Teveel geld uitgeven

03-01-2022 01:55 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenacht allen,

Ik lig hier in mijn bed naast mijn vriend en weet mij even geen raad. Ik heb net voor het eerst in onze 20 jarige relatie zijn vertrouwen geschaad en heb zijn telefoon uitgepluist.

Mijn vriend zit de afgelopen maanden niet lekker in zijn vel. Het is veel te druk op zijn werk en hij wordt dat nier goed behandeld. Dit zorgt ervoor dat hij zich heeft ziek gemeld en nu dus thuis zit. Hij vult zijn dagen voornamelijk achter de PlayStation. In de periode hiervoor zat hij daar ook al veel op en op zich gun ik het hem wel, maar her irriteert mij nu wel.

Maarrr ondertussen zijn we aan het sparen voor een grote verbouwing aan ons huis, mijn vriend heeft een mooi salaris en kon altijd mooi meesparen. De laatste maanden kon hij dit ineens niet. Hij had teveel uitgegeven. Kadoos, boodschappen, zwemles enz. Onlangs vroeg ik aan hem of hij al bij was zodat hij weer kon mee sparen en dat was zo.

Ik vertrouwde het niet en het daarom ben ik op onderzoek uit gegaan en is het mij gelukt op in te loggen op zijn ing app. Hij heeft in december alleen al 1500 euro uitgegeven aan PlayStation tegoed!! En staat nu 1000 in de min!! Okey het kan erger. Ik hoor verhalen dat hele spaarrekeningen worden geplunderd. Dat is gelukkig hier niet het geval, maar het moet wel stoppen. Honderden euro’s per maand aan een computerspel uit geven is echt te gek!

Zucht hoe kaart ik dit gesprek aan. Biecht ik op dat ik in zijn telefoon heb gekeken, of dwing ik hem het zelf te laten zien of……
Het maakt eigenlijk niet uit waar hij het geld aan uit heeft gegeven toch? Het gaat erom dat jij graag samen wil sparen en dat hem dat nu niet lukt. Daar zou ik het gesprek over voeren. Ik snap wel dat je hebt gekeken hoewel dat inderdaad niet netjes is. Ik heb het idee dat je je hier ook wel schuldig over voelt. Dan is het misschien beter het te vertellen, anders wordt het zo'n geheim tussen jullie en dat praat ook niet echt lekker.
Wat heeft ie gekocht?
wat hebben jullie afgesproken? Hoeveel zouden jullie beiden elke maand inleggen?
Dan kun je hem daarop vragen, hoe hij denkt, dat het nu verder moet. Of jullie andere afspraken moeten maken bijvoorbeeld.

Heeft hij wel hulp, het klinkt ook wel erg down, wat hij doormaakt?
Wat ik dan weer heel bijzonder vind is, dat jullie na een relatie van 20 jaar niet weten wat er op elkaars rekening staat. En dat je er zelfs stiekem achter moet komen hoe de zaken ervoor staan.
Oeff dat is wel veel ja. Misschien zit het in zijn digitale portemonnee zodat hij vanuit daar makkelijker games kan kopen. Dus in principe zou hij er dan 1 jaar over kunnen doen. Gebruik jij de Playstation ook wel eens? Dat je er die manier achterkomt ipv toegeven dat je in zijn mobiel hebt gekeken.
Het klinkt meer als een playstation verslaving.
kataravrouw schreef:
03-01-2022 09:06
Wat ik dan weer heel bijzonder vind is, dat jullie na een relatie van 20 jaar niet weten wat er op elkaars rekening staat. En dat je er zelfs stiekem achter moet komen hoe de zaken ervoor staan.
Ik heb ook gewoon een eigen privé en eigen spaarrekening. Mijn man ook. Uitgaven hebben we verdeeld. Weet wel ongeveer wat hij op zijn rekening maar niet precies. Omgekeerd idem dito.

To, ik zou het gewoon eerlijk zeggen. Zulke geheimen moet je beide niet willen hebben
Ik denk dat je de verbouwplannen even moet parkeren en moet focussen op het herstel van je vriend. Je bent nu gefrustreerd over iets (geheel terecht overigens) dat slechts een symptoom is van iets anders. Iets veel ergers. Een partner die zichzelf aan het verliezen is.
Als je dit aankaart, dan weet hij dat je in zijn telefoon hebt gekeken. Ben benieuwd of de verbouwing dan uberhaupt nog doorgaat...
Ja dat denk ik ook. Of je het uitpluizen van zijn telefoon moet opbiechten moet je zelf onderzoeken (ik zou dat zelf wel doen). Maar ik denk dat je eerlijk kunt aangeven dat je je zorgen om hem maakt, om de hoeveelheid gamen bv en dat je het gevoel hebt dat het niet beter met hem gaat maar juist slechter. En dan (misschien) dus ook vertellen dat je het gevoel had dat er iets niet klopte, en daarom in zijn telefoon bent gaan neuzen. In wezen zijn jullie allebei fout: jij met het neuzen en hij met het liegen. Maar het belangrijkste in dezen is dat het niet goed met hem gaat. Misschien kun je samen een plan maken over hoe hij beter in zijn vel kan komen te zitten, of dat je samen naar de huisarts kunt gaan (of hij alleen) om te kijken hoe hij goed voor zichzelf kan zorgen in dezen?

