Taakverdeling gezin
vrijdag 7 februari 2020 om 20:48
Ik zou graag aan de dames hier vragen wie er het meest in het huishouden doet en wie er ook het meest organiseert rond de kinderen. Ik merk dat mijn man gewoon uit zichzelf aan niet veel denk. Hij doet boodschappen maar ik moet wel een lijstje maken .... Uit zichzelf zal hij ook niet denken om bv een afspraak te maken omdat onze zoon bv naar de tandarts moet op controle. Hij zal ook niet kijken in de agenda of er huiswerk gemaakt moet worden. Ik vind dit allemaal mentaal zeer vermoeiend omdat ik dan aan alles moet denken. Hij vind het vanzelfsprekend dat ik dit allemaal voor mijn rekening neem. Uiteraard heb ik dit al veeeeel keren besproken met hem, helaas zonder veel resultaat. Het is alsof hij mijn derde kind is en ik heel tijd instructies moet geven. Na bijna 10 jaar samen merk ik dat dit mij de laatste tijd meer en meer stoort. Ik ben ook recent bevallen van ons tweede kindje. Daar helpt hij wel veel mee: in bad steken, flesje geven, pamper verversen doet hij allemaal uit zichzelf. Zijn gewoon de andere dingen qua organisatie die hij niet doet. Waarschijnlijk is dit voor veel dames herkenbaar...
vrijdag 7 februari 2020 om 22:33
Heel herkenbaar!
Mijn vent zegt ook altijd: ik werk fulltime en jij niet dus is de taakverdeling daar ook naar.
Op zich eens, maar hij zegt dus ook dat ik “maar” 3 dagen werk en dus 4 vrije dagen heeft. En hij heeft 2 vrije dagen en die moeten ook echt vrij zijn.
We hebben trouwens een kindje, dus mijn vrije dagen zijn redelijk gevuld
Maar volgens mij zijn woordenwisselingen tussen stellen het vaakst over het huishouden en geld. Dus ik maak me er verder niet druk om. Soms word ik er boos om, dan doet ie ineens 2 dagen zijn best. En soms vraag ik ook of ie iets wil doen en na wat morren doet ie het dan wel.
Maar, waar ik me het meest aan stoor is dat hij vindt dat ie meer recht heeft op avonden voor zichzelf om te sporten of met vrienden wat te doen, omdat hij overdag “altijd” werkt.
Mijn vent zegt ook altijd: ik werk fulltime en jij niet dus is de taakverdeling daar ook naar.
Op zich eens, maar hij zegt dus ook dat ik “maar” 3 dagen werk en dus 4 vrije dagen heeft. En hij heeft 2 vrije dagen en die moeten ook echt vrij zijn.
Maar volgens mij zijn woordenwisselingen tussen stellen het vaakst over het huishouden en geld. Dus ik maak me er verder niet druk om. Soms word ik er boos om, dan doet ie ineens 2 dagen zijn best. En soms vraag ik ook of ie iets wil doen en na wat morren doet ie het dan wel.
Maar, waar ik me het meest aan stoor is dat hij vindt dat ie meer recht heeft op avonden voor zichzelf om te sporten of met vrienden wat te doen, omdat hij overdag “altijd” werkt.
vrijdag 7 februari 2020 om 22:35
Odense* schreef: ↑07-02-2020 22:23Victoria, lees deze strip eens.
Precies wat jouw mannie zegt: "You should have asked."
https://www.theguardian.com/world/2017/ ... ores-comic
@VIVA-redactie, zet deze strip eens onder 'LEES OOK'.
Zo herkenbaar.
Heel herkenbaar zeker die mental load
vrijdag 7 februari 2020 om 22:36
Grote boodschappen doet hij alleen met mijn lijstje, ik haal in de week nog dingen die we nodig hebben.
vrijdag 7 februari 2020 om 22:37
Ja je hebt dus geen 4 vrije dagen met kinderen.Sophievdb schreef: ↑07-02-2020 22:33Heel herkenbaar!
vrijdag 7 februari 2020 om 22:39
Het postieve bij ons is dan wel dat ik vaak als hij s avonds of weekend thuis is eens weg ben alleen zodat ik kan opladen. Ik heb dat echt nodig eens paar uur zonder kinderen.Sophievdb schreef: ↑07-02-2020 22:33Heel herkenbaar!
vrijdag 7 februari 2020 om 22:41
Doe eens gek, geef hem geen lijstje meeVictoria1985 schreef: ↑07-02-2020 22:36Grote boodschappen doet hij alleen met mijn lijstje, ik haal in de week nog dingen die we nodig hebben.
vrijdag 7 februari 2020 om 22:41
vrijdag 7 februari 2020 om 22:42
relaties/verdeling-huishouden-en-derde- ... ges/436490
.
Lees dit. Kunnen we dit topic sluiten. Geen dank.
.
Lees dit. Kunnen we dit topic sluiten. Geen dank.
vrijdag 7 februari 2020 om 22:44
Is hij dan weg, of jij?Victoria1985 schreef: ↑07-02-2020 22:39Het postieve bij ons is dan wel dat ik vaak als hij s avonds of weekend thuis is eens weg ben alleen zodat ik kan opladen. Ik heb dat echt nodig eens paar uur zonder kinderen.
Ik vind het af en toe heerlijk om alleen thuis te zijn. Of ja, met kind op bed.
Maar ik wil ook wel eens ‘s-avonds sporten zodat ik wat vaker kan enz. Of met vriendinnen een wijntje doen, zonder kids
Maar komt goed. Hij begint te begrijpen dat ik dat ook nodig heb
vrijdag 7 februari 2020 om 22:45
Victoria1985 schreef: ↑07-02-2020 22:43Ik heb dat al gedaan en dan worden er paar dingen vergeten wat me dan weer irriteert
Dan gaat hij toch een keer extra naar de supermarkt? Waarom zou het jou dan irriteren?
vrijdag 7 februari 2020 om 22:50
Ja, dan zeg je hem, wil je volgende x hier aan denken? Je houdt t zelf in stand zo. Of gewoon accepteren dat hij t niet zo doet als jij. Of een lijstje maken, wetende dat je t in stand houdt en ophouden met zeurenVictoria1985 schreef: ↑07-02-2020 22:43Ik heb dat al gedaan en dan worden er paar dingen vergeten wat me dan weer irriteert
vrijdag 7 februari 2020 om 22:56
Waarom zou je de man geen lijstje meegeven? Ik zou er echt niet tegen kunnen als ik niet zelf kan bepalen wat er op tafel komt bijvoorbeeld. Mijn huidige partner doet alles zelf en is super geordend en gedisciplineerd, maar boodschappen doe ik liever zelf. Als ik bijv op het lijstje zet rijst, boemboe, wokgroente, komt hij doodleuk met Hollandse wokgroente thuis. Of ik koop een keer bepaalde douchegel, en hij denkt ‘oh, die vindt ze lekker dus ik haal er zes’, moet ik me vervolgens anderhalf jaar wassen met hetzelfde luchtje dat ik toch eigenlijk wat vond tegenvallen (nog 1,5 fles te gaan).
vrijdag 7 februari 2020 om 23:26
Hoe is jullie werkverdeling? Werken jullie beiden evenveel uren?Victoria1985 schreef: ↑07-02-2020 22:10Dat is het juist, mentaal ben je meer bezig met al het geregel, wanneer vaccinaties voor de baby, wanneer oudercontact voor de oudste, voor zijn verjaardag het organiseren van verjaardagsfeestje, voor school als er iets moet gedaan worden of aangekocht
Ik doe dus ook dat soort dingen. Cadeautjes kopen voor kinderfeestjes, inschrijven ouderavond, aanmelden zwemles. Maar ik vind het ook logisch dat ik dat doe. Ik werk 20 uur. Man 40. Ik heb 3 dagen vrij doordeweeks en dus tijd om de stad in te gaan voor die cadeautjes. Mijn kinderen zitten op school en ik vind dat ik het best relaxt heb met mn 20 uur werk. Op mn vrije dagen doe ik boodschappen, huishouden. Maar heb ook tijd voor ontspanning als sporten of een keer de stad in gaan. Dus logisch ook dat ik meer taken op me neem uit de 'derde shift'.
Als je beiden evenveel werkt is het veel logischer dat je dan andere taken ook eerlijk verdeelt. En mijn man doet dus in het weekend ook veel. Maar als ik vrij ben en hij werkt vind ik het logisch dat ik kook, boodschappen doe etc.
En er zijn ook weer zat dingen die hij doet die ik niet doe. Alle technische dingen. Klusjes in en om het huis. Banden plakken. Tuinieren doet hij ook. De administratie. Dus ik vind het echt niet erg dat veel andere dingen bij mij liggen. Wij weten redelijk goed van elkaar wie waar 'verantwoordelijk' voor is en dat loopt prima.
vrijdag 7 februari 2020 om 23:47
je kan dan best met prentjes werken en dat zo afdrukken van de computerMinkeDeWit schreef: ↑07-02-2020 22:56Waarom zou je de man geen lijstje meegeven? Ik zou er echt niet tegen kunnen als ik niet zelf kan bepalen wat er op tafel komt bijvoorbeeld. Mijn huidige partner doet alles zelf en is super geordend en gedisciplineerd, maar boodschappen doe ik liever zelf. Als ik bijv op het lijstje zet rijst, boemboe, wokgroente, komt hij doodleuk met Hollandse wokgroente thuis. Of ik koop een keer bepaalde douchegel, en hij denkt ‘oh, die vindt ze lekker dus ik haal er zes’, moet ik me vervolgens anderhalf jaar wassen met hetzelfde luchtje dat ik toch eigenlijk wat vond tegenvallen (nog 1,5 fles te gaan).
vrijdag 7 februari 2020 om 23:53
Loslaten is het toverwoord.
Toen wij steeds ruzie hadden hierover hebben we een duidelijke verdeling gemaakt.
Toen ik me daaraan ging houden merkte ik dat hij de zaken heus wel oppakte, alleen wat later (nog steeds ruim op tijd) dan ik gedaan zou hebben.
Met andere woorden: jufje-de-voorste moest leren om zich niet met zijn "taken" te bemoeien.
Toen wij steeds ruzie hadden hierover hebben we een duidelijke verdeling gemaakt.
Toen ik me daaraan ging houden merkte ik dat hij de zaken heus wel oppakte, alleen wat later (nog steeds ruim op tijd) dan ik gedaan zou hebben.
Met andere woorden: jufje-de-voorste moest leren om zich niet met zijn "taken" te bemoeien.
zaterdag 8 februari 2020 om 07:04
Laat hem een dag minder gaan werken en jij meer.Sophievdb schreef: ↑07-02-2020 22:33Heel herkenbaar!
Een vaste dag met de kinderen thuis en hij snapt ineens, dat het geen vrije dag is.
zaterdag 8 februari 2020 om 07:27
FunnyFace8 schreef: ↑07-02-2020 23:45Herkenbaar. Gaat niet meer veranderen na zoveel jaar. Ik heb het na jaren irritatie losgelaten, tbv ons huwelijk. Gelukkig heeft hij andere kwaliteiten.
Dat is voor mij dan weer veel te kort door de bocht.
Omdat een man niet wil veranderen moet de vrouw dat dan maar weer doen? Als ik dat allemaal los moet laten voor een goed huwelijk, vraag ik me direct af hoe goed dat huwelijk dan is.
zaterdag 8 februari 2020 om 09:16
Oh over dit soort grote thema's in een relatie zou ik echt wel flink ruziemaken. Sterker nog, ik zou er een relatie om verbreken (maar ik kan dan ook slecht tegen bepaalde verwachtingen waar ik aan zou moeten voldoen puur en alleen omdat ik een vrouw ben). Ik vind het zelfs ergens knap dat er blijkbaar zoveel mannen met een dergelijke houding/opstelling toch blijkbaar een relatie hebben met een hartstikke leuke vrouw die daar mee akkoord gaat.
zaterdag 8 februari 2020 om 10:14
Nou dan laat je die hamburgers liggen tot zondag. Hij haalt alleen foute boodschappen omdat jij het fout vindt, hè.
Mijn man kan prima boodschappen doen bij de Lidl, daar heb je maar weinig keus. Staat hij bij de AH dan heeft hij geen idee welk merk we meestal gebruiken. Neemt hij dan iets mee dat ik niet zo lekker vind dan eet hij het zelf maar op.
Na chocopasta die niet naar choco smaakte, jam die op behanglijm leek etc ging hij zich er toch meer in verdiepen.
zaterdag 8 februari 2020 om 11:07
Grappig, dit voorbeeld... Doet man boodschappen en neemt hij het mee dan klagen dat het niet jouw smaak is en hij het zelf dan maar op eet. Misschien vindt hij jouw merk mwah en heeft hij nu eindelijk een keer zijn merk.... Waarom doet hij het nu fout en denk jij het beter te weten? Hij doet het, hij kiest en anders niet zeuren en zelf doen. Hij zeurt toch ook niet over jouw keuzes wat er gegeten wordt?Andersom schreef: ↑08-02-2020 10:14Nou dan laat je die hamburgers liggen tot zondag. Hij haalt alleen foute boodschappen omdat jij het fout vindt, hè.
Mijn man kan prima boodschappen doen bij de Lidl, daar heb je maar weinig keus. Staat hij bij de AH dan heeft hij geen idee welk merk we meestal gebruiken. Neemt hij dan iets mee dat ik niet zo lekker vind dan eet hij het zelf maar op.
Na chocopasta die niet naar choco smaakte, jam die op behanglijm leek etc ging hij zich er toch meer in verdiepen.
zaterdag 8 februari 2020 om 11:21
MrsDuck schreef: ↑08-02-2020 11:07Grappig, dit voorbeeld... Doet man boodschappen en neemt hij het mee dan klagen dat het niet jouw smaak is en hij het zelf dan maar op eet. Misschien vindt hij jouw merk mwah en heeft hij nu eindelijk een keer zijn merk.... Waarom doet hij het nu fout en denk jij het beter te weten? Hij doet het, hij kiest en anders niet zeuren en zelf doen. Hij zeurt toch ook niet over jouw keuzes wat er gegeten wordt?
Uh nee hoor. Hij vond dat die chocopasta niet naar choco smaakte, hij vond die jam net behanglijm. De merken die ik koop vind hij prima, en zo niet, graag zeggen dan koop ik wat anders.