Trouw in de 20e eeuw...

11-09-2009 10:43 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bestaat dit nog of is dit een illusie? Dat is een vraag welke ik mij geregeld stel. Als meisje heb ik altijd geloofd in eeuwige trouw en liefde, maar is dit allemaal een droom?

Mensen gaan vreemd, bedonderen elkander waar de ander bijstaat. Niemand houdt meer rekening met de gevoelens van diegene die al jaar en dag alles met je deelt.

Mannen doen het, maar vrouwen ook. Gewoon voor het plezier, voor de spanning.

Bestaat DE LIEFDE dan nog? De liefde van je leven, waarvoor je alles over hebt. Of willen wij te veel. Zijn wij veeleisender geworden dan onze voorouders?

De liefde waarmee je het niet erg vind om dagelijks naast wakker te worden. Liefde in de 20e eeuw, bestaat dit nog?

Om terug te komen op trouw is het misschien handig om eerst een definitie van het woord "vreemdgaan" te maken. Wat is "vreemdgaan"?

Met iemand neuken, met iemand zoenen of.. gewoon de spanning opzoeken met iemand vanwege de spanning?

Door de gehele digitalisering is het woord "vreemdgaan" van beeld veranderd, want men kan nu ook digitaal vreemdgaan.

Gewoon neuken via de msn, mail.. of sms... De keuze is reuze als je op zoek bent naar iemand anders..

Of als je op zoek bent naar manieren om je geliefde pijn te doen.

Zelf geloofde ik tot ongeveer een jaar geleden nog in de volmaakte liefde. Al zeven jaar samen met mijn lieve schat. We hadden allebei de vrijheid, hij ging met zijn vrienden op vakantie en stappen en ik.. ik ben zelfs een half jaar naar het buitenland geweest. Tot ik iets ontdekte, van hem.. een totaal andere kant. Ik voelde mij gekrenkt, vooral omdat bleek dat hij er zo hard over heeft gelogen. Ik had nooit bedacht dat juist HIJ mij dit zou aandoen. Hij heeft het meegemaakt dat zijn vader vreemd is gegaan. Een beeld van diegene die je al zeven jaar kent, door en door, je elke dag van droomt word verwoest. Waarom? Omdat hij de spanning interessant vond. En ik... ik moet maar mijn mond houden en van hem houden...

... Maar kan ik dit wel als de ware liefde.. toch niet helemaal zo perfect blijkt te zijn als het leek...

Wat denk jij van trouw in de 20e eeuw?

Totaal aantal stemmen: 44

Onzin (14%)
Ik geloof nog steeds in de ware liefde (75%)
Anders... (11%)
Droomblogger, dank je wel. Het is heel naar. Ik doe er luchtig over maar dat ben ik niet hoor! Ik dacht dat we een toekomst aan het opbouwen waren. Hadden samen een huisje, een leuk leven. Maar ja, nu dus in ieder geval niet meer.
Als je elkaar trouw hebt beloofd (en ik vind dat je dat ook doet als je samenwoont,of een relatie aan gaat), houdt dat niet in dat je voor je leven "gebakken " zit en dus geen moeite meer voor de ander hoeft te doen.

Want het is héél moeilijk trouw te blijven als de ander alles belangrijk (b)lijkt te vinden behalve jóu.

Ik wil vreemdgaan beslist niet goed praten, maar er zijn gevallen waarbij ik het wel goed begrijpen kan dat iemand zijn/ haar belofte van trouw niet houdt.

Als je trouw van de ander verwacht hoort daar ook wel wat tegenover te staan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Volgens mij werd er vroeger veel meer vreemd gegaan. Maar daar werd niet over gesproken.

Ja, echte liefde en trouw bestaan nog, tuurlijk! Ik zie de bewijzen bij mezelf en bij mijn vrienden! :-)
quote:Liv schreef op 11 september 2009 @ 11:49:

Volgens mij werd er vroeger veel meer vreemd gegaan. Maar daar werd niet over gesproken.

Ja, echte liefde en trouw bestaan nog, tuurlijk! Ik zie de bewijzen bij mezelf en bij mijn vrienden! :-)Alsof jouw vrienden je komen vertellen dat ze naast de pot pissen....
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 september 2009 @ 11:50:

[...]

Alsof jouw vrienden je komen vertellen dat ze naast de pot pissen....Wat is dat nou weer voor lullige opmerking???
Vreemdgaan is iets wat al eeuwen bestaat, ik denk ook niet dat we daar ooit vanaf komen.

Mijn man en ik hebben in ieder geval wel afgesproken dat als er gevoelens ontstaan voor een ander, dat we daar eerlijk over zijn, en er over praten. Voor we over gaan tot handelen. Dat is toch erg dat je met elkaar leeft en je partner doet het achter je rug om met een ander. Het liegen is dan nog het ergste eigenlijk.
Stressed is just desserts spelled backwards
Wat Bianca zegt, ook mensen die op het oog hele leuke gezellige setjes zijn, daar zijn ook mensen tussen die vreemdgaan.

Ik kende ook zo'n ideaal stel. Pasten goed bij elkaar, 2 leuke kindjes, zag er allemaal super uit. Bleek zij al DRIE jaar een ander te hebben. Bizar.
quote:DroomBlogger schreef op 11 september 2009 @ 11:36:

[...]

Ik vind dat je het mooi in woorden uitdrukt. Persoonlijk denk ik dat je, als je samenwoont, al dermate de keuze voor elkaar maakt dat je elkaar al niet meer moet bedonderen. Want waarom woon je anders samen?quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 september 2009 @ 11:48:

Als je elkaar trouw hebt beloofd (en ik vind dat je dat ook doet als je samenwoont,of een relatie aan gaat), houdt dat niet in dat je voor je leven "gebakken " zit en dus geen moeite meer voor de ander hoeft te doen.

Beide reacties begrijp ik wel.. ben het er ook mee eens. Maar tegenwoordig werkt dat dus niet zo. Als je trouw naar elkaar niet duidelijk uitspreekt (en ook steun ik moeilijke situaties, aandacht voor elkaar enz.) dan kan je er niet vanuit gaan dat de ander dat ook zo beleeft!

(Daarom ben ik ook voor samenwonen nadat je getrouwd bent.. - niet schieten nu!)
quote:Liv schreef op 11 september 2009 @ 11:52:

[...]

Wat is dat nou weer voor lullige opmerking???

Is niet lullig bedoeld, maar ik geloof daar niet -meer- in. De huwelijken die mij zo perfect leken, daar bleek van alles aan te mankeren.

Mensen laten het achterste van hun tong niet zien als ze zo goed als zeker weten dat ze daar veel commentaar op krijgen.

En als partners het vaak al niet eens in de gaten hebben dat hun wederhelft "het" weleens elders doet, hoe zou je dat dan als goeie vriend(in) wél moeten weten?
quote:Maleficent schreef op 11 september 2009 @ 11:56:

Wat Bianca zegt, ook mensen die op het oog hele leuke gezellige setjes zijn, daar zijn ook mensen tussen die vreemdgaan.

Ik kende ook zo'n ideaal stel. Pasten goed bij elkaar, 2 leuke kindjes, zag er allemaal super uit. Bleek zij al DRIE jaar een ander te hebben. Bizar.

Tuurlijk, dat kan, dat weet ik. Maar ik heb het over hele goede vriendinnen van me. Die ik dus heel goed ken en die me dit soort dingen zouden vertellen. (ja, misschien niet direct, maar uiteindelijk wel hoor) Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

Okee, ik weet niet 100% zeker wat hun mannen uitspoken (ook al ken ik die ook heel goed), maar ik weet wel hoe ze zijn. En dat zegt wel wat. Vind ik althans.
quote:Jumpsje schreef op 11 september 2009 @ 11:57:

[...]

Maar tegenwoordig werkt dat dus niet zo. Als je trouw naar elkaar niet duidelijk uitspreekt (en ook steun ik moeilijke situaties, aandacht voor elkaar enz.) dan kan je er niet vanuit gaan dat de ander dat ook zo beleeft!Wat generaliserend. Ik beleef dat toch echt heel anders.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 september 2009 @ 11:59:

[...]

Is niet lullig bedoeld, maar ik geloof daar niet -meer- in. De huwelijken die mij zo perfect leken, daar bleek van alles aan te mankeren.

Mensen laten het achterste van hun tong niet zien als ze zo goed als zeker weten dat ze daar veel commentaar op krijgen.

En als partners het vaak al niet eens in de gaten hebben dat hun wederhelft "het" weleens elders doet, hoe zou je dat dan als goeie vriend(in) wél moeten weten?Okee, ik snap wel wat je bedoelt. (sorry, het kwam er zo lullig uit, althans, zo kwam het over, zo van: je kent je vrienden echt niet hoor.... )
quote:Liv schreef op 11 september 2009 @ 11:59:

[...]

Tuurlijk, dat kan, dat weet ik. Maar ik heb het over hele goede vriendinnen van me. Die ik dus heel goed ken en die me dit soort dingen zouden vertellen. (ja, misschien niet direct, maar uiteindelijk wel hoor) Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

Okee, ik weet niet 100% zeker wat hun mannen uitspoken (ook al ken ik die ook heel goed), maar ik weet wel hoe ze zijn. En dat zegt wel wat. Vind ik althans.

het is niet mijn bedoeling jouw - hopelijk geen- illusies door te prikken, maar ik maak me wat dat betreft geen illusies meer.

Misschien ben ik wat ouder, zijn mijn vrienden allemaal wat langer bij elkaar en speelt dat ook mee?
quote:Elynn schreef op 11 september 2009 @ 12:00:

[...]

Wat generaliserend. Ik beleef dat toch echt heel anders.En dat is je goed recht.. ;)
quote:Liv schreef op 11 september 2009 @ 12:01:

[...]

Okee, ik snap wel wat je bedoelt. (sorry, het kwam er zo lullig uit, althans, zo kwam het over, zo van: je kent je vrienden echt niet hoor.... )

Ik hoef alleen maar te kijken naar hoe veel mensen schijnbaar een totaal ander type te worden na een breuk, of tijdens een breuk. Zodanig, dat de achtergebleven partner denkt "wie IS dat? heb ik daar zoveel jaar mee samen geleefd? "

Dus als een partner dat al kan hebben na -tig jaar samen te hebben gewoond denk ik niet dat ik ze beter ken, ook al ken ik iemand misschien nog langer.

hoe oud ben jij, Liv?
Ik ben ook voor het huwelijk, ooit wil ik trouwen. Maar ik denk niet dat er een groot verschil is tussen samenwonen en trouwen. Er zijn meerdere bevriende stellen van mijn ouders die al dertig jaar getrouwd zijn, waarvan één partner ook vreemdging en nu liggen alle vijf de stellen in scheiding.

Tevens merk ik op dat ook veel jongere mensen sneller gaan trouwens de laatste tijd, omdat dit leuk klinkt (althans dat idee heb ik), mensen denken er niet bij na.. en nu na een jaar huwelijk is één stel alweer uit elkaar. Ben je 23 jaar en gescheiden.. Tja, dan ben ik liever 23 jaar en uit elkaar. Maar dit is weer een compleet andere discussie. Ik geloof gewoon dat je als je een relatie hebt het niet uitmaakt hoe de relatie in elkaar zit, je elkaar niet bedonderd...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 september 2009 @ 12:02:

[...]

het is niet mijn bedoeling jouw - hopelijk geen- illusies door te prikken, maar ik maak me wat dat betreft geen illusies meer.

Misschien ben ik wat ouder, zijn mijn vrienden allemaal wat langer bij elkaar en speelt dat ook mee?Ben jij ouder? Geen idee, ik ben 39 en de vrienden waar ik het over heb zijn respectievelijk 19 jaar en 18 jaar bij elkaar.....
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 september 2009 @ 12:05:

[...]

Dus als een partner dat al kan hebben na -tig jaar samen te hebben gewoond denk ik niet dat ik ze beter ken, ook al ken ik iemand misschien nog langer.

Ik denk ook niet dat ik ze beter ken. Ik zeg alleen maar dat ik mijn vriendinnen ken en weet wat voor band ik met ze heb.

Edit: overigens ging het mij ook niet alleen om de trouw, maar ook om ware liefde. En die zie ik dus wel degelijk om me heen.
Liv, in je ene post zeg je dat trouw bestaat want -o.a.- je vriendinnen bewijzen dat. In je andere posting zeg je dat ze het je zouden vertellen als ze ooit buiten de pot zouden pissen (uiteindelijk dan).

Je zou het kunnen lezen dat je eigenlijk zegt dat ze nóg niet ontrouw geweest zijn. (Maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt)
quote:Liv schreef op 11 september 2009 @ 12:06:

[...]

Ben jij ouder? Geen idee, ik ben 39 en de vrienden waar ik het over heb zijn respectievelijk 19 jaar en 18 jaar bij elkaar.....

Dan zijn we ongeveer van dezelfde leeftijd en heb ik vrienden die ook zo lang - en langer - bij elkaar zijn. Maar in mijn vriendenkring bleken er toch een paar niet trouw te zijn.

Schokkend vond ik dat. (de bedrogen partners niet minder, natuurlijk) Ik had mijn handen er voor in het vuur durven steken dat het gelukkig getrouwde stellen waren en dat degenen die vreemd bleken te zijn gegaan absoluut de types waren die eeuwig trouw zouden blijven.
Bianca, jij zegt dat ze het me niet zouden vertellen áls ze vreemd zouden gaan. Wat wil je nou van me horen?
quote:Liv schreef op 11 september 2009 @ 12:14:

Bianca, jij zegt dat ze het me niet zouden vertellen áls ze vreemd zouden gaan. Wat wil je nou van me horen?

Niets.

Ik vertel mijn ervaringen en ik hoop voor jou dat je hartstikke gelijk hebt en dat die huwelijken inderdaad net zo leuk zijn als jij denkt.
Weet je, ik wil niet lullig doen tegen je, maar ik heb het idee dat jij nogal veel ontrouwe mensen in je vriendenkring hebt, die na die ontrouw een vechtscheiding aangaan waar de kinderen de dupe van worden.

Want jij hebt het zó vaak over dat soort dingen en hoe vaak mensen wel niet vreemdgaan en de kids niet voorop stellen etc.

Sorry, compleet offtopic, maar het viel me op.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 september 2009 @ 12:16:

[...]

Niets.

Ik vertel mijn ervaringen en ik hoop voor jou dat je hartstikke gelijk hebt en dat die huwelijken inderdaad net zo leuk zijn als jij denkt.

Hoop je het voor mij? Waarom? Ik hoop het meer voor mijn vrienden eerlijk gezegd.

Ik vertel ook mijn ervaringen, mag dat misschien? Dat jij dat allemaal niet aanneemt, tja, jouw probleem.
De percentages van mensen die gaan scheiden liegen er anders niet om Liv. Dat is echt niet alleen in de omgeving van Bianca. Ik hoop dat jij gewoon geluk hebt met jouw vrienden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven