Trouw in de 20e eeuw...

11-09-2009 10:43 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bestaat dit nog of is dit een illusie? Dat is een vraag welke ik mij geregeld stel. Als meisje heb ik altijd geloofd in eeuwige trouw en liefde, maar is dit allemaal een droom?

Mensen gaan vreemd, bedonderen elkander waar de ander bijstaat. Niemand houdt meer rekening met de gevoelens van diegene die al jaar en dag alles met je deelt.

Mannen doen het, maar vrouwen ook. Gewoon voor het plezier, voor de spanning.

Bestaat DE LIEFDE dan nog? De liefde van je leven, waarvoor je alles over hebt. Of willen wij te veel. Zijn wij veeleisender geworden dan onze voorouders?

De liefde waarmee je het niet erg vind om dagelijks naast wakker te worden. Liefde in de 20e eeuw, bestaat dit nog?

Om terug te komen op trouw is het misschien handig om eerst een definitie van het woord "vreemdgaan" te maken. Wat is "vreemdgaan"?

Met iemand neuken, met iemand zoenen of.. gewoon de spanning opzoeken met iemand vanwege de spanning?

Door de gehele digitalisering is het woord "vreemdgaan" van beeld veranderd, want men kan nu ook digitaal vreemdgaan.

Gewoon neuken via de msn, mail.. of sms... De keuze is reuze als je op zoek bent naar iemand anders..

Of als je op zoek bent naar manieren om je geliefde pijn te doen.

Zelf geloofde ik tot ongeveer een jaar geleden nog in de volmaakte liefde. Al zeven jaar samen met mijn lieve schat. We hadden allebei de vrijheid, hij ging met zijn vrienden op vakantie en stappen en ik.. ik ben zelfs een half jaar naar het buitenland geweest. Tot ik iets ontdekte, van hem.. een totaal andere kant. Ik voelde mij gekrenkt, vooral omdat bleek dat hij er zo hard over heeft gelogen. Ik had nooit bedacht dat juist HIJ mij dit zou aandoen. Hij heeft het meegemaakt dat zijn vader vreemd is gegaan. Een beeld van diegene die je al zeven jaar kent, door en door, je elke dag van droomt word verwoest. Waarom? Omdat hij de spanning interessant vond. En ik... ik moet maar mijn mond houden en van hem houden...

... Maar kan ik dit wel als de ware liefde.. toch niet helemaal zo perfect blijkt te zijn als het leek...

Wat denk jij van trouw in de 20e eeuw?

Totaal aantal stemmen: 44

Onzin (14%)
Ik geloof nog steeds in de ware liefde (75%)
Anders... (11%)
Ja hoor, ware liefde bestaat. Hij is alleen niet onfeilbaar, net als de mens.

Wat ik me afvraag (ga ik misschien een heel ietsiepietsie offtopic) moet je het vertellen als je een misstap hebt begaan?? Weegt die "eerlijkheid" op tegen de pijn die je je partner hebt aangedaan?

Is het wel zo eerlijk om te vertellen dat je iets hebt gedaan waar hij/zij niets meer aan kan doen?

Of zal je de rest van je leven het vreemdgaan geheim als last met je mee moeten dragen?

DB: je hebt mijn primeur. Voor de allereerste keer heb ik "gepolld"
je loopt 'n eeuw achter
quote:DroomBlogger schreef op 11 september 2009 @ 10:43:

Bestaat dit nog of is dit een illusie? Dat is een vraag welke ik mij geregeld stel. Als meisje heb ik altijd geloofd in eeuwige trouw en liefde, maar is dit allemaal een droom?

Mensen gaan vreemd, bedonderen elkander waar de ander bijstaat. Niemand houdt meer rekening met de gevoelens van diegene die al jaar en dag alles met je deelt.

Mannen doen het, maar vrouwen ook. Gewoon voor het plezier, voor de spanning.

Bestaat DE LIEFDE dan nog? De liefde van je leven, waarvoor je alles over hebt. Of willen wij te veel. Zijn wij veeleisender geworden dan onze voorouders?

De liefde waarmee je het niet erg vind om dagelijks naast wakker te worden. Liefde in de 20e eeuw, bestaat dit nog?

Zelf geloofde ik tot ongeveer een jaar geleden nog in de volmaakte liefde. Al zeven jaar samen met mijn lieve schat. We hadden allebei de vrijheid, hij ging met zijn vrienden op vakantie en stappen en ik.. ik ben zelfs een half jaar naar het buitenland geweest. Tot ik iets ontdekte, van hem.. een totaal andere kant. Ik voelde mij gekrenkt, vooral omdat bleek dat hij er zo hard over heeft gelogen. Ik had nooit bedacht dat juist HIJ mij dit zou aandoen. Hij heeft het meegemaakt dat zijn vader vreemd is gegaan. Een beeld van diegene die je al zeven jaar kent, door en door, je elke dag van droomt word verwoest. Waarom? Omdat hij de spanning interessant vond. En ik... ik moet maar mijn mond houden en van hem houden...

Natuurlijk bestaan trouw en loyaliteit nog. Het is onzin te veronderstellen dat iedereen elkaar zou beduvelen.

Maar eh.. wat heeft jouw partner uitgevroten en waarom moet jij je mond daarover dichthouden?
Dit is de 21ste eeuw....
Ik geloof nog steeds in ware liefde, ondanks alle tegenslagen die in in de liefde gekend heb. Voorzichtig denk ik dat ik momenteel mijn ware liefde heb gevonden...

Daarnaast ben ik van mening dat er niet per definitie maar 1 ware liefde voor iedereen is. Volgens mij bestaan er meer mensen waarmee je ware liefde kunt hebben. Misschien heb ik het mis en hou ik mezelf voor de gek. Maar ik vind het wel een geruststellende gedachte
Heeft je vriend je soms wijsgemaakt dat iederéén vreemdgaat? Zodat het van hem minder erg lijkt? En moet je daarom maar gewoon je mond houden?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
individualisering heet dat. en economische zelfstandigheid enzo.
Gezien je nick: mocht je een carrière als blogger ambiëren, dan zou ik nog even door oefenen.
Zie tegnwoordig wel heel veel stellen uitelkaar gaan die ook al wel 29 jaar bijelkaar zijn.En die dan van de ene op de andere dag een ander hebben.Ook zij waren ervan overtuigd dat het de ware liefde was maar toch!
quote:gianna schreef op 11 september 2009 @ 11:00:

individualisering heet dat. en economische zelfstandigheid enzo.Wat heeft economische zelfstandigheid te maken met vreemdgaan?
Oeps foutje, 21e eeuw..

Nee, sorry, mijn vriend heeft mij niks wijsgemaakt over het feit dat 'iedereen vreemd gaat'. Het valt de laatste tijd echter op dat merendeel van zijn vrienden hun vriendin beduvelen of de intentie hebben om het ook daadwerkelijk te doen.

Wat mijn vriend heeft gedaan was "niet eerlijk", zoals hij het zelf omschrijft. Hij weet wat hij fout heeft gedaan en heeft er spijt van. We hebben besloten om de draad weer op te pakken en dit pakt voor mij toch zwaarder uit dan gedacht. Ook al bleek het twee jaar geleden te zijn gebeurd, in een periode dat het minder met ons ging (iedereen kent die periodes).

Ik vind het moeilijk, ik houd van hem en wil doorgaan met leven, maar de vraag of echte liefde nog steeds bestaat of misschien een illusie is blijft in mijn hoofd rondspoken.

En daar wilde ik graag jullie mening over weten.
quote:haaasje schreef op 11 september 2009 @ 10:47:

DB: je hebt mijn primeur. Voor de allereerste keer heb ik "gepolld"

Leuk om te horen :-)

Jij hebt ook een punt, moeten we altijd eerlijk tegen elkaar zijn? Ik denk van wel, maar dan loop je wel het risico dat je de ander pijn doet en nooit meer 'het' kan terugdraaien.
quote:Superhuisvrouw schreef op 11 september 2009 @ 11:01:

Zie tegnwoordig wel heel veel stellen uitelkaar gaan die ook al wel 29 jaar bijelkaar zijn.En die dan van de ene op de andere dag een ander hebben.Ook zij waren ervan overtuigd dat het de ware liefde was maar toch!Ja, mensen groeien uit elkaar.. Maar in plaats van elkaar bedonderen is het misschien ook een idee om gewoon eerlijk te zijn en te zeggen "het heeft geen zin meer", waarom elkaar nog onnodig veel pijn doen?
quote:Malakai schreef op 11 september 2009 @ 10:50:

Ik geloof nog steeds in ware liefde, ondanks alle tegenslagen die in in de liefde gekend heb. Voorzichtig denk ik dat ik momenteel mijn ware liefde heb gevonden...

Daarnaast ben ik van mening dat er niet per definitie maar 1 ware liefde voor iedereen is. Volgens mij bestaan er meer mensen waarmee je ware liefde kunt hebben. Misschien heb ik het mis en hou ik mezelf voor de gek. Maar ik vind het wel een geruststellende gedachteDit is goed om te horen en belangrijk dat je er in gelooft. Geniet ervan!
Ja, (eeuwige) trouw bestaat - en dat is een keuze (die je meestal kenbaar maakt bij het trouwen).

Daarmee geef je naar mijn mening aan, dat je als je iemand ziet lopen die je aantrekkelijk vind (want dat zal heus wel gebeuren), je besluit daar never nooit iets mee te doen, omdat je de ander trouw hebt belooft. Je kiest voor iemand - en dat is de kracht van trouwen, ook vertrouwen geven aan de ander dat je nooit maar dan ook nooit iets met een ander zal beginnen, hoe leuk het ook mag lijken, en hoe je huwelijk ook in een dal mag zitten!

Nutteloos om te zeggen dat je trouwen dus niet half over kop moet doen, maar daar heel heel goed over moet nadenken.

Zo. Mijn mening, haha.

(Overigens niet belerend bedoeld!)
Ik hoop wel dat het bestaat en dat mijn man en ik zo in het leven staan. Ik was eerder wel een flierefluiter, maar heb doordat ik getrouwd ben nu wel een belofte gedaan waarmee ik geen moeite heb om die te houden als het gaat om andere mannen. Het is soms wel moeilijk om elkaar te blijven vinden als je samen door heel zwaar weer gaat. Daar maak ik me dan meer zorgen om dan om het vreemdgaan. Ik hoop dat mijn man er net zo over denkt als ik en dan moet het ons wel lukken.

Maar inderdaad als je om je heen kijkt, vooral de categorie mensen rond de 40, daar sneuvelt het ene huwelijk/relatie na het andere, ik geloof al niet meer zo dat het om eenderde gaat zoals altijd beweerd wordt, het gaat eerder richting de helft. En heel vaak met vreemdgaan ook als mensen kinderen hebben. Heel heftig.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Jumpsje schreef op 11 september 2009 @ 11:10:

Ja, (eeuwige) trouw bestaat - en dat is een keuze (die je meestal kenbaar maakt bij het trouwen).

Daarmee geef je naar mijn mening aan, dat je als je iemand ziet lopen die je aantrekkelijk vind (want dat zal heus wel gebeuren), je besluit daar never nooit iets mee te doen, omdat je de ander trouw hebt belooft. Je kiest voor iemand - en dat is de kracht van trouwen, ook vertrouwen geven aan de ander dat je nooit maar dan ook nooit iets met een ander zal beginnen, hoe leuk het ook mag lijken, en hoe je huwelijk ook in een dal mag zitten!

Nutteloos om te zeggen dat je trouwen dus niet half over kop moet doen, maar daar heel heel goed over moet nadenken.

Zo. Mijn mening, haha.

(Overigens niet belerend bedoeld!) Het is inderdaad jammer dat samenwonenden gedoemd zijn hun erotische heil bij buren en collega's te zoeken. Triest.
quote:wuiles schreef op 11 september 2009 @ 11:16:

[...]

Het is inderdaad jammer dat samenwonenden gedoemd zijn hun erotische heil bij buren en collega's te zoeken. Triest.Hoe bedoel je dat nou?
quote:Jumpsje schreef op 11 september 2009 @ 11:19:

[...]

Hoe bedoel je dat nou?Dat liefde, voor elkaar kiezen en niet vreemdgaan niet samen hoeven te hangen met een boterbriefje.
quote:Elynn schreef op 11 september 2009 @ 11:23:

[...]

Dat liefde, voor elkaar kiezen en niet vreemdgaan niet samen hoeven te hangen met een boterbriefje.Het één heeft inderdaad niets te maken met het ander.
Ik dacht dat ik mijn ware liefde gevonden had. Tot ik er gisteravond achter kwam dat hij me bedrogen heeft en gewoon glashard gelogen heeft. En hij nu voltooid verleden tijd voor mij is. Dus mijn antwoord was: 'onzin'. De normen zijn omgeslagen. Vroeger kon je niet gemakkelijk scheiden en was het een schande als je je partner verliet. Sowieso een schande dat je niet trouwde. Okay, er werd toen ook veel vreemdgegaan om diverse redenen. Maar ik heb inderdaad ook het idee dat de digitalisering niet heeft meegeholpen. Het lijkt of iedereen in mijn omgeving op zijn minst wel 1x bedrogen is. Ik geloof niet zo meer in eeuwige trouw. Je ziet een explosieve stijging van singles. Ja, helaas de normen zijn veranderd...
Zeg ik toch ook niet? Het een sluit het ander niet uit..

Bedoel te zeggen dat trouwen in mijn ogen niet meer of minder is dan afspraken en een commitment naar elkaar maken, en een belofte doen. Het trouwen is m.i. het zichtbare bewijs daarvan.
quote:MiNouTje schreef op 11 september 2009 @ 11:27:

Ik dacht dat ik mijn ware liefde gevonden had. Tot ik er gisteravond achter kwam dat hij me bedrogen heeft en gewoon glashard gelogen heeft. En hij nu voltooid verleden tijd voor mij is. Dus mijn antwoord was: 'onzin'. De normen zijn omgeslagen. Vroeger kon je niet gemakkelijk scheiden en was het een schande als je je partner verliet. Sowieso een schande dat je niet trouwde. Okay, er werd toen ook veel vreemdgegaan om diverse redenen. Maar ik heb inderdaad ook het idee dat de digitalisering niet heeft meegeholpen. Het lijkt of iedereen in mijn omgeving op zijn minst wel 1x bedrogen is. Ik geloof niet zo meer in eeuwige trouw. Je ziet een explosieve stijging van singles. Ja, helaas de normen zijn veranderd...God... wat klote zeg... Ik wens je heel veel sterkte in deze nare tijd! Ik hoop dat je genoeg vriendinnen om je heen hebt die je kunnen bezighouden.
quote:Jumpsje schreef op 11 september 2009 @ 11:10:

Zo. Mijn mening, haha.

(Overigens niet belerend bedoeld!) Ik vind dat je het mooi in woorden uitdrukt. Persoonlijk denk ik dat je, als je samenwoont, al dermate de keuze voor elkaar maakt dat je elkaar al niet meer moet bedonderen. Want waarom woon je anders samen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven