naar school
Samen met de jongste de noodzakelijke dingen doen als boodschappen, iets aan was, stofzuigen
Lunch fixen
Een mislukte poging om de jongste een middagdutje te laten doen
Oudste ophalen
Een uurtje of 2 uitwaaien met de kinderen
En dan alweer koken
Ik heb een baan met veel verantwoordelijkheid, maar een dag met de kleintjes vind ik net zo vermoeiend.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
zaterdag 8 februari 2020 om 19:10
Geen middagdutjes? Geen kinderen van school te halen.DS1971 schreef: ↑08-02-2020 19:02Je kan toch in de ochtend die huishoudelijke taken doen? Mik een was erin om 7.30u, dan kan die om 10.30u in de droger en de tweede was start je als je vertrekt. In de rest van de tijd kun je prima het huis poetsen. Kinderen laat je gewoon ‘meehelpen’.
En dan na de lunch ga je. 12.30u daar. Tot 15.30u. Terug de tweede was ophangen. Daarna koken.
Onvergelijkbaar met het runnen van een bedrijf hoor.
Na de lunch weg is echt kansloos voor de meeste leeftijden.
Look at the stars, look how they shine for you
zaterdag 8 februari 2020 om 19:51
Dat kan.Kleinezon schreef: ↑08-02-2020 19:09Dat kan heel lekker zijn. Bij ons is het echter;
Oudste naar school
Samen met de jongste de noodzakelijke dingen doen als boodschappen, iets aan was, stofzuigen
Lunch fixen
Een mislukte poging om de jongste een middagdutje te laten doen
Oudste ophalen
Een uurtje of 2 uitwaaien met de kinderen
En dan alweer koken
Ik heb een baan met veel verantwoordelijkheid, maar een dag met de kleintjes vind ik net zo vermoeiend.
Ik heb er echter altijd van genoten. Ook vandaag, terwijl de oudste de hele dag strontvervelend was.
Wat ik er maar mee wil zeggen is dat het ook kan ervaren worden als een leuk dagje.
zaterdag 8 februari 2020 om 19:54
Hier niet. Zijn gewoon fit in de middag. Middagdutjes waren er al snel uit bij de jongste. De oudste moet naar school nu, maar dat verlaagt volgens mij juist de ‘druk’.
Wat overigens mijn beeld wellicht kleurt is dat ik sinds de scheiding ze nog maar 60% van de tijd heb, dus dan kijk je er wellicht wat anders tegenaan.
zondag 9 februari 2020 om 02:59
Ik kook, doe eigenlijk het complete huishouden, zorg voor de kinderen en de dieren en werk 20 uur per week.
Man doet buiten-dingen. Tuin, laatste rondje met de honden (want ik ben bang in het donker), en werkt momenteel erg veel uur per week.
Boodschappen variëren. Soms met zn allen, soms 1 van ons met of zonder kind(eren). Meestal ik, of samen.
Man doet buiten-dingen. Tuin, laatste rondje met de honden (want ik ben bang in het donker), en werkt momenteel erg veel uur per week.
Boodschappen variëren. Soms met zn allen, soms 1 van ons met of zonder kind(eren). Meestal ik, of samen.