Dit kan dus ook allemaal zonder op te biechten dat je in zijn telefoon hebt gekeken, je kunt die verbouwplannen ook helemaal laten rusten in de gesprekken en gewoon aangeven dat je echt bezorgd bent en het gevoel hebt dat er iets echt niet goed gaat.
P80 schreef:
03-01-2022 09:28
Als je dit aankaart, dan weet hij dat je in zijn telefoon hebt gekeken. Ben benieuwd of de verbouwing dan uberhaupt nog doorgaat...
Goh dan maar liever je gezin naar de klote helpen door niet in de ing app kijken.
dan op eens bedenken waar komen toch die deurwaarders op eens vandaan? (ja ik weet het overdrijven is ook een vak apart0
Ik snap dat je bezorgd bent, maar stiekem in zijn ING app inloggen zou voor mij einde relatie zijn, want dat gaat wel heeeel erg ver! Of weet hij dat je zijn code voor die app weet?
Dan maar flink in het rood staan voor de playstation en niets doen?
En dan achteraf hier commentaar krijgen je hebt niets ondernomen?
Ik vertrouwde het niet en het daarom ben ik op onderzoek uit gegaan en is het mij gelukt op in te loggen op zijn ing app
Was je mijn vriend dan kon je die hele verbouwing schudden.
Kliko schreef:
03-01-2022 09:39
Jij zit zeker niet bij de ING? Inloggen in de app betekent dat je dus ook allerlei handelingen kan doen. Dus geld overmaken naar jezelf bv. En ja, dat gaat wat mij betreft te ver als het inderdaad zo zou zijn dat TO die code heeft zonder dat haar partner dat weet. Mag ik daar even zelf een mening over hebben?
Kliko schreef:
03-01-2022 09:39
Je kan ook gewoon praten met elkaar. Als je je zorgen maakt.
Wil je even zeggen hoe je precies in de bank app van iemand anders raakt? Dan kan ik maatregelen nemen om de mijne beter te beveiligen.
Tenzij je vriend gewoon voor alles dezelfde code gebruikt... Of je terwijl hij sliep zijn vingerafdruk hebt gebruikt...

Maar je vriend zit niet goed in zijn vel, dat is nu even belangrijker dan sparen voor een verbouwing. Jullie sparen op een gezamenlijke rekening vermoed ik, je hebt er dus zicht op dat hij niet spaart. Je kan het daarover hebben zonder aan te kaarten dat je in zijn privé gegevens hebt gekeken.
Zou ik niet meer doen, kan een relatie heel erg schaden. Veel meer dan 1500eur van je eigen geld aan een spelletje uitgeven.
Omgekeerde wereld.
Partner zet 1500 euro op een playstation en to mag niet weten waar het geld naar toe gaat.
Want foei je mag niet in de telefoon ing kijken.

Men maakt zich geen zorgen over het welzijn en de playstation erslaving van de partner maar meer over de ing app.
Vraag hem openheid van zaken te geven. Zeg dat je niet snapt waarom hij zo krap zit omdat je niet weet waaraan het uitgegeven kan zijn.

Je hebt hem immers geen dure dingen zien doen of zien kopen. Weigert hij dit, dan wordt het lastig om niet op te biechten wat je gedaan hebt. Doet hij het wel, dan kun je verder in gesprek.

Anders kun je ook nog aangeven dat je vindt dat hij te veel gamet en je hardop afvragen of hij daaraan ook geld uitgeeft. En of dit nog wel in het redelijke is.
Liptonicetea schreef:
03-01-2022 09:49
Je kan ook gewoon praten met elkaar. Als je je zorgen maakt.
Ja maar hoe weet je dat je je zorgen moet maken als je niets weet want je mag niet in de ing app komen.
Omgekeerde wereld weer.
Begin het gesprek over playstation gebruik en ik denk zomaar dat hij daar ook kan laten zien wat hij heeft gekocht aan spellen.
Kliko schreef:
03-01-2022 10:04
Begin het gesprek over playstation gebruik en ik denk zomaar dat hij daar ook kan laten zien wat hij heeft gekocht aan spellen.
Dat kan ze zelf toch ook gewoon zien door hem aan te zetten?
Delta91 schreef:
03-01-2022 10:06
Dat kan ze zelf toch ook gewoon zien door hem aan te zetten?
Het is ook nog goed he..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven