Transgender daten

05-08-2018 21:42 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Ik ben zonietmij en ik date een ftm (vrouw die uiteindelijk de operaties ondergaat om een man te worden). Nu heb ik een aantal vragen en/ of tips.

Kort mijn situatie;
Ik ben dus met een ftm aan het daten, wat best moeilijk is moet ik zeggen. De wachtlijsten zijn lang; 2 jaar voor een intakegesprek, vervolgens nog een jaar voordat de borsten verwijdert kunnen worden. Dit heeft heel veel invloed op mijn partner, hij wordt er gigantisch depressief, maar ook suïcidaal van. Mijn partner overweegt om de procedure in België te gaan starten omdat er in Nederland zo een lange wachtlijst is.

Zijn er hier mensen die in Nederland wonen en ook de procedure en alles in België hebben laten doen ? Wat zijn de ervaringen en aanraders?

Hoe kan ik mijn partner in deze situatie steunen? Ik stel mijzelf op als luisterend oor, maar natuurlijk wilt mijn partner niet altijd zijn gevoelens uiten jegens mij omdat het voor mij ook hartverscheurend is.

Help me out. Bedankt voor het lezen. X
Een leestip: https://www.bol.com/nl/p/een-bijzondere ... 058702931/
Super bedankt, gelijk besteld !
In mijn bescheiden mening is dit soort problematiek in een date fase funest voor een relatie.
die ik wilde bestaat al...
Ik heb geen kennis van operaties in België, dus daar kan ik je niet over informeren. Als je partner voor die route gaat, dan zou ik wel eerst toestemming vragen aan de verzekeraar, want als je de kosten zelf moet dragen dan loopt dat in de tienduizenden euro’s.

Ik weet wel dat het proces van geslachtsoperaties van transgenders eigenlijk altijd jaren in beslag neemt. En niet alleen in NL, want ook in andere landen moet je eerst psychologisch gescreend worden, dan aan de hormonen, dan veel later pas opereren, en dan weer herstellen voordat de volgende operatie plaats kan vinden, enz. En die jaren zijn voor elke transgender ontzettend zwaar. Je zit letterlijk niet goed in je lijf, je wordt behoorlijk hormonaal, al het wachten, het doorzagen van de psychologen, enz.

Ik adviseer hem daarom - voor zover hij dat nog niet heeft gedaan - om zeker psychische ondersteuning te zoeken bij dit proces. En dan bedoel ik niet alleen de psychische evaluatie die sowieso deel uitmaakt van het proces, maar ook een psycholoog die niet in het proces betrokken is waar hij tijdens het proces mee kan praten over wat het proces allemaal met hem doet.

Ik wens jullie allebei heel veel sterkte! :hug:
attribuutje schreef:
05-08-2018 21:57
In mijn bescheiden mening is dit soort problematiek in een date fase funest voor een relatie.
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp jouw mening totaal.
Nummer*Zoveel schreef:
05-08-2018 22:01
Ik heb geen kennis van operaties in België, dus daar kan ik je niet over informeren. Als je partner voor die route gaat, dan zou ik wel eerst toestemming vragen aan de verzekeraar, want als je de kosten zelf moet dragen dan loopt dat in de tienduizenden euro’s.

Ik weet wel dat het proces van geslachtsoperaties van transgenders eigenlijk altijd jaren in beslag neemt. En niet alleen in NL, want ook in andere landen moet je eerst psychologisch gescreend worden, dan aan de hormonen, dan veel later pas opereren, en dan weer herstellen voordat de volgende operatie plaats kan vinden, enz. En die jaren zijn voor elke transgender ontzettend zwaar. Je zit letterlijk niet goed in je lijf, je wordt behoorlijk hormonaal, al het wachten, het doorzagen van de psychologen, enz.

Ik adviseer hem daarom - voor zover hij dat nog niet heeft gedaan - om zeker psychische ondersteuning te zoeken bij dit proces. En dan bedoel ik niet alleen de psychische evaluatie die sowieso deel uitmaakt van het proces, maar ook een psycholoog die niet in het proces betrokken is waar hij tijdens het proces mee kan praten over wat het proces allemaal met hem doet.

Ik wens jullie allebei heel veel sterkte! :hug:
Bedankt voor je reactie. Hij zou inderdaad eerst kijken welke kliniek een contract heeft met zijn zorgverzekeraar.
Mijn partner woonde eerst in het buitenland en is naar Nederland verhuist voor de operaties etc. Maar na bijna 2 jaar wachten, komt er nu dus nog 2 jaar bovenop voor het intakegesprek.

Daarnaast super bedankt voor je advies, dat is iets wat wij inderdaad aan het oppakken zijn.

Mag ik vragen of je wel ervaring hebt met operaties in NL? ( hier hoef je uiteraard niet op te reageren)

Bedankt (wat een warm gebaar zeg!) , jij ook :hug:
Er zijn verschillende fora voor/met transgenders, daar is ook informatie te vinden over België. Het zou zo maar, net als andere operaties in het buitenland, kunnen zijn dat je dan daar de afspraken, controles (en in dit geval het hele traject?) daar zult moeten doen.
Maar misschien heeft een NL kliniek wel een overeenkomst met een kliniek in België, en hoef je niet voor alles terug.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
05-08-2018 22:40
Er zijn verschillende fora voor/met transgenders, daar is ook informatie te vinden over België. Het zou zo maar, net als andere operaties in het buitenland, kunnen zijn dat je dan daar de afspraken, controles (en in dit geval het hele traject?) daar zult moeten doen.
Maar misschien heeft een NL kliniek wel een overeenkomst met een kliniek in België, en hoef je niet voor alles terug.
Bedankt voor je reactie ! Ik was hier-stomgenoeg- zelf niet opgekomen. Ik zal eens gaan kijken wat ik kan vinden. Alsnog super bedankt!
Zonietmij schreef:
05-08-2018 22:21
Mag ik vragen of je wel ervaring hebt met operaties in NL? ( hier hoef je uiteraard niet op te reageren)
Nee, en ik ben ook zeker geen expert op dit vlak. Op dit moment spelen er twee concrete situaties in mijn omgeving; het kind van een goede vriedin krijgt deze maand een operatie om vrouw te worden, en dit speelt in de UK. Ik heb de afgelopen jaren erg met hen meegeleefd en daardoor natuurlijk het nodige meegekregen over hoe men hier in de UK mee omgaat. En in NL heb ik een goede kennis met een dochter die al heel jong aangaf dat ze eigenlijk een jongetje was. Dit kind is nog lang niet oud genoeg voor een operatie, maar ze kijken al wel naar de psychologische aspecten en behandeling met hormonen ed. De rest van mijn “kennis” haal ik uit gesprekken met transgenders die ik in de loop van mijn leven ben tegengekomen (de meesten alweer een poos geleden), documentaires, etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven