tips omgaan met bevestiging (angstige onveilige hechting)
maandag 28 juli 2025 om 19:27
Ik ben op zoek naar tips en/of leesmateriaal om te werken aan mezelf:
ik hengel vaak naar bevestiging, wil graag vaak horen of men mij nog ok vindt, dat heb ik vooral bij liefdespartners. Ik heb op dit ogenblik geen liefdespartner, maar wel iemand waarmee ik date. Ik zie opnieuw eenzelfde patroon opduiken => De onderliggende angst om verlaten te worden. Hierdoor kan ik vaak vragen naar bevestiging, soms ook via omwegen, via berichtjes, en hopend op enig enthousiasme.
Zeker na een periode van wat intensievere communicatie kan een halve of hele dag geen bericht krijgen mij soms wat ongerust maken. Ik weet dat dit voortvloeit uit een onveilige angstige hechtingsstijl.
Tips? Boeken? Podcasts? Andere?
P.s.: voorlopig wil ik om die reden géén relatie aangaan
ik hengel vaak naar bevestiging, wil graag vaak horen of men mij nog ok vindt, dat heb ik vooral bij liefdespartners. Ik heb op dit ogenblik geen liefdespartner, maar wel iemand waarmee ik date. Ik zie opnieuw eenzelfde patroon opduiken => De onderliggende angst om verlaten te worden. Hierdoor kan ik vaak vragen naar bevestiging, soms ook via omwegen, via berichtjes, en hopend op enig enthousiasme.
Zeker na een periode van wat intensievere communicatie kan een halve of hele dag geen bericht krijgen mij soms wat ongerust maken. Ik weet dat dit voortvloeit uit een onveilige angstige hechtingsstijl.
Tips? Boeken? Podcasts? Andere?
P.s.: voorlopig wil ik om die reden géén relatie aangaan
dinsdag 29 juli 2025 om 16:14
Haha ja geweldige postPianissimo schreef: ↑29-07-2025 15:44Deze post wil ik vaker lezen. Het geeft een soort instant opluchting.

Voor iedereen een groene tuin
dinsdag 29 juli 2025 om 16:25
Dat heb ik ook een jaar of 5 gehad. Maar toen merkte ik dat ik vooral heel hard tegen mezelf riep dat ik geen partner nodig had, maar stiekem toch graag een fijne relatie wilde.
Bij mij heeft destijds, de inmiddels 5e, therapie wel echt geholpen. In mijn ervaring is het ook wel zoeken naar de juiste therapeut. Van bijna allemaal heb ik wel wat meegekregen, maar die laatste therapie heeft echt veel zoden aan de dijk gezet.
Toen na een jaartje daarvan de veilige betrouwbare man op mijn pad kwam, kon ik hem ook herkennen als potentiële partner (ipv ‘saai’) en ben ik nu al meer dan 10 jaar veel gelukkiger samen dan alleen.
Als je uiteindelijk veel gelukkiger alleen bent, zeker lekker houden zo natuurlijk. Maar soms helpt nog even doorzoeken ook wel.
dinsdag 29 juli 2025 om 16:27
Ik hoor goede verhalen over dit boek: https://www.bol.com/nl/nl/p/verbonden/9 ... abEALw_wcB
Dit boek is mij getipt door mijn eigen psych: https://www.bol.com/nl/nl/p/houd-me-vas ... oductImage
Dit boek is mij getipt door mijn eigen psych: https://www.bol.com/nl/nl/p/houd-me-vas ... oductImage
dinsdag 29 juli 2025 om 21:15
En dat terwijl ik pas halverwege de studie psychologie ben.Pianissimo schreef: ↑29-07-2025 15:44Deze post wil ik vaker lezen. Het geeft een soort instant opluchting.

When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 29 juli 2025 om 21:17
Of ik veel gelukkiger ben weet ik niet. Een fijne relatie lijkt me ook best gezellig.
Maar ik denk dat ik een soort neutrale kijk heb: het heeft allebei voor- en nadelen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in