trouwen, geregistreerd partnerschap, waarom?

06-09-2008 15:23 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mensen,

Wij hebben enige maanden geleden een huis gekocht. We hebben 1 kind samen, maar verder niets geregeld (behalve erkenning). We zijn gewoon samenwonend dus. Nu krijg ik regelmatig verbaasd de vraag: "Maar hebben jullie dan niets geregeld?"

Ik ben eens aan het zoeken op samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap en huwelijk. Maar ik kan niet vinden wat er nou zo belangrijk is. We willen wel in een testament laten vastleggen wat er met ons kind gebeurt (qua voogdij enzo), mochten wij allebei komen te overlijden.

Bij mijn weten gaan onze bezittingen automatisch naar ons kind bij overlijden. Als we uit elkaar gaan moeten we alles verdelen en heb ik als moeder automatisch het gezag over ons kind (tenzij we dat nog anders regelen). Prima dan toch, zou ik denken.

Wat waren voor jullie redenen (buiten liefde, bekroning e.d.) om toch trouwen/geregistreerd partnerschap/samenlevingscontract te gaan regelen?
Het is belangrijk als een van jullie overlijd dat de bezittingen van de een dan naar de familie gaan ipv naar de partner. Hoe dat is als je een kind hebt weet ik niet. Waarschijnlijk zal het kind dan alles erven.
Ik wil graag een gezin waar iedereen dezelfde achternaam heeft, waar ik over vijf jaar niet gezien wordt als de vriendin. Dan heb ik het idee dat ik zo'n vrijblijvend iets ben.

Een huwelijk is voor mij ook echt heel serieus. Altijd bij elkaar blijven door good and bad times. Iets anders dekt voor mij de lading niet.

Maar dit geldt voor mij. Het is echt heel erg gevoel. Ik weet van andere dat ze net zo serieus over relaties zijn, maar niet willen trouwen. Ik denk dat iedereen daar zijn eigen afweging in maakt.

Wel trouwens iets heel praktisch. Bij sommige pensioenfondsen mag je als partner niet worden bijgeschreven als je geen samenlevingscontract hebt of getrouwd bent. Altijd goed om even na te gaan. Straks sterft jouw man en heb je recht op helemaal niets. Andersom geldt dat natuurlijk ook.
Stel dat vader en kind beiden overlijden bij een ongeluk.

Dan erven zijn ouders zijn helft van het huis!

Je bent dan dus afhankelijk van je schoonouders of je in je huis kan blijven wonen of niet.

Als je partner nu overlijd krijg je geen weduwenpensioen.

Als je niets geregeld hebt en je gaat uit elkaar krijg je geen partner alimentatie.

Als jij het huis verlaat als je uit elkaar gaat en hij wil dwarsliggen en de meubels ed niet wil verdelen heb je geen poot om op te staan en kan je met lege handen vertrekken. Oké de helft van het huis is van jou maar verder heb je dan niets.

Kortom erg naief van je dat je helemaal niets geregeld hebt.
Afgezien van je waardeoordeel, Sugarmiss: dank je wel! Dit zijn dingen waar ik wat aan heb! En waar ik dus via google en via vrienden nog niet achter kwam.
Stel dat vader overlijdt, dan erft kind alles en jij niets. Hoe ga je dan jezelf en je kind onderhouden? Met het geld van je kind?

Het wordt zo een beetje een kromme situatie.

Op wiens naam staat het huis trouwens?

Jullie moeten echt naar een notaris om wat dingen vast te leggen. Die verbazing van jullie vrienden is terecht.
Als jullie bijelkaar blijven, niemand sterft oid, is 't prima zo...

Als jullie uitelkaar gaan, staat in zo'n samenlevingscontract hoe de verdeling gaat zijn van 't huis, de inboedel, wat van jullie was VOOR jullie gingen samenwonen (want dat leggen jullie notarieel vast). Als er niets staat over partneralimentatie in jullie contract, heeft alleen je kind recht op kinderalimentatie, jij krijgt nix. Staat het huis op beider naam trouwens?

Zaken als pensioen e.d. moet je vastlaten leggen, langstlevende testament, jullie zouden ouderlijk gezag voor je vriend moeten regelen,..

Bij trouwen of geregistreerd partnerschap is alles meteen automatisch geregeld btw... Niet een romantische reden, wel een makkelijke.

Ik zou toch een bezoekje aan een notaris doen, jullie hebben een kind en een huis... Iedereen gaat ervanuit dat alles goed gaat, dus waarom zou je wat regelen? Ik zeg altijd; Waarom dan niet??
Wat mij ook niet onbelangrijk lijkt, is dat in deze situatie de voogdij over je kindje niet automatisch naar de vader gaat als jou wat overkomt. Met erkennen leg je wel vast dat je als vader de lasten zult dragen, maar dat betekent niet automatisch dat je ook de lusten van het vaderschap krijgt toebedeelt. Het lijkt mij slim als jullie daar ook iets voor regelen.
Fiscaal is het ook wel handig om het goed te regelen. Als jullie iets overkomt betaalt je kind het volle pond aan de fiscus. En dat is meer dan 40%. Als ik jullie was stapte ik maandag nog naar het Gemeentehuis om je te laten registreren, het feestje komt later wel!
Fijn al deze tips! Het is ook echt niet dat we niks willen regelen hoor. Maar tot nu toe zagen we nog nooit zo het belang, nu langzamerhand wel. Vrienden hebben wel gelijk dus, maar als ik vroeg wát we volgens hen dan moesten regelen was het antwoord meestal: "euh... tja, nou ja, dat weet ik ook niet precies, maar het is wel belangrijk".

Graag nog meer tips!
Ook ik begrijp niet waarom mensen eerst gaan samenwonen en een kind krijgen en pas daarna onderzoeken wat ze moeten regelen. Enfin, de beste tip is en blijft : ga naar een notaris en laat je goed voorlichten. Door niets te regelen kunnen jullie alledrie in grote problemen komen.
Voor tips kun je echt het beste naar de notaris toe, die heeft er voor geleerd en kan je dingen uitleggen volgens de huidige regelgeving. Lijkt mij nuttiger dan tips van leken (die het goed bedoelen, maar iedere situatie is nu eenmaal anders).

Wij hadden eerst alleen testament (voor er kinderen waren) en zijn uiteindelijk getrouwd omdat wat wij in samenlevingscontract wilden hebben niet met zekerheid uitgevoerd kon worden.
Even kijken, eerst kinderen, toen huis gekocht, toen eigen bedrijf gestart en toen getrouwd op maandagmorgen om het bedrijf veilig te stellen in geval van overlijden. Kids waren 12 en 11 toenb we trouwden. Is absoluut niet noodzakelijk als je een testament hebt geregeld.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
[quote]sugarmiss schreef op 06 september 2008 @ 15:43:

Als je partner nu overlijd krijg je geen weduwenpensioen.

[quote]

Weduwepensioen is al een tijdje afgeschaft. Geldt alleen voor de vrouwen die voor 1950 geboren zijn.... heb ik me laatst laten vertellen en zie ik ook overal op het internet staan..
quote:Liselotte4 schreef op 06 september 2008 @ 15:56:

Stel dat vader overlijdt, dan erft kind alles en jij niets. Hoe ga je dan jezelf en je kind onderhouden? Met het geld van je kind?

Het wordt zo een beetje een kromme situatie.

Op wiens naam staat het huis trouwens?

Jullie moeten echt naar een notaris om wat dingen vast te leggen. Die verbazing van jullie vrienden is terecht.Die is echt heel belangrijk. Gezien bij mijn twee neven... Mijn oom overleed en alles ging naar de kinderen toe omdat mijn oom en tante niks geregeld hadden. Hadden geen langstlevende clausule opgenomen. Omdat mijn neven een stel goudzoekers waren mocht mijn tante haar huis gaan verkopen om de kinderen hun kindsdeel te kunnen doen uitbetalen. Stelletje hufters dat het waren. Enfin, dit soort dingen moet je gewoon afvangen.
2 dingen zijn volgens mij sowieso heel belangijk:

- testament

- niet alleen erkennen maar ook ouderlijk gezag aanvragen.

Voor de rest maakt het maar net uit hoe jullie situatie is en wat je wilt regelen of er meer nodig is. Wij zijn dit jaar getrouwd, maar absoluut niet om dingen te regelen (sterker nog: we hebben redelijk wat moeite moeten doen om te regelen dat alles min of meer bleef zoals het was). Het was hiervoor ook prima geregeld (met alleen testament, ouderlijk gezag en een zelf gemaakt en ondertekent samenlevingscontract waarop stond welke spullen van wie waren). Maar ja: wij vonden dingen als partner alimentatie, en aanspraak maken op elkaars pensioen gewoon niet nodig in onze situatie en het huis stond (en staat) alleen op mijn naam. Bedenk dus voor jezelf goed wat je belangrijk vind en laat je goed voorlichten door een notaris.

Voor wat betreft de notaris: Al je een goede hebt luistert die echt naar jullie situatie en wat jullie willen; onze eerste deed dat prima en adviseerde in ons geval zelfs dat een notarieel samenlevingscontract niet nodig was en boorde zichzelf dus inkomen door de neus. Bij ons trouwen hebben we een notaris afgezegd. Wat een lapzwans was dat zeg.. luiterde voor geen meter naar wat wij wilden en waarom maar kon alleen een standaard riedeltje afdraaien die helemaal niet bij ons paste. Als het niet klikt dus wel een andere zoeken!
Ik zou in het geval van uit elkaar gaan op redelijk jonge leeftijd ook geen aanspraak willen maken op het pensioen van mijn (dan) ex, maar als wij nu wel tot aan het pensioen gelukkig bij elkaar blijven, maar hij overlijt helaas al op zijn 66e, dan zou ik het toch wel fijn vinden om het pensioen waar hij zo lang voor gespaard heeft te krijgen en dat krijg ik niet als wij tegen die tijd niet getrouwd zijn of iig een samenlevingscontract hebben.

Ik las laast dat er best wel wat mensen in de problemen komen daardoor.

Jij zegt ook dat jij het goed geregeld vindt dat jij in de huidige situatie het gezag over jullie kind krijgt mochten jullie uit elkaar gaan. Ziet je vriend dat ook zo? Als ik hem was zou ik toch wel veilig willen stellen dat ik mijn kind nog te zien krijg als de relatie uit is en niet afhanklijk zijn van de goodwil van mijn ex. Dus dat het voor jou voordelig is snap ik, maar als ik hem was zou ik er echt op staan alles te regelen zodat hij niet helemaal afhanklijk is van jou.
quote:Oriane schreef op 07 september 2008 @ 11:02:Weduwepensioen is al een tijdje afgeschaft. Geldt alleen voor de vrouwen die voor 1950 geboren zijn.... heb ik me laatst laten vertellen en zie ik ook overal op het internet staan..

Gevalletje klok en klepel...

De uitkering op grond van de Algemene Nabestaandenwet (ANW) is inderdaad afgeschaft voor vrouwen van na 1950. Dit was vroeger voor alle Nederlanders van wie de partner overleed.

Er bestaat echter ook nog zoiets als nabestaandenpensioen wat door de pensioenverzekeraar of bedrijfspensioenfonds van je partner wordt uitgekeerd. Dit is dus voor iedereen met een werkende partner die pensioen opbouwt en bestaat nog wel!!!
quote:es1450 schreef op 07 september 2008 @ 12:42:

Ik zou in het geval van uit elkaar gaan op redelijk jonge leeftijd ook geen aanspraak willen maken op het pensioen van mijn (dan) ex, maar als wij nu wel tot aan het pensioen gelukkig bij elkaar blijven, maar hij overlijt helaas al op zijn 66e, dan zou ik het toch wel fijn vinden om het pensioen waar hij zo lang voor gespaard heeft te krijgen en dat krijg ik niet als wij tegen die tijd niet getrouwd zijn of iig een samenlevingscontract hebben.

Ik las laast dat er best wel wat mensen in de problemen komen daardoor. .

Es nu haal je wel 2 dingen door elkaar: partnerpensioen (in geval van overlijden) en pensioenverevening (in geval van uit elkaar gaan).

Het eerste regel je met je pensioenfonds. Of je daar een samenlevingscontract voor nodig hebt verschilt per pensioenuitvoerder.

Het tweede weet ik eigenlijk niet of je dat ook kan regelen met een samenlevingscontract als je dat zou willen. In een huwelijk is het standaard zo, maar wij hebben het in onze huwelijkse voorwaarden uitgesloten (buiten dat we het niet nodig vinden ben ik in loondienst en Liko is zelfstandig dus bouwt geen formeel pensioen op dus dan zou je een hele situatie krijgen).
quote:Capibara schreef op 07 september 2008 @ 17:36:

[...]

Gevalletje klok en klepel...

De uitkering op grond van de Algemene Nabestaandenwet (ANW) is inderdaad afgeschaft voor vrouwen van na 1950. Dit was vroeger voor alle Nederlanders van wie de partner overleed.

Er bestaat echter ook nog zoiets als nabestaandenpensioen wat door de pensioenverzekeraar of bedrijfspensioenfonds van je partner wordt uitgekeerd. Dit is dus voor iedereen met een werkende partner die pensioen opbouwt en bestaat nog wel!!!

En al weer een gevalletje klok en klepel.

Weduwen ZONDER kinderen hebben inderdaad alleen recht op een weduwenpensioen als ze geboren zijn voor 1950.

Weduwen MET kinderen geboren na 1950 hebben recht op een weduwenpensioen als ze kinderen hebben onder de 18 jaar.

Als het jongste kind 18 jaar wordt vervalt dit pensioen.

Dit pensioen vervalt overigens ook als ze opnieuw gaat trouwen of samenwonen.
Mijn vriend heeft destijds niks geregeld. Wel had hij het kind erkend en geregeld dat hij, en zijn vriendin, gezamenlijk de voogdij over hun kind kregen.

Gelukkig maar. Vriendin komt te overlijden. Als de vader het kind alleen erkent hebben de ouders van de moeder recht op 11e voogdij...

Verder is het kind dus de enige erfgenaam. Jij niet. Je bent immers niks van elkaar. Vriend kon wel in het huis blijven wonen (vruchtgebruik), maar alle stappen die hij neemt (hij is de beheerder van de erfenis van zijn kind) moeten worden voorgelegd aan de kantonrechter. Dus, huis vekopen, verhuizen etc. Wat zijn je precieze rechten en plichten? Lastig achter te komen. Niemand durft zijn vingers eraan te branden. Kortom; een hele hoop geregel en gezeik wat je gewoon niet wilot als je partner net is overleden.

En de vader kan, in geval van overlijden moeder, zelfs zijn kind kwijtraken, zijn huis uitmoeten etc.

En dan nog inderdaad het partnerpensioen, weduwenuitkering etc. Nu gaat alles naar kindlief. Lekker voor hem, maar zwaar voor d eouder. Want als eenoudergezin daalt je inkomen ook inees=ns drastisch. Nu kun je bepaalde gelden van het kind (pensioenuitkering van moeder, wezenuitkering) wel aanwenden voor dagelijkse kosten maar dit zijn toch lastige dingen.

Dus; maak het jezelf en iedereen makkelijk en regel bepaalde dingen in een testament.
Mijn vriend (man enm ik hebben gekozen voor een geregistreerd partnerschap en wel om de volgende redenen:

* we wonen in het koophuis van mijn man en we betalen alles samen en we wilden het huis graag op onze beide namen hebben, zodat ik ook wat opbouw zeg maar, en niet eeen soort van huur aan hem betaal.

* Mijn man heeft een kindje, en we wilden het graag zo geregeld hebben dat als hij overlijdt, het huis naar mij gaat (en omgekeerd natuurlijk) en als we beiden overleden zijn het huis voor zijn kind is.

*Zo is alles geregeld voor wat betreft de pensioenen;

* Ik kan geen kinderen krijgen, en als je een kind krijgt binnen een GP dan moet de vader alsnog het kind erkennen. Dit is in een huwelijk niet zo. Dat is vaak de reden waarom stellen voor een huwelijk kiezen ipv een GP.

*Ooit willen we wel echt trouwen met een feest en alles erbij, dan laten we het GP gewoon omzetten in een huwelijk. Nu zijn we "in stilte"ge-GP'd (raar woord :-)

*last but not least, als we dit hadden willen regelen bij de notaris, hadden we een samenlevibngscontract moeten opstellen en beide een testament moeten laten opmaken. (kosten: honderden euro's) . Nu is het in een klap geregeld. (op dinsdagochtend is GP gratis in onze gemeente Scheelt toch weer een paar honderd euro.
N.a.v. bericht Es: wij hebben wel het gezamenlijk gezag geregeld, dat heb ik hierboven verkeerd neergezet.

Pensioen e.d. is voor ons ook n.v.t. aangezien wij beide zelfstandigen zijn.

Genoeg goede argumenten. We hadden al een afspraak bij de notaris overlegd toen we met de huizenkoop bezig waren en gaan dat nu op korte termijn doen. Daar bespreken we dan wat de beste opties zijn. We denken zelf aan een geregistreerd partnerschap en een testament.

Thanks everyone!
quote:sugarmiss schreef op 07 september 2008 @ 22:09:

[...]

En al weer een gevalletje klok en klepel.

Weduwen ZONDER kinderen hebben inderdaad alleen recht op een weduwenpensioen als ze geboren zijn voor 1950.

Weduwen MET kinderen geboren na 1950 hebben recht op een weduwenpensioen als ze kinderen hebben onder de 18 jaar.

Als het jongste kind 18 jaar wordt vervalt dit pensioen.

Dit pensioen vervalt overigens ook als ze opnieuw gaat trouwen of samenwonen.Oké, je hebt gelijk, maar het punt dat ze probeerde te maken is dat er nabestaanden pensioen bestaat bij veel pensioenfondsen, en dat is waar het hier met name over gaat (omdat veel pensioenfonden dit alleen uitkeren als er een samenlevingscontract is).
en goed dat je het gaat regelen fritsjesits!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven